När man räknar kostnaden för att ha en elbil jämför man med bensin/dieselbilars värdeminskning. Är det direkt jämförbart egentligen?
Det är inget som slits ut på en elbil mer än bromsarna och batteriet. Byter man batteri på en 10 år gammal elbil blir den nästan som ny. Det ska inte vara några problem att köpa en elbil som rullat 25 000 mil.
Men en bensinbil som rullat 25 000 mil är väl ganska sliten. Ska man jämföra batteribyte i en elbil med att byta motor i en bensin/dieselbil. Fast bensin/diesel har kylare, växellåda, avgassystem, bränsletank och en massa andra saker som påverkar bilen som värme och vibrationer. Det bör väl innebära att en traditionell bil slits mer och tappar sitt värde fortare än en elbil. Det enda som är jämförbart mellan bilarna är rost/korrosion.
Är det då riktigt rätt att räkna med 50% "värdeminskning" var tredje år som man gör med vanliga bilar. Det finns kostnadskalkyler vad det kostar att äga en elbil i tidningar och på nätet. Samtliga räknar med samma restvärde som för en vanlig bil. Att ha batteripriset som orsak till värdeminskningen verkar lite långsökt.
Det kanske finns för lite begagnade elbilar att jämföra med och att man därför har traditionella bilars restvärde som jämförelse. Eller är en 10 år gammal bil alltid passé.
Andrahandsvärde eller restvärde på elbilar
Moderator: Redaktion
Re: Andrahandsvärde eller restvärde på elbilar
Helt rätt. Paradoxalt nog kan detta faktum drabba Tesla Motors. De har jämförelsevis få eller inga inkomster från alla nöjda ägare. Själv har jag nu kort en P85 5700 mil. Enda utgiften till TM är 150 kr för ett lackstift till att laga stenskott. Ännu är ingen service gjord, och bilen "bara tuffar på". Utgifterna för att driva Superchargerstationerna stiger ju hela tiden och Elon har lovat gratis El hela bilens liv.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=37&t=977
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=37&t=977
Re: Andrahandsvärde eller restvärde på elbilar
Har sagt det förut men det är sällan som en bil skrotas pga av att motorn totalhavererat. Därför tror jag att en elbil kommer skrotas av samma anledning som alla andra bilar, ingen skillnad där.
Men det som kommer hända med de första generationerna är att de blir moderna väldigt fort. Till exempel så känns ju den gamla Leafen, väldigt gammal när den nya varianten komme med 25% längre räckvidd. Som begangnat köpare finns det då så klart möjligheter om man vet vad man behöver och inte nödvändigtvis vill ha det senaste.
Vad är första generationens elbilar värda när battergarantin gått ut? Vad skulle ni betala? Bilen måste närma sig det värdet under 8 år så det är inte alls orimligt med en halvering under de första tre. Kanske ytterligare en näst kommande 3-4 åren?
Först när vi "vet" hur batterierna funkar och kostar att byta stabiliseras läget. En förbränningsmotorn livslängd har vi ändå hyfsad koll på, medan batteriernas liv är ganska okänt i bilar. De spekulationer jag hört är 10år andra tror på betydligt längre livslängder. Men ingen begangnat köpare vet vad de köper egentligen så alla måste räkna emot garantislutet.
Men det som kommer hända med de första generationerna är att de blir moderna väldigt fort. Till exempel så känns ju den gamla Leafen, väldigt gammal när den nya varianten komme med 25% längre räckvidd. Som begangnat köpare finns det då så klart möjligheter om man vet vad man behöver och inte nödvändigtvis vill ha det senaste.
Vad är första generationens elbilar värda när battergarantin gått ut? Vad skulle ni betala? Bilen måste närma sig det värdet under 8 år så det är inte alls orimligt med en halvering under de första tre. Kanske ytterligare en näst kommande 3-4 åren?
Först när vi "vet" hur batterierna funkar och kostar att byta stabiliseras läget. En förbränningsmotorn livslängd har vi ändå hyfsad koll på, medan batteriernas liv är ganska okänt i bilar. De spekulationer jag hört är 10år andra tror på betydligt längre livslängder. Men ingen begangnat köpare vet vad de köper egentligen så alla måste räkna emot garantislutet.
Re: Andrahandsvärde eller restvärde på elbilar
Vi ska också komma ihåg att den "verkliga erfarenhet" som rör elbilars 2:a handsvärde rör bilar som Renault Clio electric och tidiga Nissan Leaf där det förekommit någon slags rimligt antal sålda bilar att dra slutsatser ifrån.
Varken Renault eller Nissan som varumärken har ju vidare bra 2:a handsvärde. Snarare tvärt om! Det är bilmärken som anses ha riktigt dåliga 2:handsvärden även på bensin/dieselversionerna (i %) när man jämför med t ex Volvo, VW, BMW osv.
Det ihop med andra "miljöbränslen/satsningar" på senare tid för E85 och Gasbilar. Där de inte riktigt har rosat 2:a handsmarknaden är nog förklaringen till tveksamhet mot "det senaste miljöbilarnas" kommande 2:a handsvärde. MEN jag personligen tror alltså att man blandar "äpplen med ruttna päron" så att säga! Dagens elbilar har en helt annan användbarhet än t ex äldre elbilar. Dessutom låga service och driftskostnader som är helt odiskutabla. Där t ex E85/gas istället har lite HÖGRE servicekostnader och från tid till annan även högre bränslekostnad eller endast marginellt lägre.
Visst elbilar har ett initialt högt inköpsvärde MEN tittar du i en bilhall för begagnade bilar så har bilar med höga "driftskostnader" ofta dåligt 2:a handsvärde. T ex lyxbilar som är dyra att serva/reparera/risk för mycket krångel, motorversioner som slukar mycket bränsle, bilar som kräver service ofta osv. Med elbilar är det ju precis tvärt om! Så även om de har högt pris från början, skulle de falla mycket i pris skulle de vara otroligt attraktiva eftersom driftskostnaderna är så låga OM de funkar att använda för potentiella köpare. Så då kommer de att ha hög efterfrågan ändå (i princip alla har ju långa Batterigarantier idagockså) och då faller de inte så mycket. OCH nu börjar de ju finnas helt andra "kvalitativa" elbilar typ Tesla, VW, BMW osv som har en helt annan "dragningskraft" hos begagnatköparna är enkla/billiga/plastiga bilar vilket många anser att t ex Renault och Nissan är generellt.
Många tycker jag också förväxlat garantitid med FÖRVÄNTAD LIVSLÄNGD på batterierna. Man ska dessutom komma ihåg att på de flesta elbilar kan man "byta ut" de sektioner/celler som tappat för mycket. Dvs man behöver INTE byta ut HELA batteriet. Dessutom kommer det att finnas många intressanta/bra användningsområden för elbilsbatterier med nedsatt kapacitet. Områden där varjen vikt eller storlek är avgörande. T ex i solcellsanläggningar, fram för allt i länder med betydligt mer sol än Sverige. Så det kan t o m bli så att det ÄR det begagnade BATTERIET som är det som HÅLLER UPP värdet pä begagnade elbilar! (Jag säger bara Teslas Powerwall...,)
Sen kan man ju fråga sig om "dagens" elbilsräckviddet "räcker till" för kommande beg-elbilsköpare? (= kommer de att ha vettigt 2:a handsvärde?) JA! En begagnad Tesla räcker till, även på långvägen tack vare SC, OCH de andra elbilsmodellerna är nog typiska 2:a bils storlekar (Leaf, Zoe, up, e-Golf, I3)där man mest kör omkring i närområdet med sin 2:a bil där man bor och då räcker även deras räckvidd till för det ändamålet ÄVEN fast det är avsevärt kortare än Teslas.
DESSUTOM även om man utvecklar batteriernas kapacitet och pris så kommer DRIFTSKOSTNADEN FÖR EL att vara ungefär exakt samma! Eftersom elförbrukningen har med rull/luftmotstånd och elektronikens/elmotorns verkningsgrad att göra och där ser man inga större/snabba förändringar som man kan göra. Inte heller ser man några större möjligheter att "förenkla uppbyggnaden" en elbils drivlina är i grunden redan otroligt enkelt uppbyggd. En elbil har också redan idag en väldigt hög verkningsgrad om man jämför med konventionella drivlinor. Så även "gamla" elbilar kommer att vara billiga att köra omkring i även om man inte kommer så långt.
Sen är även komfort, bekvämlighet, säkerhet, detaljkvalitet mm helt i nivå med "vanliga" bilar idag så även där behöver man inte "kompromissa" eller anstränga sig om man väljer en begagnad elbil idag. Jämför det med entusiasterna som rullat omkring i gamla Renault Clio tidigare...
Så JAG är helt övertygad om att elbilar "generellt" kommer att ha betydligt bättre 2:a handsvärde än vad många räknar med i sina kalkyler.
Varken Renault eller Nissan som varumärken har ju vidare bra 2:a handsvärde. Snarare tvärt om! Det är bilmärken som anses ha riktigt dåliga 2:handsvärden även på bensin/dieselversionerna (i %) när man jämför med t ex Volvo, VW, BMW osv.
Det ihop med andra "miljöbränslen/satsningar" på senare tid för E85 och Gasbilar. Där de inte riktigt har rosat 2:a handsmarknaden är nog förklaringen till tveksamhet mot "det senaste miljöbilarnas" kommande 2:a handsvärde. MEN jag personligen tror alltså att man blandar "äpplen med ruttna päron" så att säga! Dagens elbilar har en helt annan användbarhet än t ex äldre elbilar. Dessutom låga service och driftskostnader som är helt odiskutabla. Där t ex E85/gas istället har lite HÖGRE servicekostnader och från tid till annan även högre bränslekostnad eller endast marginellt lägre.
Visst elbilar har ett initialt högt inköpsvärde MEN tittar du i en bilhall för begagnade bilar så har bilar med höga "driftskostnader" ofta dåligt 2:a handsvärde. T ex lyxbilar som är dyra att serva/reparera/risk för mycket krångel, motorversioner som slukar mycket bränsle, bilar som kräver service ofta osv. Med elbilar är det ju precis tvärt om! Så även om de har högt pris från början, skulle de falla mycket i pris skulle de vara otroligt attraktiva eftersom driftskostnaderna är så låga OM de funkar att använda för potentiella köpare. Så då kommer de att ha hög efterfrågan ändå (i princip alla har ju långa Batterigarantier idagockså) och då faller de inte så mycket. OCH nu börjar de ju finnas helt andra "kvalitativa" elbilar typ Tesla, VW, BMW osv som har en helt annan "dragningskraft" hos begagnatköparna är enkla/billiga/plastiga bilar vilket många anser att t ex Renault och Nissan är generellt.
Många tycker jag också förväxlat garantitid med FÖRVÄNTAD LIVSLÄNGD på batterierna. Man ska dessutom komma ihåg att på de flesta elbilar kan man "byta ut" de sektioner/celler som tappat för mycket. Dvs man behöver INTE byta ut HELA batteriet. Dessutom kommer det att finnas många intressanta/bra användningsområden för elbilsbatterier med nedsatt kapacitet. Områden där varjen vikt eller storlek är avgörande. T ex i solcellsanläggningar, fram för allt i länder med betydligt mer sol än Sverige. Så det kan t o m bli så att det ÄR det begagnade BATTERIET som är det som HÅLLER UPP värdet pä begagnade elbilar! (Jag säger bara Teslas Powerwall...,)
Sen kan man ju fråga sig om "dagens" elbilsräckviddet "räcker till" för kommande beg-elbilsköpare? (= kommer de att ha vettigt 2:a handsvärde?) JA! En begagnad Tesla räcker till, även på långvägen tack vare SC, OCH de andra elbilsmodellerna är nog typiska 2:a bils storlekar (Leaf, Zoe, up, e-Golf, I3)där man mest kör omkring i närområdet med sin 2:a bil där man bor och då räcker även deras räckvidd till för det ändamålet ÄVEN fast det är avsevärt kortare än Teslas.
DESSUTOM även om man utvecklar batteriernas kapacitet och pris så kommer DRIFTSKOSTNADEN FÖR EL att vara ungefär exakt samma! Eftersom elförbrukningen har med rull/luftmotstånd och elektronikens/elmotorns verkningsgrad att göra och där ser man inga större/snabba förändringar som man kan göra. Inte heller ser man några större möjligheter att "förenkla uppbyggnaden" en elbils drivlina är i grunden redan otroligt enkelt uppbyggd. En elbil har också redan idag en väldigt hög verkningsgrad om man jämför med konventionella drivlinor. Så även "gamla" elbilar kommer att vara billiga att köra omkring i även om man inte kommer så långt.
Sen är även komfort, bekvämlighet, säkerhet, detaljkvalitet mm helt i nivå med "vanliga" bilar idag så även där behöver man inte "kompromissa" eller anstränga sig om man väljer en begagnad elbil idag. Jämför det med entusiasterna som rullat omkring i gamla Renault Clio tidigare...
Så JAG är helt övertygad om att elbilar "generellt" kommer att ha betydligt bättre 2:a handsvärde än vad många räknar med i sina kalkyler.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Andrahandsvärde eller restvärde på elbilar
Jag förväxlar inte livslängd med garanti. Men som det är idag så har vi ingen livslängd att luta oss emot. Efter 8 år vet vi inte vad som händer eller vad det kostar...Leo skrev:Många tycker jag också förväxlat garantitid med FÖRVÄNTAD LIVSLÄNGD på batterierna. Man ska dessutom komma ihåg att på de flesta elbilar kan man "byta ut" de sektioner/celler som tappat för mycket. Dvs man behöver INTE byta ut HELA batteriet. Dessutom kommer det att finnas många intressanta/bra användningsområden för elbilsbatterier med nedsatt kapacitet. Områden där varjen vikt eller storlek är avgörande. T ex i solcellsanläggningar, fram för allt i länder med betydligt mer sol än Sverige. Så det kan t o m bli så att det ÄR det begagnade BATTERIET som är det som HÅLLER UPP värdet pä begagnade elbilar! (Jag säger bara Teslas Powerwall...,)
Kanske har du här hittat orsaken till att många tidiga elbilar kommer skrotas, nämligen för att kunna återanvända batteriet.

- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Andrahandsvärde eller restvärde på elbilar
Att elbilen håller mekaniskt bättre är jag helt övertygad om. Problemet jag ser dock är att dom kommer bli tekniskt utdaterade mycket snabbt, i alla fall om metoder för att kunna uppgradera dom inte införs. Här räknar jag både batterierna och även datorsystemet. Model S har väl en Nvidia Tegra 3 ARM processor i sig vilket knappast är en höjdare, kommer Tesla och även de andra bilmakarna låta dig uppgradera dessa system? Annars kommer Model S datorsystem vara hopplöst efter Model 3 när den kommer.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Andrahandsvärde eller restvärde på elbilar
Tror faktiskt att man inte ska vara alltför optimistisk över elbilens andrahandsvärde gentemot vanliga bilar. Trots allt som sagts här. Men det beror nog inte på batteriets livslängd. Utan en gammal bil är helt enkelt gammal. Kanske sämre krocksäkerhet gammal elektronik utan möjlighet att uppgradera allmänt slitage på inredningen. En stor sak som kan kosta mycket pengar är fel på någon krockkudde. Kanske måste alla bytas vilket kanske överstiger bilens värde. Skulle säkert själv välja en gammal elbil framför en gammal vanlig bil. Men tror inte andrahandsvärdet skulle vara så mycket högre. Framför allt i framtiden när det finns mycket fler begagnade elbilar att välja på.
Re: Andrahandsvärde eller restvärde på elbilar
Det jag tycker kan vara lite läskigt när man skall köpa en begagnad bil är hur mycket kapaciteten på batteriet har minskat. De begagnade Model S som finns på marknaden säljs som P85(+), S85 osv samt vilken utrustning de har samt hur många mil de gått. Från andra trådar så känns det inte som att det är de parametrarna som bör styra priset utan mer kapaciteten på batteriet dags dato. Kvarvarande kapacitet beror ju mer på hur det laddats snarare än hur många mil bilen gått. Tror det blir lite annorlunda tänk här längre fram.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22