Tänkte kan vara av intresse även här

http://www.peak-oil.se/2019/08/gigamyte ... e-bli.html
Mvh
Johan
Moderator: Redaktion
Så länge Elon har kontroll över bolaget (investerare) så är det nog ingen större risk för upp/utköp, men det är ju långt ifrån säkert att Elon skulle ha något att säga till om.Volt skrev:Skrev precis några rader på min blogg Olja för Blåbär om varför VW definitivt inte kommer köpa upp Tesla.
Tänkte kan vara av intresse även här
http://www.peak-oil.se/2019/08/gigamyte ... e-bli.html
Mvh
Johan
Hej! Tack för påpekandet! Var slarvigt med market cap, läste VW VD:ns uttalande som var 30 miljarder dollar och kollade inte aktuellt börsvärde. Korrigerat nu! Jag har även förtydligat vad jag menade varför VW skulle kunna behöva köpa Tesla aktier för i runda slängar dagens market cap om vi leker tanken att de köper för 420 dollar per aktie dvs nästan dubbla värdet mot idag och hälften av det är ja nästan dagens börsvärde... Men självfallet kan VW köpa stötvis till ett lägre värde också, det beror förstås på när det sker.Legato skrev:Känns som du har rört ihop siffrorna en del.
Teslas market cap är inte 30 miljarder dollar. Det är 40 miljarder per idag.
Vidare så finns det ingen logik i påståendet att de skulle behöva betala hela market cap för att köpa 50%. En "normal" budpremie är snararare 20-30% än 100%.
Tror inte Elon är intresserad av att sälja, men institutioner och privatpersoner håller nog inte så mkt hårdare i Teslaaktier än något annat bolag. Det är inte samma bolag idag, som när aktierna stod i 360-380 efter "Funding Secured"-tweeten.
Hej!GreenMachine skrev:Så länge Elon har kontroll över bolaget (investerare) så är det nog ingen större risk för upp/utköp, men det är ju långt ifrån säkert att Elon skulle ha något att säga till om.Volt skrev:Skrev precis några rader på min blogg Olja för Blåbär om varför VW definitivt inte kommer köpa upp Tesla.
Tänkte kan vara av intresse även här
http://www.peak-oil.se/2019/08/gigamyte ... e-bli.html
Mvh
Johan
Personligen så skulle jag tro att en ev. lågkonjunktur om några år tillsammmans med ett behov för investerare att ytterligare finansiera Tesla skulle mycket säkert innebära att Elon hamnar på bänken.
Utmanövrerade ”founders” finns det gott om i Silicon valley.
Hej!Verdi skrev:Nu vet vi ju ingenting. Tror inte heller de kommer köpa en majoritet av Tesla. Men du skriver precis som ett fotbollsfan om varför hans favoritspelare absolut inte kommer att säljas till en större klubb.
Vet vi detta? De stora tillverkarnas elbilsvarianter säljs ju för bra mycket mer än samma tillverkares avgasvariant. De verkar också sälja alla de tillverkar och de flesta verkar ha många månader om inte år i leveranstid.Fredrik j skrev:Man har svårt att sälja elbilarna med vinst. Det är därför man stretar imot.
Enda rimliga förklaringen.Svenssons skrev:Vet vi detta? De stora tillverkarnas elbilsvarianter säljs ju för bra mycket mer än samma tillverkares avgasvariant. De verkar också sälja alla de tillverkar och de flesta verkar ha många månader om inte år i leveranstid.Fredrik j skrev:Man har svårt att sälja elbilarna med vinst. Det är därför man stretar imot.
Problemet som jag ser det är att de inte vill/kan skala upp produktionen.
Exakt, efterfrågan på tex VW elbilar finns redan men hur ska man möta den o gå med vinst utan egna batterifabriker/tillgång till stora volymer när de måste dela på den halva marknaden som inte enbart ett bolag sitter på idag, nämligen Tesla. Det tar år att få igång batterivolymer, vart är Tesla då? Med Shanghai redan på g...Svenssons skrev:Vet vi detta? De stora tillverkarnas elbilsvarianter säljs ju för bra mycket mer än samma tillverkares avgasvariant. De verkar också sälja alla de tillverkar och de flesta verkar ha många månader om inte år i leveranstid.Fredrik j skrev:Man har svårt att sälja elbilarna med vinst. Det är därför man stretar imot.
Problemet som jag ser det är att de inte vill/kan skala upp produktionen.
Roligt nu nämner eldrivna C30 (eller var den inte en hybrid egentligen?), var o tittade på den med min lillebror i Falun 2010 och vi övervägde köpa den men så kom den ej och jag reserverade min Model S i slutet av 2010, resten är som man säger (Tesla)historia...Fredrik j skrev:Enda rimliga förklaringen.Svenssons skrev:Vet vi detta? De stora tillverkarnas elbilsvarianter säljs ju för bra mycket mer än samma tillverkares avgasvariant. De verkar också sälja alla de tillverkar och de flesta verkar ha många månader om inte år i leveranstid.Fredrik j skrev:Man har svårt att sälja elbilarna med vinst. Det är därför man stretar imot.
Problemet som jag ser det är att de inte vill/kan skala upp produktionen.
Volvo hade ju en elektrisk version av c30 redan 2010. Förmodligen hade den med marginal varot den dyraste volvon om den hade sålts.
Bilarna rullar fortfarande i göteborg än idag.
Jag vet inte riktigt om det du skriver är en kommentar till mitt inlägg eller inte? Tappade faktiskt tråden efter andra meningen??Volt skrev:Hej!GreenMachine skrev:Så länge Elon har kontroll över bolaget (investerare) så är det nog ingen större risk för upp/utköp, men det är ju långt ifrån säkert att Elon skulle ha något att säga till om.Volt skrev:Skrev precis några rader på min blogg Olja för Blåbär om varför VW definitivt inte kommer köpa upp Tesla.
Tänkte kan vara av intresse även här
http://www.peak-oil.se/2019/08/gigamyte ... e-bli.html
Mvh
Johan
Personligen så skulle jag tro att en ev. lågkonjunktur om några år tillsammmans med ett behov för investerare att ytterligare finansiera Tesla skulle mycket säkert innebära att Elon hamnar på bänken.
Utmanövrerade ”founders” finns det gott om i Silicon valley.
Lågkonjuktur ja... den är på ingång negativ ränta osv men där skulle jag säga att Tesla står väl rustade även om vi inte sett flera kvartal med vinst så är kassan ändå välfylld för flera kvartal till och nu börjar Model 3 försäljningen ta fart i Europa och snart i Kina, dessutom soltaken som många väntar på. Därtill släpps Semin och Model Y som jag själv troligen ska byta min S mot. Jag ser större hot för GM, Ford och ja VW att sälja elbilar i volym med marginaler för att möta efterfrågan än att Elon och Tesla ska bli uppköpta/få konkurrens som skadar dem snarare än gynnar elbilsmarknaden i stort.
Rivian var ett klokt köp av Ford men kan inte rädda företaget om de inte även applicerar tekniken på andra modeller... men återigen vilka marginaler ska de sälja bilarna med (förutom Rivian som kan säljas dyrt=med goda margineler till nischad marknad) om de saknar egna batterifabriker som innebär billiga batterier, bilens dyraste del?
Får inte ihop det.
Mvh
Johan
Du glömmer nog VWs storlek. De är extremt lågt värderade sett till storlek och vinst, men har trots det ungefär dubbelt så stort börsvärde som Tesla.Leo skrev:Med tanke på aktievärderingen mellan traditionella bilbolag och Tesla är det antagligen inte så lätta för tex VW´s aktieägare att lösa själv finansieringen heller eller tänker jag tokigt här?
Är övertygad om att du har helt fel här. Tesla har en väldigt liten andel av den totala bilmarknaden, ja. Det relevanta är dock att de tagit en ansenlig kaka av de segment som faktiskt genererar vinster.GreenMachine skrev:... absolut håller ett skarpt och vaksamt öga på Tesla, jag tror inte att de på allvar ser Tesla som ett stort hot för deras affär i nuläget.Volt skrev:Hej!GreenMachine skrev:Så länge Elon har kontroll över bolaget (investerare) så är det nog ingen större risk för upp/utköp, men det är ju långt ifrån säkert att Elon skulle ha något att säga till om.Volt skrev:Skrev precis några rader på min blogg Olja för Blåbär om varför VW definitivt inte kommer köpa upp Tesla.
Tänkte kan vara av intresse även här
http://www.peak-oil.se/2019/08/gigamyte ... e-bli.html
Mvh
Johan
Personligen så skulle jag tro att en ev. lågkonjunktur om några år tillsammmans med ett behov för investerare att ytterligare finansiera Tesla skulle mycket säkert innebära att Elon hamnar på bänken.
Utmanövrerade ”founders” finns det gott om i Silicon valley.
Lågkonjuktur ja... den är på ingång negativ ränta osv men där skulle jag säga att Tesla står väl rustade även om vi inte sett flera kvartal med vinst så är kassan ändå välfylld för flera kvartal till och nu börjar Model 3 försäljningen ta fart i Europa och snart i Kina, dessutom soltaken som många väntar på. Därtill släpps Semin och Model Y som jag själv troligen ska byta min S mot. Jag ser större hot för GM, Ford och ja VW att sälja elbilar i volym med marginaler för att möta efterfrågan än att Elon och Tesla ska bli uppköpta/få konkurrens som skadar dem snarare än gynnar elbilsmarknaden i stort.
Rivian var ett klokt köp av Ford men kan inte rädda företaget om de inte även applicerar tekniken på andra modeller... men återigen vilka marginaler ska de sälja bilarna med (förutom Rivian som kan säljas dyrt=med goda margineler till nischad marknad) om de saknar egna batterifabriker som innebär billiga batterier, bilens dyraste del?
Får inte ihop det.
Mvh
Johan
Nej. Full BEV. Den fanns bara som bilpool och tjänstebil på volvo. Det rullar som sagt fortfarande flera stycken i göteborg. Jag har åkt i en. Känns fullt modern även om räckvidden är lite blygsam.Volt skrev:Roligt nu nämner eldrivna C30 (eller var den inte en hybrid egentligen?), var o tittade på den med min lillebror i Falun 2010 och vi övervägde köpa den men så kom den ej och jag reserverade min Model S i slutet av 2010, resten är som man säger (Tesla)historia...Fredrik j skrev:Enda rimliga förklaringen.Svenssons skrev:Vet vi detta? De stora tillverkarnas elbilsvarianter säljs ju för bra mycket mer än samma tillverkares avgasvariant. De verkar också sälja alla de tillverkar och de flesta verkar ha många månader om inte år i leveranstid.Fredrik j skrev:Man har svårt att sälja elbilarna med vinst. Det är därför man stretar imot.
Problemet som jag ser det är att de inte vill/kan skala upp produktionen.
Volvo hade ju en elektrisk version av c30 redan 2010. Förmodligen hade den med marginal varot den dyraste volvon om den hade sålts.
Bilarna rullar fortfarande i göteborg än idag.
Mvh
Johan