Tänkte att det var dags att starta en tråd (kunde inte hitta någon befintlig) för att samla fakta och spekulera kring Gigafactory 4, alltså den som ska byggas i Europa. När den väl är på plats kommer den gynna Europeiska kunder på många sätt med kortare leveranstider och lägre priser (eller mer vinst för Tesla). Dessutom "närproducerat" vilket gynnar både den globala miljön och arbetsmarknaden i Europa.
Det har ju spekulerats mycket i att den kan komma att hamna i Tyskland. Kanske mycket på grund av att alla förutsättningar för att komma igång snabbt med biltillverkning finns där, kombinerat med ett centralt läge i Europa. Dessutom har ju Tesla redan rätt stor verksamhet i Tyskland i och med Tesla Grohmann, som ju konstruerar och bygger mycket av tillverkningsutrustningen till Teslas fabriker.
Det är väl inte säkert att det blir nummer fyra? De kan ju hinna med ytterligare en i USA innan det är dags för Europa.
Nej, men det är ju inte värre än att jag i sådana fall får döpa om tråden.
Behovet för en till i USA lär dock skjutas rejält på framtiden med produktion även i Asien och Europa. Så det mest logiska bör vara att nr 4 hamnar här.
Kan ju hända att de vill bygga lastbilar och pickups I annan fabrik än dagens och detta behov kommer före en fabrik i Europa. Gigafactiry 3 lär antagligen ha överproduktion och kan kanske hjälpa till att exportera till Europa så att fabrik här inte behövs direkt. Visserligen lär det väl vara bättre att utöka marknaden i Asien istället som tex övriga länder i ASEAN.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kan ju hända att de vill bygga lastbilar och pickups I annan fabrik än dagens och detta behov kommer före en fabrik i Europa. Gigafactiry 3 lär antagligen ha överproduktion och kan kanske hjälpa till att exportera till Europa så att fabrik här inte behövs direkt. Visserligen lär det väl vara bättre att utöka marknaden i Asien istället som tex övriga länder i ASEAN.
Ja pickisen lär bli viktig för Tesla då det är det största segmentet i USA. Dessutom väldigt lönsamt då det är något av en skyddad verkstad med 25%-iga importtullar. Men det känns mer logiskt att då bygga ut GF1 för det ändamålet istället för en ny plats, men vem vet. Bilar från GF3 till Europa har samma problem som de från Fremont, långa transporter och tullar. Hur som helst lär det bli en fabrik i Europa så småningom. Och den kan man ju diskutera här, oavsett om den heter 4, 5 eller något annat.
Jo, det var väl ungefär samma info som i länken jag klistrade in i det första inlägget. Har inte kommit ut någon ny info sedan dess vad jag har sett. Men spännande är det.
A person familiar with the matter said that Tesla would build its Model 3 and Model Y vehicles at the site, near the city’s proposed new airport, and would aim to start production in 2021.
Ska bli verkligt intressant att se vad Teslorna kommer att kosta i EU i framtiden!
Troligen ingen större skillnad mot idag. Visst, en del mindre frakt och tull men troligen lite högre tillverkningskostnader.
Det viktigaste är nog att få ner tiden från fabrik till kund. Något som Elon för något år sedan hävdade var extremt viktigt och en stor utgiftspost. Har för mig att han sa något i stil med "den som har kortast tid från fabrik till kund vinner". Nu får de skicka bilar till Europa i batchar där man ex hade få bilar levererade till Norge under oktober, gissningsvis då många i november, december. Blir inte bra för SC heller med ojämn arbetsbelastning, kvartalshets osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd