
När kommer denna sjukt bra funktionen till Tesla?
Moderator: Redaktion
När kommer denna sjukt bra funktionen till Tesla?
Sitter och ser ett Doug DeMuro test av Hyundai Palisade och den har ju en sån sjukt bra funktion när man ska svänga och slår på blinkers. Då ser man döda vinkeln i kombiinstrumentet. Tesla har ju också kameror, som skulle kunna visa samma sak (iaf på S och X). Detta vill jag ha 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: När kommer denna sjukt bra funktionen till Tesla?
Jag gick faktiskt och funderade på samma sak eller nästan tänkte nån slags skärm där de små triangelrutor är
Men detta är klockrent !
Men detta är klockrent !
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: När kommer denna sjukt bra funktionen till Tesla?
Ja och när man ska backa och grejja
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Re: När kommer denna sjukt bra funktionen till Tesla?
Ja det borde inte vara alltför komplext att lösa det mjukvarumässigg kan man tycka. Borde funka bra på skärmen i Model 3 också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: När kommer denna sjukt bra funktionen till Tesla?
Ja, skulle nog funka på M3 också, men blir inte fullt lika intuitivt vad som är vänster och höger kan jag tänka mig när allt blir till höger så att säga.taliz skrev:Ja det borde inte vara alltför komplext att lösa det mjukvarumässigg kan man tycka. Borde funka bra på skärmen i Model 3 också.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: När kommer denna sjukt bra funktionen till Tesla?
Vet inte om det är så intuitivt att titta ner bakom ratten heller...HelectriC skrev:Ja, skulle nog funka på M3 också, men blir inte fullt lika intuitivt vad som är vänster och höger kan jag tänka mig när allt blir till höger så att säga.taliz skrev:Ja det borde inte vara alltför komplext att lösa det mjukvarumässigg kan man tycka. Borde funka bra på skärmen i Model 3 också.
Folk gnällde ju tom över étrons virtuella backspeglar, att det var onaturligt att titta på en skärm på dörrsidan....
Jag tror man vänjer sig väldigt snabbt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: När kommer denna sjukt bra funktionen till Tesla?
Det finns ju varningsfunktionen idag som visar röd bil om man slår på blinkers. Men jag tycker inte det fungerar bra. När jag vill byta fil så tittar jag åt sidan för att se om det är ledigt, eller i backspegeln. Jag ser alltså inte just då någon varning i instrumentpanelen.
Re: När kommer denna sjukt bra funktionen till Tesla?
En sådan funktion kan mycket väl vara patentskyddad av de som använder den. Måna "nice to have"-funktioner är det. Därför är det "inte bara" att ändra mjukvaran lite.taliz skrev:Ja det borde inte vara alltför komplext att lösa det mjukvarumässigg kan man tycka. Borde funka bra på skärmen i Model 3 också.
Re: När kommer denna sjukt bra funktionen till Tesla?
Grymt bra funktion, den vill jag ha!
Skulle ju inte göra något om de utvidgade i alla fall kameratäckningen när man backar så att man får lite bredare synfält...
Skulle ju inte göra något om de utvidgade i alla fall kameratäckningen när man backar så att man får lite bredare synfält...
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: När kommer denna sjukt bra funktionen till Tesla?
Jag tillhör dem som inte gillar Audis koncept för kamerabackspeglar eftersom bildskärmarna är sämre placerade än konventionella backspeglar. När man ändå har bildskärmar, varför inte placera dem på var sida om ratten så att de nästan ligger i synfältet för föraren? Då är det en minimal förflyttning av ögonen för att se vad som händer i backspegeln vilket måste öka säkerheten enormt.
Re: När kommer denna sjukt bra funktionen till Tesla?
Finns det några tidigare exempel på där Tesla infört den här typen av innovativa lösningar som andra bilmärken hunnit före med? Det känns inte som om detta är Musks sätt att operera men jag har gärna fel...
Re: När kommer denna sjukt bra funktionen till Tesla?
Håller med. Gissar att största problemet med det är att det ligger i muskelminnet att vrida på huvudet för att kolla backspeglar. Ett alternativ vore ju att ha både och, skärmarna i sig kostar ju väldigt lite.Jerker skrev:Jag tillhör dem som inte gillar Audis koncept för kamerabackspeglar eftersom bildskärmarna är sämre placerade än konventionella backspeglar. När man ändå har bildskärmar, varför inte placera dem på var sida om ratten så att de nästan ligger i synfältet för föraren? Då är det en minimal förflyttning av ögonen för att se vad som händer i backspegeln vilket måste öka säkerheten enormt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: När kommer denna sjukt bra funktionen till Tesla?
Det är illa att Tesla inte har dödavinkelvarningslampa i ytterbackspeglarna, det är en sjukt bra funktion som alla andra bilar med dödavinkelvarnare har. Helt meningslöst att ha symbolen på skärmen. Då är det är till och med enklare att köra old school och vrida på huvudet och kolla in vinkeln manuellt.
Re: När kommer denna sjukt bra funktionen till Tesla?
Muskelminnet kan tränas om. Jämför bara med skillnaden mellan att köra automatväxlad och manuellt växlad bil. Jag kör ibland en fossil med manuell växel och efter det så brukar det rycka lite i vänsterfoten och högerhanden när jag satt mig i min Zoe igen, men det försvinner efter ett par försök till att växla.Legato skrev:Håller med. Gissar att största problemet med det är att det ligger i muskelminnet att vrida på huvudet för att kolla backspeglar. Ett alternativ vore ju att ha både och, skärmarna i sig kostar ju väldigt lite.Jerker skrev:Jag tillhör dem som inte gillar Audis koncept för kamerabackspeglar eftersom bildskärmarna är sämre placerade än konventionella backspeglar. När man ändå har bildskärmar, varför inte placera dem på var sida om ratten så att de nästan ligger i synfältet för föraren? Då är det en minimal förflyttning av ögonen för att se vad som händer i backspegeln vilket måste öka säkerheten enormt.
Tror inte att det skulle vara svårare än så med att ha backspegelskärmar på ett nytt ställe.
Faktum är att om man har backspegelskärmar så nära synfältet så ser man rörelser i dem i ögonvrån på ett sätt som man inte gör med vanliga backspeglar, så säkerheten skulle öka dramatiskt med detta.
Re: När kommer denna sjukt bra funktionen till Tesla?
Jag tror precis tvärtomJerker skrev:Muskelminnet kan tränas om. Jämför bara med skillnaden mellan att köra automatväxlad och manuellt växlad bil. Jag kör ibland en fossil med manuell växel och efter det så brukar det rycka lite i vänsterfoten och högerhanden när jag satt mig i min Zoe igen, men det försvinner efter ett par försök till att växla.Legato skrev:Håller med. Gissar att största problemet med det är att det ligger i muskelminnet att vrida på huvudet för att kolla backspeglar. Ett alternativ vore ju att ha både och, skärmarna i sig kostar ju väldigt lite.Jerker skrev:Jag tillhör dem som inte gillar Audis koncept för kamerabackspeglar eftersom bildskärmarna är sämre placerade än konventionella backspeglar. När man ändå har bildskärmar, varför inte placera dem på var sida om ratten så att de nästan ligger i synfältet för föraren? Då är det en minimal förflyttning av ögonen för att se vad som händer i backspegeln vilket måste öka säkerheten enormt.
Tror inte att det skulle vara svårare än så med att ha backspegelskärmar på ett nytt ställe.
Faktum är att om man har backspegelskärmar så nära synfältet så ser man rörelser i dem i ögonvrån på ett sätt som man inte gör med vanliga backspeglar, så säkerheten skulle öka dramatiskt med detta.

Skärmar direkt i synfältet blir bara en ytterligare distraktion. Tänk er själva skärmar som ersätter både sidospeglarna och backspegeln placerad i vindrutan med skärmar rakt framför näsan. Sen tar vi en HUD på det och AR med information i vindrutan. Detta om något blir en trafikfara då det är information överallt som stör.
Nä, jag tror mer på att göra det så rent som möjligt framför föraren och sen att bilen är utrustad med all sorts teknik som hanterar eventuella situationer.
HUD är enligt mig ett praktexempel på en helt meningslös funktion som bara är en gimmick. Jag har själv HUD i min nuvarande bil och den är ytterst irriterande. Dessutom behöver ögat fokusera om för att se informationen. Enligt mig är det bättre att söka upp informationen lätt i sidled vid behov istället fö ratt ha rörliga och animerade objekt mitt framför näsan som bara blir distraktion.
Re: När kommer denna sjukt bra funktionen till Tesla?
Det är ju uppenbarligen en smaksak eftersom jag har läst flera inlägg här från sådana som har t.ex. HUD och älskar det. Så varför inte skapa förarplatser där man kan anpassa efter egen smak? Idag är ju tekniken inte ett hinder för det utan mest tillverkarens vilja.hooked skrev:Jag tror precis tvärtomJerker skrev:Muskelminnet kan tränas om. Jämför bara med skillnaden mellan att köra automatväxlad och manuellt växlad bil. Jag kör ibland en fossil med manuell växel och efter det så brukar det rycka lite i vänsterfoten och högerhanden när jag satt mig i min Zoe igen, men det försvinner efter ett par försök till att växla.Legato skrev:Håller med. Gissar att största problemet med det är att det ligger i muskelminnet att vrida på huvudet för att kolla backspeglar. Ett alternativ vore ju att ha både och, skärmarna i sig kostar ju väldigt lite.Jerker skrev:Jag tillhör dem som inte gillar Audis koncept för kamerabackspeglar eftersom bildskärmarna är sämre placerade än konventionella backspeglar. När man ändå har bildskärmar, varför inte placera dem på var sida om ratten så att de nästan ligger i synfältet för föraren? Då är det en minimal förflyttning av ögonen för att se vad som händer i backspegeln vilket måste öka säkerheten enormt.
Tror inte att det skulle vara svårare än så med att ha backspegelskärmar på ett nytt ställe.
Faktum är att om man har backspegelskärmar så nära synfältet så ser man rörelser i dem i ögonvrån på ett sätt som man inte gör med vanliga backspeglar, så säkerheten skulle öka dramatiskt med detta.
Skärmar direkt i synfältet blir bara en ytterligare distraktion. Tänk er själva skärmar som ersätter både sidospeglarna och backspegeln placerad i vindrutan med skärmar rakt framför näsan. Sen tar vi en HUD på det och AR med information i vindrutan. Detta om något blir en trafikfara då det är information överallt som stör.
Nä, jag tror mer på att göra det så rent som möjligt framför föraren och sen att bilen är utrustad med all sorts teknik som hanterar eventuella situationer.
HUD är enligt mig ett praktexempel på en helt meningslös funktion som bara är en gimmick. Jag har själv HUD i min nuvarande bil och den är ytterst irriterande. Dessutom behöver ögat fokusera om för att se informationen. Enligt mig är det bättre att söka upp informationen lätt i sidled vid behov istället fö ratt ha rörliga och animerade objekt mitt framför näsan som bara blir distraktion.