Volkswagen har säkrat batterier för fyra år

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Det var någon här som tyckte att VW inte har batterier till sina bilar, men det verkar inte vara så .
Text från www.nyteknik.se

Men produkter och policys är inte allt som krävs för att lyckas med elbilar. Ett problemområde för bilindustrin när det kommer till elektrifiering är batterier. Dels i form av att råvarupriserna för att bygga batterier är volatila, och dels för att biltillverkarna sitter i knät på underleverantörer. VW har försökt lösa det senare genom att skriva kontrakt med flera underleverantörer. Dock rapporterades det tidigare i år om att en av dessa, Samsung SDI, inte kommer leverera fullt ut och att VW var tvungna att lägga mycket tid på att övertyga batteritillverkarna om att satsa mer på bilindustrin. Men enligt elektrifieringschefen är det här inget som är ett problem för närvarande.

– Vår batteritillgång har vi säkrat i kontrakt. Visst, det är en utmanande uppbyggnadsprocess för båda industrier, men jag kan bekräfta att vi har säkrat batterier för de kommande fyra åren.

Även rapporterna om att det är brist på batterimaterial samt att priserna skenar är enligt Thomas Ullbrich inte ett allt för överhängande problem.

– Det ser bättre ut nu än vad det gjorde för två år sedan. Det har blivit en bättre balans.

Men även om Ulbrich erkänner att det varit ett orosmoment, och att VW även tittat på att investera i gruvindustrin – har koncernen hittills valt att inte göra det
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Volkswagen har säkrat batterier för fyra år

Inlägg av Remuz »

Känns lite komedi ändå. Jag har säkrat batterier till alla bilar jag ska bygga närmsta 50åren, det är nämligen 0.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fyra år säger inget om inte antalet bilar eller antal GWh per år anges. Nu tror jag och hoppas att VW elbilsplaner är ambitiösa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
Fyra år säger inget om inte antalet bilar eller antal GWh per år anges. Nu tror jag och hoppas att VW elbilsplaner är ambitiösa.
Så här står det i samma text
70 nya elbilsmodeller och 22 miljoner sålda elbilar

Frontfiguren i VW:s elektrifieringsresa är plattformen MEB och under de kommande åren ska flertalet modeller från VW, Audi, Seat och Skoda lanseras på den. Fram till 2028 ska totalt 70 nya elbilsmodeller (dock inte enbart på MEB-plattformen) ha lanserats och runt 22 miljoner elbilar ha sålts. Så det är styva siffror som VW presenterar.

– Vi måste övervinna de utmaningar som pris, räckvidd och laddinfrastruktur utgör. Men vi är övertygade om att vi har kompetensen för utveckling och produktion samt har säljnätet för att nå volymer, säger Thomas Ulbrich.

Och tittar man på vad VW erbjuder är det attraktivt. Priset på en ID.3 elbil ligger runt 300 000 kronor, räckvidden på 33-55 mil är tillräcklig för de flesta och man jobbar hårt för att få till laddinfrastrukturen. Det sistnämnda var ett av skälen till Ulbrichs besök i Sverige. Ett möte med infrastrukturministern.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

2028 ligger mer än 8 år bort. Planen kan vara att sälja 1 miljon bilar de kommande 4 åren och 21 miljoner nästa dryga 4 åren. Att ha säkrat batterier för de kommande 4 åren säger som sagt var inget ifall man inte också anger volymen. Jag hoppas dock att VW inte mjukstartar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

nek0 skrev:
Svenssons skrev:
Och tittar man på vad VW erbjuder är det attraktivt. Priset på en ID.3 elbil ligger runt 300 000 kronor, räckvidden på 33-55 mil är tillräcklig för de flesta och man jobbar hårt för att få till laddinfrastrukturen. Det sistnämnda var ett av skälen till Ulbrichs besök i Sverige. Ett möte med infrastrukturministern.
Det priset stämmer ju inte. Inte heller att det erbjuds på riktigt ännu.

Enligt VW hemsida:

”Priserna är ännu inte fastställda. I september i samband med världspremiären kommer de bli officiella. En prisindikation som finns idag är att versionen med det minsta batteripaketet (med en räckvidd på cirka 33 mil) kommer att kosta runt 30 000 euro i Tyskland, exklusive eventuella statliga stöd. Specialversionen ID.3 1st Special Edition har det mellanstora batteripaketet (ca 42 mil) och prisindikationen på den är cirka 40 000 euro i Tyskland.”

30.000 EUR är 322.000 SEK + 25% moms så blir det svenska priset ca 402.500 - när den enklare versionen kommer år 2021 - inget de erbjuder på riktigt ännu.

Special edition kommer ju kosta i paritet med en model 3 till och med (ca 536250) - men tillgången är begränsad - bara 30.000bilar under nästa år i hela Europa och svenska tilldelningen är redan slutsåld (enligt VW själva på hemsidan).

Men 340.000 efter premie kommer säkert locka en del - när det väl finns på riktigt.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Brukar VW uppge sina bilpriser exkl tysk moms? Jag vet andra som alltid uppger dem inkl moms.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Du verkar ha rätt - mea culpa (alldeles för förstörd av amrisar tydligen) - tysk moms är 19%, så då blir priset för modellen som kommer 2021 ca 338.235 samt för den utsålda upplagan för nästa år ca 450500.

Givet att de inte gör några påslag för den svenska marknaden, vet inte hur VW brukar göra - så blir modellen som kommer 2021 bra prissatt om de håller den nivån - kommer säkert bli populär. Men likväl, kan väl inte säga att de riktigt har något som går att köpa på riktigt ännu (tyvärr...).
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

VW ligger ju rejält efter PSA . PSA lanserar ju nu bilar med 50kwh och 100kw laddning med pris motsvarande den billigare ID3, som alltså kommer först 2021. De ID3 är dessutom 48kwh och begränsade till 50kw laddning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Det här kan inte stämma. Eller? "Bara Tesla och kineserna kommer ha tillgång till batterier eftersom de är de enda som har egen celltillverkning." :lol:

Fast vad spelar det för roll? De tyska elbilarna kommer ändå bli alldeles för dyra. Bättre att köpa en fransos som både rostar och går sönder. ;) En elbil är ju trots allt mer än sitt batteri och sin räckvidd.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Det här kan inte stämma. Eller? "Bara Tesla och kineserna kommer ha tillgång till batterier eftersom de är de enda som har egen celltillverkning." :lol:

Fast vad spelar det för roll? De tyska elbilarna kommer ändå bli alldeles för dyra. Bättre att köpa en fransos som både rostar och går sönder. ;) En elbil är ju trots allt mer än sitt batteri och sin räckvidd.
Franska bilar har dåligt rykte, och det har väl historiskt varit välförtjänt. Men senaste åren har särskilt Peugeot ryckt upp sig rejält, de ligger nu högt upp gällande kvalitet och tillförlitlighet.
Designmässigt är de också riktigt bra nu IMO. e208 eller särskilt e2008 tror jag kommer bli riktigt poppis.
En liten el-suv med 50kwh och 100kw laddhastighet för ~300.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Franska bilar brukar få bra rostskyddsbetyg normalt sett också. Kvalitetsmässigt vågar jag inte uttala mig om.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:

Jo. Fransoser och el har jag inte såååå bra erfarenhet ifrån. Tror inte jag varit i kontakt med någon fransk bil som inte haft grava problem med 12v systemet även när de varit flång nya. 3 olika Berlingo med mellan 20-100 mil på mätaren har t.ex. vägrat starta vid -20° samtidigt som instrumenten flämtat som en släpkärra med jordfel.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag har väldigt begränsad erfarenhet av franska bilar (förutom min Zoe, iofs). Jag tror inte att jag har ägt nån fransk fossilbil. Men nu har jag precis köpt mig en fossil dragbil, en Citroën C5 från 2004 som gått 48000 mil. Den är i ett fantastiskt skick både vad gäller rost och funktioner. Det enda jag hittills har hittat som inte fungerar är bakrutetorkaren, annars verkar allt vara OK.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Jerker skrev:
Jag har väldigt begränsad erfarenhet av franska bilar (förutom min Zoe, iofs). Jag tror inte att jag har ägt nån fransk fossilbil. Men nu har jag precis köpt mig en fossil dragbil, en Citroën C5 från 2004 som gått 48000 mil. Den är i ett fantastiskt skick både vad gäller rost och funktioner. Det enda jag hittills har hittat som inte fungerar är bakrutetorkaren, annars verkar allt vara OK.
Köp en lott!!! :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Walker skrev:
Jerker skrev:
Köp en lott!!! :lol: :lol:
Jag har ju precis vunnit! :D

Kom just på att min allra första bil 1982 var en Simca 1100 från 1971. Den höll ett halvår innan motorn skar. Jag hade då bara väldigt diffusa uppfattningar om service på bilar, så nåt oljebyte gjorde iaf inte jag. :?
Skriv svar