3sr vs 3lr vs ms 90D dilemma

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Petrolhead
Teslaägare

3sr vs 3lr vs ms 90D dilemma

Inlägg av Petrolhead »

Hej Alla,

Har hängt här i forumet en längre tid men inte skrivit något förrän nu.

Nuvarande situation:

Har idag en saab 9-5 sportkombi som börjar falla sönder. Har fru och tre barn (6,8,10). Vi har helt snöat in på tesla som nästa bil, men kan inte komma fram till vad som är rätt väl.

Våra normalsträckor är sthlm -Västervik, sthlm-halmstad några gånger per år, samt någon fjällsemester varje år. Annars kör vi inte så mycket i vardagen.

I dagsläget packar vi alltid kombin full proppad när vi ska iväg någon längre sträcka.

Valen som jag under några månader klurat på är

M3 sr+
Fördelar: Dragkrok, lägre pris, hw3
Nackdelar: räckvidd, trång?, rostar

M3 lr
Fördelar: dragkrok, räckvidd, hw3, bilsemester
Nackdelar: trång?, rostar

MS 90D 2016
Fördelar: större bil, snyggare, rostar inte?
Nackdelar: inget drag, pris, begränsad garanti

Vi är lite sugna på bilresor ner i Europa som sommarnöje och undrar förstås om sr+ /90D går bort då?

Vi är egentligen helt ointresserade av bil i form av diverse lyxpaket , ljud acceleration etc.. så i listan över fördelar/nackdelar har jag mest övervägt hur praktisk bilen är samt hur den ser ut visuellt.

Jag tänker mig att jag behåller bilen rätt många år.

Hur hade ni tänkt? Kan ni ge några råd?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Re: 3sr vs 3lr vs ms 90D dilemma

Inlägg av frippe »

En S90d från teslas CPO har garanti, så det kan du ta bort som nackdel för s.
Model Y LR.
Model S70D
Verdi

Inlägg av Verdi »

Packar ni kombin full så välj en Model S. Det är inte superkul att ha takbox på en Tesla. Sabbar räckvidden rätt rejält.

90D, 85D och 75D har rätt likartade räckvidder så stirra dig inte blind på enbart 90D. Och den räckvidden räcker bra till nästan allt.
Användarvisningsbild
Petrolhead
Teslaägare

Inlägg av Petrolhead »

frippe skrev:
Jag tänker mig att den är begränsad/kortare iaf än för en ny bil?

Inga andra tips/synpunkter?
Användarvisningsbild
Petrolhead
Teslaägare

Inlägg av Petrolhead »

Verdi skrev:
Packar ni kombin full så välj en Model S. Det är inte superkul att ha takbox på en Tesla. Sabbar räckvidden rätt rejält.

90D, 85D och 75D har rätt likartade räckvidder så stirra dig inte blind på enbart 90D. Och den räckvidden räcker bra till nästan allt.
Låter bra, men gäller det även typ bilresor ner i europa? Eller känns det tradigt att stanna o ladda?
vibrationsfri

Inlägg av vibrationsfri »

Det är väll mer folk som fått lackskador som varit oroliga annat än faktisk yttre rost . En hel del av 3:an är i aluminium.
En Model y bakhjulsdriven som kommer om 1-2 år låter som något för dig . Med fem säten landar priset på samma som model 3 long range.
Användarvisningsbild
Petrolhead
Teslaägare

Inlägg av Petrolhead »

vibrationsfri skrev:
Det är väll mer folk som fått lackskador som varit oroliga annat än faktisk yttre rost . En hel del av 3:an är i aluminium.
En Model y bakhjulsdriven som kommer om 1-2 år låter som något för dig . Med fem säten landar priset på samma som model 3 long range.
Håller med fullständigt, model Y kommer passa perfekt, men tyvärr måste vi byta bil tidigare. Har ett tag varit inne på att köpa en mellan bil, men har övergett det då jag verkligen vill gå över till eldrift på nästa bil.

Rosten kanske inte är ett stort problem, men man blir ju lite orolig av alla trådar om model 3 som knappt funnits i Sverige ens ett år.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Petrolhead skrev:
Verdi skrev:

Låter bra, men gäller det även typ bilresor ner i europa? Eller känns det tradigt att stanna o ladda?
Det får du nog göra i vilket fall. :) En 90/85/75 med 19" kommer rätt långt om man inte är så tung på gaspedalen. Skulle säga att det inte skiljer jättemycket mot en 100D med 21" som jag har. Och jag hade inga såna känslor. Nere i Europa är det ändå så pass tätt mellan SuC.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Verdi skrev:
Petrolhead skrev:
Verdi skrev:

Det får du nog göra i vilket fall. :) En 90/85/75 med 19" kommer rätt långt om man inte är så tung på gaspedalen. Skulle säga att det inte skiljer jättemycket mot en 100D med 21" som jag har. Och jag hade inga såna känslor. Nere i Europa är det ändå så pass tätt mellan SuC.
Japp, skulle lätt välja en S, och 90-batteriet kommer ni klara er långt på.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Om en begagnad är ok så varför inte en X?
Har ingen koll på priserna på den nu men du får plats med mycket packning i den.
Vi är också 5st och behövde benutrymme (4st är mellan 175 och 195cm) + plats för en barnstol.
Du har ju inte barnstol längre men är ni långa i familjen. Då kan avståndet mellan golv och baksäte bli jobbigt.
Nåt att ha i åtanke.

Åker ni norr om Sundsvall så är är ett 100batteri att föredra. Annars funkar nog de andra bra.

Edit: kom på att 90 batteriet har ju typ bara 83kwh användbara från början och är dessutom belagt med strypning på SuC efter ca 2000laddade kwh. Finns en tråd här om det samt en film av Björn Nyland på Youtube.
Känns som att 85batteriet är det näst bästa efter 100 batteriet.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Petrolhead skrev:
Verdi skrev:

Det går hur bra som helst med en 90D. Räkna med en användbar motorvägsräckvidd runt 30-35 mil. Du kan alltså oftast hoppa över en SuC. Laddtiderna ligger i regel mellan 20 och 45 minuter ungefär. Det beror såklart på hur långt du kör mellan laddpauserna. Oftast är det i mina ögon bättre att ladda lite oftare, då känns det mindre segt. Men det beror på situationen.
Enda nackdelen jag ser med en äldre bil är att du inte vet vad batteriet har varit med om. Laddeffekten kanske är strypt pga av för många DC-laddningar. Likaså den användbara kapaciteten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

mati skrev:
Petrolhead skrev:
Verdi skrev:

Det går hur bra som helst med en 90D. Räkna med en användbar motorvägsräckvidd runt 30-35 mil. Du kan alltså oftast hoppa över en SuC. Laddtiderna ligger i regel mellan 20 och 45 minuter ungefär. Det beror såklart på hur långt du kör mellan laddpauserna. Oftast är det i mina ögon bättre att ladda lite oftare, då känns det mindre segt. Men det beror på situationen.
Enda nackdelen jag ser med en äldre bil är att du inte vet vad batteriet har varit med om. Laddeffekten kanske är strypt pga av för många DC-laddningar. Likaså den användbara kapaciteten.
Som tidigare talare kan jag också intyga att räckvidden med en 90D för bilsemester i Europa inte kommer vara ett problem. Vi åkte 700 mil genom Europa i somras för andra gången med vår fem år gamla P85. Det är inga som helst problem någonstans. Det blir några fler laddstopp i jämförelse med en splitterny MSLR, men ganska skönt att sträcka på benen varannan/var tredje timme eller så.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av pinussen »

Körde 800 mil på några veckor med SR+, 4 personer. Mycket plats för packning. Man kanske får ladda med 2-3 timmars intervall men vad gör det. Dock som sagt lite långsammare laddning och lite mindre batteri i SR+ jmfr med LR.
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare

Inlägg av Engen »

Det finns gott om laddare nere i Europa.
Vi bilade från Stockholm till Kroatien via Polen och Österrike. ToR 520 mil. Det var inga problem. Vi kör Model S75D.
Det är oftast bara skönt med en bensträckare eller mat/fika paus.
MY P -23 Quicksilver
MS LR -22/23 Palladium Pearl White - Såld
MS 75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Har själv funderat på att köpa en 85 RWD med stora frunken. Den ger rätt mycket mer bagageutrymme. Räckvidden är också tillräcklig och priserna överkomliga.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Gustafsson skrev:
Har själv funderat på att köpa en 85 RWD med stora frunken. Den ger rätt mycket mer bagageutrymme. Räckvidden är också tillräcklig och priserna överkomliga.
Var dock uppmärksam på vilka säten du får. Stor skillnad på de gamla och "nextgen", särskilt för förare skulle jag säga.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Hade samma fråga men valde 3LR awd. Har tre barn och barnvagn men får ändå in allt vi behöver på långresor även om man får pussla. Tyckte trean hade bättre baksäte och kändes mycket modernare och roligare att köra.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Petrolhead skrev:
frippe skrev:
Jag tänker mig att den är begränsad/kortare iaf än för en ny bil?

Inga andra tips/synpunkter?
Om du köper en med mindre än 8tmil är det fyra års garanti. Samma som på ny.

Dock täcker inte garante förslitningsskador, t.ex. hjulupphängning, bromsar m.m. Där är väl den stora skillnaden.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Kilowatt skrev:
Gustafsson skrev:
Var dock uppmärksam på vilka säten du får. Stor skillnad på de gamla och "nextgen", särskilt för förare skulle jag säga.
Det går att eftermontera nextgen, för en ganska liten summa pengar. Hittar han då en S85 från sent 2014 eller 2015 har han dessutom AP1 och fortfarande stora frunken.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

IMG_3907.JPG
Som "långfärdsbil" hade jag nog föredragit en S.

Som "vardagsbruksbil" har 3:an en fördel av mindre storlek. MEN samtidigt har S en fördel av löstagbar hatthylla som gör den mer flexibel att lasta.

Så är det "gott om plats att köra/parkera" där jag brukar använda bilen till vardags hade jag nog valt en S.

Bodde jag trångt till, besöker många parkeringsgarage, står på gatan ofta och är rädd om bilen. Då hade jag nog valt en 3.

Vill jag åka på långa semstrar med mycket packning hade jag eventuellt sökt en bakhjulsdriven äldre S med stora Frunken, gärna med AP1. (vi hade en sån). Det ryms betydligt mer än man tror. På bilden ser du knappt tält, sovsäckar, liggunderlag mm som är instuckna i frunkens bakre del. (som alltså saknas på de nyare versionerna och även de äldre 4WD-versionerna)
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Fast det är ju extremt mycket plats i en Model S även utan stora frunken. Så man ska ha väldiga krav om man behöver en sån.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Verdi skrev:
Fast det är ju extremt mycket plats i en Model S även utan stora frunken. Så man ska ha väldiga krav om man behöver en sån.
Mycket vill ha mer! :D Uppskattar själva att packningen "inte syns utifrån" då vi åker på resor. (pga stöldrisk och att jag vill kunna se ut genom bakrutan)
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
vibrationsfri

Inlägg av vibrationsfri »

SR+ och sen ev byte mot Y om några år ifall ni växer ut 3:an. Andrahandsvärdet borde hålla sig ganska bra då många lär vilja få tag på en begagnad M3:a
Användarvisningsbild
Petrolhead
Teslaägare

Inlägg av Petrolhead »

Wow, vilken respons, trodde knappt någon skulle bemöda sig att hjälpa en noob :D

Lutar lite åt 90D nu.. är lite orolig för detta med batteridegration.. vilket väl inte går att se innan köp antar jag?

Ni som har 3 ungar och model 3.. känner ni inte att det blir trångt på bredden?

Model X känner jag går bort pga pris, falkdörrar och utseende, men rent praktiskt kanske det vore det bästa valet.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Petrolhead skrev:
Wow, vilken respons, trodde knappt någon skulle bemöda sig att hjälpa en noob :D

Lutar lite åt 90D nu.. är lite orolig för detta med batteridegration.. vilket väl inte går att se innan köp antar jag?

Ni som har 3 ungar och model 3.. känner ni inte att det blir trångt på bredden?

Model X känner jag går bort pga pris, falkdörrar och utseende, men rent praktiskt kanske det vore det bästa valet.
Med tanke på hur begränsade 90 batterpacket känns, speciellt tillgänglig kwh, hade jag inte valt det utan hellre gått på ett 75. Så ny som möjligt och med så lite mil som möjligt.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar