OfarligTesla skrev:kalle_sala skrev:OfarligTesla skrev:Skall vi rädda vår existens på jorden kommer det kräva stora uppoffringar och sänkta standarder. Att man bor på landsbygden förändrar inte det.
Det fetmarkerade;
Det är helt enkelt inte sant enligt min mening. Ge mig exempel på stora uppoffringar och huruvida denna sänkta standard ska rädda oss människor?
Just vår levnadsstandard är i direkt korrelation med vår energiförbrukning, ju högre levnadsstandard vi har desto större är chansen att vi kan tackla de klimatproblem som vi redan idag
och i framtiden måste möta, med billigare och mer energi så kan vi skapa lösningar på fler problem snabbare och effektivare.
För att gå lite filosofiskt, för 200 år sedan så behövde man arbeta över två veckor för att kunna tillskansa sig 1 timmes artificiellt ljus. Idag räcker det att arbeta 150 ms för att få tillgång till samma mängd energi,
idag kan jag lyssna på all världens musik direkt i en liten apparat som mäter 150x70x10 mm under hela dagen om jag så önskar, samma apparat kan även besvara nästan samtliga av mina funderingar och frågor som jag
eventuellt har, hjälpa mig lösa tekniska problem och lära mig nördigt mycket om näst intill alla olika ämnen och inriktningar som jag må vara intresserad av.
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke.
Jag tror knappast vi kan på teknologisk väg lösa alla problem vi har på den korta tid vi har på oss. Vi har ju inte 200 år på oss, vi har inte ens 100 år på oss.
Gör vi inte något snart så kommer en stor dem av jordens befolkning vara klimatflyktingar om 40 år. Det kommer hur man en vrider och vänder på det förändra våra liv rätt drastiskt.
Speciellt med tanke på att denna nya teknik inte bara behöver tas fram utan den behöver göras så pass billig att den även fungerar i utvecklingsländerna så inte de använder nuvarande teknik. Och det är ju allt möjligt som skall lösas, allt från råvaruframställning till energiframställning.
Det är just det som är problemet, nu gav du inte några konkreta exempel på vad sänkt standard innebär så låt mig försöka, menar du alltså typ återgå till häst och vagn, ta hjälp av oxar att bruka ens mat på en bit avstyckad mark ala 1800-talet? Att begränsa saker som ger oss mobilitet, välstånd och en bättre levnadsstandard ger oss defacto mindre tid att göra något verkligen nyttigt.
Låt oss ta in årtalet du nämner, år 2060, worst case scenario majoriteten av jordens befolkning är klimatflyktningar (De siffror som presenteras idag är bra mycket mindre än dina ~6-7 miljarder men ok). Fortsätter vi accelerera utveckling och energianvändning i den takt vi gör idag, fast fokuserar på miljösmarta lösningar istället för exempelvis fossilt bränsle och följer de utvecklingskurvor som är beräknade så kan vi inte föreställa oss hur framtiden kommer att se ut om 40 år, ens 20 år kommer nog att vara mindblowing om vi kunde ta en tidsmaskin.
Om vi vänder på det och ser tillbaka 40 år i tiden, 1980, blyad bensin, freoner, DDT, katalysatorn fanns inte. Tanken på elbil (för att knyta an till forumet) var minst sagt skrattretande, försök ens att förklara twitter eller instagrams funktion och man skulle nog blivit inspärrad på dårhus som idag har en oerhörd inverkan på världens politik och dess inriktning. Ta Greta Thunberg som exempel, man kan säga vad man vill om henne som person, om huruvida det är en PR kampanj eller genuint, eller vad som helst. Ska jag vara riktigt optimistisk så skulle nog vilja säga att den största striden gällande miljön redan är vunnen och det är på grund av att den finns hos folks medvetande nu.
Det jag invänder mig emot är inställningen till att vi måste backa och sluta med ditten & datten. Flyg mer flygplan, kör mer bil! Det ger exempelvis flygbolagen mer pengar som dom kan investera in nya flygplan som i sin tur betalar ingenjörer att ta fram mer effektiv och miljövänlig teknik, annars sitter vi ju med gammal teknik som inte kommer att hjälpa oss ur krisen.