Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Lade upp detta i min blog idag.
FÅR PORSCHE TAYCAN AUTOPILOT?
Porsche Taycan och det väntade släppet av denna elbil ser vi absolut fram emot, men min egen fundering har länge varit varför man från företages sida inte verkar ha utvecklat sina egna planer på autopilot?
Länk: http://blog.ho-form.se/?p=9917
FÅR PORSCHE TAYCAN AUTOPILOT?
Porsche Taycan och det väntade släppet av denna elbil ser vi absolut fram emot, men min egen fundering har länge varit varför man från företages sida inte verkar ha utvecklat sina egna planer på autopilot?
Länk: http://blog.ho-form.se/?p=9917
Jo på g.i all evighet. Jag är ganska trött på alla som är på g.TeslaTissel skrev:HEJA - DET ÄR RÄTTA TAG DET!nek0 skrev:Jo jag vet HelectriC att det blir 0kg, skojar bara. Jag kan inte ersätta en stor kombi med en sportbil och Snap02 borde veta det. Jag ser inte någon värdig ersättare för min bil de närmaste åren så jag avvaktar och installerar solpaneler istället. Det kommer nog hjälpa både mig och miljön![]()
Det kommer säkert finnas många elbilar som passar de flesta krav så småningom.
Just nu ser vi ett 20 tal olika tillverkare på g.
Porsche sätter ytterligare ett elbilsrekord. Denna gången snabbaste fyradörrars runt ringen (om man bortser från Model 3 Perfomance då, som är snabbare även om den inte har kört något rekordvarv)
7 minuter och 42 sekunder. Förproduktionsbil så rekordet kan slipas ytterligare.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verkar toppa på 259kmh. Med tanke på att den har fler hk än Model 3 P(som toppar 261kmh) och inte minst en växellåda så hade man väl kunnat förvänta sig lite mer?
300 borde den väl kunnat klämma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
taliz skrev:Verkar toppa på 259kmh. Med tanke på att den har fler hk än Model 3 P(som toppar 261kmh) och inte minst en växellåda så hade man väl kunnat förvänta sig lite mer?
Classic taliz.

Men kom igen. Porsche bygger en exklusiv elbil med prestanda som uttryckligt mål. De investerar massvis i 800-voltsystem, växellåda för bättre prestanda i höga hastigheter etc. Sen missar de att slå en mellanklassbil i toppfart.Verdi skrev:taliz skrev:Verkar toppa på 259kmh. Med tanke på att den har fler hk än Model 3 P(som toppar 261kmh) och inte minst en växellåda så hade man väl kunnat förvänta sig lite mer?
Classic taliz.

Nåja, sista ordet är inte sagt, de har säkert nån förklaring.
350kw laddning blev ju tex plötsligt 250kw i produktion. Kanske högre toppfart också kommer "senare"...
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
I de flesta medier har man ju get uttryck för bilen vill få en topfart på runt 250 kmh (155 mph) så det är väl inte mystisk att den klockar på 259 kmhtaliz skrev:Men kom igen. Porsche bygger en exklusiv elbil med prestanda som uttryckligt mål. De investerar massvis i 800-voltsystem, växellåda för bättre prestanda i höga hastigheter etc. Sen missar de att slå en mellanklassbil i toppfart.Verdi skrev:taliz skrev:Verkar toppa på 259kmh. Med tanke på att den har fler hk än Model 3 P(som toppar 261kmh) och inte minst en växellåda så hade man väl kunnat förvänta sig lite mer?
Classic taliz.
350kw laddning blev ju tex plötsligt 250kw i produktion. Kanske högre toppfart också kommer "senare"...

Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Har man inga konkurrenter så är det även idiotiskt att maxa bilen under första rekordet, bättre att ta höjd för den dagen någon annan börjar komma upp i bra varvtider.
Vi vet väl inte vad den är kapabel till vad gäller toppfart utifrån den där videon?taliz skrev:Men kom igen. Porsche bygger en exklusiv elbil med prestanda som uttryckligt mål. De investerar massvis i 800-voltsystem, växellåda för bättre prestanda i höga hastigheter etc. Sen missar de att slå en mellanklassbil i toppfart.Verdi skrev:taliz skrev:Verkar toppa på 259kmh. Med tanke på att den har fler hk än Model 3 P(som toppar 261kmh) och inte minst en växellåda så hade man väl kunnat förvänta sig lite mer?
Classic taliz.
Vad gäller laddningen så kommer nog Taycan ladda snabbare än Model 3 även om 350kW-laddningen aldrig blir verklighet.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
7:42 är en hyfsad tid ändå så de kan väl inte ha hållit igen så mycket? Porsche Panamera Turbo gjorde det på 7:38.dd88 skrev:Har man inga konkurrenter så är det även idiotiskt att maxa bilen under första rekordet, bättre att ta höjd för den dagen någon annan börjar komma upp i bra varvtider.
Jag har ingen aning om vad Model 3P kan tänkas göra ett varv på. På sätt och vis är det helt ointressant också. Här uppskattas varvet till 8:03. På vilka grunder vet jag inte. https://fastestlaps.com/models/tesla-mo ... erformance
På en kortare bana så är 3P närmare sina fossilt drivna konkurrenter. Gott så tycker jag.
Står längre ner på sidan du länkade:Verdi skrev:7:42 är en hyfsad tid ändå så de kan väl inte ha hållit igen så mycket? Porsche Panamera Turbo gjorde det på 7:38.dd88 skrev:Har man inga konkurrenter så är det även idiotiskt att maxa bilen under första rekordet, bättre att ta höjd för den dagen någon annan börjar komma upp i bra varvtider.
Jag har ingen aning om vad Model 3P kan tänkas göra ett varv på. På sätt och vis är det helt ointressant också. Här uppskattas varvet till 8:03. På vilka grunder vet jag inte. https://fastestlaps.com/models/tesla-mo ... erformance
På en kortare bana så är 3P närmare sina fossilt drivna konkurrenter. Gott så tycker jag.
It is conservative and should not be taken too seriously. These estimates are calculated based on all laptimes in FL database and how similar cars with similar characteristics perform in each track. In most cases these estimates are slower than real lap times.
Still - sometimes these estimates are very close - within couple of tenths of second. It is quite fascinating to look at them, because they do encapsulate some kind of universal truth about how cars should perform in each track. The more laptimes I have in the dataset, the more realistic the estimates (they are improving over time).
Har du börjat lita på Porsche nu? För inte så längesedan argumenterade du för att de inte hade klarat av utmaningarna med 800V och gått ner till 400V systemspänning istället.taliz skrev:Men kom igen. Porsche bygger en exklusiv elbil med prestanda som uttryckligt mål. De investerar massvis i 800-voltsystem, växellåda för bättre prestanda i höga hastigheter etc. Sen missar de att slå en mellanklassbil i toppfart.Verdi skrev:taliz skrev:Verkar toppa på 259kmh. Med tanke på att den har fler hk än Model 3 P(som toppar 261kmh) och inte minst en växellåda så hade man väl kunnat förvänta sig lite mer?
Classic taliz.

Tyckte det var rätt tydligt i videon att den maxade på 259 då det stannade där på rakorna.Verdi skrev:Vi vet väl inte vad den är kapabel till vad gäller toppfart utifrån den där videon?taliz skrev:Men kom igen. Porsche bygger en exklusiv elbil med prestanda som uttryckligt mål. De investerar massvis i 800-voltsystem, växellåda för bättre prestanda i höga hastigheter etc. Sen missar de att slå en mellanklassbil i toppfart.Verdi skrev:taliz skrev:Verkar toppa på 259kmh. Med tanke på att den har fler hk än Model 3 P(som toppar 261kmh) och inte minst en växellåda så hade man väl kunnat förvänta sig lite mer?
Classic taliz.
Vad gäller laddningen så kommer nog Taycan ladda snabbare än Model 3 även om 350kW-laddningen aldrig blir verklighet.
Ptjah allt är relativt. Étron laddar ju också snabbt. Dvs om man räknar kw, men inte om man räknar range...
Såg en artikel om att Audi nyligen skickat ut 3st étron på roadtrip med 9st chaufförer. På 24 timmar lyckades de bara komma 160 mil och fick ladda 7 ggr....
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Verkar bli väldigt bra i slutproduktionen! Gillar den! Första Porschen jag skulle kunna tänka mig köpa.Zalman3 skrev:
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Tars skrev:Verkar bli väldigt bra i slutproduktionen! Gillar den! Första Porschen jag skulle kunna tänka mig köpa.Zalman3 skrev:
Ja, ser väldigt bra ut. Bara att hoppas att priserna och förmånsvärdet blir någorlunda rimliga. Och att billigaste varianten åtminstone är lika snabb som min 100D.

- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Sålänge jag slipper panelgapsen så är jag nöjd.Verdi skrev:Tars skrev:Verkar bli väldigt bra i slutproduktionen! Gillar den! Första Porschen jag skulle kunna tänka mig köpa.Zalman3 skrev:
Ja, ser väldigt bra ut. Bara att hoppas att priserna och förmånsvärdet blir någorlunda rimliga. Och att billigaste varianten åtminstone är lika snabb som min 100D.
Och raka lister.
Och inga kvalitetsproblem som innebär att jag måste lämna in bilen i veckor.

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

Det här blir riktigt bra!Zalman3 skrev:

Sverigepremiär hos återförsäljare i Februari vad jag har förstått.
Har du fått nog av Tesla till sist?Tars skrev:Sålänge jag slipper panelgapsen så är jag nöjd.Verdi skrev:Tars skrev:Verkar bli väldigt bra i slutproduktionen! Gillar den! Första Porschen jag skulle kunna tänka mig köpa.Zalman3 skrev:
Och raka lister.
Och inga kvalitetsproblem som innebär att jag måste lämna in bilen i veckor.

Vi får se. Kan man få bilen hyfsat tidigt och det ser ut att bli stark efterfrågan (ja jag vet, det är lite motsatsförhållande där) så slår jag nog till i hopp om bra andrahandsvärde.
Men vad faan, ingen dragkrok. 

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Har inte hängt så mycket i denna tråd så ursäkta om det redan diskuteras här, men någon som har koll på vad basversionen kommer landa på?
Borde landa väldigt nära miljonen (på ena eller andra sidan). Ca €90k i Tyskland.anna__ skrev:Har inte hängt så mycket i denna tråd så ursäkta om det redan diskuteras här, men någon som har koll på vad basversionen kommer landa på?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
På onsdag kl16.00 öppnas för möjligheten attPorsche Norge i dag svart oss at de åpner bilkonfiguratoren på sine nettsider - med oppdaterte priser og tilgjengelige modeller - kl. 16.00 på onsdag.
beställa på nätet!
Vad säger ni, bara att beställa eller?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det är ju en porsche. Man kan väl inte få köpa en bil utan att ha lång relation med en återförsäljare.Zalman3 skrev:På onsdag kl16.00 öppnas för möjligheten attPorsche Norge i dag svart oss at de åpner bilkonfiguratoren på sine nettsider - med oppdaterte priser og tilgjengelige modeller - kl. 16.00 på onsdag.
beställa på nätet!
Vad säger ni, bara att beställa eller?
Tror inte du behöver ha en lång relation med något Porschecenter för att få köpa en Taycan. Frågade i förra veckan på Porsche Stockholm, och enl säljaren verkade priset för en Turbo S landa på ca 2,2 mkr och en vanlig Turbo på 1,8 mkr. Indikeringar, men i morgon får vi veta sanningen. Med de priserna kanske det inte blir någon jätterusning?