Alla Volvomodeller finns nu som hybrider
Moderator: Redaktion
Alla Volvomodeller finns nu som hybrider
Jag fick just mail från Volvo som sa att nu finns alla deras modeller som hybrider.
Billigaste V60 hybrid (som är hyfsat lik model 3 i storlek) kostar 642k utan extrautrustning. Hm.....
Edit: Fel av mig, den automatvalde T8. Fanns en T6 som kostar 537k utan utrustning.
Billigaste V60 hybrid (som är hyfsat lik model 3 i storlek) kostar 642k utan extrautrustning. Hm.....
Edit: Fel av mig, den automatvalde T8. Fanns en T6 som kostar 537k utan utrustning.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Alla Volvomodeller finns nu som hybrider
Jo.. men man kan ju köra 100 mil på en tank... eller nåt...?
Tjänstebilar. Men bara för att det finns betyder ju inte att de säljer
Under 2019 har det sålts 1095 st S/V60 Hybrid. Under samma period har det sålts 10235 st S/V60 med diesel och 1632 st bensinvarianter.
Hybridbilar är verkligen en parantes i bilens historia. Bara lite av elbilens fördel, men samtidigt kostnad för både fossil & el.
Tjänstebilar. Men bara för att det finns betyder ju inte att de säljer

Under 2019 har det sålts 1095 st S/V60 Hybrid. Under samma period har det sålts 10235 st S/V60 med diesel och 1632 st bensinvarianter.
Hybridbilar är verkligen en parantes i bilens historia. Bara lite av elbilens fördel, men samtidigt kostnad för både fossil & el.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Hybrid är ju till för att sänka fossilmotorns förbrukning lite grann. Typ ”start&stop” system...
Har läst fakta om att Start&stopp gjorde ca 3% ”på papperet enligt gamla NEDC-normen”. Då stod ju bilen också stilla med motorn avstängd under 25% av körcykeln. Medelhastigheten var också låga 34km/h och toppfart 120km/h under testet.
Enligt nya WLTP står bilen stilla 13% och medelhastigheten är 47km/h och toppfart 131km/h. Så då gör start&stopp mindre nytta ”på papperet”. Dags för nästa myrsteg...
48V Mildhybrid gör ca 5-6% enligt norm. Mildhybrid är det som Volvo ursprungligen (pressrelease 2017-07-06) sa att alla NYA Volvo-modeller som lanseras från 2019 minst ska ha. (Tog fram pressreleasen och har den framför mig just nu)
Full hybrid kan nog faktiskt göra upp till 25% i stadstrafik. Vid jämn landsvägskörning i princip 0%...
Så jag är personligen inte förtjust i mild- och vanliga hybrider. Då det mest är ett sätt att sänka förbrukningen på ”papperet” =spel för galleriet. Tycker också verkligen illa om Toyotas sätt att uttrycka sig i sin reklam. Där många Toyota spekulanter/kunder luras att se det som någon slags smidig billighets-elbil.
Då är ändå Plug-in hybrider klart bättre i så fall. Där finns en helt annan potential vid RÄTT användningsmönster. Har hört många berätta och skriva om besparingar på årsbasis på 30-80% i minskad fossilanvändning. Dvs de förbrukar i genomsnitt på SIN KÖRNING 0,15-0,25 där man tidigare med sin förra bil ofta låg på 0,55-0,75.
Men som vi nog alla här tycker så är rena elbilar klart bäst.
Har läst fakta om att Start&stopp gjorde ca 3% ”på papperet enligt gamla NEDC-normen”. Då stod ju bilen också stilla med motorn avstängd under 25% av körcykeln. Medelhastigheten var också låga 34km/h och toppfart 120km/h under testet.
Enligt nya WLTP står bilen stilla 13% och medelhastigheten är 47km/h och toppfart 131km/h. Så då gör start&stopp mindre nytta ”på papperet”. Dags för nästa myrsteg...
48V Mildhybrid gör ca 5-6% enligt norm. Mildhybrid är det som Volvo ursprungligen (pressrelease 2017-07-06) sa att alla NYA Volvo-modeller som lanseras från 2019 minst ska ha. (Tog fram pressreleasen och har den framför mig just nu)
Full hybrid kan nog faktiskt göra upp till 25% i stadstrafik. Vid jämn landsvägskörning i princip 0%...
Så jag är personligen inte förtjust i mild- och vanliga hybrider. Då det mest är ett sätt att sänka förbrukningen på ”papperet” =spel för galleriet. Tycker också verkligen illa om Toyotas sätt att uttrycka sig i sin reklam. Där många Toyota spekulanter/kunder luras att se det som någon slags smidig billighets-elbil.
Då är ändå Plug-in hybrider klart bättre i så fall. Där finns en helt annan potential vid RÄTT användningsmönster. Har hört många berätta och skriva om besparingar på årsbasis på 30-80% i minskad fossilanvändning. Dvs de förbrukar i genomsnitt på SIN KÖRNING 0,15-0,25 där man tidigare med sin förra bil ofta låg på 0,55-0,75.
Men som vi nog alla här tycker så är rena elbilar klart bäst.

Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Undrar hur dom tänkt egentligen.
Visst, dom får ner förmånsvärdet på hybriderna och det lockar säkert en del.
Men att så många fortfarande väljer Volvo som tjänstebil har nog mycket med prisbasbelopp att göra. Att de säljer 10ggr fler dieslar talar sitt tydliga språk.
Hybriderna är alldeles för dyra, de som inte behöver förhålla sig till PBB kan likväl köpa en ren elbil.
De skulle behöva sälja hybriderna för 350-400k, då hade nog förhållandet till diesel varit det omvända.
Visst, dom får ner förmånsvärdet på hybriderna och det lockar säkert en del.
Men att så många fortfarande väljer Volvo som tjänstebil har nog mycket med prisbasbelopp att göra. Att de säljer 10ggr fler dieslar talar sitt tydliga språk.
Hybriderna är alldeles för dyra, de som inte behöver förhålla sig till PBB kan likväl köpa en ren elbil.
De skulle behöva sälja hybriderna för 350-400k, då hade nog förhållandet till diesel varit det omvända.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Volvo har ju öppet sagt att deras nuvarande produktionslinje inte tillåter fler hybrider i förhållande till rena förbränningsmotorer. Så de har helt enkelt inget incitament i nuläget att pressa priset på hybrider så länge de ändå säljer slut, vilket de gör.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Ja över 1 års väntan säger väll sitt om efterfrågan.filippb skrev:Volvo har ju öppet sagt att deras nuvarande produktionslinje inte tillåter fler hybrider i förhållande till rena förbränningsmotorer. Så de har helt enkelt inget incitament i nuläget att pressa priset på hybrider så länge de ändå säljer slut, vilket de gör.
- Snubblaren
- Teslaägare
Om man har låt säga 3 mil till jobbet och kan ladda där är väl ändå det mest ekonomiska en plug in? Niron är ju rätt prisvärd.
En plugin är såklart bra ur förbrukningsynpunkt. Min T8a drar 0,4 med pendling 11 mil om dagen och det är jag sjukt nöjd med. Privat åker jag mestadels på el och ligger mellan 130-200 mil per tank (50 liter)Snubblaren skrev:Om man har låt säga 3 mil till jobbet och kan ladda där är väl ändå det mest ekonomiska en plug in? Niron är ju rätt prisvärd.
Fanns ingen elbil som uppfyllde det jag önskade till ett pris jag ville betala, jag är nöjd även om jag är sjukt sugen på ren elbil och ex en E-tron eller en model S/X (varje gång jag blir sugen på tesla blir jag påmind utav alla funktioner jag använder dagligen som dessa två saknar)
Utan utrustning säger du. Vad är det för utrustning som fattas jämfört med model3? Har dålig koll på volvos hybrider. Tidigare har dom varit högt utrustade för att få upp marginalerna.
Det blir lättare när alla bilarna finns som hybrid. Volvo bygger xc90, v90, xc60 och v60 på samma lina. Flaskhalsen bestämmer.filippb skrev:Volvo har ju öppet sagt att deras nuvarande produktionslinje inte tillåter fler hybrider i förhållande till rena förbränningsmotorer. Så de har helt enkelt inget incitament i nuläget att pressa priset på hybrider så länge de ändå säljer slut, vilket de gör.
Head-up, dynamiska LED, 360 kameror , bensparkbaklucka är några saker jag värderar oerhört högt och använder dagligen. Finns mer saker jag nämnt i någon annan tråd men står still i skallen. Värderar dessa högre än ren el tyvärr.Fredrik j skrev:Utan utrustning säger du. Vad är det för utrustning som fattas jämfört med model3? Har dålig koll på volvos hybrider. Tidigare har dom varit högt utrustade för att få upp marginalerna.
Frågan var väl mer riktad till trådstartaren som jämförde med model3 och tyckte volvon saknade utrustning.
Ah ! Så van att alla tror en tesla är fulländad med det senaste.
Det som menades var att det (priset) var utan extrautrustning, ingen värdering lades i vad som ingick i grund och inte.Fredrik j skrev:Frågan var väl mer riktad till trådstartaren som jämförde med model3 och tyckte volvon saknade utrustning.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Dynamiska LED vill jag väldigt gärna ha, resterande i den listan kan jag vara utan. Den enda sak jag absolut måste ha, förutom eldriften då, är stor skärm + Spotify. Det använder jag konstant när jag kör. Frågan är vad man kan dra för slutsatser av det. Att vi alla är olika ?Stevvee skrev:Head-up, dynamiska LED, 360 kameror , bensparkbaklucka är några saker jag värderar oerhört högt och använder dagligen. Finns mer saker jag nämnt i någon annan tråd men står still i skallen. Värderar dessa högre än ren el tyvärr.

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Slängde snabbt ihop en V60 T6 hybrid momentum advanced med teknikpaket pro som ger allt detta för strax under 545k.Stevvee skrev:Head-up, dynamiska LED, 360 kameror , bensparkbaklucka är några saker jag värderar oerhört högt och använder dagligen. Finns mer saker jag nämnt i någon annan tråd men står still i skallen. Värderar dessa högre än ren el tyvärr.Fredrik j skrev:Utan utrustning säger du. Vad är det för utrustning som fattas jämfört med model3? Har dålig koll på volvos hybrider. Tidigare har dom varit högt utrustade för att få upp marginalerna.
Du, det trodde jag också. Sen visade det sig att det gick bra utan. Helt otroligt.Stevvee skrev:Head-up, dynamiska LED, 360 kameror , bensparkbaklucka är några saker jag värderar oerhört högt och använder dagligen. Finns mer saker jag nämnt i någon annan tråd men står still i skallen. Värderar dessa högre än ren el tyvärr.Fredrik j skrev:Utan utrustning säger du. Vad är det för utrustning som fattas jämfört med model3? Har dålig koll på volvos hybrider. Tidigare har dom varit högt utrustade för att få upp marginalerna.