Verdi skrev:Är laddhastigheten sänkt över hela kurvan eller är det bara toppen som är kapad?
Är det "bara" toppen som är sänkt så är det ju bara några minuters skillnad. Är den sänkt över hela SoC-kurvan så är det väl kanske 10-15 minuter per laddstopp som man försenas?
Enligt min erfarenhet så är det avmattningen av laddhastigheten som ökat.
Om man kommer in med låg SoC, runt 5 %, så får man initialt samma laddhastighet som före förändringen, men hastigheten mattas av snabbare. Toppnoteringen på 114-115kwh varar kortare tid och sedan går det snabbare nedåt i hastighet än föregående kurva.
Det här är svårt, bilar slits och får därmed sämre prestanda, det är naturligt. Ser vi på ICE-bilar så har en fem år äldre bil inte samma prestanda som en ny. Mäter vi antal hk som kommer ut på drivaxlar är detta något som är väldigt märkbart i skillnad på äldre bilar, gentemot nya.
Och, laddtider är även de beroende på mycket, temperatur ute, temperatur i batteriet, kapacitet i laddaren m.m.
Model Y LR.
Model S70D