Stenskottsfilmning matt eller klar blå?
Moderator: Redaktion
- LeifSundsvall
- Teslaägare
Skall stenskotts skydda bilen som är deep blue, har svårt att bestämma om den skall bli matt eller blank.
Har någon bilder att skicka på hur den ser ut som matt?
Har någon bilder att skicka på hur den ser ut som matt?
https://www.google.se/search?q=model+3+matte+blue
Jag hade nog valt matt. Ska man ändå kosta på sig wrap kan det väl vara kul om det syns skillnad.
Jag hade nog valt matt. Ska man ändå kosta på sig wrap kan det väl vara kul om det syns skillnad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- LeifSundsvall
- Teslaägare
- snowtroll
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Stenskottsfilmning matt eller klar blå?
På min du kollade idag är det klar transparent stenskottsfoilering.
Och, trevligt att träffas även om åskan bjöd på underhållning och blöta.
Mvh
Och, trevligt att träffas även om åskan bjöd på underhållning och blöta.
Mvh
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Är det någon idé att foliera/skydda bara någon del (främre) på en ny bil? På tidigare bilar har de jobbigaste skotten kommit på fronten ju. Tips mottages tacksamt!
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja det kan vara en bra idé 
Det är ganska många som folierar just fronten (och ofta även backspeglar samt framför bakre hjulhusen).

Det är ganska många som folierar just fronten (och ofta även backspeglar samt framför bakre hjulhusen).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag hade min X inne på Opti-coat hos Rosenberg i Täby för någon vecka sedan. Bilen var 1,5 månad gammal vid behandlingen och jag hade redan fått stenskott framför bakre hjulhusen. Satte transparent stenskottsfilm i en halvcirkel där.
Johan rekommenderade inget på backspeglar eller front även om det så klart skyddar. Fronten på alla bilar är utsatt, men på X är det just där jag satte film som är extra utsatt.
Johan rekommenderade inget på backspeglar eller front även om det så klart skyddar. Fronten på alla bilar är utsatt, men på X är det just där jag satte film som är extra utsatt.
Glad för att jag sålt min Tesla
- snowtroll
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter15233
Ja, min film har tagit rätt på ett antal "pärlor" redan. Jäla skönt att filmen var på innan .
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
Har någon erfarenheter från PPS behandling? jag gjorde det för nästan 2 år sen och skulle gjort en ombehandling för typ ett halvår tillbaka men det kostar hälften av det jag betalade för "huvudbehandlingen". Nu funderar jag på andra alternativ och har några frågor:
1- Måste man vänta en period till innan jag gör en polering och keramisk opticoat eller vad det nu kallas?
2- Måste man vänta en period till innan jag gör en foliering?
3- Om man gör en transparent foliering av delar av bilen, blir det inte skillnad i färgnyansen efter några år?
4- Hur är det att foliera delar av bilen med stenskott? blir det inte försänkningar vid stenskotten? eller fyller man hålen med något innan?
5- Eller ska jag helt enkelt göra ombehandlingen?
Tacksam för svar
1- Måste man vänta en period till innan jag gör en polering och keramisk opticoat eller vad det nu kallas?
3- Om man gör en transparent foliering av delar av bilen, blir det inte skillnad i färgnyansen efter några år?
4- Hur är det att foliera delar av bilen med stenskott? blir det inte försänkningar vid stenskotten? eller fyller man hålen med något innan?
Tacksam för svar
1. Vänta efter vad? Leverans av bilen? Ju tidigare desto bättre säger leverantörerna of lackbehandling.thedude skrev:Har någon erfarenheter från PPS behandling? jag gjorde det för nästan 2 år sen och skulle gjort en ombehandling för typ ett halvår tillbaka men det kostar hälften av det jag betalade för "huvudbehandlingen". Nu funderar jag på andra alternativ och har några frågor:
Tacksam för svar
2. Du skola icke göra foliering ovanpå en lackbehandling. Om du vill ha båda ska du göra en foliering först, sedan lack-konservering om folien stödjer det
3. Kanske, men det kan din folie-leverantör svara på. Skulle inte tro att det är ett problem om du håller dig borta från budget-folieringarna
4. Du måste laga alla märken i lacken innan du folierar, räkna med att de kommer synas genom. En bra lackverkstad kan göra det åt dig, men det kan innebära en extra arbetsdag i förarbete och kostar därefter!
5. Ingen kommentar.
skoogs skrev:1. Vänta efter vad? Leverans av bilen? Ju tidigare desto bättre säger leverantörerna of lackbehandling.thedude skrev:Har någon erfarenheter från PPS behandling? jag gjorde det för nästan 2 år sen och skulle gjort en ombehandling för typ ett halvår tillbaka men det kostar hälften av det jag betalade för "huvudbehandlingen". Nu funderar jag på andra alternativ och har några frågor:
Tacksam för svar
Nej, jag har som sagt gjort en PPS behandling som jag tycker blir väldigt dyr för kvaliteten jag fått
2. Du skola icke göra foliering ovanpå en lackbehandling. Om du vill ha båda ska du göra en foliering först, sedan lack-konservering om folien stödjer det
Kommer man aldrig kunna foliera eftersom man har gjort en lackbehandling?
3. Kanske, men det kan din folie-leverantör svara på. Skulle inte tro att det är ett problem om du håller dig borta från budget-folieringarna
4. Du måste laga alla märken i lacken innan du folierar, räkna med att de kommer synas genom. En bra lackverkstad kan göra det åt dig, men det kan innebära en extra arbetsdag i förarbete och kostar därefter!
5. Ingen kommentar.
Ingen nybil längre tyvärr men gjorde en PPS behandling hos Waxdepå två år sen i november men missade återbehandlingen i maj så bilen måste poleras innan och dessutom måste dem börja om PPS behandlingen från scratch. Det blir då 4k kr så jag vet inte om jag ska välja några andra alternativ.skoogs skrev:1. Vänta efter vad? Leverans av bilen? Ju tidigare desto bättre säger leverantörerna of lackbehandling.thedude skrev:Har någon erfarenheter från PPS behandling? jag gjorde det för nästan 2 år sen och skulle gjort en ombehandling för typ ett halvår tillbaka men det kostar hälften av det jag betalade för "huvudbehandlingen". Nu funderar jag på andra alternativ och har några frågor:
Tacksam för svar
5. Ingen kommentar.
Är det för alltid förbjudet att foliera bilen när den väl fått lackbehandling? man borde kunna göra det efter ett visst antal år tycker man.
- Bjelke
- Teslaägare
Om man ändå pratar om polering och "börja om" så är det ju ett borttagande av lackskyddet man menar och DÅ kan man foliera såklart, dvs inget nytt lackskydd
utan på med folie istället
Då kommer du dessutom att ha en riktigt fräsch lack under folien också
utan på med folie istället

Då kommer du dessutom att ha en riktigt fräsch lack under folien också

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Riktigt snyggt![JM] skrev:Foliera satin blue istället
Är folien smutsavvisande? Underhållsfri?
Inte mer eller mindre än vanliga lacken.thedude skrev:Riktigt snyggt![JM] skrev:Foliera satin blue istället
- Bjelke
- Teslaägare
Men man kan, om man vill, lägga på ett lackskydd även på den och få den jäkligt bra[JM] skrev:Inte mer eller mindre än vanliga lacken.thedude skrev:Riktigt snyggt![JM] skrev:Foliera satin blue istället

Dock är det inte exakt samma typ av produkter som till riktig lack men i princip lika bra

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Vad får man punga ut för den folieringen och vilken verkstad?
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Jag betalade 22tkr.
Då ingick även stenskottsfilm på bakdörrarnas takglas.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Helfolierade min X nyligen också, bara nyfiken. Varför foliera takglaset på dörrarna?[JM] skrev:Jag betalade 22tkr.
Om du får ett stenskott på dörren så täcks inte det glaset av glasförsäkringen. Den gäller bara framrutan som jag förstått det.MDurante skrev:Helfolierade min X nyligen också, bara nyfiken. Varför foliera takglaset på dörrarna?[JM] skrev:Jag betalade 22tkr.
Var ju nån på model 3 (eller var det s) forumet som åkte på att byta soltaket för 20tkr.
wrapcenter.se i infracity/bredden . Bara nån km från SC.thedude skrev:Vilken verkstad?
Dom gör nästa bara teslor. Rasande bra service.