Hur mycket batterier behövs det egentligen?
Moderator: Redaktion
Hur mycket batterier behövs det egentligen?
Northvolt visar en roadmap över batteribehovet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hur mycket batterier behövs det egentligen?
Det var en väldigt svårläst grafik. Vilken del är vilken?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Hur mycket batterier behövs det egentligen?
Yttersta ringen avser år 2030.renes skrev:Det var en väldigt svårläst grafik. Vilken del är vilken?
Elbilar, 2.329GWh
Lagring, 290GWh
Industrin, 74GWh
Totalt, 2.693GWh
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hur mycket batterier behövs det egentligen?
Lycka till!Zalman3 skrev:Northvolt visar en roadmap över batteribehovet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Hur mycket batterier behövs det egentligen?
Northvolt har 122 miljarder i orderstock.
Men de har mycket större planer än så.
Men de har mycket större planer än så.
https://www.nyteknik.se/premium/northvo ... er-6969875Northvolt: Vi vill bygga ytterligare 4-5 jättefabriker
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hur mycket batterier behövs det egentligen?
Lite fundering här:
Northvolt - hur många batterier tillverkar de idag?
Hur bra är deras likviditet?
Att bygga fabriker (plural) är dyrt och utan att kunna lägga in något eget kapital (eftersom de faktiskt inte producerar något än) blöder den ekonomin värre än Tesla. De får gärna ha en orderstock på 1000 miljarder, men utan att ha en fungerande produktion på plats är dessa siffror värda lika mycket som pappret jag har på rulle här hemma.
Fler fantastiska företag som detta har gått i graven i förtid.
Återigen hoppas jag att jag har helt fel men mycket av det som du rullar in här av länkar Zalman lägger jag i facket förhoppningar/drömmar/önsketänkande. Under tiden alla väntar på den underbara framtiden då batterier växer på träd och nya fantastiska elbilar som kan allt och är felfria ges bort i flingpaketen, så åker jag runt och njuter av min elbil som FAKTISKT finns och som dessutom spar pengar åt mig. Jag lever min dröm.
Northvolt - hur många batterier tillverkar de idag?
Hur bra är deras likviditet?
Att bygga fabriker (plural) är dyrt och utan att kunna lägga in något eget kapital (eftersom de faktiskt inte producerar något än) blöder den ekonomin värre än Tesla. De får gärna ha en orderstock på 1000 miljarder, men utan att ha en fungerande produktion på plats är dessa siffror värda lika mycket som pappret jag har på rulle här hemma.
Fler fantastiska företag som detta har gått i graven i förtid.
Återigen hoppas jag att jag har helt fel men mycket av det som du rullar in här av länkar Zalman lägger jag i facket förhoppningar/drömmar/önsketänkande. Under tiden alla väntar på den underbara framtiden då batterier växer på träd och nya fantastiska elbilar som kan allt och är felfria ges bort i flingpaketen, så åker jag runt och njuter av min elbil som FAKTISKT finns och som dessutom spar pengar åt mig. Jag lever min dröm.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Hur mycket batterier behövs det egentligen?
Just Northvolt har ju många stora delägare/samarbetspartners i ryggen.
Tror även Europeiska Centralbanken gått in och beviljat stora lån osv.
Hade jag själv kunnat köpa aktier i Norhvolt hade jag gjort det för länge sen.
Känns som de har en helt annan uppbackning/seriositet än många andra nya bolag som glatt kommunicerar olika ”kommande” saker tex Sono Sion osv.
Tror även Europeiska Centralbanken gått in och beviljat stora lån osv.
Hade jag själv kunnat köpa aktier i Norhvolt hade jag gjort det för länge sen.
Känns som de har en helt annan uppbackning/seriositet än många andra nya bolag som glatt kommunicerar olika ”kommande” saker tex Sono Sion osv.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Hur mycket batterier behövs det egentligen?
Sant! Men i den här branschen svänger det fort och det gäller att hålla i hatten. (Se bara på Teslas jojo-pendlingar. Från framtidsföretag till bankrutt konkursbolag på några timmar, och så tillbaka igen) fortfarande mycket ”guld och gröna skogar” inom detta område.Leo skrev:Just Northvolt har ju många stora delägare/samarbetspartners i ryggen.
Tror även Europeiska Centralbanken gått in och beviljat stora lån osv.
Hade jag själv kunnat köpa aktier i Norhvolt hade jag gjort det för länge sen.
Känns som de har en helt annan uppbackning/seriositet än många andra nya bolag som glatt kommunicerar olika ”kommande” saker tex Sono Sion osv.
Är själv för luttrad för att låta mitt humör och framtid följa med i denna bergochdalbana.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Hur mycket batterier behövs det egentligen?
Håller med dig helt och fullt MEN dom märker väl av efterfrågan och vill inte missa dom större volymer som syns i deras förfrågningar från biltillverkarna...Walker skrev:Lite fundering här:
Northvolt - hur många batterier tillverkar de idag?
Hur bra är deras likviditet?
Att bygga fabriker (plural) är dyrt och utan att kunna lägga in något eget kapital (eftersom de faktiskt inte producerar något än) blöder den ekonomin värre än Tesla. De får gärna ha en orderstock på 1000 miljarder, men utan att ha en fungerande produktion på plats är dessa siffror värda lika mycket som pappret jag har på rulle här hemma.
Fler fantastiska företag som detta har gått i graven i förtid.
Återigen hoppas jag att jag har helt fel men mycket av det som du rullar in här av länkar Zalman lägger jag i facket förhoppningar/drömmar/önsketänkande. Under tiden alla väntar på den underbara framtiden då batterier växer på träd och nya fantastiska elbilar som kan allt och är felfria ges bort i flingpaketen, så åker jag runt och njuter av min elbil som FAKTISKT finns och som dessutom spar pengar åt mig. Jag lever min dröm.
”Man kan inte bromsa sig in i framtiden”.....
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Hur mycket batterier behövs det egentligen?
Så du menar att VW satsar ca 10 miljarder kr på ett luftslott?Walker skrev:Lite fundering här:
Northvolt - hur många batterier tillverkar de idag?
Hur bra är deras likviditet?
Att bygga fabriker (plural) är dyrt och utan att kunna lägga in något eget kapital (eftersom de faktiskt inte producerar något än) blöder den ekonomin värre än Tesla. De får gärna ha en orderstock på 1000 miljarder, men utan att ha en fungerande produktion på plats är dessa siffror värda lika mycket som pappret jag har på rulle här hemma.
Fler fantastiska företag som detta har gått i graven i förtid.
Återigen hoppas jag att jag har helt fel men mycket av det som du rullar in här av länkar Zalman lägger jag i facket förhoppningar/drömmar/önsketänkande. Under tiden alla väntar på den underbara framtiden då batterier växer på träd och nya fantastiska elbilar som kan allt och är felfria ges bort i flingpaketen, så åker jag runt och njuter av min elbil som FAKTISKT finns och som dessutom spar pengar åt mig. Jag lever min dröm.
Andra som satsat stora pengar är:
BMW
Goldman Sachs
EIB ca 4 miljarder kr
IKEA
Tillväxtverket
Siemens
Stenbeck
AMF
Folksam
ABB
Scania
Vattenfall
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Hur mycket batterier behövs det egentligen?
Walker skrev:Lite fundering här:
Northvolt - hur många batterier tillverkar de idag?
Hur bra är deras likviditet?
Att bygga fabriker (plural) är dyrt och utan att kunna lägga in något eget kapital (eftersom de faktiskt inte producerar något än) blöder den ekonomin värre än Tesla. De får gärna ha en orderstock på 1000 miljarder, men utan att ha en fungerande produktion på plats är dessa siffror värda lika mycket som pappret jag har på rulle här hemma.
Fler fantastiska företag som detta har gått i graven i förtid.
Återigen hoppas jag att jag har helt fel men mycket av det som du rullar in här av länkar Zalman lägger jag i facket förhoppningar/drömmar/önsketänkande. Under tiden alla väntar på den underbara framtiden då batterier växer på träd och nya fantastiska elbilar som kan allt och är felfria ges bort i flingpaketen, så åker jag runt och njuter av min elbil som FAKTISKT finns och som dessutom spar pengar åt mig. Jag lever min dröm.

