Hej,
Vi ska eventuell köpa en begagnad bil och Tesla Model S har hamnat på min radar, men först vill jag göra lite research. Min flickvän är kort (157 cm) och uteslöt direkt Mercedes E-klass p.g.a. sätet inte gick att höja upp tillräckligt så hon kunde se bra. Hon tyckte helt enkelt att hon satt för lågt. Några andra bilar (Skoda Superb och Passat Alltrack) som vi provat hade däremot bra möjligheter att höja sätet riktigt högt. Kan ni som kör Tesla Model S och är under 160 cm ge någon input på hur bra ni tycker sätet går att justera och hur bra ni ser.
Tack på förhand,
Patrick
Sitthöjd för kortare personer i Model S?
Moderator: Redaktion
Re: Sitthöjd för kortare personer i Model S?
Min fru är 147cm, och hon har inte några problem med sitthöjden. Hon brukar annars vara snabb med att påpeka "diskrimineringen" av korta personer lite här och där
Självklart är allt subjektivt, så det bäst är väl att försöka få till en testkörning (bor du långt från en Tesla showroom, kan säkert någon hjälpsam Tesla-ägare här på forumet ställa upp om ni bor nära varandra).

Självklart är allt subjektivt, så det bäst är väl att försöka få till en testkörning (bor du långt från en Tesla showroom, kan säkert någon hjälpsam Tesla-ägare här på forumet ställa upp om ni bor nära varandra).
Model 3 LR AWD 2019 Blå, FSD, krok
Min fru 159cm, inga problem. Men som sagt - provkör.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Tack för snabb och relevant input! Nu vet jag i alla fall att en Model S inte är helkörd på förhand, utan tvärtom verkar ha rätt bra förutsättningar. Nästa steg blir att prova.
OTEtoo skrev:Min fru är 147cm, och hon har inte några problem med sitthöjden. Hon brukar annars vara snabb med att påpeka "diskrimineringen" av korta personer lite här och där![]()
Du kan hälsa din fru nästa gång det kommer upp på tal att hon:
Slipper få krossade knän på alla bussar och flygplan om hon sitter ner.
Slipper slå i skallen överallt pga låga dörrar, hyllplan etc som sticker ut.
Slipper lägga ut pengar på extra stora bilar, bara så att man ska få plats med benen.
Slipper ligga med fötterna utanför sängen/täcket på alla ställen utom hemma där man har en rejält stor säng. Allt i vårt samhälle är gjort för folk som är kortare än 180cm.
Jag lider verkligen med henne som lätt får plats överallt

Jag är "bara" 195cm. Kan inte vara kul för dom som är över 2 meter.

End rant
On topic
Model S borde väl ha justerbara säten som model X?!
Där är ju stolens inställning mm kopplat till keyfobben.
Min förarstol (2015 S) kan programmeras med olika profiler. Andra framstolen får man ställa in "för hand" (elektriskt) per gång.[JM] skrev:OTEtoo skrev:Min fru är 147cm, och hon har inte några problem med sitthöjden. Hon brukar annars vara snabb med att påpeka "diskrimineringen" av korta personer lite här och där![]()
Du kan hälsa din fru nästa gång det kommer upp på tal att hon:
Slipper få krossade knän på alla bussar och flygplan om hon sitter ner.
Slipper slå i skallen överallt pga låga dörrar, hyllplan etc som sticker ut.
Slipper lägga ut pengar på extra stora bilar, bara så att man ska få plats med benen.
Slipper ligga med fötterna utanför sängen/täcket på alla ställen utom hemma där man har en rejält stor säng. Allt i vårt samhälle är gjort för folk som är kortare än 180cm.
Jag lider verkligen med henne som lätt får plats överallt![]()
Jag är "bara" 195cm. Kan inte vara kul för dom som är över 2 meter.
End rant
On topic
Model S borde väl ha justerbara säten som model X?!
Där är ju stolens inställning mm kopplat till keyfobben.
När jag hade ont i benet skapade jag profilen "Stig Ur" som flyttade stol och ratt

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Min sambo är 146cm och sitter på en extra dyna och väldigt nära ratten såklart
Dom olika profilerna gör det hela helt klart mycket smidigare
Hon verkar iaf tycka att det funkar bra...

Dom olika profilerna gör det hela helt klart mycket smidigare

Hon verkar iaf tycka att det funkar bra...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Min fru är 148 cm och hon sitter inte riktigt bekvämt i sonens Model S. När vi skaffade Model X var det värre, hon nådde bara gaspedalen med tårna och risk att tappa den. Avståndet mellan golvet och pedalen var för stort om man har 32 i skostorlek. Regen Standard, mindre roligt att tappa pedalen. 2 cm ljudisoleringsmatta under bilens mattor så att hälen kommer upp fixade problemet. Hon sitter bättre i vår bil än sonens i dag, så att den är OK om än inte urbekväm. Några cm extra gör väldigt stor skillnad, är man lite över 150 cm ska det inte vara problem alls.