Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänstebil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2301
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänstebil

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fick höra av en som är anställd på Vattenfall att de nu erbjuder Audi e-tron som tjänstebil.

Det skulle vara intressant att få se hela erbjudandet och om det verkligen stämmer. Anledning ska vara att Vattenfall vill främja elbilar.

20 basbelopp för tjänstebil är ju rätt generöst, undrar om det gäller för alla i bolaget?

Stadsdirektören i Landskrona fick ju en del kritik när han köpte en ny modell X på rea för 750 000:- nyligen.


https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivn ... ilar-2030/

Hur jobbar Vattenfall med elbilar i företaget?

Vi är mitt i omställningen och har infört en policy som innebär att alla företags- och tjänstebilar ska ha eldrift inom fem år. För att möjliggöra för anställda att ha elbil bygger vi ut laddinfrastruktur vid våra kontor. Förhoppningen är att andra företag ska följa efter och att kunder och anställda ska ställa krav på företag respektive arbetsgivare
Verdi

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av Verdi »

Utdrag ur Vattenfalls personalbilspolicy.
Bilens pristak

Pristaket för en miljöbil eller dieselbil är 8,5 prisbasbelopp. Prisbasbeloppet för 2019 är 46 500 kronor, vilket ger ett pristak på 395 250 kronor. Plugin-hybrider/ladd-hybrider samt elbilar omfattas inte av inköpsgränsen på 8,5 prisbasbelopp, utan grundregeln enligt nedan gäller. Du får maximalt löneväxla 20 procent av din bruttolön (dvs. i detta fall fast lön före skatt och omfattar all löneväxling). Denna grundregel gäller samtliga bilar.
Säg att du tjänar 50 000:- brutto. Då får man löneväxla 10 000:-/mån. Nån som kan översätta det till vad det betyder i praktiken?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av Leo »

Man kanske kan tänka så är om Vattenfalls kostnad för bruttolöneavdrag???

Lön 10000kr

Arbetsgivaravgift 3142kr

Antar att de har Pensionsavsättningar kopplat till lön. Många företag har enligt olika fackavtal 4% på lönebeloppet (upp till ca 42000kr/mån. Högre löner har ofta klart högre avsättningar ibland uppemot 30% av lönen) Vattenfall lär få betala löneskatt (24,26%) på det också antar jag. Så på de 10000kr i löneminskning blir det ca 497kr i minskade pensionskostnader.

Dvs 13693kr/mån ”sparar” vattenfall om din bruttolön minskas med 10000kr. Vilket räcker till att Vattenfall då kan bekosta en ganska dyr bil oavsett elbil eller inte.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av Speedy »

Man kan mycket riktigt välja denna bil men det krävs en lön på minst 52k/mån enligt HR.

I övrigt är VF dåliga då de inte erbjuder Tesla som förmånsbil.
Erxon
elbilist
Inlägg: 415
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av Erxon »

Tjänstebil eller Personalbil?
Är en viss skillnad på detta...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av Zalman3 »

Bilens pristak

Pristaket för en miljöbil eller dieselbil är 8,5 prisbasbelopp. Prisbasbeloppet för 2019 är 46 500 kronor, vilket ger ett pristak på 395 250 kronor. Plugin-hybrider/ladd-hybrider samt elbilar omfattas inte av inköpsgränsen på 8,5 prisbasbelopp, utan grundregeln enligt nedan gäller. Du får maximalt löneväxla 20 procent av din bruttolön (dvs. i detta fall fast lön före skatt och omfattar all löneväxling). Denna grundregel gäller samtliga bilar.
Kan tänka mig att många företag tar efter denna modell att skrota prisbasbelopptaket och istället gå på att man får löneväxla 20% av bruttolönen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av Verdi »

Erxon skrev:
Tjänstebil eller Personalbil?
Är en viss skillnad på detta...
Personalbil.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av HenrikC »

Speedy skrev:
I övrigt är VF dåliga då de inte erbjuder Tesla som förmånsbil.
Man motiverar det med att Tesla inte erbjuder något garanterat restvärde.
Verdi

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av Verdi »

HenrikC skrev:
Speedy skrev:
I övrigt är VF dåliga då de inte erbjuder Tesla som förmånsbil.
Man motiverar det med att Tesla inte erbjuder något garanterat restvärde.
Gör Audi det då?
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av HenrikC »

Verdi skrev:
Gör Audi det då?
Audi erbjuder ju privatleasing på bilar, så jag antar att svaret är ja. Sedan kan ju återförsäljare själva göra det om det inte finns något centralt. Bilhandlare är ganska flexibla om köparen är storföretag eller stat/kommun.
Verdi

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av Verdi »

HenrikC skrev:
Verdi skrev:
Gör Audi det då?
Audi erbjuder ju privatleasing på bilar, så jag antar att svaret är ja. Sedan kan ju återförsäljare själva göra det om det inte finns något centralt. Bilhandlare är ganska flexibla om köparen är storföretag eller stat/kommun.
Går att ta en Tesla på operationell leasing också. Sixt, Leaseplan mfl.
Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av Speedy »

Verdi skrev:
HenrikC skrev:
Verdi skrev:
Gör Audi det då?
Audi erbjuder ju privatleasing på bilar, så jag antar att svaret är ja. Sedan kan ju återförsäljare själva göra det om det inte finns något centralt. Bilhandlare är ganska flexibla om köparen är storföretag eller stat/kommun.
Går att ta en Tesla på operationell leasing också. Sixt, Leaseplan mfl.
Gör det??

Just precis som nämndes så motiverar man det med att det inte går att få "rätt" leasing från Tesla. Tror man kallar det finansiell leasing VF kräver....

Oavsett kasst då man påstår sig vara ett företag som värnar miljön men låter inte personalen nyttja elbilar från den tillverkare man önskar. I dagsläget finns ju få om man önskar dragkrok tex.
Verdi

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av Verdi »

Speedy skrev:
Verdi skrev:
HenrikC skrev:
Verdi skrev:
Gör Audi det då?
Audi erbjuder ju privatleasing på bilar, så jag antar att svaret är ja. Sedan kan ju återförsäljare själva göra det om det inte finns något centralt. Bilhandlare är ganska flexibla om köparen är storföretag eller stat/kommun.
Går att ta en Tesla på operationell leasing också. Sixt, Leaseplan mfl.
Gör det??

Just precis som nämndes så motiverar man det med att det inte går att få "rätt" leasing från Tesla. Tror man kallar det finansiell leasing VF kräver....

Oavsett kasst då man påstår sig vara ett företag som värnar miljön men låter inte personalen nyttja elbilar från den tillverkare man önskar. I dagsläget finns ju få om man önskar dragkrok tex.
Japp.
T ex: https://www.sixtleasing.se/produkt-kate ... rke/tesla/

Finansiell leasing med garanterat restvärde är ju något som Tesla erbjudit på Model S och X men inte på 3. Vet inte hur det är nu dock.

Har aldrig hört talas om någon annan än Tesla som erbjudit garanterat restvärde på finansiell leasing.

ps. "Privatleasing" är operationell leasing för privatpersoner. Man kan se det som en långtidshyra. Finansiell leasing är mer att likna vid ett billån.
Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av Speedy »

Verdi skrev:
Speedy skrev:
Verdi skrev:
HenrikC skrev:
Verdi skrev:
Gör Audi det då?
Audi erbjuder ju privatleasing på bilar, så jag antar att svaret är ja. Sedan kan ju återförsäljare själva göra det om det inte finns något centralt. Bilhandlare är ganska flexibla om köparen är storföretag eller stat/kommun.
Går att ta en Tesla på operationell leasing också. Sixt, Leaseplan mfl.
Gör det??

Just precis som nämndes så motiverar man det med att det inte går att få "rätt" leasing från Tesla. Tror man kallar det finansiell leasing VF kräver....

Oavsett kasst då man påstår sig vara ett företag som värnar miljön men låter inte personalen nyttja elbilar från den tillverkare man önskar. I dagsläget finns ju få om man önskar dragkrok tex.
Japp.
T ex: https://www.sixtleasing.se/produkt-kate ... rke/tesla/

Finansiell leasing med garanterat restvärde är ju något som Tesla erbjudit på Model S och X men inte på 3. Vet inte hur det är nu dock.

Har aldrig hört talas om någon annan än Tesla som erbjudit garanterat restvärde på finansiell leasing.

ps. "Privatleasing" är operationell leasing för privatpersoner. Man kan se det som en långtidshyra. Finansiell leasing är mer att likna vid ett billån.
Intressant, var nämligen kontakt med ansvariga avseende just detta men de hävdade att Tesla inte erbjöd garanterat återköpsvärde (vilket jag tolkar som restvärde) och var av den anledningen inte möjliga som billeverantör. F.ö är det Bilreda VF har som part i nuläget.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av Stevvee »

Handlar det inte om att i grundofferten på bilen skall ett garanterat restvärde (återköpsvärde) finnas med från det märket man köper utav. Ex så säljer inte sixt bilen och man får inte använda sig utav deras garanterade restvärde utan det skall vara tesla som skall ge det garanterade restvärdet.
Erxon
elbilist
Inlägg: 415
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av Erxon »

Verdi skrev:
Erxon skrev:
Tjänstebil eller Personalbil?
Är en viss skillnad på detta...
Personalbil.
Misstänkte det, men då kanske rubriken inte är rätt?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av LarsL »

HenrikC skrev:
Speedy skrev:
I övrigt är VF dåliga då de inte erbjuder Tesla som förmånsbil.
Man motiverar det med att Tesla inte erbjuder något garanterat restvärde.
Fast det gör de ju för S och X (eller har de tagit bort det?).
Jag tror det hela grundar sig i ett egendomligt hat emot Tesla och Elon Musk. Har hört sådana tongångar nu från flera håll den senaste tiden.
Verdi

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av Verdi »

Igår hade nån ryckt ur min laddkabel på jobbet. Så ja, nog finns det avundsjuka jävlar.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av Stevvee »

LarsL skrev:
HenrikC skrev:
Speedy skrev:
I övrigt är VF dåliga då de inte erbjuder Tesla som förmånsbil.
Man motiverar det med att Tesla inte erbjuder något garanterat restvärde.
Fast det gör de ju för S och X (eller har de tagit bort det?).
Jag tror det hela grundar sig i ett egendomligt hat emot Tesla och Elon Musk. Har hört sådana tongångar nu från flera håll den senaste tiden.
Fast gör/gjorde tesla det? Var väll DNB som gick in med garantin ?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av Tars »

Verdi skrev:
Igår hade nån ryckt ur min laddkabel på jobbet. Så ja, nog finns det avundsjuka jävlar.
Byt logga till Mitsubishi och lägg till PHEV.
Bild

Kanske får ha bilen ifred.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av bjelkeman »

Verdi skrev:
Igår hade nån ryckt ur min laddkabel på jobbet. Så ja, nog finns det avundsjuka jävlar.
Där hoppas man Sentry mode är på.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av Speedy »

LarsL skrev:

Fast det gör de ju för S och X (eller har de tagit bort det?).
Jag tror det hela grundar sig i ett egendomligt hat emot Tesla och Elon Musk. Har hört sådana tongångar nu från flera håll den senaste tiden.
Haha skulle inte förvåna mig alls :) jag ska försöka få tag i en säljare hos Tesla och se om det går att bringa klarhet i detta.
Verdi

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av Verdi »

bjelkeman skrev:
Verdi skrev:
Igår hade nån ryckt ur min laddkabel på jobbet. Så ja, nog finns det avundsjuka jävlar.
Där hoppas man Sentry mode är på.
Nope. Hade dessutom en 20 meter lång förlängningskabel så det hade nog inte fångats ändå. Jag kan dock se exakt när den drogs ut i TeslaFi så om det händer fler gånger får jag försöka se ett mönster. :)
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av HenrikC »

Verdi skrev:
Har aldrig hört talas om någon annan än Tesla som erbjudit garanterat restvärde på finansiell leasing.
Behöver inte finnas som erbjudande, erbjudandet skapas när kunden frågar efter det. Om Vattenfall vill köpa 10 elbilar med garanterat restvärde och något annat special som till exempel foliering med logotyp och orange blinklampor på taket så lovar jag att de kommer att få flera anbud.

Det är inte säkert att Tesla skulle vara bland anbuden. Snarare tvärtom.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Statligt bolag erbjuder personal Audi e-tron som tjänste

Inlägg av LarsL »

Stevvee skrev:
LarsL skrev:
HenrikC skrev:
Speedy skrev:
I övrigt är VF dåliga då de inte erbjuder Tesla som förmånsbil.
Man motiverar det med att Tesla inte erbjuder något garanterat restvärde.
Fast det gör de ju för S och X (eller har de tagit bort det?).
Jag tror det hela grundar sig i ett egendomligt hat emot Tesla och Elon Musk. Har hört sådana tongångar nu från flera håll den senaste tiden.
Fast gör/gjorde tesla det? Var väll DNB som gick in med garantin ?
Nej, ursprunget kom från Tesla (då det gällde över hela världen). Naturligtvis är det finansierat av någon och det kan möjligen vara DNB som står för den delen.
Skriv svar