Kan man byta 3G till 4G själv?
Moderator: Redaktion
Kan man byta 3G till 4G själv?
Funderar på om man kan jaga rätt på en 4G-modul på skroten och byta själv eller kräver det mjukvaru-config också tror ni? Någon som sett/läst/gjort något sånt?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Kan man byta 3G till 4G själv?
Följer
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Min uppfattning är att 3G modemet ligger som krets i MCU medan 4G är en krets som ligger i en låda som givetvis kopplas till MCU
Så det är plug and play
Rimligtvis introducerades drivrutinen till alla i nån uppdate så det bör gå
Frågan är dock vad löst modem på skrot kostar och om det är värt besväret
Så det är plug and play
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Har ställt frågan vad det kostar på SC, om dom fortfarande gör dom uppgraderingarna. Om det inte är allt för blodigt gör jag det hos dom i vilket fall, vara bara mest nyfiken...e5m1r skrev:Min uppfattning är att 3G modemet ligger som krets i MCU medan 4G är en krets som ligger i en låda som givetvis kopplas till MCU
Så det är plug and play
Model S P85DL+
Strax över 5000 vill jag minnasmans71 skrev:Har ställt frågan vad det kostar på SC, om dom fortfarande gör dom uppgraderingarna. Om det inte är allt för blodigt gör jag det hos dom i vilket fall, vara bara mest nyfiken...e5m1r skrev:Min uppfattning är att 3G modemet ligger som krets i MCU medan 4G är en krets som ligger i en låda som givetvis kopplas till MCU
Så det är plug and play
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Hoppas det priset håller sig för då blir det uppgradering 

Model S P85DL+
Kollade upp min invoice 5434krmans71 skrev:Hoppas det priset håller sig för då blir det uppgradering
Slutet oktober 2018
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Värt och värt. 3G nätet i Sverige är under avveckling och täckningen blir sämre för varje dag. 2020 ska väl 3G nätet vara mer eller mindre avvecklat.e5m1r skrev:Frågan är dock vad löst modem på skrot kostar och om det är värt besväret
Jag uppgraderade 3G till 4G i min gamla S85D för över 2 år sedan. Kändes som väl investerade pengar.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Nja, nu tar du nog i. Telia och tele2 som delar 3G nät ska ha stängt ned sitt 2025. Men visst kommer det sakta gå nedåt i täckning och kapacitet fram tills dess.EnTraktor skrev:Värt och värt. 3G nätet i Sverige är under avveckling och täckningen blir sämre för varje dag. 2020 ska väl 3G nätet vara mer eller mindre avvecklat.e5m1r skrev:Frågan är dock vad löst modem på skrot kostar och om det är värt besväret
Jag uppgraderade 3G till 4G i min gamla S85D för över 2 år sedan. Kändes som väl investerade pengar.
Model Y LR.
Model S70D