När Audi lanserade nya elbilen e-tron kostade den 885.000 kronor. Idag har priset ökat till 897.400 kronor, enligt Audis onlinekonfigurator – och samtidigt lanseras en billigare version.
Audi e-tron 50 Quattro blir den nya "instegsmodellen" och Audi bekräftar nu för Recharge att priset hamnar på 695.000 kronor före elbilspremien på 60.000 kronor. Det är alltså över 200.000 kronor lägre än för Audi e-tron 55 Quattro. Modellen "Proline Edition" utrustning går dock loss på 749.000 kronor.
Batteripaketet i 50-modellen blir betydligt mindre (71 kWh) än i 55-modellen. Räckvidden ska hamna på "över 30 mil" enligt WLTP-körcykeln, jämfört med 41 mil för den dyrare modellen.
Även snabbladdningen är "strypt" i Audi e-tron 50 Quattro – här får köparna nöja sig med 120 kW istället för 150. Att ladda till 80 procent ska dock ändå gå på en halvtimme. Effekten ligger på 230 kW (313 hästkrafter) istället för 300 kW (408 hästkrafter).
När Audi lanserade nya elbilen e-tron kostade den 885.000 kronor. Idag har priset ökat till 897.400 kronor, enligt Audis onlinekonfigurator – och samtidigt lanseras en billigare version.
Audi e-tron 50 Quattro blir den nya "instegsmodellen" och Audi bekräftar nu för Recharge att priset hamnar på 695.000 kronor före elbilspremien på 60.000 kronor. Det är alltså över 200.000 kronor lägre än för Audi e-tron 55 Quattro. Modellen "Proline Edition" utrustning går dock loss på 749.000 kronor.
Batteripaketet i 50-modellen blir betydligt mindre (71 kWh) än i 55-modellen. Räckvidden ska hamna på "över 30 mil" enligt WLTP-körcykeln, jämfört med 41 mil för den dyrare modellen.
Även snabbladdningen är "strypt" i Audi e-tron 50 Quattro – här får köparna nöja sig med 120 kW istället för 150. Att ladda till 80 procent ska dock ändå gå på en halvtimme. Effekten ligger på 230 kW (313 hästkrafter) istället för 300 kW (408 hästkrafter).
De uppgifter jag fått är:
leverans V50.
330km WLTP
Förmånsvärde vid 50% skatt:
1,865kr instegs modell
2,143kr Proline
Varför pratar du om sånt du inte förstår eller ens kan uttala dig om ? Säg mig hur du kan veta förmånsvärdet när inte ens Audi själva vet vilken jämförelsemodell man kommer använda och inte ens skatteverket vet.
När Audi lanserade nya elbilen e-tron kostade den 885.000 kronor. Idag har priset ökat till 897.400 kronor, enligt Audis onlinekonfigurator – och samtidigt lanseras en billigare version.
Audi e-tron 50 Quattro blir den nya "instegsmodellen" och Audi bekräftar nu för Recharge att priset hamnar på 695.000 kronor före elbilspremien på 60.000 kronor. Det är alltså över 200.000 kronor lägre än för Audi e-tron 55 Quattro. Modellen "Proline Edition" utrustning går dock loss på 749.000 kronor.
Batteripaketet i 50-modellen blir betydligt mindre (71 kWh) än i 55-modellen. Räckvidden ska hamna på "över 30 mil" enligt WLTP-körcykeln, jämfört med 41 mil för den dyrare modellen.
Även snabbladdningen är "strypt" i Audi e-tron 50 Quattro – här får köparna nöja sig med 120 kW istället för 150. Att ladda till 80 procent ska dock ändå gå på en halvtimme. Effekten ligger på 230 kW (313 hästkrafter) istället för 300 kW (408 hästkrafter).
De uppgifter jag fått är:
leverans V50.
330km WLTP
Förmånsvärde vid 50% skatt:
1,865kr instegs modell
2,143kr Proline
Varför pratar du om sånt du inte förstår eller ens kan uttala dig om ? Säg mig hur du kan veta förmånsvärdet när inte ens Audi själva vet vilken jämförelsemodell man kommer använda och inte ens skatteverket vet.
En Audi säljare gav mig dessa uppgifter.
Skicka PM så får du veta vem.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det känns som en märkligt stor prisskillnad, men den passar in i mönstret från Audis konventionella bilar. En "billig" snikversion medan varianter med större motor och utrustning kostar betydligt mer. Undrar om de gör vinst på bilen för 695 tkr?
Lågt förmånsvärde på runt 4000:-/mån brutto. Är ju konstigt för en stor SUV. Ungefär samma som Model 3 LR AWD. Och inte så mycket dyrare. Fin andrabil?
Ungefär 60kWh om förbrukningen är samma eller något lägre än för 55 -e-tron. Som en Model X60D alltså. Det blir inget räckviddsmonster direkt. För mig skulle den dock funka utan större problem. Hade den funnits redan förra året när jag beställde min bil så hade jag nog suttit och räknat ihjäl mig om det är värt att lägga de extra slantarna på 55-varianten som jag har nu. Det är rätt mycket pengar för några extra kilowattimmar som jag i princip aldrig behöver. Högst troligt hade jag valt den här snikmodellen. Det är ju dragkroken och lastutrymmet jag är ute efter, varken räckvidd eller prestanda.
Frågan är om en befintlig Audi-kund som kan tänka sig att byta bort sin diesel mot en elbil har samma insikt. Jag är lite skeptisk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ungefär 60kWh om förbrukningen är samma eller något lägre än för 55 -e-tron. Som en Model X60D alltså. Det blir inget räckviddsmonster direkt. För mig skulle den dock funka utan större problem. Hade den funnits redan förra året när jag beställde min bil så hade jag nog suttit och räknat ihjäl mig om det är värt att lägga de extra slantarna på 55-varianten som jag har nu. Det är rätt mycket pengar för några extra kilowattimmar som jag i princip aldrig behöver. Högst troligt hade jag valt den här snikmodellen. Det är ju dragkroken och lastutrymmet jag är ute efter, varken räckvidd eller prestanda.
Frågan är om en befintlig Audi-kund som kan tänka sig att byta bort sin diesel mot en elbil har samma insikt. Jag är lite skeptisk.
Behöver man inte lång räckvidd så är Audi 50 e-tron Quattro en av dom bästa elbilarna man kan köpa idag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Problemet är bara att nästan alla tror att de behöver mycket räckvidd. Man måste nästan ha kört elbil i några år innan man förstår att en massa räckvidd inte är det viktigaste.
Jag har pratat med en snubbe häromdagen som såg att jag körde e-tron, och så kom han och ställde frågor. Han hade tydligen provkört, men han hade bestämt sig för att fortsätta köra sin Q5 ett tag till. Anledningen var såklart räckvidden och att det enligt honom inte gick att köra långt eftersom det inte finns några laddmöjligheter nånstans.
Jag plockade fram min mobil, öppnade valfri sida med snabbladdare, och visade den för honom. Han började nog inse att han hade fattat sitt beslut på helt felaktiga grunder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Problemet är bara att nästan alla tror att de behöver mycket räckvidd. Man måste nästan ha kört elbil i några år innan man förstår att en massa räckvidd inte är det viktigaste.
Jag har pratat med en snubbe häromdagen som såg att jag körde e-tron, och så kom han och ställde frågor. Han hade tydligen provkört, men han hade bestämt sig för att fortsätta köra sin Q5 ett tag till. Anledningen var såklart räckvidden och att det enligt honom inte gick att köra långt eftersom det inte finns några laddmöjligheter nånstans.
Jag plockade fram min mobil, öppnade valfri sida med snabbladdare, och visade den för honom. Han började nog inse att han hade fattat sitt beslut på helt felaktiga grunder.
Om man ställer det på sin spets.
Är 10 mil extra räckvidd värt 200.000kr i inköp?
En annan tanke är att när en Audi 50 e-tron Quattro blir 3 år,
år 2022, och har 4.500 mil på mätaren.
Och kostar ca +300.000kr.
Blir det en grym bil på begmarknaden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Om man ställer det på sin spets.
Är 10 mil extra räckvidd värt 200.000kr i inköp?..
Nej.
Detta beror ju på vad man har för körmönster i sin vardag, för mig var det värt ta en S100D istället för en S75D då jag inte hade klarat mig med en 75:a, och det kan ju vara samma med de som kikar på Audin. Och att då säga spiknej att det inte är värt de extra pengarna är ju korkat.
För dig kanske det är nej, men inte för alla. Så rätt svar, det beror på körmönstret.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Märkligt nog så kan Audi 50 e-tron Quattro ta Polestar 2 köpare.
För samma pengar så får barnfamiljen tänka till en gång extra.
Ja det är klart. På ICE-sidan idag så har vi ju hur många modeller som helst att välja på. Kommer bli så på el-sidan också framöver. Konkurrens. Det är bra grejer det.
Märkligt nog så kan Audi 50 e-tron Quattro ta Polestar 2 köpare.
För samma pengar så får barnfamiljen tänka till en gång extra.
Ja det är klart. På ICE-sidan idag så har vi ju hur många modeller som helst att välja på. Kommer bli så på el-sidan också framöver. Konkurrens. Det är bra grejer det.
Jag tillhör en av de som har reserverat en PS2 men nu plötsligt fått upp ögonen för en Audi. Jag har väl börjat fundera på om Audi kan vara ett alternativ även om jag är mer inne på PS2 fortfarande. 20 mil på motorväg är verkligen i den undre spannet av vad jag hade tänkt mig.
Märkligt nog så kan Audi 50 e-tron Quattro ta Polestar 2 köpare.
För samma pengar så får barnfamiljen tänka till en gång extra.
Ja det är klart. På ICE-sidan idag så har vi ju hur många modeller som helst att välja på. Kommer bli så på el-sidan också framöver. Konkurrens. Det är bra grejer det.
Jag tillhör en av de som har reserverat en PS2 men nu plötsligt fått upp ögonen för en Audi. Jag har väl börjat fundera på om Audi kan vara ett alternativ även om jag är mer inne på PS2 fortfarande. 20 mil på motorväg är verkligen i den undre spannet av vad jag hade tänkt mig.
Jag sa när PS2 lanserades att den kommer vara mer eller mindre bortglömd när den väl börjat levereras...
Även om jag ju ogillar Vuskswagen så tycker jag étron verkar betydligt mer lockande som bil än PS2. Rymligare, bekvämare, mer beprövad teknik(är rädd att Googles nya system kommer vara extremt buggigt) samt erkänt märke.
Men det kräver förstås att man bortser från Tesla. En Model 3 är svårslagen, om man inte behöver mer utrymme(och då finns ju S och X...).
Märkligt nog så kan Audi 50 e-tron Quattro ta Polestar 2 köpare.
För samma pengar så får barnfamiljen tänka till en gång extra.
Ja det är klart. På ICE-sidan idag så har vi ju hur många modeller som helst att välja på. Kommer bli så på el-sidan också framöver. Konkurrens. Det är bra grejer det.
Jag tillhör en av de som har reserverat en PS2 men nu plötsligt fått upp ögonen för en Audi. Jag har väl börjat fundera på om Audi kan vara ett alternativ även om jag är mer inne på PS2 fortfarande. 20 mil på motorväg är verkligen i den undre spannet av vad jag hade tänkt mig.
Jag sa när PS2 lanserades att den kommer vara mer eller mindre bortglömd när den väl börjat levereras...
Även om jag ju ogillar Vuskswagen så tycker jag étron verkar betydligt mer lockande som bil än PS2. Rymligare, bekvämare, mer beprövad teknik(är rädd att Googles nya system kommer vara extremt buggigt) samt erkänt märke.
Men det kräver förstås att man bortser från Tesla. En Model 3 är svårslagen, om man inte behöver mer utrymme(och då finns ju S och X...).
absolut! lösningen på allt heter Tesla det är så bra att dina inlägg är så nyanserade. Inte en millimeter negativt om Tesla, men alla andra har mängder av problem, negativa aspekter och är generellt sämre än Tesla hahahahaha.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
absolut! lösningen på allt heter Tesla det är så bra att dina inlägg är så nyanserade. Inte en millimeter negativt om Tesla, men alla andra har mängder av problem, negativa aspekter och är generellt sämre än Tesla hahahahaha.
Somliga är så helt enkelt, allt de själva valt är bäst och har inga brister men vad andra väljer har massa fel och problem.
Ska man vara ärlig så är det ju egentligen prestanda, laddning, mjukvara och interiördesign som Tesla är bra på. Men bryr man sig mer om saker som materialkvalité, tekniska funktioner, snabb personlig service, ljudisolering, slippa betatesta saker, veta att garantin gäller osv osv så har det ju visat sig att Tesla är ett dåligt val.
P.S. Jag är extra butter idag, fick köra V60 från Werksta genom morgonrusningen... D.S.
Märkligt nog så kan Audi 50 e-tron Quattro ta Polestar 2 köpare.
För samma pengar så får barnfamiljen tänka till en gång extra.
Ja det är klart. På ICE-sidan idag så har vi ju hur många modeller som helst att välja på. Kommer bli så på el-sidan också framöver. Konkurrens. Det är bra grejer det.
Jag tillhör en av de som har reserverat en PS2 men nu plötsligt fått upp ögonen för en Audi. Jag har väl börjat fundera på om Audi kan vara ett alternativ även om jag är mer inne på PS2 fortfarande. 20 mil på motorväg är verkligen i den undre spannet av vad jag hade tänkt mig.
Jag sa när PS2 lanserades att den kommer vara mer eller mindre bortglömd när den väl börjat levereras...
Även om jag ju ogillar Vuskswagen så tycker jag étron verkar betydligt mer lockande som bil än PS2. Rymligare, bekvämare, mer beprövad teknik(är rädd att Googles nya system kommer vara extremt buggigt) samt erkänt märke.
Men det kräver förstås att man bortser från Tesla. En Model 3 är svårslagen, om man inte behöver mer utrymme(och då finns ju S och X...).
absolut! lösningen på allt heter Tesla det är så bra att dina inlägg är så nyanserade. Inte en millimeter negativt om Tesla, men alla andra har mängder av problem, negativa aspekter och är generellt sämre än Tesla hahahahaha.
Du menar att man borde tycka andra bilar generellt är bättre, på ett Tesla-forum?
Jag har aldrig hävdat att Tesla saknar typfel och brister. Däremot försöker jag när folk gnäller förklara vad det kan tänkas bero på. En hel del verkar dock inte särskilt intresserade av vad problem beror på, de vill bara lufta sitt missnöje.
Jag är väl för pragmatisk helt enkelt.