Hej!
Enligt Tesla-bilen så ska man inte ladda batteriet till 100%, så vi sätter en övre gräns säg 85%
Enligt Tesla-bilen så är det dåligt för batteriet att bli urladdat.
Min fråga är: Vilket är bäst för batteriet av följande två allternativ:
1. Ladda bilen till 100% och komma fram med 20% kvar
2. Ladda bilen till 85% och komma fram med 5% kvar
Någon som vet? Eller har en hypotes?
Optimal laddning av batteriet - livslängd
Moderator: Redaktion
Re: Optimal laddning av batteriet - livslängd
2)Sladdloss skrev:Hej!
Enligt Tesla-bilen så ska man inte ladda batteriet till 100%, så vi sätter en övre gräns säg 85%
Enligt Tesla-bilen så är det dåligt för batteriet att bli urladdat.
Min fråga är: Vilket är bäst för batteriet av följande två allternativ:
1. Ladda bilen till 100% och komma fram med 20% kvar
2. Ladda bilen till 85% och komma fram med 5% kvar
Någon som vet? Eller har en hypotes?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Optimal laddning av batteriet - livslängd
evilirish skrev:3) Ladda till 90% och kom fram med 10%

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Optimal laddning av batteriet - livslängd
Om du direkt efter du laddat 100% kör iväg eller om laddar direkt när du kommer fram med låg laddning så gör det i princip ingenting.
Re: Optimal laddning av batteriet - livslängd
4)
Ladda till 80%. Kör SuC 5min någonstans på vägen.
Tror dock alt 3) sliter mindre.
Ladda till 80%. Kör SuC 5min någonstans på vägen.
Tror dock alt 3) sliter mindre.
Re: Optimal laddning av batteriet - livslängd
Beroende på laddmöjligheter efter vägen så är det bäst att kanske börja resan med hög mysladdningsnivå hemmavid (själv aldrig över 90%) Under resan alltid tanka vid 10% och avsluta laddning vid 60% vid suc. Avslutar alltid resan runt 10% om man kan ladda vid målet. Försöker generellt alltid ligga mellan 40-70% vid daglig körning vilket sägs vara bäst för batteriet.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5906
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Optimal laddning av batteriet - livslängd
Dock verkar det vara små skillnader i praktiken. Så små att man kan ladda till 90% till vardags och 100 närhelst det behövs utan att vara stressad över det. Många exempel på taxibilar som dessutom alltid snabbladdar. Batteriet går ändå väldigt långt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Optimal laddning av batteriet - livslängd
Stämmer ganska bra. Steget mellan 80-90 är väldigt mycket mindre i "skada" skedd än 90-100. Det är alltså inte linjärt.Gustafsson skrev:Dock verkar det vara små skillnader i praktiken. Så små att man kan ladda till 90% till vardags och 100 närhelst det behövs utan att vara stressad över det. Många exempel på taxibilar som dessutom alltid snabbladdar. Batteriet går ändå väldigt långt.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A