Är den nya AP sämre?
Moderator: Redaktion
Är den nya AP sämre?
Jag har AP2 tror jag, har kameror på b stolparna.
Hade en lånebil häromdagen med tidigare AP versionen, inga kameror på b stolparna.
Det slog mig att filbyte i och AP kändes mer stabil. Bilen började byta direkr när jag börja blinka.
På min egen bil så behöver jag blinka, röra ratten, bilen väntar ibland sen kastar den sig tillbaka in i föregående fil.
Någon mer som har uppmärksammat detta eller är det nåt fel på min bil?
Den panikbromsar ibland också, utan anledning.
Hade en lånebil häromdagen med tidigare AP versionen, inga kameror på b stolparna.
Det slog mig att filbyte i och AP kändes mer stabil. Bilen började byta direkr när jag börja blinka.
På min egen bil så behöver jag blinka, röra ratten, bilen väntar ibland sen kastar den sig tillbaka in i föregående fil.
Någon mer som har uppmärksammat detta eller är det nåt fel på min bil?
Den panikbromsar ibland också, utan anledning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Är den nya AP sämre?
AP2 är (fortfarande) sämre än AP1...
Så din observation stämmer (tyvärr)...
AP1 utvecklas dock inte längre medans AP2 gör det,
så AP2 lär väl bli bättre med tiden
Så din observation stämmer (tyvärr)...
AP1 utvecklas dock inte längre medans AP2 gör det,
så AP2 lär väl bli bättre med tiden

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Är den nya AP sämre?
Det har vi hoppats i 3 år nu va?Bjelke skrev:AP2 är (fortfarande) sämre än AP1...
Så din observation stämmer (tyvärr)...
AP1 utvecklas dock inte längre medans AP2 gör det,
så AP2 lär väl bli bättre med tiden
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Är den nya AP sämre?
Jag har tillgång till två Model S. En från 2015 med AP1 och en från 2019 med AP2. Jag tycker AP2 är stabilare på filhållning (vinglar mindre höger/vänster) men dens adaptiva farthållare är kass. Börjar bromsa för sent och bromsar max direkt vilket gör körningen ryckig som bara den. Och den kan få för sig att panikbromsa för spöken.
Enkelt beskrivet:
AP1: Bättre på gas/broms.
AP2: Bättre på höger/vänster (men det är lättare att göra filbyten med AP1).
Enkelt beskrivet:
AP1: Bättre på gas/broms.
AP2: Bättre på höger/vänster (men det är lättare att göra filbyten med AP1).
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Är den nya AP sämre?
Ja...Typ...Remuz skrev:Det har vi hoppats i 3 år nu va?Bjelke skrev:AP2 är (fortfarande) sämre än AP1...
Så din observation stämmer (tyvärr)...
AP1 utvecklas dock inte längre medans AP2 gör det,
så AP2 lär väl bli bättre med tiden

Fast NÅGON form av förbättringar borde det ju bli....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Är den nya AP sämre?
Jag tycker man behöver nyansera bättre/sämre lite. Jag har upplevt AP1 som mindre ryckig när jag haft lånebil, så skönare upplevelse. Men en av anledningarna till att den inte tvekar vid filbyte är väl att det inte ens kollar efter bil i döda vinkeln utan tar för givet att du som förare gjort jobbet.
Om AP2 är ryckigare för att den gör säkerhetskontroller som AP1 inte gör, vilken är då bäst/sämst?
För några versioner sedan började AP2 exempelvis spökbromsa mycket för att de rullade ut funktion för att försöka förutse när bil framför i angränsande fil var på väg att åka in framför i din fil. Ny funktion som gav många false positives och alltså ledde till onödiga inbromsningar som inte skedde förut. Och den är fortfarande störigt försiktig vid filbyte om någon bakom i filen man ska in i har någon enstaka km/h högre hastighet än man själv.
Men samtidigt beror beteendet på funktioner som faktiskt höjer säkerheten. De är bara inte finkalibrerade än.
Helst ska man naturligtvis inte behöva välja mellan komfort och säkerhet, men man gör det för enkelt för sig om man bara säger att ett mindre komplett system är bättre för att det kör jämnare rakt fram.
Om AP2 är ryckigare för att den gör säkerhetskontroller som AP1 inte gör, vilken är då bäst/sämst?
För några versioner sedan började AP2 exempelvis spökbromsa mycket för att de rullade ut funktion för att försöka förutse när bil framför i angränsande fil var på väg att åka in framför i din fil. Ny funktion som gav många false positives och alltså ledde till onödiga inbromsningar som inte skedde förut. Och den är fortfarande störigt försiktig vid filbyte om någon bakom i filen man ska in i har någon enstaka km/h högre hastighet än man själv.
Men samtidigt beror beteendet på funktioner som faktiskt höjer säkerheten. De är bara inte finkalibrerade än.
Helst ska man naturligtvis inte behöva välja mellan komfort och säkerhet, men man gör det för enkelt för sig om man bara säger att ett mindre komplett system är bättre för att det kör jämnare rakt fram.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Är den nya AP sämre?
Det här med att AP2(och 3?) skulle bromsa in hårt vid upphinnande håller jag inte med om.
Min bromsar in väldigt mjukt(ver 2019.28). Kanske det har ngt med vad man har för avstånd inställt att göra? Jag brukar köra på 3-5.
Förövrigt instämmer jag i vad Alfred skriver. AP1 kan i nuläget upplevas bekvämare, vilket beror på att den helt enkelt inte har så många sensorer och mjukvara att jobba med. Därmed kan den inte agera på särskilt mycket. Den är en relativt "dum" filhållare, medan AP2/3 har betydligt mer avancerad funktionalitet som aktivt kan undvika farliga situationer.
Min bromsar in väldigt mjukt(ver 2019.28). Kanske det har ngt med vad man har för avstånd inställt att göra? Jag brukar köra på 3-5.
Förövrigt instämmer jag i vad Alfred skriver. AP1 kan i nuläget upplevas bekvämare, vilket beror på att den helt enkelt inte har så många sensorer och mjukvara att jobba med. Därmed kan den inte agera på särskilt mycket. Den är en relativt "dum" filhållare, medan AP2/3 har betydligt mer avancerad funktionalitet som aktivt kan undvika farliga situationer.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Är den nya AP sämre?
Jag har märkt att det beror på hur fort fordonet jag hinner upp kör (hur snabbt avståndet minskar)taliz skrev:Det här med att AP2(och 3?) skulle bromsa in hårt vid upphinnande håller jag inte med om.
Min bromsar in väldigt mjukt(ver 2019.28). Kanske det har ngt med vad man har för avstånd inställt att göra? Jag brukar köra på 3-5.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Är den nya AP sämre?
Nackdelen för mig med AP2 är att filbytet är så okonsekvent/vingligt att jag antingen tar över själv, byter fil sen slår på AP alt. Inte orkar köra om utan istället ligger kvar i samma fil.
Jag gillar funktionaliteten att bilen kollar döda vinkeln men jag hade nog föredragit att som på AP1 hålla in blinkersspaken medans bilen kollar om det går att byta fil och sedan byter.
Jag gillar funktionaliteten att bilen kollar döda vinkeln men jag hade nog föredragit att som på AP1 hålla in blinkersspaken medans bilen kollar om det går att byta fil och sedan byter.
Re: Är den nya AP sämre?
En grej jag hoppas på i framtida versioner är att filhållningen håller sig närmare apex. Nu känns det mer som att den lutar sig mot ytterkanten av filen vilket inte känns bekvämt vid möten, eller om det finns ett räcke 50cm utanför linjen.
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Är den nya AP sämre?
Instämmer
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Re: Är den nya AP sämre?
Döda vinkeln i AP2 borde den ha koll på hela tiden inget som borde ta tid eller kollas upp vid själva bytet.
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Är den nya AP sämre?
På e-Golfen som jag hämtade ut okt 2017 var den ”adaptiv”. Dvs låg man mot vänster linje så såg bilen till att ligga där. Låg man i mitten låg den där osv. Var även bra när man INTE ville att bilen körde i de djupa hjulspåren vid tex regn. Dock tillät den endast att man släppte ratten korta perioder. (12sec om jag minns rätt)McMagnus skrev:En grej jag hoppas på i framtida versioner är att filhållningen håller sig närmare apex. Nu känns det mer som att den lutar sig mot ytterkanten av filen vilket inte känns bekvämt vid möten, eller om det finns ett räcke 50cm utanför linjen.
Så det finns redan hos vissa. Så borde ju komma på Tesla så småningom.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Är den nya AP sämre?
Ja, det är en riktigt fin funktion. Golfen lär sig vilka preferenser föraren har. Det är en av punkterna som är bättre i e-Golfen jämfört med e-tron. Den gör nämligen inte så, vad jag har märkt hittills, trots att den egentligen har ett mer avancerat assistanssystem än Golfen.Leo skrev:På e-Golfen som jag hämtade ut okt 2017 var den ”adaptiv”. Dvs låg man mot vänster linje så såg bilen till att ligga där. Låg man i mitten låg den där osv. Var även bra när man INTE ville att bilen körde i de djupa hjulspåren vid tex regn. Dock tillät den endast att man släppte ratten korta perioder. (12sec om jag minns rätt)McMagnus skrev:En grej jag hoppas på i framtida versioner är att filhållningen håller sig närmare apex. Nu känns det mer som att den lutar sig mot ytterkanten av filen vilket inte känns bekvämt vid möten, eller om det finns ett räcke 50cm utanför linjen.
Så det finns redan hos vissa. Så borde ju komma på Tesla så småningom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Är den nya AP sämre?
jonas skrev:Döda vinkeln i AP2 borde den ha koll på hela tiden inget som borde ta tid eller kollas upp vid själva bytet.
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Exakt. Finns ingen anledning till att AP2 är så trög
Model S 100D
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Är den nya AP sämre?
Har inte någon direkt erfarenhet av AP1, men tycker att min AP2 fungerar bra. Använder den till 80-90% på mina dagliga resor. Inga större problem med spökbromsningar, händer kanske en gång i månaden. Man kanske skulle testa en AP1 bil under några dagar. Eller inte, för då blir man väl kanske besviken när man byter tillbaka 

- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Är den nya AP sämre?
Har typ inga problem med vår AP2.5, har väl spökbromsat några få gånger på 17 månader, och då efter någon uppdatering som har rapporterat om just det beteendet, när det patchades veckan senare vare det löst. Nackdelen är väl att när det väl händer så är man inte van vid det :p. När vi haft lånebil med AP1 har den varit sämre som helhet, det enda den egentligen var bättre på var regnsensorn. Jämför man nu på senare tid kör också AP1 mycket ryckigare där det händer mycket, den verkar ha svårt att förutse saker utan dundrar bara på så länge det inte finns ett hinder direkt framför.
Re: Är den nya AP sämre?
Körde nyss 100 mil i en AP1 bil, tidigare kört 500 mil med AP2/3. Jag skulle inte vilja byta till AP1. AP2/3 är som att åka med en hyperaktiv, AP1 som en salongsberusad...Generalbogge skrev:Har inte någon direkt erfarenhet av AP1, men tycker att min AP2 fungerar bra. Använder den till 80-90% på mina dagliga resor. Inga större problem med spökbromsningar, händer kanske en gång i månaden. Man kanske skulle testa en AP1 bil under några dagar. Eller inte, för då blir man väl kanske besviken när man byter tillbaka
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Är den nya AP sämre?
Jag har haft loaners med AP2 iofs korta stunder klart annat beteende men skulle inte säga att AP1 är dålig på något sätt
Tror det är vanesak länge sen jag råkade ut för nåt oförutsägbart med AP1
Tycker den funkar klockrent.
Tror det är vanesak länge sen jag råkade ut för nåt oförutsägbart med AP1
Tycker den funkar klockrent.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Är den nya AP sämre?
AP1 är snabbare
Inga spökbromsningar, det värsta mest obehagliga med AP2
Behagligare acceleration
Sämre över backkrön
Sämre filhållning men inom godkänt
Skulle jag välja blir det AP1 idag.
Kör både AP1 och AP2 veckovis idag.
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Inga spökbromsningar, det värsta mest obehagliga med AP2
Behagligare acceleration
Sämre över backkrön
Sämre filhållning men inom godkänt
Skulle jag välja blir det AP1 idag.
Kör både AP1 och AP2 veckovis idag.
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- infelicitas
- Teslaägare
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 10 jul 2018 18:15
Re: Är den nya AP sämre?
Du har antagligen haft otrolig tur och fått en bil där kameror varit i toppskick, riktade perfekt och annat. Jag har AP2.5 och den är dålig på det mesta.OfarligTesla skrev:Har typ inga problem med vår AP2.5, har väl spökbromsat några få gånger på 17 månader, och då efter någon uppdatering som har rapporterat om just det beteendet, när det patchades veckan senare vare det löst. Nackdelen är väl att när det väl händer så är man inte van vid det :p. När vi haft lånebil med AP1 har den varit sämre som helhet, det enda den egentligen var bättre på var regnsensorn. Jämför man nu på senare tid kör också AP1 mycket ryckigare där det händer mycket, den verkar ha svårt att förutse saker utan dundrar bara på så länge det inte finns ett hinder direkt framför.
Re: Är den nya AP sämre?
AP2.5 är betydligt bättre att hålla bilen i rätt fil på landsväg. Hade en AP1 som lånebil en vecka och den var inte alls att lita på.
Däremot är AP1-bilar bättre på många andra sätt. Kameraläsning av hastighetsskyltar, avbländning, regnsensor...
Däremot är AP1-bilar bättre på många andra sätt. Kameraläsning av hastighetsskyltar, avbländning, regnsensor...
Re: Är den nya AP sämre?
Jag måste nog ta AP2 lite i försvar efter att ha kört lite mer med nya bilen. Jag tycker faktiskt den börjar bli helt ok. Det som stör mest är spökbromsningarna och att den inte läser hastighetsskyltar. Faktiskt så verkar just detta orsaka en del spökbromsning; plötsligt tror bilen att hastigheten är begränsad till säg 50km/h. På en motorväg/motorled...
Avbländningen funkar godkänt i min bil än så länge.
Summa summarum så skulle jag säga att det just nu är dött lopp, men att AP2 ökar och snart kör förbi. IMHO.
Avbländningen funkar godkänt i min bil än så länge.
Summa summarum så skulle jag säga att det just nu är dött lopp, men att AP2 ökar och snart kör förbi. IMHO.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Är den nya AP sämre?
Har haft alla versioner från 2014 och framåt, i min senaste Model S som jag hämtade i mitten på juni är AP usel, senaste förutom spökbromsningarna och tveksamheten är att den börjat vingla. Använder aldrig AP med passagerare i bilen, helt enkelt alldeles för pinsamt.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD