Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Räckvidden på 40+ mil tillsammans med mycket snabb laddning är helt rätt. Längre räckvidd hade inte hjälpt mycket, man lär inte dra någon husvagn med den men jag saknar ändå debatten om den har dragkrok... Större batteri hade lett till dyrare och tyngre bil med sämre vägegenskaper som följd. Kring 40 mil WLTP är fullt tillräckligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Audi E-Tron tog inte så många kunder från Tesla. Men desto fler från fossil-Audis. Blir samma sak nu. Men det är klart att det finns en och annan.Fredrik j skrev:Troligtvis sitter det ju en och annan och kör runt i en model S bara för att det inte fanns något annat. Nu finns det ju det...fth skrev:Nej precis, och ändå dyker det upp massor av dessa tröttsamma "Tesla-dödar"-artiklar igen när Taycan lanseras.Fredrik j skrev:Porsche säljer ju inga billiga bilar sedan tidigare. Varför skulle dom börja nu? Man konkurrerar inte med pris.
Taycan kommer ju inte ha någon större effekt på Tesla, den kan på sin höjd ta marknadsandelar från Model S, som ju ändå är på väg att bli en mindre central modell för Tesla.
Vad den framför allt kommer att döda är nog fossil-Porschar, det finns ju en uppenbar risk för "kannibalisering" här.
/fth
Men visst skulle du kunna sträcka dig till att säga att Taycan är den första riktiga konkurrenten till Model S? E-tron är ju trots allt en SUV.Verdi skrev:Audi E-Tron tog inte så många kunder från Tesla. Men desto fler från fossil-Audis. Blir samma sak nu. Men det är klart att det finns en och annan.Fredrik j skrev:Troligtvis sitter det ju en och annan och kör runt i en model S bara för att det inte fanns något annat. Nu finns det ju det...fth skrev:Nej precis, och ändå dyker det upp massor av dessa tröttsamma "Tesla-dödar"-artiklar igen när Taycan lanseras.Fredrik j skrev:Porsche säljer ju inga billiga bilar sedan tidigare. Varför skulle dom börja nu? Man konkurrerar inte med pris.
Taycan kommer ju inte ha någon större effekt på Tesla, den kan på sin höjd ta marknadsandelar från Model S, som ju ändå är på väg att bli en mindre central modell för Tesla.
Vad den framför allt kommer att döda är nog fossil-Porschar, det finns ju en uppenbar risk för "kannibalisering" här.
/fth
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag tycker Taycan är den första bilen som matchar och på flera punkter överträffar Model S, men jag tror trots detta inte att den kommer att påverka Teslas försäljning nämnvärt, och då endast just Model S.Fredrik j skrev:Men visst skulle du kunna sträcka dig till att säga att Taycan är den första riktiga konkurrenten till Model S? E-tron är ju trots allt en SUV.Verdi skrev:Audi E-Tron tog inte så många kunder från Tesla. Men desto fler från fossil-Audis. Blir samma sak nu. Men det är klart att det finns en och annan.Fredrik j skrev:Troligtvis sitter det ju en och annan och kör runt i en model S bara för att det inte fanns något annat. Nu finns det ju det...fth skrev:Nej precis, och ändå dyker det upp massor av dessa tröttsamma "Tesla-dödar"-artiklar igen när Taycan lanseras.Fredrik j skrev:Porsche säljer ju inga billiga bilar sedan tidigare. Varför skulle dom börja nu? Man konkurrerar inte med pris.
/fth
Jag tror risken att det blir en Porsche-dödare är betydligt större än att det blir en Tesla-dödare.
Vad händer t.ex med företaget om en ansenlig andel av kunderna inser att Taycan faktiskt är den bästa Porschen, och försäljningen av fossil-modeller störtdyker?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Justera upp priset?fth skrev:
Vad händer t.ex med företaget om en ansenlig andel av kunderna inser att Taycan faktiskt är den bästa Porschen, och försäljningen av fossil-modeller störtdyker?
/fth
Porsche Taycan kommer bredda elbilsmarknaden och göra att fler får upp ögonen för elbilar och vad deras styrkor är. Jag tror det i dagsläget främst kommer att gynna Tesla att Porsche nu kommer med denna bil. När totala nybilsförsäljningen har fler än 50% elbilar så kommer konkurrensen av nya elbilsmodeller ha större påverkan på Tesla. Det är dock en bit kvar dit på de flesta marknaderna i världen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det håller jag med om, men e-tron var i mitt tycke första konkurrenten till X också (i-pace är så liten, och knappt en SUV).Fredrik j skrev:Men visst skulle du kunna sträcka dig till att säga att Taycan är den första riktiga konkurrenten till Model S? E-tron är ju trots allt en SUV.Verdi skrev:Audi E-Tron tog inte så många kunder från Tesla. Men desto fler från fossil-Audis. Blir samma sak nu. Men det är klart att det finns en och annan.Fredrik j skrev:Troligtvis sitter det ju en och annan och kör runt i en model S bara för att det inte fanns något annat. Nu finns det ju det...fth skrev:Nej precis, och ändå dyker det upp massor av dessa tröttsamma "Tesla-dödar"-artiklar igen när Taycan lanseras.Fredrik j skrev:Porsche säljer ju inga billiga bilar sedan tidigare. Varför skulle dom börja nu? Man konkurrerar inte med pris.
/fth
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Yes!Svenssons skrev:Porsche Taycan kommer bredda elbilsmarknaden och göra att fler får upp ögonen för elbilar och vad deras styrkor är. Jag tror det i dagsläget främst kommer att gynna Tesla att Porsche nu kommer med denna bil. När totala nybilsförsäljningen har fler än 50% elbilar så kommer konkurrensen av nya elbilsmodeller ha större påverkan på Tesla. Det är dock en bit kvar dit på de flesta marknaderna i världen.
Tycker det är extremt många som tror att det är dåligt för Tesla att elbilar blir norm. Jag tror det är den exakta motsatsen. Teslas andel av kakan kommer minska, men antalet bilar man säljer kommer explodera.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användningsområdet för en E-tron är identiskt som den för Model S. En Taycan är mycket mindre. Har mindre bagage än Model 3. Knappt större än en VW Polos.Fredrik j skrev:
Men visst skulle du kunna sträcka dig till att säga att Taycan är den första riktiga konkurrenten till Model S? E-tron är ju trots allt en SUV.
PS. Den Tesla som ligger närmast Taycan i storlek och användning är ju Model 3 Performance. Definitivt.
Om Vi Bilägare jämför bilarna blir det säkert resultatet.Verdi skrev:Användningsområdet för en E-tron är identiskt som den för Model S. En Taycan är mycket mindre. Har mindre bagage än Model 3. Knappt större än en VW Polos.Fredrik j skrev:
Men visst skulle du kunna sträcka dig till att säga att Taycan är den första riktiga konkurrenten till Model S? E-tron är ju trots allt en SUV.
Beror på vilken storlek du syftar på. Längd är väl ändå det vanligaste måttet och då är S klart närmare än 3.Verdi skrev:PS. Den Tesla som ligger närmast Taycan i storlek och användning är ju Model 3 Performance. Definitivt.
Rent praktiskt och fokus på körglädje så ligger dock 3 närmare, det håller jag med om.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j skrev:Om Vi Bilägare jämför bilarna blir det säkert resultatet.Verdi skrev:Användningsområdet för en E-tron är identiskt som den för Model S. En Taycan är mycket mindre. Har mindre bagage än Model 3. Knappt större än en VW Polos.Fredrik j skrev:
Vem ska jämföra då? Varför inte? Du känns mest som ett stort troll som letat sig hit.
För mig skulle Taycan bli en andrabil i familjen. Det går inte. Hade hoppats på större bagage och en halvkombilucka som på Panamera.
Grejen med Taycan är att det är en elektrisk sportbil. En Model S är en elektrisk familjebil där det finns en version som råkar vara snabb 0-100 km/h. Men sen är det liksom inget mer. Det är en "one trick pony".
Legato skrev:Beror på vilken storlek du syftar på. Längd är väl ändå det vanligaste måttet och då är S klart närmare än 3.Verdi skrev:PS. Den Tesla som ligger närmast Taycan i storlek och användning är ju Model 3 Performance. Definitivt.
Rent praktiskt och fokus på körglädje så ligger dock 3 närmare, det håller jag med om.
Användbar storlek? Praktisk storlek? Invändig storlek? Baksäte? Bagage?
För mig är en stor bil en bil jag kan ta med mig familjen i och åka på bilsemester i. Taycan ain't it. Den är lite som en BMW 6-serie Gran Coupe. Stor utvändigt men trång inuti. En 4-serie Gran Coupe är mer praktisk faktiskt.
En Taycan är på sätt och vis "mindre" än en Model 3 som jag ser det.
Nej inget troll. Håller bara inte med dig. Tesla 3, Model S och Taycan är alla tre prestanda-elbilar och hittar sina köpare på andra kriterier än förnuftiga som bagagestorlek.Verdi skrev:Fredrik j skrev:Om Vi Bilägare jämför bilarna blir det säkert resultatet.Verdi skrev:Användningsområdet för en E-tron är identiskt som den för Model S. En Taycan är mycket mindre. Har mindre bagage än Model 3. Knappt större än en VW Polos.Fredrik j skrev:
Vem ska jämföra då? Varför inte? Du känns mest som ett stort troll som letat sig hit.
För mig skulle Taycan bli en andrabil i familjen. Det går inte. Hade hoppats på större bagage och en halvkombilucka som på Panamera.
Grejen med Taycan är att det är en elektrisk sportbil. En Model S är en elektrisk familjebil där det finns en version som råkar vara snabb 0-100 km/h. Men sen är det liksom inget mer. Det är en "one trick pony".
Jag tror det i praktiken är få som verkligen väljer mellan utan fastnar för en av dom. Det är ju väldigt olika bilar.
Ja, det tycker jag är uppenbart.Verdi skrev:PS. Den Tesla som ligger närmast Taycan i storlek och användning är ju Model 3 Performance. Definitivt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Njae. Jag håller nog inte riktigt med. Vi ersatte faktiskt en XC70 med en Model S. Prestandan är riktigt bra i min 100D och visst uppskattar jag den. Men prestandan är nice to have, inte need to have.Fredrik j skrev:Nej inget troll. Håller bara inte med dig. Tesla 3, Model S och Taycan är alla tre prestanda-elbilar och hittar sina köpare på andra kriterier än förnuftiga som bagagestorlek.
Jag tror det i praktiken är få som verkligen väljer mellan utan fastnar för en av dom. Det är ju väldigt olika bilar.
Är ju snarare så att Model S primära USP när den kom var att det var den enda STORA elbilen som man faktiskt kunde åka på bilsemester i. Prestandan var väl också unik dock iofs.
Både Model S och Model 3 är i allra högsta grad "förnuftiga bilar". Det krävs inte särskilt mycket läsning här i forumet för att inse att det finns gott om Tesla-ägare som ej prioriterar prestanda.Fredrik j skrev:Nej inget troll. Håller bara inte med dig. Tesla 3, Model S och Taycan är alla tre prestanda-elbilar och hittar sina köpare på andra kriterier än förnuftiga som bagagestorlek.Verdi skrev:Fredrik j skrev:Om Vi Bilägare jämför bilarna blir det säkert resultatet.Verdi skrev:Användningsområdet för en E-tron är identiskt som den för Model S. En Taycan är mycket mindre. Har mindre bagage än Model 3. Knappt större än en VW Polos.Fredrik j skrev:
För mig är prestandan i allra högsta grad relevant och alla tre modellerna i allra högsta grad intressanta, men med olika styrkor och svagheter. Att Taycan enbart skulle vara aktuell som andrabil har dock stått klart för mig sedan länge.
Banprestanda är dock inte särskilt viktigt för mig. Jag älskar användbarheten i att ha magisk acceleration i precis alla vardagliga situationer. Hur snabbt man kan köra till 250 km/h spelar dock ingen roll. Dock uppskattar jag Model 3s väghållning något oerhört och förväntar mig att Taycan på just det området blir ännu ett strå vassare.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det kommer nog vara många Taycan-ägare som fantiserar om att det vore sant när de ska parkera i spanska och italienska garage iafWalker skrev:Ja, det tycker jag är uppenbart.Verdi skrev:PS. Den Tesla som ligger närmast Taycan i storlek och användning är ju Model 3 Performance. Definitivt.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Walker skrev:Ja, det tycker jag är uppenbart.Verdi skrev:PS. Den Tesla som ligger närmast Taycan i storlek och användning är ju Model 3 Performance. Definitivt.
Porsche Taycan
Wheelbase 2,901 mm (114.2 in)
Length 4,963 mm (195.4 in)[3]
Width 1,966 mm (77.4 in)
Height 1,379 mm (54.3 in)
Kerb weight 2,358.7 kg (5,200.0 lb)
Bagage: 366 liter (VW Polo har 351 liter)
Tesla Model 3
Wheelbase 113.2 in (2,880 mm)
Length 184.8 in (4,690 mm)
Width 72.8 in (1,850 mm)
Height 56.8 in (1,440 mm)
Curb weight Long-Range Dual-Motor AWD (including Performance): 4,072 lb (1,847 kg)[4]
Bagage: 425 liter
Tesla Model S
Wheelbase 116.5 in (2,960 mm)
Length 195.9 in (4,980 mm)
Width
77.3 in (1,964 mm) (ex. mirrors)
86.2 in (2,189 mm) (inc. mirrors)
Height 56.5 in (1,440 mm)
Curb weight 4,323–4,960 lb (1,961–2,250 kg)[7][8][9]
Bagage: 895 liter
Taycan är alltså nästan lika stor som en Model S på utsidan men mindre än en Model 3 på insidan.

Mmm... Sjukt att Taycan väger 110 kg mer än en SPL också.Verdi skrev:Walker skrev:Ja, det tycker jag är uppenbart.Verdi skrev:PS. Den Tesla som ligger närmast Taycan i storlek och användning är ju Model 3 Performance. Definitivt.
Porsche Taycan
Width 1,966 mm (77.4 in)
Tesla Model 3
Width 72.8 in (1,850 mm)
Curb weight Long-Range Dual-Motor AWD (including Performance): 4,072 lb (1,847 kg)[4]
Tesla Model S
Width
Taycan är alltså nästan lika stor som en Model S på utsidan men mindre än en Model 3 på insidan.Trodde faktiskt de skulle kunna utnyttja storleken lite bättre...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Måste vara Turbon som väger 110 kilo då, undrar hur de kopplat turbon på elmotorn?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Dock mer än dubbelt så stort bagage som i 911.Verdi skrev:Walker skrev:Ja, det tycker jag är uppenbart.Verdi skrev:PS. Den Tesla som ligger närmast Taycan i storlek och användning är ju Model 3 Performance. Definitivt.
Porsche Taycan
Width 1,966 mm (77.4 in)
Tesla Model 3
Width 72.8 in (1,850 mm)
Tesla Model S
Width
Taycan är alltså nästan lika stor som en Model S på utsidan men mindre än en Model 3 på insidan.Trodde faktiskt de skulle kunna utnyttja storleken lite bättre...

Taycan vinner iaf på coolast laddlucka av alla nuvarande elbilar 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hört uttrycket kasta sten i glashus?dd88 skrev:När Porsche ens hintade om en elbil så visste jag att den skulle vara för dyr för mig, anledningen till att jag följt den (förutom ett allmänt bilintresse) är just för att den delar mycket teknik med E-Tron Coupe. Om Porschen ligger precis över miljonen så lär man kunna få en helt ok utrustad E-Tron Coupe för under miljonen vilket passar min plånbok bättre.taliz skrev:Konstigt det där, det är alltid "när bil X släpps, då ska ni se!"dd88 skrev:Priserna var som väntat höga, men orkar man vänta på Audi E-Tron Coupe som ska ärva mycket teknik så lär man få en riktigt grym bil.
Men när väl bil X släppts då ändras det direkt till "när bil Y släpps, då ska ni se!"
Först var det Bolt, sen iPace, sen étron, sen PS2, sen Taycan... nu är det alltså étron gt man ska vänta på? Efter den då?
Är det svårt att förstå eller är du bara bitter för att Model 3-hypen börjar dö ut?
Du verkar extremt bitter och lättstött.
Du gillar uppenbarligen inte Tesla, i så gott som varje inlägg gör du det väldigt tydligt.
Det som är svårt att förstå är alltså vad i h*lvete du gör här egentligen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.