Ändras vägegenskaperna med fälgar som har ET35?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Ändras vägegenskaperna med fälgar som har ET35?

Inlägg av sven-labil »

Jag har tänkt köpa nya sommarhjul (för att ersätta de gamla kantstötta med halvslitna däck som Tesla tyckte hörde till min lagerbil som gått 95 km) och har konstaterat att utbudet av intressanta fälgar är betydligt större med ET35 än ET40.
I vilken mån påverkas vägegenskaperna hos en Model S av att minska offseten med 5 mm? (Har tänkt ha 245/45 däck på 8,5x19 fälgar, hittade inget jag gillade i 8x19.) Det skulle ju inte passa den här biltypen att bli nervös och spårkänslig...
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Ändras vägegenskaperna med fälgar som har ET35?

Inlägg av e5m1r »

sven-labil skrev:
Jag har tänkt köpa nya sommarhjul (för att ersätta de gamla kantstötta med halvslitna däck som Tesla tyckte hörde till min lagerbil som gått 95 km) och har konstaterat att utbudet av intressanta fälgar är betydligt större med ET35 än ET40.
I vilken mån påverkas vägegenskaperna hos en Model S av att minska offseten med 5 mm? (Har tänkt ha 245/45 däck på 8,5x19 fälgar, hittade inget jag gillade i 8x19.) Det skulle ju inte passa den här biltypen att bli nervös och spårkänslig...
8,5 i ET35 är nästan som 8 i 40
Faktiska skillnaden blir 2,5mm då fälgen är bredare
Går du upp till 9 så är du home :)
Jag hade 8,5 ET45 och märkte ingen skillnad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Inlägg av sven-labil »

Jag förstår inte hur du menar. Om fälgen är 12,7 mm bredare med centrum 5 mm längre ut, hur blir då den faktiska skillnaden 2,5 mm?
Iaf. bra att 5 mm ökad offset inte verkar göra någon skillnad, då kan man ju hoppas att en lika stor minskning inte heller gör det.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

ET lär du inte märka, där emot om du byter fälgbredd eller däckdimension då bägge påverkar däckets egenskaper.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar