Lyssnade på Vi Bilägarepodden och där berättade de om tysta däck. En sorts massa med luftbubblor sitter på däckens slitbanas insida. Däcken ger en betydande ljudskillnad från 17 " och uppå enl Vi Bilägare. Finns säkert en rapport i sista numret av Vi Bilägare.
Tänker att detta kan vara intressant för Teslaägare. Gamla model S en sådan som jag har blir bullrig på Sveriges typ av grov asfalt. PÅ slät asfalt är ju bilen mycket tyst.
Min fråga är om någon testat? Hörde heller inget om rullmotståndet, slitstyrkan och andra viktiga egenskaper.
Har någon testat denna typ av däck på sin Tesla????
Tysta däck!
Moderator: Redaktion
Tysta däck!
Vet inte om det är standard på S. Men på Model 3 Performance är det tydligen ljuddämpande material i orginaldäcken.
Tyvärr är den ändå väldigt bullrig i höga hastigheter på grov asfalt. Så några underverk gör det nog inte.
Tyvärr är den ändå väldigt bullrig i höga hastigheter på grov asfalt. Så några underverk gör det nog inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tysta däck!
På model 3 P beror det väl också på själva däcket, P kommer väl med Michelin Pilot Sport och de är inte särskilt tysta även om ljuddämpningen hjälper en del.
Michelin Primacy ska däremot vara tysta, med tillägget Acoustic har de ljuddämpande skum i däcken och upplevs ännu tystare inuti bilen även om decibel-märkningen är densamma som de utan ljuddämpning.
Jag tycker Michelin Primacy Acoustic verkar vara det säkraste alternativet om man vill ha verkligt tysta däck, men det finns ju inga jämförande tester utan är spekulation från min sida baserat på bristfälliga data. De har också bra egenskaper i övrigt, nackdelen är priset.
Michelin Primacy ska däremot vara tysta, med tillägget Acoustic har de ljuddämpande skum i däcken och upplevs ännu tystare inuti bilen även om decibel-märkningen är densamma som de utan ljuddämpning.
Jag tycker Michelin Primacy Acoustic verkar vara det säkraste alternativet om man vill ha verkligt tysta däck, men det finns ju inga jämförande tester utan är spekulation från min sida baserat på bristfälliga data. De har också bra egenskaper i övrigt, nackdelen är priset.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Decibelmärkningen på däcken gäller bara vilket ljud däcken alstrar gentemot omgivningen och har ingenting att göra med ljudnivån inne i bilen. Men det var kanske det du menade?juristen skrev:Michelin Primacy ska däremot vara tysta, med tillägget Acoustic har de ljuddämpande skum i däcken och upplevs ännu tystare inuti bilen även om decibel-märkningen är densamma som de utan ljuddämpning.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Exakt.StefL skrev:Decibelmärkningen på däcken gäller bara vilket ljud däcken alstrar gentemot omgivningen och har ingenting att göra med ljudnivån inne i bilen. Men det var kanske det du menade?juristen skrev:Michelin Primacy ska däremot vara tysta, med tillägget Acoustic har de ljuddämpande skum i däcken och upplevs ännu tystare inuti bilen även om decibel-märkningen är densamma som de utan ljuddämpning.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023