Tesla Hämt-Service?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

sch123

Tesla Hämt-Service?

Inlägg av sch123 »

Funderar på en tesla, men en grej jag undrar över är service, bor nämligen 3h från närmsta service center. Har hört att de kan hämta bilen för service utan kostnad. Stämmer detta och har någon ägare mer detaljer?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: Tesla Hämt-Service?

Inlägg av Martinen »

Nej vad jag vet så är detta inget som dom erbjuder gratis i alla fall.
Jag bet att dom gjort det ibland till vissa ägare lite som kompensation när det varit struligt, men detta bedömer dom nog från fall till fall.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Har har kört min P85 sedan juni 2014 och tillryggalagt 5700 mil. Hittills har jag besökt servicecenter 3 gånger knappt 2 timmars resa bort. Besöken har skett för att åtgärda inplanerade garantiåtgärder. Alltid fri lånebil och bilen lämnades ut nytvättad och i det närmaste rekonditionerad. Hittills har inget debiterats. Jag har inte lämnat in bilen på underhållsservice, bromsar och vindrutetorkare är inte i behov av byte. Räknar med att lämna in bilen vid 8000 mil för byte av bromsvätska och kupefilter samt vid behov byte av vindrutetorkare och bromsbelägg. Förväntar hämtservice om garantirelaterat fel inträffar som gör bilen obrukbar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Tesla hade tidigare Ranger Service där en teslamedarbetare kom och hämtade bilen med en lånebil med sig. Tror dom slutade sälja dessa serviceplaket ganska snabbt för det visade sig vara väldigt dyrt för Tesla.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Och det var väl mycket för att få folk att våga köpa bilar innan det fanns så många servicecenter. Klart att man kan önska fler av dem, men nu måste man ju inte ta bilen till Nederländerna för att serva den längre.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
sch123

Inlägg av sch123 »

Så alltså betyder det att man måste köra till Stockholm varje år när man ska serva? Låter jobbigt även fast supercharger är gratis....
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Mindre jobbigt än till Nederländerna kanske... :)

Problemet borde väl vara övergående på många ställen. När Tesla ska ta över bilvärlden med Model 3 lär det behövas några fler ställen gissar jag.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

sch123 skrev:
Så alltså betyder det att man måste köra till Stockholm varje år när man ska serva? Låter jobbigt även fast supercharger är gratis....
...eller Göteborg/Köpenhamn/Oslo, vilket som är närmast.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

sch123 skrev:
Som Delta skrev så behöver du inte serva bilen.... ;)
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

sch123 skrev:
Tror du kommer se fram emot varje gång du behöver åka någonstans lite längre bort :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

Alx skrev:
sch123 skrev:
Fast om du vill ha TESLAs restvärdesgaranti är du tvungen att ta deras service :(
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Machris skrev:
Alx skrev:
sch123 skrev:
Fast om du vill ha TESLAs restvärdesgaranti är du tvungen att ta deras service :(
Står det i villkoren att du måste serva en gång per år för att få den?
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Värre än så (om man kör mycket). Kravet är att den måste servas var 2000 mil.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Var står den infon.
Vad jag läst så är det rekommenderat var 2000e mil, men inget krav.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Martinen skrev:
Var står den infon.
Vad jag läst så är det rekommenderat var 2000e mil, men inget krav.
Först läser man här: http://my.teslamotors.com/sites/default ... rvg_se.pdf

"Fordonet ska ha underhållits av Tesla eller dess dotterbolag enligt Teslas rekommenderade serviceschema och underhållet ska ha dokumenterats. Du får inte ha vidtagit någon åtgärd som kan upphäva den Begränsade Nya Fordonsgarantin på Fordonet."

Sen läser man här: http://www.teslamotors.com/sv_SE/suppor ... ll-service

"Tesla rekommenderar att du tar din Model S till ett servicecenter för kontroll med ett års eller 20.000 kilometers intervall, beroende på vad som sker först."
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Japp såg det sen.
Intressant att säljarna inte säger samma sak. :D
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Alx skrev:
sch123 skrev:
Vissa leasingavtal kräver service enligt tillverkarens rekomendationer oavsett bilmärke. Mitt personalbilsavtal är sånt.
Det kan jag ta då alternativen är Tesla spm servas eller ingen Tesla alls... ;)
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Så alltså betyder det att man måste köra till Stockholm varje år när man ska serva? Låter jobbigt även fast supercharger är gratis....[/quote]

Det som görs på denna service är mestadels basala saker. Om man studerar serviceschemat [quote="sch123"] serman att det inte "rocket sience" som utförs vid dessa tillfällen. Personligen gör jag därför endast en service innan 8000 mil/4år passeras. Sparar därmed 21k och en massa tid.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Om man bara gör 4:de servicen spar man väl inte 21k utan 21-6,5 = 14,5k. Inget att tveka på om man har den som förmånsbil enligt mig.

Det jag inte skulle hoppa över i Schemat är väl att varje år
- Smörja takluckan.
- Byta kupéfilter.
- Kolla och rensa radiator / Kondensor (Särskilt med mängden insekter vi har under sommaren.)

Att byta torkfilter i AC vartannat år har jag väl inte gjort på tidigare bilar, men AC går väl mer och är viktig för batteriet i Teslan så det skulle jag heller inte hoppa över. (Bromsvätska tycker jag dock verkar tveksamt att byta efter 2 år.)
Vindrutetorkare och batteri i FOBar håller nog mer än ett år men knappast 4. Så det ser jag som ett plus att få dem bytta.

Det mesta andra är väl saker man kan kolla om man går in för det. De kikar ju lite efter läckage, saker som börjar bli dåliga och sånt, förhoppningsvis med lite mer koll på vad man ska titta efter än vad man själv har.

Tillsammans tycker jag det är värt att lägga de pengarna. Kanske inte prisvärt och billigt, men värt det på nåt sätt ändå. Jag har bytt kupéfilter påtidigare bilar. Det brukar inte vara så svårt, men jag vet inte ens var man köper ett kupéfilter till Teslan. Skulle inte ge mig på AC. Skulle heller inte vilja lämna den till en lokal servicefirma. De har i dagsläget förmodligen ingen aning om vad de skall titta efter så det blir till att åka, i mitt fall 2 timmar. Jag hade alltså tagit 4 års service även innan restvärdesgarantin kom.

I början hade de "Ranger Service" mot ett litet tillägg. Då kom de hem och lagade eller hämtade bilen och lämnade en lånebil. Jag hade inte tvekat på att ta det, men det erbjudandet var borta väl innan jag hade bestämt mig för att beställa. De som köpte det då har det kvar i c:a 3 år till som jag har hört.

Sen tror jag väl också att jag kanske har nåt garantiärende eller fråga som man kan passa på att ta samtidigt som service. Jag har redan en lista hos Tesla med 3 små saker som inte är så allvarliga, men som de ska kolla på vid nästa besök.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Frågan är om man sparar 14 kSEK ens. En bil som är servad enligt schema tappar i mångas ögon mindre i värde än en bil som man har behovsservat.
Jag låter gärna ett proffs titta på min bil lite då och då, och få den virtuella stämpeln i den virtuella serviceboken. Den är för dyr för att chansa på (även om jag i o f s väntade till närmare 3000 mil innan jag servade första gången).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag kommer serva min minst en gång per år.
Men då kör jag 6000 mil per år så det kan bli oftare.
Jag har köpt prepaid seviceplan 4 besök och kommer använda besöken vid behov.
Användarvisningsbild
John
Teslaägare

Inlägg av John »

Martinen skrev:
Jag kommer serva min minst en gång per år.
Men då kör jag 6000 mil per år så det kan bli oftare.
Jag har köpt prepaid seviceplan 4 besök och kommer använda besöken vid behov.
Jag har för mig jag såg tillägg för en serviceplan när jag påbörjade min beställning. Sen hittade jag inte denna option. Kan man köpa detta i samband med leverans? Vad kostar det?
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Förtydligande:
Inget att tveka på att köpa det, menar jag.

Här står det lite om det.
http://www.teslamotors.com/sv_SE/support/service-plans

Har för mig att man har en månad på sig att köpa till det, men hittar inte det nu. Jag köpte till det efter en vecka och det gick bra.
16800:- exkl. moms
21000:- inkl. moms
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Skriv svar