Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Moderator: Redaktion
Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Mera info om Audi Q4 e-tron.
Available from * September 2020
Acceleration 0 - 100 km/h 6.3 sec
Total Power 225 kW (306 PS)
Battery Useable* 83.0 kWh
Fastcharge Power (max) 125 kW DC
Fastcharge Time (43->340 km) 33 min
WLTP Range * 450 km
Drive AWD
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Audi Q4 e-tron (2020): Neuvorstellung - SUV - Elektro
Här pratas om ett startpris på 40.000 euro.
Available from * September 2020
Acceleration 0 - 100 km/h 6.3 sec
Total Power 225 kW (306 PS)
Battery Useable* 83.0 kWh
Fastcharge Power (max) 125 kW DC
Fastcharge Time (43->340 km) 33 min
WLTP Range * 450 km
Drive AWD
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Audi Q4 e-tron (2020): Neuvorstellung - SUV - Elektro
Här pratas om ett startpris på 40.000 euro.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Blir nog en svettig utmanare för PS2.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Xc40 och audi Q3 är ju svettiga utmanare redan idag så troligtvis fortsätter det.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Audi känner alla till. Polestar känner ingen till.Fredrik j skrev:Xc40 och audi Q3 är ju svettiga utmanare redan idag så troligtvis fortsätter det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Alla fattar att Polestar är en Volvo.taliz skrev:Audi känner alla till. Polestar känner ingen till.Fredrik j skrev:Xc40 och audi Q3 är ju svettiga utmanare redan idag så troligtvis fortsätter det.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Q4 e-tron bör kunna bli en riktigt populär elbil från Audi. Kaross- och storleksmässigt handlar det ju om ett väldigt populärt segment, inte minst Europa.
Att den baseras på MEB bör göra den mer kostnadseffektiv för Audi att producera jämfört med befintliga e-tron vilket bör gynna volymerna på flera sätt.
Att den baseras på MEB bör göra den mer kostnadseffektiv för Audi att producera jämfört med befintliga e-tron vilket bör gynna volymerna på flera sätt.
Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Fråga 10 på stan, jag skulle bli förvånad om ens 1 av dem känner till det.Verdi skrev:Alla fattar att Polestar är en Volvo.taliz skrev:Audi känner alla till. Polestar känner ingen till.Fredrik j skrev:Xc40 och audi Q3 är ju svettiga utmanare redan idag så troligtvis fortsätter det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Kanske har dom hört talas om xc40 vilket ju blir något av volvos version av polestar2.taliz skrev:Fråga 10 på stan, jag skulle bli förvånad om ens 1 av dem känner till det.Verdi skrev:Alla fattar att Polestar är en Volvo.taliz skrev:Audi känner alla till. Polestar känner ingen till.Fredrik j skrev:Xc40 och audi Q3 är ju svettiga utmanare redan idag så troligtvis fortsätter det.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Q4 e-tron blir nog en riktigt trevlig bil. Inte lika gigantisk som "vanliga" e-tron, troligen inte lika dyr heller. Och lika mycket användbar batterikapacitet. Hoppas bara att de har säkrat upp batteritillgången ordentligt nu. Annars går den här bilen samma öde til mötes som nuvarande e-tron, som ju mer eller mindre har ersatts med en snikversion pga akut batteribrist.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Q4 ligger väldigt nära Q5 i storlek, vilket duger gott för många.mati skrev:Q4 e-tron blir nog en riktigt trevlig bil. Inte lika gigantisk som "vanliga" e-tron, troligen inte lika dyr heller. Och lika mycket användbar batterikapacitet. Hoppas bara att de har säkrat upp batteritillgången ordentligt nu. Annars går den här bilen samma öde til mötes som nuvarande e-tron, som ju mer eller mindre har ersatts med en snikversion pga akut batteribrist.
Dock kanske Skoda Vision är i princip samma bil, fast billigare.
Tycker Skodan är snyggare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Det är väl som att påstå att en Octavia skulle vara "i princip samma bil" som en A6a? Tror inte VW kommer ha svårare att segmentera elbilar än fossilbilar.Zalman3 skrev:Q4 ligger väldigt nära Q5 i storlek, vilket duger gott för många.mati skrev:Q4 e-tron blir nog en riktigt trevlig bil. Inte lika gigantisk som "vanliga" e-tron, troligen inte lika dyr heller. Och lika mycket användbar batterikapacitet. Hoppas bara att de har säkrat upp batteritillgången ordentligt nu. Annars går den här bilen samma öde til mötes som nuvarande e-tron, som ju mer eller mindre har ersatts med en snikversion pga akut batteribrist.
Dock kanske Skoda Vision är i princip samma bil, fast billigare.
Tycker Skodan är snyggare.
Däremot tror jag absolut de kommer fortsätta "mjölka" Porsche och Audi-köpare på marginaler, medan VW, Skoda, Seat fortsätter säljas i princip utan vinst.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Låter ju faktiskt som något som skulle passa mig perfekt!
Om inte sambon och jobbet accepterar Tesla vilket jag fortfarande hoppas hårt på
Om inte sambon och jobbet accepterar Tesla vilket jag fortfarande hoppas hårt på
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
taliz skrev:Fråga 10 på stan, jag skulle bli förvånad om ens 1 av dem känner till det.Verdi skrev:Alla fattar att Polestar är en Volvo.taliz skrev:Audi känner alla till. Polestar känner ingen till.Fredrik j skrev:Xc40 och audi Q3 är ju svettiga utmanare redan idag så troligtvis fortsätter det.
Det ser ju till och med ut som en Volvo. Det enda som saknas är Volvo-badgen. Tors hammare i framlyktorna, stolarna, formerna. Ja allt skriker Volvo.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
mati skrev:Q4 e-tron blir nog en riktigt trevlig bil. Inte lika gigantisk som "vanliga" e-tron, troligen inte lika dyr heller. Och lika mycket användbar batterikapacitet. Hoppas bara att de har säkrat upp batteritillgången ordentligt nu. Annars går den här bilen samma öde til mötes som nuvarande e-tron, som ju mer eller mindre har ersatts med en snikversion pga akut batteribrist.
Är det så? Batteribrist? Långa leveranstider?
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Jag fick googla vad Polestar var när Volvo presenterade att deras elbilar skulle säljas under deras "Polestar-märke". Kan ärligt säga att jag inte hade en aning om hur Volvo använde sig av det namnet eller varumärket.Verdi skrev:Alla fattar att Polestar är en Volvo.taliz skrev:Audi känner alla till. Polestar känner ingen till.Fredrik j skrev:Xc40 och audi Q3 är ju svettiga utmanare redan idag så troligtvis fortsätter det.
On-topic:
Q4 etron? Ja... äntligen en till liten SUV som blir elbil. *saknar en gäspande smiley"
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
I Sverige är ju Volvos bilar supervälkända och har en viss premium/status/Image.
I stora vida världen är det inte riktigt samma sak...
Så Polestar=Volvo kopplingen må DELVIS finnas i Sverige. I övriga världen skulle jag säga att det nog är betydligt svagare samband där.
Volvo som varumärke är ju en liten spelare inom världsbilindustrin i väst. Även om de ihop med ägaren Geeley har en betydligt större tyngd.
I stora vida världen är det inte riktigt samma sak...
Så Polestar=Volvo kopplingen må DELVIS finnas i Sverige. I övriga världen skulle jag säga att det nog är betydligt svagare samband där.
Volvo som varumärke är ju en liten spelare inom världsbilindustrin i väst. Även om de ihop med ägaren Geeley har en betydligt större tyngd.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Var det inte så att den färdiga bilen skulle skilja en del mot konceptet ? Den skulle väl vara lägre till att börja med. Så jag väntar nog till den slutgiltiga versionen släpps med att utropa en eventuell vinnare designmässigt. Sen skulle jag inte bli förvånad om Vision är snyggare, tycker inte att e-Tron är speciellt snygg. De behöver få bort den feta Audi grillen till att börja med.Zalman3 skrev:
Dock kanske Skoda Vision är i princip samma bil, fast billigare.
Tycker Skodan är snyggare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Vad säger era säljare om köplats?
Min kontakt på Audi Göteborg estimerar att officiell kö påbörjas vid årsskiftet, men att de som visat intresse tidigare får en liten förtur.
Min kontakt på Audi Göteborg estimerar att officiell kö påbörjas vid årsskiftet, men att de som visat intresse tidigare får en liten förtur.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Har sett Etron i verkligheten flera gånger och tycker den ser bättre ut än på bild.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Jag läste ett internt (hemligt?) mail som Audi har skickat till sina säljare. Där skrev de att e-tron 50 främst har tagits fram för att det saknas batterier till den stora 55-modellen. Dessutom kommer tydligen 55:an inte byggas alls i några veckor nu. Jag kommer inte ihåg exakt när och hur länge det skulle vara uppehåll.Verdi skrev:mati skrev:Q4 e-tron blir nog en riktigt trevlig bil. Inte lika gigantisk som "vanliga" e-tron, troligen inte lika dyr heller. Och lika mycket användbar batterikapacitet. Hoppas bara att de har säkrat upp batteritillgången ordentligt nu. Annars går den här bilen samma öde til mötes som nuvarande e-tron, som ju mer eller mindre har ersatts med en snikversion pga akut batteribrist.
Är det så? Batteribrist? Långa leveranstider?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Frågan är om de rätt effekt, nu kanske de säljer så många fler bilar så de istället går åt mer batteriermati skrev:Jag läste ett internt (hemligt?) mail som Audi har skickat till sina säljare. Där skrev de att e-tron 50 främst har tagits fram för att det saknas batterier till den stora 55-modellen. Dessutom kommer tydligen 55:an inte byggas alls i några veckor nu. Jag kommer inte ihåg exakt när och hur länge det skulle vara uppehåll.Verdi skrev:mati skrev:Q4 e-tron blir nog en riktigt trevlig bil. Inte lika gigantisk som "vanliga" e-tron, troligen inte lika dyr heller. Och lika mycket användbar batterikapacitet. Hoppas bara att de har säkrat upp batteritillgången ordentligt nu. Annars går den här bilen samma öde til mötes som nuvarande e-tron, som ju mer eller mindre har ersatts med en snikversion pga akut batteribrist.
Är det så? Batteribrist? Långa leveranstider?
Bara effekten av att de finns en billigare version kan ibland driva att sälja ännu mer av den dyrare..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
E-tron 50 har ju andra celler, prismatiska istället för pouch. Nu spekulerar jag bara, men tillgången på den celltypen är kanske bättre av nägon anledning?
Men en sak är säker, de har underskattat efterfrågan och nu räcker inte batterierna för alla bilar de skulle kunnat sälja. Som vanligt alltså.
Men en sak är säker, de har underskattat efterfrågan och nu räcker inte batterierna för alla bilar de skulle kunnat sälja. Som vanligt alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Tror snarare de överskattat leveransförmågan/viljan hos LG mfl.mati skrev:E-tron 50 har ju andra celler, prismatiska istället för pouch. Nu spekulerar jag bara, men tillgången på den celltypen är kanske bättre av nägon anledning?
Men en sak är säker, de har underskattat efterfrågan och nu räcker inte batterierna för alla bilar de skulle kunnat sälja. Som vanligt alltså.
VW är nog vana vid att sätta sina egna villkor och ha underleverantörer kyssande deras fötter. Nu är det dom som får krypa för underleverantörerna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Så kan det också vara såklart. LG har ju redan för ett halvår sedan gått ut med att de kommer höja priserna på batterierna som sitter i e-tron. Och nu har Audi anpassat priset på bilen. Samtidigt är det ju ändå konstigt. Biltillverkarna brukar ju skriva ganska tuffa avtal med alla underleverantörer, och i så fall måste ju LG ha gått med på en viss mängd batterier till ett visst pris. De kan ju inte bara strunta i att leverera det de har skrivit under på. I så fall är det ju avtalsbrott. Men tydligen kunde de höja priset utan att riskera nånting. På samma sätt kan de kanske låta bli att leverera batterier. Man undrar ju lite hur avtalet ser ut. Förmodligen är det så att LG har en mycket bättre förhandlingsposition än Audi så att de kan diktera villkoren efter tycke och smak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Rent praktiskt kan det ju vara så att VW/Audi kommit överens om ett pris med LG, men LG inte förbundit sig att leverera mer än volym X till det priset. Samtidigt har VW/Audi behov av volym Y(större än X) och får då anpassa sig genom att antingen betala mer(dyrt), eller leverera bilar med mindre batterier.
Jag tror dom fått göra både och. Étron 55 blev ju försenad vilket ryktades bero på att LG krävde mer betalt. Plan B blev då att på sikt skala ner batteriet, voilà Étron 50...
Jag tror dom fått göra både och. Étron 55 blev ju försenad vilket ryktades bero på att LG krävde mer betalt. Plan B blev då att på sikt skala ner batteriet, voilà Étron 50...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.