Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Laban »

OfarligTesla skrev:
5-80% på 22,5 minuter är ju riktigt imponerande faktiskt med den batteristorleken.
Det är riktigt bra. 3:an ska som jämförelse klara 2-80% på 24,5 minuter på V3 laddare enligt en Insideev artikel. Björn Nyland testade på Ionity och fick max 195 kW, laddade 10-80% på 26 minuter. Överlag börjar vi komma ner på riktigt låga laddtider. Det man möjligtvis kan argumentera för är väl att man med dessa laddtider hamnar lite mitt i mellan en eventuell lunch/middag samt att det ändå tar så pass lång tid så att man inte vill stanna och vänta i bilen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

TiborBlomhall skrev:
@elonmusk skrev:
Model S on Nürburgring next week

Bild
Får hoppas Elon inte sitter påverkad vid twitter igen utan faktiskt håller sitt ord.

Om han väl lyckats boka ringen med ett par veckors framförhållning så är det konstigt att skicka en S. Visst gör Raven sitt men inget annat på bilen är ju byggt för att ta sig ett varv.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Han sa inte standard Model S.

De kanske jobbar på en track mode för den också. Eller snarare track option tillvalspaket med extra kylning?

Detta visar Tesla uppfattar Porsche som första riktiga konkurrenten iaf.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:

De kanske jobbar på en track mode för den också. Eller snarare track option tillvalspaket med extra kylning?

Jag misstänker också att det inte är en standard Model S. Lär vara andra hjul, bromsar, track mode etc.

Dock misstänker jag att det mer är ett marknadsföringstrick än konkurrens. De har troligen räknat på vad de kan göra med Model S och sett att det är möjligt att slå Porsches tid. Då är det dumt att missa detta tillfälle. Bokningen kan ha lagts när Porsche presenterade varvtiden för ett tag sedan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen så har Taycan samma pekskärm styrning av ventilationen som Tesla 3.

Och den klarar 402m på ca 10,7s.
Det är isf ganska exakt samma som SPL precis som jag gissade tidigare. Kommer bli extremt jämna dragrace mellan de två :D

Sen brukar väl Porsche ofta "underdriva" sina siffror lite? Så SPL kanske får se sig slagen då trots allt.
10,5 är SPL nere på har jag för mig. Men ja, kan nog bli rätt jämt.
På pappret kanske. Det intressanta för mig är verkligheten. Sett två oberoende tester på Youtube, bla Tesla Racing Channel som båda klockade in på 10,7 flera ggr med SPL Raven.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

TiborBlomhall skrev:

Håller helt med, har extremt svårt att tro att de skulle skicka en bil som inte slår Porsches rekord. Det vore ju väldigt pinsamt.

Det intressanta för mig är dock att det känns lika pinsamt om det inte är en version som kan köpas! Hoppas verkligen att detta innebär att man antingen gör en stor refresh/upgrade av SPL eller att man släpper ett tillval till bilen som gör den "banfäig". :)

Det är ju dessutom helt logiskt att man segmenteringsmässigt vill ha en Model S som är snabbare än Model 3 även på bana. Ska Model S även i framtiden vara avsevärt dyrare än Model 3 så är det såklart bara bra med ytterligare differentiering (vilket känns ännu tydligare nu när S försäljningen rasat, medan Model 3 gått som tåget).

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Legato skrev:
TiborBlomhall skrev:

Håller helt med, har extremt svårt att tro att de skulle skicka en bil som inte slår Porsches rekord. Det vore ju väldigt pinsamt.

Det intressanta för mig är dock att det känns lika pinsamt om det inte är en version som kan köpas! Hoppas verkligen att detta innebär att man antingen gör en stor refresh/upgrade av SPL eller att man släpper ett tillval till bilen som gör den "banfäig". :)

Det är ju dessutom helt logiskt att man segmenteringsmässigt vill ha en Model S som är snabbare än Model 3 även på bana. Ska Model S även i framtiden vara avsevärt dyrare än Model 3 så är det såklart bara bra med ytterligare differentiering (vilket känns ännu tydligare nu när S försäljningen rasat, medan Model 3 gått som tåget).
Tror tyvärr inte att Elon förstår det, men vore kul med en mer prestandainriktad S för att få en bild av vad det skulle krävas och hur det skulle påverka kontinuerlig kraft och range.

Om inte annat för att få lite fart på Porsche att släppa en Taycan GT3, Turbo S är ju egentligen toppmodellen för deras gatbilar som inte skäms på bana.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

Svenssons skrev:
TiborBlomhall skrev:

Jag misstänker också att det inte är en standard Model S. Lär vara andra hjul, bromsar, track mode etc.

Dock misstänker jag att det mer är ett marknadsföringstrick än konkurrens. De har troligen räknat på vad de kan göra med Model S och sett att det är möjligt att slå Porsches tid. Då är det dumt att missa detta tillfälle. Bokningen kan ha lagts när Porsche presenterade varvtiden för ett tag sedan.
Ett "Track option"-paket är precis vad performance Model S behöver. I nuläget alldeles för mjukt avstämt chassi. Dock tror jag det krävs rejäla förändringar för att kunna slå Taycans tid, inte minst gällande kylningen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tesla kanske skickar en S med drivlina från nya Roadster.
Och slår Porsche med stor marginal.
Och säger att 2020 finns en så snabb Tesla att köpa.
Skulle inte ge Porsche någon ro.

Tesla Roadster
402m 8,8s
Toppfart +400km/h

Porsche Taycan
402m 10,7s
Toppfart 260km/h

Grejen är att det ställer till det för Porsche.
Utgår ifrån att Taycans nuvarande motorer och batterier inte klarar att slå Teslas Roadster. Utan det krävs helt nya grejor.
Vilket Porsche säkert kan skaka fram om de riktigt vill.

Vilket tar tid och kostar pengar.

Problemet är då bara att Porsches "Tesladödare" blir i praktiken en Porsche fossilbilsdödare, för deras fossilbilar blir då så pinsamt mycket sämre.

Klarar Taycan 0-100 på 2s, då finns ingen fossil Porsche som ens är i närheten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

En fullmatad Turbo S landar enligt AMS/Recharge på strax under 2,8 MSEK. 200k "billigare" än jag trodde.

Man konstaterar också att det är precis samma prislapp som om man väljer en fullmatad SPL och en fullmatad XPL :lol:

Undrar vad Porsche har för marginal på fodralet till manualen för 4000:-.... Det kanske inte blir så mycket OTA då heller, eller ska man sälja ny manual för någon tusenlapp varje gång bilen fått ny funktionalitet? :P

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:

Tesla Roadster
402m 8,8s
Toppfart +400km/h

Porsche Taycan
402m 10,7s
Toppfart 260km/h

Utgår ifrån att Taycans nuvarande motorer och batterier inte klarar att slå Teslas Roadster. Utan det krävs helt nya grejor.

Problemet är då bara att Porsches "Tesladödare" blir i praktiken en Porsche fossilbilsdödare, för deras fossilbilar blir då så pinsamt mycket sämre.

Tror inte Tesla har en Roadster redo för ringen ännu. Men drömma kan man ju, som Tesla-älskare hade jag såklart gärna sett det scenario du presenterar och jag håller med om de övriga slutsatserna.

Jag tror det till stor del blir Teslas räddning att de gamla fossiltillverkarna kommande 5-10 år kommer fortsätta "skydda" sina kassakor genom att bygga elbilar som inte är "för bra". Väldigt tråkigt för vår jord och transformationen, men bra för Tesla.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:

Njae. Inga andra tillverkare jobbar så med sina prestandamodeller. En M4 är snabbare på bana än en M5 eller M6, En C63 AMG är snabbare än en E63 AMG och så vidare...
Verdi

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Tror tyvärr inte att Elon förstår det, men vore kul med en mer prestandainriktad S för att få en bild av vad det skulle krävas och hur det skulle påverka kontinuerlig kraft och range.

Om inte annat för att få lite fart på Porsche att släppa en Taycan GT3, Turbo S är ju egentligen toppmodellen för deras gatbilar som inte skäms på bana.
Håller inte med. Model S är för stor och tung. Att göra den mer "prestandainriktad" är som att sminka en gris.

Om Tesla skulle släppa något så vore det en mindre "Mini-roadster" med drivlinan från Model 3 Performance men med ett yttre som mer liknar Boxster/Cayman. (Vore fint med en öppen version också). Gärna att man försöker hålla nere vikten ännu mer.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Tror inte Tesla har en Roadster redo för ringen ännu. Men drömma kan man ju, som Tesla-älskare hade jag såklart gärna sett det scenario du presenterar och jag håller med om de övriga slutsatserna.

Jag tror det till stor del blir Teslas räddning att de gamla fossiltillverkarna kommande 5-10 år kommer fortsätta "skydda" sina kassakor genom att bygga elbilar som inte är "för bra". Väldigt tråkigt för vår jord och transformationen, men bra för Tesla.
Jag tycker faktiskt inte Porsche skyddar sina fossila bilar med Taycan. Den är nog så bra som de kunde göra den. Jag ser inga direkta svagheter.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Legato skrev:
Zalman3 skrev:

Tesla Roadster
402m 8,8s
Toppfart +400km/h

Porsche Taycan
402m 10,7s
Toppfart 260km/h

Tror inte Tesla har en Roadster redo för ringen redo ännu. Men drömma kan man ju, som Tesla-älskare hade jag såklart älskat det scenario du presenterar och jag håller med om de övriga slutsatserna.
Ur elmotor synpunkt har ju Tesla Roadster redan visat att man klarar 0-100 på runt 2s.

Den stora frågan är batteriet. Men med ett 200kWh batteri istället för 100kWh batteri, blir väldigt många saker dubbelt så bra.
Parametrar som antal ampere man kan ta ut, kylningsmöjligheter, laddhastighet mm.

100kWh batteri:
1500A
200kW laddhastighet

200kWh batteri
3000A
400kW laddhastighet

Tyvärr blir ju vikten rejält högre på ett 200kWh batteri.

Kul vore om man kommer med en helt ny lösning med Maxwell teknik.

En hybridlösning med superkondensatorer(för snabb acceleration och motorbromsning, ger dessutom mindre värmebelastning på batterierna) och solidstate batterier.

Om vanliga litiumbatterier trivs bäst i 10-40 grader, så kanske solidstate klarar -30 till +200 grader utan problem.
Behovet av kylning minskar dramatiskt.
Och därmed blir det en betydligt lättare lösning.

EDIT:
I vanlig Elon style, så kan han säga att anledningen till att S slår Taycan på ringen är att de har nästa generations batterier från Maxwell. Inte något mera, bara en grymt bra varvid.

Retar gallfeber på Porsche.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:

Ur elmotor synpunkt har ju Tesla Roadster redan visat att man klarar 0-100 på runt 2s.

Den stora frågan är batteriet. Men med ett 200kWh batteri istället för 100kWh batteri, blir väldigt många saker dubbelt så bra.
Parametrar som antal ampere man kan ta ut, kylningsmöjligheter, laddhastighet mm.

100kWh batteri:
1500A
200kW laddhastighet

200kWh batteri
3000A
400kW laddhastighet

Tyvärr blir ju vikten rejält högre på ett 200kWh batteri.

Kul vore om man kommer med en helt ny lösning med Maxwell teknik.

En hybridlösning med superkondensatorer(för snabb acceleration och motorbromsning, ger dessutom mindre värmebelastning på batterierna) och solidstate batterier.

Om vanliga litiumbatterier trivs bäst i 10-40 grader, så kanske solidstate klarar -30 till +200 grader utan problem.
Behovet av kylning minskar dramatiskt.
Och därmed blir det en betydligt lättare lösning.

Jag tror faktiskt inte det är helt givet att Roadstern blir en bil som är snabbare än Taycan runt Nordschleife. Bugatti Veyrons (som väl är jämförbar med Roadstern på många sätt) snabbaste officiella tid är 7:40. Bara 2 sekunder snabbare än Taycan. Iofs var det många år sen och däcken har blivit mycket bättre sen dess, men ändå. Hög vikt kan vara förödande. 200 kWh-batteriet väger antagligen lite för mycket.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:

Njae. Inga andra tillverkare jobbar så med sina prestandamodeller. En M4 är snabbare på bana än en M5 eller M6, En C63 AMG är snabbare än en E63 AMG och så vidare...
Det är jag väldigt väl medveten om. Vill du göra din poäng än mer tydlig så kan du dra in S-klass, 7-serie mfl också.

Dock har inte fossiltillverkarna samma problem med sin försäljning. Diffen i försäljning av 3-serie vs 5-serie är inte i närheten av Diffen mellan Model 3 och Model S. Dessutom har ju Tesla redan valt att inte ge P3D samma accelerationsprestanda som Model S. Jag tror det vore klokt att gå hela vägen...

Som en bonus slår man då även Taycan lite på fingrarna. Jag vet att du tycker Model 3 är en bättre jämförelse med Taycan, men du har säkert också sett att det är Model S som de flesta jämförelser de facto görs mot.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:

Jag tycker faktiskt inte Porsche skyddar sina fossila bilar med Taycan. Den är nog så bra som de kunde göra den. Jag ser inga direkta svagheter.
Du tror alltså på fullt allvar att Porsche är oförmögna att bygga en bil som gör 0-100 snabbare än en SPL? En bil som de dessutom får sälja dubbelt så dyrt eller mer därtill?

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Citat ”e gamla fossiltillverkarna kommande 5-10 år kommer fortsätta "skydda" sina kassakor genom att bygga elbilar som inte är "för bra".

Tror man kan se det som att de gamla fossiltillverkarna kämpar med ”näbbar och klor”, både UTÅT OCH INTERNT med att hålla igång befintliga modeller (för att kassaflödet behövs för att överhuvudtaget ÖVERLEVA) samtidigt som man försöker ställa om, utveckla elbilsmodeller OCH få igång produktionen av dessa.

Samtidigt som man dessutom måste hålla aktieägare, anställda, återförsäljare, kunder, leverantörer, journalister mfl nöjda och glada med det man kan leverera idag.

Så det är nog mer en praktisk/ekonomisk fråga än att man främst inte ”vill/inser”. Där jag tror ledningsgrupperna på olika nivåer står inför enorma utmaningar hos de stora fossilbilstillverkarna.

Det finns garanterat ett STORT motstånd internt. Av lite olika anledningar tex, rädsla för det ”nya/okända”, arbetstillfällen generellt, överflödig egen kompetens, tradition, ”petrolheads”, bakåtsträvare, slöhet, misstro, ”sitt still i båten-mentalitet” osv.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Det är jag väldigt väl medveten om. Vill du göra din poäng än mer tydlig så kan du dra in S-klass, 7-serie mfl också.

Dock har inte fossiltillverkarna samma problem med sin försäljning. Diffen i försäljning av 3-serie vs 5-serie är inte i närheten av Diffen mellan Model 3 och Model S. Dessutom har ju Tesla redan valt att inte ge P3D samma accelerationsprestanda som Model S. Jag tror det vore klokt att gå hela vägen...

Som en bonus slår man då även Taycan lite på fingrarna. Jag vet att du tycker Model 3 är en bättre jämförelse med Taycan, men du har säkert också sett att det är Model S som de flesta jämförelser de facto görs mot.
Det behövs snarare en helt ny Model S än nån race-version av en 10 år gammal design.

Ja jag vet att vissa tror att det kommer komma en ny Model S nån dag från ingenstans. Men så funkar det inte. Alla nya modeller måste testas och då brukar de fotas och läcka ut. Jag vet också att vissa tror att en ny version helt skulle döda intresset för den nuvarande versionen men återigen, så funkar det inte för alla andra. XC70 sålde aldrig så bra som under Classic-året. Visst pressade de priserna för att få ut den men den blev ju inte osäljbar bara för att det stod en nyare och fräschare V90 bredvid den i hallarna.

Fast en av de sakerna jag har svårast för med Tesla är deras oförutsägbarhet. De andra tillverkarna följer liksom ett förutsägbart mönster. Efter ca 7 år vet man att det kommer en ny generation, inga större förändringar sker under modellåret osv. Allt detta må låta trist men det ger ändå kunden en stabilare grund att fatta sitt inköpsbeslut på. När det kommer förbättringar och nyheter från ingenstans så är det ju trots allt några som hamnar i kläm.

Vad gäller jämförelsen med Taycan så irriterar det mig. Model S är en stor familjebil. Taycan är en sportbil. Varför ska man jämföra?
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:

Slår man inte Porsche på fingrarna om man parkerar en MX och en M3P på garageuppfarten istället för en Taycan?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:

Du tror alltså på fullt allvar att Porsche är oförmögna att bygga en bil som gör 0-100 snabbare än en SPL? En bil som de dessutom får sälja dubbelt så dyrt eller mer därtill?
2,8 sekunder som går att upprepa är nog svårare än 2,6 sekunder en gång. Jag ser (ni som har en får ursäkta) SPL som en one trick pony. Den kan göra 0-100 snabbt. Men det är ju allt som skiljer mot en vanlig Long Range. Den är väl inte ens sänkt? Har den ens kraftigare bromsar? På Model 3 skiljer det väl mer mellan P och LR skulle jag säga.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Rond 1: Taycan slår Tesla på ringen.
Rond 2: Tesla med "Roadsterteknik" och nya batterier slår tillbaka.
Rond 3: Porsche slår tillbaka med sin bästa teknik.
Rond 4: Tesla "hold my beer" nu kopplar vi in raketerna med "SpaceX" teknik!

Detta blir intressant att följa!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Ja jag vet att vissa tror att det kommer komma en ny Model S nån dag från ingenstans. Men så funkar det inte. Alla nya modeller måste testas och då brukar de fotas och läcka ut.
Iofs kan ju Tesla välja att behålla exteriören oförändrad på sina testmodeller, då finns det ju inget sätt att se att det faktiskt är en ny bil, det är inte helt orealistiskt att tro att dom faktiskt redan idag kör runt med ett antal testfordon som har helt annan drivlina, batteri, kylning, fjädring etc.
Verdi skrev:
Vad gäller jämförelsen med Taycan så irriterar det mig. Model S är en stor familjebil. Taycan är en sportbil. Varför ska man jämföra?
Det är ju ofrånkomligt att journalister jämför alla nya elbilar med Tesla, det är ju både på gott och ont: en hel del "orättvisa" jämförelser blir gjorda, men det är ju också ett bevis på Teslas totalt dominerande ställning bland elbilstillverkarna.

Sen håller jag helt med om den sneda jämförelsen, det är ju de facto helt olika segment som dessa bilar riktar sig mot, det har iofs funnits ett visst överlapp, men jag tror snarare att Taycan kommer att separera segmenten "lyxleksak" (Taycan) och "lyxbruksbil" (Model S) ytterligare. Sen är det ju också rätt kul för oss Tesla-fantaster att Porsches "all-in"-satsning med drygt dubbla prislappen fortfarande inte kan matcha Teslas erbjudande på många centrala punkter ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tror man mer ska se på Model S som en slags ”långfärdslyxkryssare” typ BMW 6-serien osv. Även om dess 0-100km/h prestanda slåss med mindre/sportigare bilar som BMW M3/M5 osv.

Där Porsche Taycan nog delvis kan ses hamna i ett annat segment. Eller snarare att Porsche ofta är kända för sin ganska unika BREDA kombination av bankapacitet/körglädje/kvalitet/image/vardagsanvändbarhet/hållbarhet osv.

Där olika andra bilar ofta bara klarar av att matcha Porsche på en eller ett par av dessa alla punkter oavsett om de heter Tesla/Ferrari/BMW osv.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar