Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Iofs kan ju Tesla välja att behålla exteriören oförändrad på sina testmodeller, då finns det ju inget sätt att se att det faktiskt är en ny bil, det är inte helt orealistiskt att tro att dom faktiskt redan idag kör runt med ett antal testfordon som har helt annan drivlina, batteri, kylning, fjädring etc.

/fth
Det kan de väl kanske göra. Men det är extremt oschysst mot de som köper en Model S nu i höst/vinter om det kommer en ny generation till våren. Jag tycker inte man gör så mot sina kunder helt enkelt. Den totala avsaknaden av omtanke om sina existerande kunder känns inte ok. För varför mörkar man (isf) en ny generation? Jo, för att skydda försäljningen av den gamla... Och vilka är det som då råkar illa ut?

Jag tycker prissänkningen i våras var över gränsen för vad man kan göra. Kommer det en till sån kalldusch så visar det att de tänker fortsätta på det spåret. Då vet jag vilka bilar jag inte ska köpa iaf. :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av OfarligTesla »

Det finns ju inget ”lyx” i en Tesla, den är knappt premium. Det är ju det som kommer göra Taycan intressant för många, första sedanen som drivs på el som satsar inom det området.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Det finns ju inget ”lyx” i en Tesla, den är knappt premium. Det är ju det som kommer göra Taycan intressant för många, första sedanen som drivs på el som satsar inom det området.

Ja så tänkte jag också. Men så kommer den med ett bagageutrymme som är i VW Polo-klass. Då förvandlas bilen till en dyr leksak i mina ögon.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Det kan de väl kanske göra. Men det är extremt oschysst mot de som köper en Model S nu i höst/vinter om det kommer en ny generation till våren. Jag tycker inte man gör så mot sina kunder helt enkelt. Den totala avsaknaden av omtanke om sina existerande kunder känns inte ok. För varför mörkar man (isf) en ny generation? Jo, för att skydda försäljningen av den gamla... Och vilka är det som då råkar illa ut?

Jag tycker prissänkningen i våras var över gränsen för vad man kan göra. Kommer det en till sån kalldusch så visar det att de tänker fortsätta på det spåret. Då vet jag vilka bilar jag inte ska köpa iaf. :)
Tesla har väl iofs ingen skyldighet att sluta utveckla sina produkter för att skydda andrahandsvärdet på befintliga fordon? Tesla har ju hela tiden infört förbättringar på befintliga modeller, Raven är ju senaste exemplet, en ny drivlina med t.ex. 2170 och bättre kylning skulle ju ligga helt i linje med tidigare ändringar.

Jag håller med om att de närmast slumpmässiga prisändringarna i våras gick över gränsen, men förbättringar på befintliga modeller tycker jag dom ska fortsätta göra kontinuerligt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Det finns ju inget ”lyx” i en Tesla, den är knappt premium. Det är ju det som kommer göra Taycan intressant för många, första sedanen som drivs på el som satsar inom det området.

Ja så tänkte jag också. Men så kommer den med ett bagageutrymme som är i VW Polo-klass. Då förvandlas bilen till en dyr leksak i mina ögon.
Ja det var lite skumt, funkar ju perfekt för mig och frun som är strax över 30 och inte har barn. Vi vill som mest kunna sitta 4 vuxna och få med oss skidor utan takbox så det lär den klara. Men de flesta som kollar på dessa bilar är ju folk med familj som skall ha med barnvagn osv utöver allt annat, hade trott den skulle vara minst lika stor invändigt som Panameran.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 418
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av mjwahl »

nek0 skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:

Det är ju dessutom helt logiskt att man segmenteringsmässigt vill ha en Model S som är snabbare än Model 3 även på bana. Ska Model S även i framtiden vara avsevärt dyrare än Model 3 så är det såklart bara bra med ytterligare differentiering (vilket känns ännu tydligare nu när S försäljningen rasat, medan Model 3 gått som tåget).
Njae. Inga andra tillverkare jobbar så med sina prestandamodeller. En M4 är snabbare på bana än en M5 eller M6, En C63 AMG är snabbare än en E63 AMG och så vidare...
Det är jag väldigt väl medveten om. Vill du göra din poäng än mer tydlig så kan du dra in S-klass, 7-serie mfl också.

Dock har inte fossiltillverkarna samma problem med sin försäljning. Diffen i försäljning av 3-serie vs 5-serie är inte i närheten av Diffen mellan Model 3 och Model S. Dessutom har ju Tesla redan valt att inte ge P3D samma accelerationsprestanda som Model S. Jag tror det vore klokt att gå hela vägen...

Som en bonus slår man då även Taycan lite på fingrarna. Jag vet att du tycker Model 3 är en bättre jämförelse med Taycan, men du har säkert också sett att det är Model S som de flesta jämförelser de facto görs mot.
Slår man inte Porsche på fingrarna om man parkerar en MX och en M3P på garageuppfarten istället för en Taycan?
Kan inte skoda slå porsche genom att parkera 10 Oktavia på garageuppfarten?
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Tror tyvärr inte att Elon förstår det, men vore kul med en mer prestandainriktad S för att få en bild av vad det skulle krävas och hur det skulle påverka kontinuerlig kraft och range.

Om inte annat för att få lite fart på Porsche att släppa en Taycan GT3, Turbo S är ju egentligen toppmodellen för deras gatbilar som inte skäms på bana.
Håller inte med. Model S är för stor och tung. Att göra den mer "prestandainriktad" är som att sminka en gris.

Om Tesla skulle släppa något så vore det en mindre "Mini-roadster" med drivlinan från Model 3 Performance men med ett yttre som mer liknar Boxster/Cayman. (Vore fint med en öppen version också). Gärna att man försöker hålla nere vikten ännu mer.
Ja definitivt, men nu är det en Model S som Elon vill skicka till ringen, hur konstigt det än må va.

Skulle gissa att det blir en Model S Raven med modifierat chassi, hjul och bromsar från race-bilen som ska tävla i Electric GT. Frågan är hur dom gör med kylning av drivlinan, Electric GT-bilen klarade ett och ett halvt varv på Circuit de Barcelona innan den överhettades (cirka 7.5km)

Gör dom inget med bilen så får den svårt att slå Taycan-tiden.

När dom väl slagit tiden, så vill man ju samtidigt veta hur prestandan har påverkats (har dom ändrat utväxling osv) och hur påverkar modifieringarna bilen. Detta för att kunna jämföra med Taycan.

Vore samtidigt lika intressant att se vad Porsche skulle behöva ändra för att matcha Model S i range, men det lär inte ske.
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Verdi skrev:
Det kan de väl kanske göra. Men det är extremt oschysst mot de som köper en Model S nu i höst/vinter om det kommer en ny generation till våren. Jag tycker inte man gör så mot sina kunder helt enkelt. Den totala avsaknaden av omtanke om sina existerande kunder känns inte ok. För varför mörkar man (isf) en ny generation? Jo, för att skydda försäljningen av den gamla... Och vilka är det som då råkar illa ut?

Jag tycker prissänkningen i våras var över gränsen för vad man kan göra. Kommer det en till sån kalldusch så visar det att de tänker fortsätta på det spåret. Då vet jag vilka bilar jag inte ska köpa iaf. :)
Tesla har väl iofs ingen skyldighet att sluta utveckla sina produkter för att skydda andrahandsvärdet på befintliga fordon? Tesla har ju hela tiden infört förbättringar på befintliga modeller, Raven är ju senaste exemplet, en ny drivlina med t.ex. 2170 och bättre kylning skulle ju ligga helt i linje med tidigare ändringar.

Jag håller med om att de närmast slumpmässiga prisändringarna i våras gick över gränsen, men förbättringar på befintliga modeller tycker jag dom ska fortsätta göra kontinuerligt.

/fth
Förbättringar på befintliga modeller är väl ok. Men att Elon en dag skriver på twitter "idag kan ni beställa helt nya Model S gen 2. Den är bättre på allting och kostar 200 tkr mindre än gamla Model S" vore ju förödande.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 418
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av mjwahl »

Legato skrev:
TiborBlomhall skrev:
Han sa inte standard Model S.

De kanske jobbar på en track mode för den också. Eller snarare track option tillvalspaket med extra kylning?

Detta visar Tesla uppfattar Porsche som första riktiga konkurrenten iaf.
Håller helt med, har extremt svårt att tro att de skulle skicka en bil som inte slår Porsches rekord. Det vore ju väldigt pinsamt.

Det intressanta för mig är dock att det känns lika pinsamt om det inte är en version som kan köpas! Hoppas verkligen att detta innebär att man antingen gör en stor refresh/upgrade av SPL eller att man släpper ett tillval till bilen som gör den "banfäig". :)

Det är ju dessutom helt logiskt att man segmenteringsmässigt vill ha en Model S som är snabbare än Model 3 även på bana. Ska Model S även i framtiden vara avsevärt dyrare än Model 3 så är det såklart bara bra med ytterligare differentiering (vilket känns ännu tydligare nu när S försäljningen rasat, medan Model 3 gått som tåget).
Tvärt om, musk vet att model S inte kommer ta varvtiden. Men marknadsföringseffekten och allt snack i media runt utmaningen är ju värt hur mycket som helst för tesla. När Tesla sedan förlorar så kan Musk säga att det "bara" skilde 10 sekunder på banan och att efter ny uppdateringen "Track Mode" som kommer Porschen få spö. En underdog(Tesla) förlorar sällan någon prestige på att utmana de stora etablerade.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av nek0 »

mjwahl skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:

Det är ju dessutom helt logiskt att man segmenteringsmässigt vill ha en Model S som är snabbare än Model 3 även på bana. Ska Model S även i framtiden vara avsevärt dyrare än Model 3 så är det såklart bara bra med ytterligare differentiering (vilket känns ännu tydligare nu när S försäljningen rasat, medan Model 3 gått som tåget).
Njae. Inga andra tillverkare jobbar så med sina prestandamodeller. En M4 är snabbare på bana än en M5 eller M6, En C63 AMG är snabbare än en E63 AMG och så vidare...
Det är jag väldigt väl medveten om. Vill du göra din poäng än mer tydlig så kan du dra in S-klass, 7-serie mfl också.

Dock har inte fossiltillverkarna samma problem med sin försäljning. Diffen i försäljning av 3-serie vs 5-serie är inte i närheten av Diffen mellan Model 3 och Model S. Dessutom har ju Tesla redan valt att inte ge P3D samma accelerationsprestanda som Model S. Jag tror det vore klokt att gå hela vägen...

Som en bonus slår man då även Taycan lite på fingrarna. Jag vet att du tycker Model 3 är en bättre jämförelse med Taycan, men du har säkert också sett att det är Model S som de flesta jämförelser de facto görs mot.
Slår man inte Porsche på fingrarna om man parkerar en MX och en M3P på garageuppfarten istället för en Taycan?
Kan inte skoda slå porsche genom att parkera 10 Oktavia på garageuppfarten?
Vet ej,för att jag inte har en aning vaf 10 Oktavia är för något
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Leo skrev:
Citat ”e gamla fossiltillverkarna kommande 5-10 år kommer fortsätta "skydda" sina kassakor genom att bygga elbilar som inte är "för bra".

Tror man kan se det som att de gamla fossiltillverkarna kämpar med ”näbbar och klor”, både UTÅT OCH INTERNT med att hålla igång befintliga modeller (för att kassaflödet behövs för att överhuvudtaget ÖVERLEVA) samtidigt som man försöker ställa om, utveckla elbilsmodeller OCH få igång produktionen av dessa.

Samtidigt som man dessutom måste hålla aktieägare, anställda, återförsäljare, kunder, leverantörer, journalister mfl nöjda och glada med det man kan leverera idag.

Så det är nog mer en praktisk/ekonomisk fråga än att man främst inte ”vill/inser”. Där jag tror ledningsgrupperna på olika nivåer står inför enorma utmaningar hos de stora fossilbilstillverkarna.

Det finns garanterat ett STORT motstånd internt. Av lite olika anledningar tex, rädsla för det ”nya/okända”, arbetstillfällen generellt, överflödig egen kompetens, tradition, ”petrolheads”, bakåtsträvare, slöhet, misstro, ”sitt still i båten-mentalitet” osv.
Absolut... Inte påstått något annat. Svårt att säga om de gör rätt eller fel ur ett företagsekonomiskt perspektiv (vinster nu vs större chanser till framtida vinster). Däremot är jag helt övertygad om att det faktiskt begränsar elbilarna.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Tror inte Tesla har en Roadster redo för ringen ännu. Men drömma kan man ju, som Tesla-älskare hade jag såklart gärna sett det scenario du presenterar och jag håller med om de övriga slutsatserna.

Jag tror det till stor del blir Teslas räddning att de gamla fossiltillverkarna kommande 5-10 år kommer fortsätta "skydda" sina kassakor genom att bygga elbilar som inte är "för bra". Väldigt tråkigt för vår jord och transformationen, men bra för Tesla.
Jag tycker faktiskt inte Porsche skyddar sina fossila bilar med Taycan. Den är nog så bra som de kunde göra den. Jag ser inga direkta svagheter.
Du tror alltså på fullt allvar att Porsche är oförmögna att bygga en bil som gör 0-100 snabbare än en SPL? En bil som de dessutom får sälja dubbelt så dyrt eller mer därtill?
2,8 sekunder som går att upprepa är nog svårare än 2,6 sekunder en gång. Jag ser (ni som har en får ursäkta) SPL som en one trick pony. Den kan göra 0-100 snabbt. Men det är ju allt som skiljer mot en vanlig Long Range. Den är väl inte ens sänkt? Har den ens kraftigare bromsar? På Model 3 skiljer det väl mer mellan P och LR skulle jag säga.
Säkert. Men det spelar ju ingen roll. Det enda som du kommer se i sociala medier framöver är jämförelsen att den dubbelt så dyra Porschen inte "ens" kan slå den långt billigare SPL 0-100... Och jo, kraftigare bromsar har ju SPL också.

För mig är det en självklarhet att Porsche hade kunnat göra den snabbare 0-100, särskilt när man kan ta oförskämt mycket betalt för den... Problemet är ju att man likt de flesta andra jämför just hästkrafter och 0-100 mellan sina modeller. Det sista man vill är att döda försäljningen av de bilar man tjänar allra mest på.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
fth skrev:
Verdi skrev:
Det kan de väl kanske göra. Men det är extremt oschysst mot de som köper en Model S nu i höst/vinter om det kommer en ny generation till våren. Jag tycker inte man gör så mot sina kunder helt enkelt. Den totala avsaknaden av omtanke om sina existerande kunder känns inte ok. För varför mörkar man (isf) en ny generation? Jo, för att skydda försäljningen av den gamla... Och vilka är det som då råkar illa ut?

Jag tycker prissänkningen i våras var över gränsen för vad man kan göra. Kommer det en till sån kalldusch så visar det att de tänker fortsätta på det spåret. Då vet jag vilka bilar jag inte ska köpa iaf. :)
Tesla har väl iofs ingen skyldighet att sluta utveckla sina produkter för att skydda andrahandsvärdet på befintliga fordon? Tesla har ju hela tiden infört förbättringar på befintliga modeller, Raven är ju senaste exemplet, en ny drivlina med t.ex. 2170 och bättre kylning skulle ju ligga helt i linje med tidigare ändringar.

Jag håller med om att de närmast slumpmässiga prisändringarna i våras gick över gränsen, men förbättringar på befintliga modeller tycker jag dom ska fortsätta göra kontinuerligt.

/fth
Förbättringar på befintliga modeller är väl ok. Men att Elon en dag skriver på twitter "idag kan ni beställa helt nya Model S gen 2. Den är bättre på allting och kostar 200 tkr mindre än gamla Model S" vore ju förödande.
Men det är ju också det sista han skulle göra... Han gör ju det motsatta. Han hävdar att allt inklusive Faceliften är små inkrementella förändringar.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

mjwahl skrev:
Legato skrev:
TiborBlomhall skrev:
Han sa inte standard Model S.

De kanske jobbar på en track mode för den också. Eller snarare track option tillvalspaket med extra kylning?

Detta visar Tesla uppfattar Porsche som första riktiga konkurrenten iaf.
Håller helt med, har extremt svårt att tro att de skulle skicka en bil som inte slår Porsches rekord. Det vore ju väldigt pinsamt.

Det intressanta för mig är dock att det känns lika pinsamt om det inte är en version som kan köpas! Hoppas verkligen att detta innebär att man antingen gör en stor refresh/upgrade av SPL eller att man släpper ett tillval till bilen som gör den "banfäig". :)

Det är ju dessutom helt logiskt att man segmenteringsmässigt vill ha en Model S som är snabbare än Model 3 även på bana. Ska Model S även i framtiden vara avsevärt dyrare än Model 3 så är det såklart bara bra med ytterligare differentiering (vilket känns ännu tydligare nu när S försäljningen rasat, medan Model 3 gått som tåget).
Tvärt om, musk vet att model S inte kommer ta varvtiden. Men marknadsföringseffekten och allt snack i media runt utmaningen är ju värt hur mycket som helst för tesla. När Tesla sedan förlorar så kan Musk säga att det "bara" skilde 10 sekunder på banan och att efter ny uppdateringen "Track Mode" som kommer Porschen få spö. En underdog(Tesla) förlorar sällan någon prestige på att utmana de stora etablerade.
Ska vi slå vad? :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 418
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av mjwahl »

nek0 skrev:
mjwahl skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:

Det är jag väldigt väl medveten om. Vill du göra din poäng än mer tydlig så kan du dra in S-klass, 7-serie mfl också.

Dock har inte fossiltillverkarna samma problem med sin försäljning. Diffen i försäljning av 3-serie vs 5-serie är inte i närheten av Diffen mellan Model 3 och Model S. Dessutom har ju Tesla redan valt att inte ge P3D samma accelerationsprestanda som Model S. Jag tror det vore klokt att gå hela vägen...

Som en bonus slår man då även Taycan lite på fingrarna. Jag vet att du tycker Model 3 är en bättre jämförelse med Taycan, men du har säkert också sett att det är Model S som de flesta jämförelser de facto görs mot.
Slår man inte Porsche på fingrarna om man parkerar en MX och en M3P på garageuppfarten istället för en Taycan?
Kan inte skoda slå porsche genom att parkera 10 Oktavia på garageuppfarten?
Vet ej,för att jag inte har en aning vaf 10 Oktavia är för något
Larva dig inte, du vet att Oktavia=Octavia slav style
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Tror inte Tesla har en Roadster redo för ringen ännu. Men drömma kan man ju, som Tesla-älskare hade jag såklart gärna sett det scenario du presenterar och jag håller med om de övriga slutsatserna.

Jag tror det till stor del blir Teslas räddning att de gamla fossiltillverkarna kommande 5-10 år kommer fortsätta "skydda" sina kassakor genom att bygga elbilar som inte är "för bra". Väldigt tråkigt för vår jord och transformationen, men bra för Tesla.
Jag tycker faktiskt inte Porsche skyddar sina fossila bilar med Taycan. Den är nog så bra som de kunde göra den. Jag ser inga direkta svagheter.
Du tror alltså på fullt allvar att Porsche är oförmögna att bygga en bil som gör 0-100 snabbare än en SPL? En bil som de dessutom får sälja dubbelt så dyrt eller mer därtill?
2,8 sekunder som går att upprepa är nog svårare än 2,6 sekunder en gång. Jag ser (ni som har en får ursäkta) SPL som en one trick pony. Den kan göra 0-100 snabbt. Men det är ju allt som skiljer mot en vanlig Long Range. Den är väl inte ens sänkt? Har den ens kraftigare bromsar? På Model 3 skiljer det väl mer mellan P och LR skulle jag säga.
Säkert. Men det spelar ju ingen roll. Det enda som du kommer se i sociala medier framöver är jämförelsen att den dubbelt så dyra Porschen inte "ens" kan slå den långt billigare SPL 0-100... Och jo, kraftigare bromsar har ju SPL också.

För mig är det en självklarhet att Porsche hade kunnat göra den snabbare 0-100, särskilt när man kan ta oförskämt mycket betalt för den... Problemet är ju att man likt de flesta andra jämför just hästkrafter och 0-100 mellan sina modeller. Det sista man vill är att döda försäljningen av de bilar man tjänar allra mest på.
Finns ju olika sätt att se på det, men jag tror att dom har offrat 0-100 tider och range för att få fram en bil som är konsekvent prestandamässigt. Det rimmar bättre med Porsche-varumärket. Hade range varit A och O så hade det inte suttit 305-däck på bilen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
fth skrev:
Verdi skrev:
Det kan de väl kanske göra. Men det är extremt oschysst mot de som köper en Model S nu i höst/vinter om det kommer en ny generation till våren. Jag tycker inte man gör så mot sina kunder helt enkelt. Den totala avsaknaden av omtanke om sina existerande kunder känns inte ok. För varför mörkar man (isf) en ny generation? Jo, för att skydda försäljningen av den gamla... Och vilka är det som då råkar illa ut?

Jag tycker prissänkningen i våras var över gränsen för vad man kan göra. Kommer det en till sån kalldusch så visar det att de tänker fortsätta på det spåret. Då vet jag vilka bilar jag inte ska köpa iaf. :)
Tesla har väl iofs ingen skyldighet att sluta utveckla sina produkter för att skydda andrahandsvärdet på befintliga fordon? Tesla har ju hela tiden infört förbättringar på befintliga modeller, Raven är ju senaste exemplet, en ny drivlina med t.ex. 2170 och bättre kylning skulle ju ligga helt i linje med tidigare ändringar.

Jag håller med om att de närmast slumpmässiga prisändringarna i våras gick över gränsen, men förbättringar på befintliga modeller tycker jag dom ska fortsätta göra kontinuerligt.

/fth
Förbättringar på befintliga modeller är väl ok. Men att Elon en dag skriver på twitter "idag kan ni beställa helt nya Model S gen 2. Den är bättre på allting och kostar 200 tkr mindre än gamla Model S" vore ju förödande.
Men det är ju också det sista han skulle göra... Han gör ju det motsatta. Han hävdar att allt inklusive Faceliften är små inkrementella förändringar.
Fast det är ju en gen 2 som är billigare än dagens modell som behövs för att få fart på försäljningen.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 418
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av mjwahl »

Legato skrev:
mjwahl skrev:
Legato skrev:
TiborBlomhall skrev:
Han sa inte standard Model S.

De kanske jobbar på en track mode för den också. Eller snarare track option tillvalspaket med extra kylning?

Detta visar Tesla uppfattar Porsche som första riktiga konkurrenten iaf.
Håller helt med, har extremt svårt att tro att de skulle skicka en bil som inte slår Porsches rekord. Det vore ju väldigt pinsamt.

Det intressanta för mig är dock att det känns lika pinsamt om det inte är en version som kan köpas! Hoppas verkligen att detta innebär att man antingen gör en stor refresh/upgrade av SPL eller att man släpper ett tillval till bilen som gör den "banfäig". :)

Det är ju dessutom helt logiskt att man segmenteringsmässigt vill ha en Model S som är snabbare än Model 3 även på bana. Ska Model S även i framtiden vara avsevärt dyrare än Model 3 så är det såklart bara bra med ytterligare differentiering (vilket känns ännu tydligare nu när S försäljningen rasat, medan Model 3 gått som tåget).
Tvärt om, musk vet att model S inte kommer ta varvtiden. Men marknadsföringseffekten och allt snack i media runt utmaningen är ju värt hur mycket som helst för tesla. När Tesla sedan förlorar så kan Musk säga att det "bara" skilde 10 sekunder på banan och att efter ny uppdateringen "Track Mode" som kommer Porschen få spö. En underdog(Tesla) förlorar sällan någon prestige på att utmana de stora etablerade.
Ska vi slå vad? :D
Javisst, i potten ligger rätten att vinnaren får posta svar på detta inlägg tre gånger med innehållet: Vad var det jag sa?
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

mjwahl skrev:
Legato skrev:
mjwahl skrev:
Legato skrev:
TiborBlomhall skrev:
Han sa inte standard Model S.

De kanske jobbar på en track mode för den också. Eller snarare track option tillvalspaket med extra kylning?

Detta visar Tesla uppfattar Porsche som första riktiga konkurrenten iaf.
Håller helt med, har extremt svårt att tro att de skulle skicka en bil som inte slår Porsches rekord. Det vore ju väldigt pinsamt.

Det intressanta för mig är dock att det känns lika pinsamt om det inte är en version som kan köpas! Hoppas verkligen att detta innebär att man antingen gör en stor refresh/upgrade av SPL eller att man släpper ett tillval till bilen som gör den "banfäig". :)

Det är ju dessutom helt logiskt att man segmenteringsmässigt vill ha en Model S som är snabbare än Model 3 även på bana. Ska Model S även i framtiden vara avsevärt dyrare än Model 3 så är det såklart bara bra med ytterligare differentiering (vilket känns ännu tydligare nu när S försäljningen rasat, medan Model 3 gått som tåget).
Tvärt om, musk vet att model S inte kommer ta varvtiden. Men marknadsföringseffekten och allt snack i media runt utmaningen är ju värt hur mycket som helst för tesla. När Tesla sedan förlorar så kan Musk säga att det "bara" skilde 10 sekunder på banan och att efter ny uppdateringen "Track Mode" som kommer Porschen få spö. En underdog(Tesla) förlorar sällan någon prestige på att utmana de stora etablerade.
Ska vi slå vad? :D
Javisst, i potten ligger rätten att vinnaren får posta svar på detta inlägg tre gånger med innehållet: Vad var det jag sa?
Den "vinsten" har inget värde för mig. Men vill du slå vad om en vettig sudd pengar så säg till. Tycker det vore kul. Några forumiter kan agera domare (för eventuella gränsfall).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 418
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av mjwahl »

Legato skrev:
mjwahl skrev:
Legato skrev:
mjwahl skrev:
Legato skrev:

Håller helt med, har extremt svårt att tro att de skulle skicka en bil som inte slår Porsches rekord. Det vore ju väldigt pinsamt.

Det intressanta för mig är dock att det känns lika pinsamt om det inte är en version som kan köpas! Hoppas verkligen att detta innebär att man antingen gör en stor refresh/upgrade av SPL eller att man släpper ett tillval till bilen som gör den "banfäig". :)

Det är ju dessutom helt logiskt att man segmenteringsmässigt vill ha en Model S som är snabbare än Model 3 även på bana. Ska Model S även i framtiden vara avsevärt dyrare än Model 3 så är det såklart bara bra med ytterligare differentiering (vilket känns ännu tydligare nu när S försäljningen rasat, medan Model 3 gått som tåget).
Tvärt om, musk vet att model S inte kommer ta varvtiden. Men marknadsföringseffekten och allt snack i media runt utmaningen är ju värt hur mycket som helst för tesla. När Tesla sedan förlorar så kan Musk säga att det "bara" skilde 10 sekunder på banan och att efter ny uppdateringen "Track Mode" som kommer Porschen få spö. En underdog(Tesla) förlorar sällan någon prestige på att utmana de stora etablerade.
Ska vi slå vad? :D
Javisst, i potten ligger rätten att vinnaren får posta svar på detta inlägg tre gånger med innehållet: Vad var det jag sa?
Den "vinsten" har inget värde för mig. Men vill du slå vad om en vettig sudd pengar så säg till. Tycker det vore kul. Några forumiter kan agera domare (för eventuella gränsfall).
Model S som musk skickar nästa vecka kommer inte ta Taycans varvtid. Sätter 5000 kr. Sätter du emot?
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Hehe, jag skulle inte våga slå vad om att Taycan vinner.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av OfarligTesla »

För att det skall vara ett vettigt vad mellan er bör det ju specificeras om den bil som skickas skall vara något som inom snar framtid kommer ut och måste vara gatlegal eller ej. Jag menar han kan ju skicka en råsänkt och strippad testversion som skulle kosta 5 mille om de någonsin skulle producera den. Tror säkert Tesla KAN producera ett fordon löst baserat på en Model S som är snabbare runt ringen, jag skulle inte tro att de har något i pipelinen för konsumenter som i gatversion kommer vara det.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av zyax »

Härligt. Utbildad förbundsdomare i friidrott anmäler sig. I vår domarvärld är allt svartvitt :D
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
För att det skall vara ett vettigt vad mellan er bör det ju specificeras om den bil som skickas skall vara något som är eller inom snar framtid kommer ut och måste vara gatlegal eller ej. Jag menar han kan ju skicka en råsänkt och strippad testversion som skulle kosta 5 mille om de någonsin skulle producera den. Tror säkert Tesla KAN producera ett fordon löst baserat på en Model S som är snabbare runt ringen, jag skulle inte tro att de har något i pipelinen för konsumenter som i gatversion kommer vara det.

Precis. För att Tesla ska vinna så måste det vara en bil som kommer gå att köpa för alla som vill och som är klart billigare än Porschen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Faktum är att Porsche Taycan har flera olika spänningsnivåer:
• 800 volt för batteriet och motorsystemet.
• 400 volt när batteriet laddas vid laddstationer som maximalt kan lämna 400 volt. Strömmen transformeras upp internt i bilen via DC/DC till 800 volt.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... e-koll-pa/

Intressant är att bilen är byggd för 800V.

400V är en nödlösning, och 50kW transformator är standard.

En transformator på 400V och 150kW är extra utrustning.
Kan tänka mig att verkningsgraden blir lidande med alla dessa transformatorer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar