Kupéfläkten drar från batteri
Moderator: Redaktion
Kupéfläkten drar från batteri
Hej!
Jag får inte ordning på detta och undrar om ni har några bra idéer.
När jag vaknar på morgonen så går jag in i Tesla appen och kollar laddningen. Den är på 60%, vilket är vad jag satt den till. Allt fint. Jag startar kupéfläkten för att ha en varm bil när jag ska åka.
När jag sedan kommer ut till bilen så är laddningen på 56%. Även fast bilen är inkopplad till laddstolpen.
Jag trodde bilen skulle ta ström från laddstolpen istället för batteriet.
Har jag missat något?
Jag får inte ordning på detta och undrar om ni har några bra idéer.
När jag vaknar på morgonen så går jag in i Tesla appen och kollar laddningen. Den är på 60%, vilket är vad jag satt den till. Allt fint. Jag startar kupéfläkten för att ha en varm bil när jag ska åka.
När jag sedan kommer ut till bilen så är laddningen på 56%. Även fast bilen är inkopplad till laddstolpen.
Jag trodde bilen skulle ta ström från laddstolpen istället för batteriet.
Har jag missat något?
Model X - 2019
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Kupéfläkten drar från batteri
Vad för laddstolpe pratar vi. Jag har märkt att flera av de som används i parkeringsgarage stänger av sig när laddning uppnåtts och kräver att man kopplar ur och i för att kunna starta igen.
Re: Kupéfläkten drar från batteri
Jag har även haft problem med att använda tidschema för laddning. Om jag sätter min laddstolpe att den inte ger ström mellan 7-19. Så startar inte laddningen av bilen efter 19. Jag måste gå ut och dra ur sladden och stoppa in den igen.
Nu använder jag bilens förskjutning av laddning och har konfigurerat laddstolpen att ge ström dygnet runt. Det fungerar.
Nu använder jag bilens förskjutning av laddning och har konfigurerat laddstolpen att ge ström dygnet runt. Det fungerar.
Model X - 2019
Re: Kupéfläkten drar från batteri
Varför inte bara ändra till 65% så är väl saken löst?Dream99 skrev:Hej!
Jag får inte ordning på detta och undrar om ni har några bra idéer.
När jag vaknar på morgonen så går jag in i Tesla appen och kollar laddningen. Den är på 60%, vilket är vad jag satt den till. Allt fint. Jag startar kupéfläkten för att ha en varm bil när jag ska åka.
När jag sedan kommer ut till bilen så är laddningen på 56%. Även fast bilen är inkopplad till laddstolpen.
Jag trodde bilen skulle ta ström från laddstolpen istället för batteriet.
Har jag missat något?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Kupéfläkten drar från batteri
Absolut, det kan jag göra. Men jag försöker förstå om jag gör något fel eller om det är något trasigt.Legato skrev:Varför inte bara ändra till 65% så är väl saken löst?Dream99 skrev:Hej!
Jag får inte ordning på detta och undrar om ni har några bra idéer.
När jag vaknar på morgonen så går jag in i Tesla appen och kollar laddningen. Den är på 60%, vilket är vad jag satt den till. Allt fint. Jag startar kupéfläkten för att ha en varm bil när jag ska åka.
När jag sedan kommer ut till bilen så är laddningen på 56%. Även fast bilen är inkopplad till laddstolpen.
Jag trodde bilen skulle ta ström från laddstolpen istället för batteriet.
Har jag missat något?
Den vinterdagen man vill ladda till 100% och ha en varm bil kommer snart...
Model X - 2019
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8158
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kupéfläkten drar från batteri
Min erfarenhet är att bilen kommer upp i behaglig temperatur väldigt snabbt, typ 10min på vintern, om du använder 4% till uppvärmning nu så gissar jag att du slår på värmen typ 1-2 timmar innan avfärd? Det tror jag inte du behöver göra...Dream99 skrev:Absolut, det kan jag göra. Men jag försöker förstå om jag gör något fel eller om det är något trasigt.Legato skrev:Varför inte bara ändra till 65% så är väl saken löst?Dream99 skrev:Hej!
Jag får inte ordning på detta och undrar om ni har några bra idéer.
När jag vaknar på morgonen så går jag in i Tesla appen och kollar laddningen. Den är på 60%, vilket är vad jag satt den till. Allt fint. Jag startar kupéfläkten för att ha en varm bil när jag ska åka.
När jag sedan kommer ut till bilen så är laddningen på 56%. Även fast bilen är inkopplad till laddstolpen.
Jag trodde bilen skulle ta ström från laddstolpen istället för batteriet.
Har jag missat något?
Den vinterdagen man vill ladda till 100% och ha en varm bil kommer snart...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Kupéfläkten drar från batteri
Bra tips. Jag kan säkert trimma in tiden. Men jag vill gärna ta reda på varför den inte tar ström från laddstolpenfth skrev:Min erfarenhet är att bilen kommer upp i behaglig temperatur väldigt snabbt, typ 10min på vintern, om du använder 4% till uppvärmning nu så gissar jag att du slår på värmen typ 1-2 timmar innan avfärd? Det tror jag inte du behöver göra...Dream99 skrev:Absolut, det kan jag göra. Men jag försöker förstå om jag gör något fel eller om det är något trasigt.Legato skrev:Varför inte bara ändra till 65% så är väl saken löst?Dream99 skrev:Hej!
Jag får inte ordning på detta och undrar om ni har några bra idéer.
När jag vaknar på morgonen så går jag in i Tesla appen och kollar laddningen. Den är på 60%, vilket är vad jag satt den till. Allt fint. Jag startar kupéfläkten för att ha en varm bil när jag ska åka.
När jag sedan kommer ut till bilen så är laddningen på 56%. Även fast bilen är inkopplad till laddstolpen.
Jag trodde bilen skulle ta ström från laddstolpen istället för batteriet.
Har jag missat något?
Den vinterdagen man vill ladda till 100% och ha en varm bil kommer snart...
/fth

Model X - 2019
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Kupéfläkten drar från batteri
Låter som din laddstolpe helt enkelt stänger av när ingen laddning sker och kräver ompluggning för att starta igen, är så på typ alla stolpar i parkeringsgarage/flerbilsparkeringar som jag testat.Dream99 skrev:Jag har även haft problem med att använda tidschema för laddning. Om jag sätter min laddstolpe att den inte ger ström mellan 7-19. Så startar inte laddningen av bilen efter 19. Jag måste gå ut och dra ur sladden och stoppa in den igen.
Nu använder jag bilens förskjutning av laddning och har konfigurerat laddstolpen att ge ström dygnet runt. Det fungerar.
Re: Kupéfläkten drar från batteri
Går det i det läget att i appen höja laddningen till 70 % och starta laddningen? Om den klagar på att den inte får ström så torde problemet ligga i boxen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Kupéfläkten drar från batteri
Jag hyr en laddplats av Q-park idag, verkar vara en Garo-box. Den slår inte av.OfarligTesla skrev:Låter som din laddstolpe helt enkelt stänger av när ingen laddning sker och kräver ompluggning för att starta igen, är så på typ alla stolpar i parkeringsgarage/flerbilsparkeringar som jag testat.Dream99 skrev:Jag har även haft problem med att använda tidschema för laddning. Om jag sätter min laddstolpe att den inte ger ström mellan 7-19. Så startar inte laddningen av bilen efter 19. Jag måste gå ut och dra ur sladden och stoppa in den igen.
Nu använder jag bilens förskjutning av laddning och har konfigurerat laddstolpen att ge ström dygnet runt. Det fungerar.
Ska dock byta till en annan inom kort där det är ABB. Vore riktigt trist om de inte funkar lika bra.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Kupéfläkten drar från batteri
Stockholm parkering kör dessa och de funkar inte att få igång något efter den slutat ladda. Har även testat andra med samma problem.taliz skrev:Jag hyr en laddplats av Q-park idag, verkar vara en Garo-box. Den slår inte av.
Ska dock byta till en annan inom kort där det är ABB. Vore riktigt trist om de inte funkar lika bra.

-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Kupéfläkten drar från batteri
Värmaren kanske drar mer än vad laddbox kan ge
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Kupéfläkten drar från batteri
Har för mig att kupévärmaren i Teslan kan ge typ 6kW.
Den lilla mesiga kupévärmaren vi alla hade i vår bensin/dieselbil förut hade mellan 0,5 och 1kW.
En webasto/ebersprecher brännare har väl typ 3-5kW.
Du behöver alltså inte köra värmaren en timme innan du hoppar in i bilen. Räcker med 5-15 minuter beroende på ute temp.
Edit: Om den drar 6kW och du kör den i typ 40min så blir det 4kWh. Vilket motsvarar 4% på ett 100kWh batteri.
Den lilla mesiga kupévärmaren vi alla hade i vår bensin/dieselbil förut hade mellan 0,5 och 1kW.
En webasto/ebersprecher brännare har väl typ 3-5kW.
Du behöver alltså inte köra värmaren en timme innan du hoppar in i bilen. Räcker med 5-15 minuter beroende på ute temp.
Edit: Om den drar 6kW och du kör den i typ 40min så blir det 4kWh. Vilket motsvarar 4% på ett 100kWh batteri.
Re: Kupéfläkten drar från batteri
Bra, det ska jag testabylund skrev:Går det i det läget att i appen höja laddningen till 70 % och starta laddningen? Om den klagar på att den inte får ström så torde problemet ligga i boxen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model X - 2019
Re: Kupéfläkten drar från batteri
Tack för bra idéer och tips. Jag ska testa och se om det är boxen som är problemet.
Någon som vet om man kan se vilket problem bilen har när laddningsringen på bilen är röd?
Någon som vet om man kan se vilket problem bilen har när laddningsringen på bilen är röd?
Model X - 2019
Re: Kupéfläkten drar från batteri
Elvärmaren i många elbilar är på 5,5kW.
Typ samma effekt som de vanliga Webasto/Eberspächer.
Så tidsmässigt värmer de alltså upp kupen ungefär lika snabbt.
Typ samma effekt som de vanliga Webasto/Eberspächer.
Så tidsmässigt värmer de alltså upp kupen ungefär lika snabbt.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Kupéfläkten drar från batteri
Provade att öka till 70% i appen och starta laddning, men den säger bara laddningen stoppades.bylund skrev:Går det i det läget att i appen höja laddningen till 70 % och starta laddningen? Om den klagar på att den inte får ström så torde problemet ligga i boxen.

Blir att kolla med Halo supporten...
Model X - 2019
Re: Kupéfläkten drar från batteri
Man ska dock inte glömma batterivärmaren. 11 kW drar det när både kupé- och batterivärmaren går på full effekt.[JM] skrev:Har för mig att kupévärmaren i Teslan kan ge typ 6kW.
Den lilla mesiga kupévärmaren vi alla hade i vår bensin/dieselbil förut hade mellan 0,5 och 1kW.
En webasto/ebersprecher brännare har väl typ 3-5kW.
Du behöver alltså inte köra värmaren en timme innan du hoppar in i bilen. Räcker med 5-15 minuter beroende på ute temp.
Edit: Om den drar 6kW och du kör den i typ 40min så blir det 4kWh. Vilket motsvarar 4% på ett 100kWh batteri.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Kupéfläkten drar från batteri
Så är det. Det känns det lite för varmt ute nu för att den också sparkar igång men vem vet. Det är ju en Tesla. Dom har ju en tendens att göra lite som dom vill iblandLegato skrev:Man ska dock inte glömma batterivärmaren. 11 kW drar det när både kupé- och batterivärmaren går på full effekt.[JM] skrev:Har för mig att kupévärmaren i Teslan kan ge typ 6kW.
Den lilla mesiga kupévärmaren vi alla hade i vår bensin/dieselbil förut hade mellan 0,5 och 1kW.
En webasto/ebersprecher brännare har väl typ 3-5kW.
Du behöver alltså inte köra värmaren en timme innan du hoppar in i bilen. Räcker med 5-15 minuter beroende på ute temp.
Edit: Om den drar 6kW och du kör den i typ 40min så blir det 4kWh. Vilket motsvarar 4% på ett 100kWh batteri.
Re: Kupéfläkten drar från batteri
Ja visst, men jag antar att hen tänker behålla bilen även när det blir kallare.[JM] skrev:Så är det. Det känns det lite för varmt ute nu för att den också sparkar igång men vem vet. Det är ju en Tesla. Dom har ju en tendens att göra lite som dom vill iblandLegato skrev:Man ska dock inte glömma batterivärmaren. 11 kW drar det när både kupé- och batterivärmaren går på full effekt.[JM] skrev:Har för mig att kupévärmaren i Teslan kan ge typ 6kW.
Den lilla mesiga kupévärmaren vi alla hade i vår bensin/dieselbil förut hade mellan 0,5 och 1kW.
En webasto/ebersprecher brännare har väl typ 3-5kW.
Du behöver alltså inte köra värmaren en timme innan du hoppar in i bilen. Räcker med 5-15 minuter beroende på ute temp.
Edit: Om den drar 6kW och du kör den i typ 40min så blir det 4kWh. Vilket motsvarar 4% på ett 100kWh batteri.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021