Kupéfläkten drar från batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av Dream99 »

Hej!

Jag får inte ordning på detta och undrar om ni har några bra idéer.

När jag vaknar på morgonen så går jag in i Tesla appen och kollar laddningen. Den är på 60%, vilket är vad jag satt den till. Allt fint. Jag startar kupéfläkten för att ha en varm bil när jag ska åka.

När jag sedan kommer ut till bilen så är laddningen på 56%. Även fast bilen är inkopplad till laddstolpen.

Jag trodde bilen skulle ta ström från laddstolpen istället för batteriet.

Har jag missat något?
Model X - 2019
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av OfarligTesla »

Vad för laddstolpe pratar vi. Jag har märkt att flera av de som används i parkeringsgarage stänger av sig när laddning uppnåtts och kräver att man kopplar ur och i för att kunna starta igen.
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av Dream99 »

Jag har en Halo Wall Charger som laddar bilen.
Model X - 2019
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av Dream99 »

Jag har även haft problem med att använda tidschema för laddning. Om jag sätter min laddstolpe att den inte ger ström mellan 7-19. Så startar inte laddningen av bilen efter 19. Jag måste gå ut och dra ur sladden och stoppa in den igen.

Nu använder jag bilens förskjutning av laddning och har konfigurerat laddstolpen att ge ström dygnet runt. Det fungerar.
Model X - 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av Legato »

Dream99 skrev:
Hej!

Jag får inte ordning på detta och undrar om ni har några bra idéer.

När jag vaknar på morgonen så går jag in i Tesla appen och kollar laddningen. Den är på 60%, vilket är vad jag satt den till. Allt fint. Jag startar kupéfläkten för att ha en varm bil när jag ska åka.

När jag sedan kommer ut till bilen så är laddningen på 56%. Även fast bilen är inkopplad till laddstolpen.

Jag trodde bilen skulle ta ström från laddstolpen istället för batteriet.

Har jag missat något?
Varför inte bara ändra till 65% så är väl saken löst?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av Dream99 »

Legato skrev:
Dream99 skrev:
Hej!

Jag får inte ordning på detta och undrar om ni har några bra idéer.

När jag vaknar på morgonen så går jag in i Tesla appen och kollar laddningen. Den är på 60%, vilket är vad jag satt den till. Allt fint. Jag startar kupéfläkten för att ha en varm bil när jag ska åka.

När jag sedan kommer ut till bilen så är laddningen på 56%. Även fast bilen är inkopplad till laddstolpen.

Jag trodde bilen skulle ta ström från laddstolpen istället för batteriet.

Har jag missat något?
Varför inte bara ändra till 65% så är väl saken löst?
Absolut, det kan jag göra. Men jag försöker förstå om jag gör något fel eller om det är något trasigt.

Den vinterdagen man vill ladda till 100% och ha en varm bil kommer snart...
Model X - 2019
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8158
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av fth »

Dream99 skrev:
Legato skrev:
Dream99 skrev:
Hej!

Jag får inte ordning på detta och undrar om ni har några bra idéer.

När jag vaknar på morgonen så går jag in i Tesla appen och kollar laddningen. Den är på 60%, vilket är vad jag satt den till. Allt fint. Jag startar kupéfläkten för att ha en varm bil när jag ska åka.

När jag sedan kommer ut till bilen så är laddningen på 56%. Även fast bilen är inkopplad till laddstolpen.

Jag trodde bilen skulle ta ström från laddstolpen istället för batteriet.

Har jag missat något?
Varför inte bara ändra till 65% så är väl saken löst?
Absolut, det kan jag göra. Men jag försöker förstå om jag gör något fel eller om det är något trasigt.

Den vinterdagen man vill ladda till 100% och ha en varm bil kommer snart...
Min erfarenhet är att bilen kommer upp i behaglig temperatur väldigt snabbt, typ 10min på vintern, om du använder 4% till uppvärmning nu så gissar jag att du slår på värmen typ 1-2 timmar innan avfärd? Det tror jag inte du behöver göra...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av Dream99 »

fth skrev:
Dream99 skrev:
Legato skrev:
Dream99 skrev:
Hej!

Jag får inte ordning på detta och undrar om ni har några bra idéer.

När jag vaknar på morgonen så går jag in i Tesla appen och kollar laddningen. Den är på 60%, vilket är vad jag satt den till. Allt fint. Jag startar kupéfläkten för att ha en varm bil när jag ska åka.

När jag sedan kommer ut till bilen så är laddningen på 56%. Även fast bilen är inkopplad till laddstolpen.

Jag trodde bilen skulle ta ström från laddstolpen istället för batteriet.

Har jag missat något?
Varför inte bara ändra till 65% så är väl saken löst?
Absolut, det kan jag göra. Men jag försöker förstå om jag gör något fel eller om det är något trasigt.

Den vinterdagen man vill ladda till 100% och ha en varm bil kommer snart...
Min erfarenhet är att bilen kommer upp i behaglig temperatur väldigt snabbt, typ 10min på vintern, om du använder 4% till uppvärmning nu så gissar jag att du slår på värmen typ 1-2 timmar innan avfärd? Det tror jag inte du behöver göra...

/fth
Bra tips. Jag kan säkert trimma in tiden. Men jag vill gärna ta reda på varför den inte tar ström från laddstolpen Bild
Model X - 2019
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av OfarligTesla »

Dream99 skrev:
Jag har även haft problem med att använda tidschema för laddning. Om jag sätter min laddstolpe att den inte ger ström mellan 7-19. Så startar inte laddningen av bilen efter 19. Jag måste gå ut och dra ur sladden och stoppa in den igen.

Nu använder jag bilens förskjutning av laddning och har konfigurerat laddstolpen att ge ström dygnet runt. Det fungerar.
Låter som din laddstolpe helt enkelt stänger av när ingen laddning sker och kräver ompluggning för att starta igen, är så på typ alla stolpar i parkeringsgarage/flerbilsparkeringar som jag testat.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av bylund »

Går det i det läget att i appen höja laddningen till 70 % och starta laddningen? Om den klagar på att den inte får ström så torde problemet ligga i boxen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
Dream99 skrev:
Jag har även haft problem med att använda tidschema för laddning. Om jag sätter min laddstolpe att den inte ger ström mellan 7-19. Så startar inte laddningen av bilen efter 19. Jag måste gå ut och dra ur sladden och stoppa in den igen.

Nu använder jag bilens förskjutning av laddning och har konfigurerat laddstolpen att ge ström dygnet runt. Det fungerar.
Låter som din laddstolpe helt enkelt stänger av när ingen laddning sker och kräver ompluggning för att starta igen, är så på typ alla stolpar i parkeringsgarage/flerbilsparkeringar som jag testat.
Jag hyr en laddplats av Q-park idag, verkar vara en Garo-box. Den slår inte av.
Ska dock byta till en annan inom kort där det är ABB. Vore riktigt trist om de inte funkar lika bra. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Jag hyr en laddplats av Q-park idag, verkar vara en Garo-box. Den slår inte av.
Ska dock byta till en annan inom kort där det är ABB. Vore riktigt trist om de inte funkar lika bra. Bild
Stockholm parkering kör dessa och de funkar inte att få igång något efter den slutat ladda. Har även testat andra med samma problem.
Bild
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av Henrik Torphammar »

Värmaren kanske drar mer än vad laddbox kan ge
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av [JM] »

Har för mig att kupévärmaren i Teslan kan ge typ 6kW.
Den lilla mesiga kupévärmaren vi alla hade i vår bensin/dieselbil förut hade mellan 0,5 och 1kW.
En webasto/ebersprecher brännare har väl typ 3-5kW.
Du behöver alltså inte köra värmaren en timme innan du hoppar in i bilen. Räcker med 5-15 minuter beroende på ute temp.

Edit: Om den drar 6kW och du kör den i typ 40min så blir det 4kWh. Vilket motsvarar 4% på ett 100kWh batteri.
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av Dream99 »

bylund skrev:
Går det i det läget att i appen höja laddningen till 70 % och starta laddningen? Om den klagar på att den inte får ström så torde problemet ligga i boxen.
Bra, det ska jag testa Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model X - 2019
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av Dream99 »

Tack för bra idéer och tips. Jag ska testa och se om det är boxen som är problemet.

Någon som vet om man kan se vilket problem bilen har när laddningsringen på bilen är röd?
Model X - 2019
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av Leo »

Elvärmaren i många elbilar är på 5,5kW.

Typ samma effekt som de vanliga Webasto/Eberspächer.

Så tidsmässigt värmer de alltså upp kupen ungefär lika snabbt.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av Dream99 »

bylund skrev:
Går det i det läget att i appen höja laddningen till 70 % och starta laddningen? Om den klagar på att den inte får ström så torde problemet ligga i boxen.
Provade att öka till 70% i appen och starta laddning, men den säger bara laddningen stoppades. Bild
Blir att kolla med Halo supporten...
Model X - 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av Legato »

[JM] skrev:
Har för mig att kupévärmaren i Teslan kan ge typ 6kW.
Den lilla mesiga kupévärmaren vi alla hade i vår bensin/dieselbil förut hade mellan 0,5 och 1kW.
En webasto/ebersprecher brännare har väl typ 3-5kW.
Du behöver alltså inte köra värmaren en timme innan du hoppar in i bilen. Räcker med 5-15 minuter beroende på ute temp.

Edit: Om den drar 6kW och du kör den i typ 40min så blir det 4kWh. Vilket motsvarar 4% på ett 100kWh batteri.
Man ska dock inte glömma batterivärmaren. 11 kW drar det när både kupé- och batterivärmaren går på full effekt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av [JM] »

Legato skrev:
[JM] skrev:
Har för mig att kupévärmaren i Teslan kan ge typ 6kW.
Den lilla mesiga kupévärmaren vi alla hade i vår bensin/dieselbil förut hade mellan 0,5 och 1kW.
En webasto/ebersprecher brännare har väl typ 3-5kW.
Du behöver alltså inte köra värmaren en timme innan du hoppar in i bilen. Räcker med 5-15 minuter beroende på ute temp.

Edit: Om den drar 6kW och du kör den i typ 40min så blir det 4kWh. Vilket motsvarar 4% på ett 100kWh batteri.
Man ska dock inte glömma batterivärmaren. 11 kW drar det när både kupé- och batterivärmaren går på full effekt.
Så är det. Det känns det lite för varmt ute nu för att den också sparkar igång men vem vet. Det är ju en Tesla. Dom har ju en tendens att göra lite som dom vill ibland
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av Legato »

[JM] skrev:
Legato skrev:
[JM] skrev:
Har för mig att kupévärmaren i Teslan kan ge typ 6kW.
Den lilla mesiga kupévärmaren vi alla hade i vår bensin/dieselbil förut hade mellan 0,5 och 1kW.
En webasto/ebersprecher brännare har väl typ 3-5kW.
Du behöver alltså inte köra värmaren en timme innan du hoppar in i bilen. Räcker med 5-15 minuter beroende på ute temp.

Edit: Om den drar 6kW och du kör den i typ 40min så blir det 4kWh. Vilket motsvarar 4% på ett 100kWh batteri.
Man ska dock inte glömma batterivärmaren. 11 kW drar det när både kupé- och batterivärmaren går på full effekt.
Så är det. Det känns det lite för varmt ute nu för att den också sparkar igång men vem vet. Det är ju en Tesla. Dom har ju en tendens att göra lite som dom vill ibland
Ja visst, men jag antar att hen tänker behålla bilen även när det blir kallare.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar