Är det någon här som tar hänsyn till försäkringsbolags finansiella ställning innan ni tecknar försäkring? Jag har i ärlighetens namn inte brytt mig om det tidigare, men nu när jag var på väg att teckna bilförsäkring via Watercircles så började jag kolla upp det lite...
När man sparar pengar via nischbanker osv så skyddas man ju (oftast) av statens insättningsgaranti. Något motsvarande finns inte för försäkringsbolag. I ett worst case scenario så skulle alltså ens bil kunna bli stulen i samma veva som försäkringsgivaren går i konkurs. Skulder till försäkringstagare är prioriterade framför de flesta/(alla?) andra skulder så risken att bli helt utan ersättning är nog låg, men det vore ju ganska snopet att få tex 50% tillbaka och/eller hamna i ett läge där utbetalning dröjer ett år eller liknande.
Watercircles är ett norskt bolag som gjorde en förlust på ca 40 miljoner NOK 2017:
https://www.dn.no/marked/watercircles-f ... 2-1-349609
För 2018 ser det ännu värre ut, med en förlust som landade på 55 miljoner NOK.
Svenska Watercircles Sverige AB ägs av norska Watercircles Skandinavia As och det svenska bolaget går också otroligt dåligt. Sedan 2010 har man gjort förlust alla år utom 2014 då man gjorde en marginell vinst. För 2017 landade man på 6,6 MSEK i förlust på en omsättning på 27,7 MSEK. Att ha en negativ nettomarginal på 24% efter så många år i branschen känns riktigt uselt.
Någon som har några tankar kring detta? Just nu lutar jag åt att betala en tusenlapp extra för att försäkra mig via länsförsäkingar istället (vilka har en väldigt bra finansiell ställning).
Vågar man försäkra via Watercircles?
Moderator: Redaktion
Vågar man försäkra via Watercircles?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Vågar man försäkra via Watercircles?
Skiljer det 1000:- så skulle jag absolut valt ett "känt" och stabilt bolag.
Som så mycket annat så är priset inte allt. Hur de hanterar skadereglering om det väl händer nåt är ju viktigt men det är inte lätt att få reda på.
Som så mycket annat så är priset inte allt. Hur de hanterar skadereglering om det väl händer nåt är ju viktigt men det är inte lätt att få reda på.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Jag är inne på mitt andra år med Watercircles. Jag valde dem pga av den extremt förmånliga premien. Att det är ett Bra Miljöval ser jag som en ren bonus.
Jag tror inte det är någon större risk med deras verksamhet i Sverige eftersom försäkringsgivaren är If Skadeförsäkring AB (org.nr. 516401-8102)
Jag tror inte det är någon större risk med deras verksamhet i Sverige eftersom försäkringsgivaren är If Skadeförsäkring AB (org.nr. 516401-8102)
Installerat 13,2 kWp solceller
Vad jag läste så tog de in hela försäkrings"boken" någon gång 2017/2018. Har du någon uppdaterad info på att IF fortfarande återförsäkrar?+46 skrev:Jag är inne på mitt andra år med Watercircles. Jag valde dem pga av den extremt förmånliga premien. Att det är ett Bra Miljöval ser jag som en ren bonus.
Hade det skiljt några tusenlappar till så hade jag definitivt "chansat" men nu känns det tveksamt.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag skulle nog inte oroa mig på kort sikt, försäkringarna ligger ju inte i något svenskt bolag utan det verkar ligga i det Norska bolaget. Det bolaget hade iaf en okej solvensmarginal per 2018 men de verkar känna lite stress då de tog upp ett långsiktigt lån på 35 MNOK för att stärka solvenskapitalet. Försäkringstagare står högt upp på listan över att få skulden löst vid konkurs, det är ju precis det som solvenskapitalet med mera är tänkt att täcka, det är ju inte riskfritt men ganska säkert.
Sen lär ju ägarna vara med på att det är svårt att starta försäkringsbolag och det krävs stora volymer för att tjäna några som helst pengar, så de lär inte överge skeppet direkt.
Jag väljer inte bolag som Watercircles ändå, men av andra skäl.
Sen lär ju ägarna vara med på att det är svårt att starta försäkringsbolag och det krävs stora volymer för att tjäna några som helst pengar, så de lär inte överge skeppet direkt.
Jag väljer inte bolag som Watercircles ändå, men av andra skäl.
Legato skrev:Vad jag läste så tog de in hela försäkrings"boken" någon gång 2017/2018. Har du någon uppdaterad info på att IF fortfarande återförsäkrar?+46 skrev:Jag är inne på mitt andra år med Watercircles. Jag valde dem pga av den extremt förmånliga premien. Att det är ett Bra Miljöval ser jag som en ren bonus.
Hade det skiljt några tusenlappar till så hade jag definitivt "chansat" men nu känns det tveksamt.
Det jag har kunnat läsa mig till är att tidigare var försäkringsgivaren If Skadeförsäkringsbolag med säte i Helsingfors men då de båda bolagen (i Sverige och Finland) fusionerats fr.o.m. 1/10 2017 och blivit ett enda bolag, hänvisar Watercircles nu till If svenska huvudkontor.
Watercircles må vara en risk för sina ägare men att att tredje man skulle kunna drabbas ser jag som osannolikt all den stund som If Skadeförsäkringsbolag är försäkringsgivare. Men bäst är väl att ringa dom om du känner att det kan vara en risk att välja Watercircles. Själv har jag sparat drygt 10 000:- under år 1 på att byta till Watercircles.
Installerat 13,2 kWp solceller
Du verkar ha helt rätt! Jag kollade igenom de utförliga villkoren för bilförsäkringen och då är det solklart som du säger:+46 skrev:Legato skrev:Vad jag läste så tog de in hela försäkrings"boken" någon gång 2017/2018. Har du någon uppdaterad info på att IF fortfarande återförsäkrar?+46 skrev:Jag är inne på mitt andra år med Watercircles. Jag valde dem pga av den extremt förmånliga premien. Att det är ett Bra Miljöval ser jag som en ren bonus.
Det jag har kunnat läsa mig till är att tidigare var försäkringsgivaren If Skadeförsäkringsbolag med säte i Helsingfors men då de båda bolagen (i Sverige och Finland) fusionerats fr.o.m. 1/10 2017 och blivit ett enda bolag, hänvisar Watercircles nu till If svenska huvudkontor.
Watercircles må vara en risk för sina ägare men att att tredje man skulle kunna drabbas ser jag som osannolikt all den stund som If Skadeförsäkringsbolag är försäkringsgivare. Men bäst är väl att ringa dom om du känner att det kan vara en risk att välja Watercircles. Själv har jag sparat drygt 10 000:- under år 1 på att byta till Watercircles.
"Försäkringsgivare
Försäkringsgivare är If Skadeförsäkring AB (org.nr. 516401-8102) med säte i Stockholm
(adress till huvudkontoret är 106 80 Stockholm Barks väg 15, Solna). WaterCircles är helt
fristående från If Skadeförsäkring AB och de försäkringar som finns hos WaterCircles kan inte
hanteras av Ifs egna personal."
Jag antar att det betyder att de inte kommit så långt med processen att flytta försäkringar till egen bok som de inledde redan 2017 i Sverige:
" I 2017 tegnet selskapet sine første forsikringer på egen bok i Danmark og Sverige. Dette ga samlede premieinntekter på drøyt ni millioner kroner."
Det får nog bli Watercircles trots allt. Förutom den finansiella situationen har jag inte sett något negativt, de flesta kunder verkar vara nöjda med hela hanteringen. Kanske beror de stora förlusterna delvis på för generös hantering av "claims"

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021