Porsche Taycan vs Tesla Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

bab_ykid

Porsche Taycan vs Tesla Model S

Inlägg av bab_ykid »

Nya Porsche Taycan kostar hela 600 000 SEK mer än en Tesla Model S som faktiskt har bättre prestanda på flera punkter... :o

Porsche Taycan
Batteri — 93,4 kWh
Räckvidd — 450 km WLTP
0 - 100 — 2,8s
Pris — 1 700 000 SEK

Tesla Model S
Batteri — 100 kWh
Räckvidd — 590 km WLTP
0 - 100 — 2,6s
Pris — 1 100 000 SEK

Med elbilar så känns det som tiden är förbi då man kan konkurrera med prestanda endast...
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Re: Porsche Taycan vs Tesla Model S

Inlägg av Leo »

Just Porsches styrka har nog oftast varit en ”kombination” av flera olika egenskaper och inte bara 0-100.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

2,1 miljoner tom... För Turbo S som är den som gör 0-100 på 2,8 sek.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Legato skrev:
Och lägger du till utrustning som bättre laddare motsvarighet till autopilot osv osv hamnar du på 2,8 för fullmatad

Tycker vi väntar och ser utgången av varvet runt banan
Oavsett hur man gör så är båda bilar för tunga.

Sen är det annat som styr med. Folk vill ibland inte ha dussin bil ( som tesla är på vissa ställen )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare

Inlägg av Ocean »

Porsche kommer garanterat att sälja slut på de 20 000 ex som ör planerade. Det finns tillräckligt många välbeställda porsche entusiaster som vill ha något unikt att köra med. Porsche och Tesla är två helt olika segment av marknaden, även om de kanske initialt kommer att konkurrera med Tesla. Just nu kanske Teslas drivlina är vassare, men med den erfarenhet som Porsche har av att bygga bilar, tror jag inte det kommer dröja länge tills de är likvärdiga. 0-100 är visserligen viktigt för en prestandabil, men byggkvalité, service, upplevelse spelar stor roll. För i sanningens namn har dessa bilar en prestanda som vida överstiger vad som är vettigt att använda på allmän väg.

Jag skulle gärna beställa en Taycan, men priset för högt för mig. Dessutom tror jag att den S som vi kör idag är mycket mer praktisk.
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Verdi

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
Legato skrev:
Och lägger du till utrustning som bättre laddare motsvarighet till autopilot osv osv hamnar du på 2,8 för fullmatad

Sen är det annat som styr med. Folk vill ibland inte ha dussin bil ( som tesla är på vissa ställen )

Shit, jag tyckte jag klickade i det mesta som fanns. Då stannade den på 2,5 miljoner. :)
Verdi

Inlägg av Verdi »

Ocean skrev:
Porsche kommer garanterat att sälja slut på de 20 000 ex som ör planerade. Det finns tillräckligt många välbeställda porsche entusiaster som vill ha något unikt att köra med. Porsche och Tesla är två helt olika segment av marknaden, även om de kanske initialt kommer att konkurrera med Tesla. Just nu kanske Teslas drivlina är vassare, men med den erfarenhet som Porsche har av att bygga bilar, tror jag inte det kommer dröja länge tills de är likvärdiga. 0-100 är visserligen viktigt för en prestandabil, men byggkvalité, service, upplevelse spelar stor roll. För i sanningens namn har dessa bilar en prestanda som vida överstiger vad som är vettigt att använda på allmän väg.

Jag skulle gärna beställa en Taycan, men priset för högt för mig. Dessutom tror jag att den S som vi kör idag är mycket mer praktisk.

Håller absolut med. Finns massor med människor som aldrig skulle köpa en Tesla men som mycket väl kan tänka sig en eldriven Porsche. Ser ju direkt hur attityden till elbilar har ändrats nu så Taycan gör ett bra jobb för att normalisera elbilar också. Blir mindre laddat(!) att köra på el tack vare såna modeller.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Verdi skrev:
e5m1r skrev:
Legato skrev:

Shit, jag tyckte jag klickade i det mesta som fanns. Då stannade den på 2,5 miljoner. :)
Räknade du med halva momsen? Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Skriv svar