Ny M3. Är det försäkrad för hemfärden?
Moderator: Redaktion
Ny M3. Är det försäkrad för hemfärden?
Sen undrar jag om man kan få in referal kod i efterhand. Jag angav ingen vid köpet o ska hämta bilen om en vecka.
- Bannanas99
- Teslaägare
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 26 jan 2019 10:13
Re: Ny M3. Är det försäkrad för hemfärden?
Försäkrad: Ja, två veckor ingår, genom Trygg Hansa.
Referal: Nej.
Referal: Nej.
Re: Ny M3. Är det försäkrad för hemfärden?
Var noga med att de ställer på bilen. Men var inte det och inte försäkrad när jag körde hem. Jag upptäckte det när jag kom hem. Som tur var hände inget på vägen.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Ny M3. Är det försäkrad för hemfärden?
Hur kan man bekräfta en sån sak? Eller menar du bara att an ska fråga tesla om de har gjort det?bjelkeman skrev:Var noga med att de ställer på bilen. Men var inte det och inte försäkrad när jag körde hem. Jag upptäckte det när jag kom hem. Som tur var hände inget på vägen.
Re: Ny M3. Är det försäkrad för hemfärden?
Borde bara vara att söka efter bilen på transportstyrelsen.
Re: Ny M3. Är det försäkrad för hemfärden?
Jag la in referal dagen innan leverans. Det var bara att be delivery om det.Tjosansa skrev:Sen undrar jag om man kan få in referal kod i efterhand. Jag angav ingen vid köpet o ska hämta bilen om en vecka.
Model 3 Performance.
Re: Ny M3. Är det försäkrad för hemfärden?
Det borde vara ok att fråga om det. När jag fick min Model S så berättade de om två veckors gratis försäkring mm. Men med 3an verkade både de och jagMatte skrev:Hur kan man bekräfta en sån sak? Eller menar du bara att an ska fråga tesla om de har gjort det?bjelkeman skrev:Var noga med att de ställer på bilen. Men var inte det och inte försäkrad när jag körde hem. Jag upptäckte det när jag kom hem. Som tur var hände inget på vägen.

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ny M3. Är det försäkrad för hemfärden?
När jag frågade om det så skrev dom ut ett dokument med bevis om påställning/ägarbyte osvMatte skrev:Hur kan man bekräfta en sån sak? Eller menar du bara att an ska fråga tesla om de har gjort det?bjelkeman skrev:Var noga med att de ställer på bilen. Men var inte det och inte försäkrad när jag körde hem. Jag upptäckte det när jag kom hem. Som tur var hände inget på vägen.

Där framgick även att den var försäkrad...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ny M3. Är det försäkrad för hemfärden?
Du behöver inte fråga om en sån sak småsak. Det är bättre att du fokuserar på bilen.
Samma dokument som de skriver ut om du skulle fråga har du redan fått som en PDF till din mail någon timme före din hämtningstid. Där står allt angående påställning och försäkringen som ingår i 14 dagar.
Tänk på att om du söker på bilen hos transportstyrelsen kan det stå att den är avställd fast den är påställd. Det beror på att deras system bara uppdateras en gång om dagen.
Efter några arbetsdagar får du ett erbjudande från Trygg Hansa hem i brevlådan. Efter 1-2 veckor får du även en bonusförsäkran som du ska fylla i och skicka in till transportstyrelsen för din bonus.
Några saker jag rekommenderar dig att gå igenom istället är:
1. Att alla delar följer med.
Du ska ha en typ2 kabel (är blå och är i en transparent plastpåse) och en 230V kabel med 2 st adaptrar, schuko och CEE 1-fas (denna är i en svart väska med Tesla på). Dessa ligger under luckan i bagaget.
Om du har beställt med dragkrok så ska du ha en väska med dragkrok och alla tillbehör till den. Denna svarta väska med Tesla på ligger oftast i frunken. I frunken ligger även en väska med varningstriangel, sjukvårdsmateriel och reflexväst. Reflexvästen ska du ta ur och lägga i handsfacket.
Om du beställt dragkrok har du en platta bak undertill som du behöver en skruvmejsel eller en peng för att skruva bort. Skruva ett halvt varv sen kan du dra bort den, sitter med clips. Dragkroken är standard avtagbar likadan som alla bilar, inget special med Tesla. Elanslutningen är något knepig däremot då den sitter undertill. Fel kan vara är att uttaget är monterat fel så du inte kan öppna luckan helt så du inte får i sladden. Så sällsynt fel så du behöver inte kolla detta vid hämtningen. Tesla kan ordna det enkelt i efterhand på garantiservice.
2. Granska bilen utvändigt så allt ser okej ut, inga lackskador, glipor eller delar som sitter snett.
Leveranspersonalen tar bild med sin mobil på eventuell skada och lägger in i deras system. Sedan tar de beslut om avvikelsen går på garantin eller är inom produktstandarden. Detta kan ta upp till 6 månader. Vissa saker kan leveranspersonalen säga direkt om det är inom standarden eller inte.
3. Granska bilen invändigt så allt ser okej ut. Fläckar på taket, mindre skador på dörrpanelerna, limrester på glastaket är vanligt. Det är vanligtvis enkla saker, leveranspersonalen kan i många fall lösa det på plats. Glöm inte kolla baksätet och öppna och stäng alla dörrar.
Kontrollera även solskydden och handskfacket som du öppnar på skärmen. I handskfacket finner du för övrigt en bok med massa telefonnummer till roadside assistance och en putsduk till skärmen, den kommer du behöva. Kontrollera även uppenbara saker som ratten, speglarna, spakarna.
Behöver du vinklad laddkabel till mobilen kan du köpa det när du hämtar bilen. Går även att beställa numera.
4. Om du beställt vinterdäck skickas de till det Euromaster som ligger närmast det servicecenter du hämtade bilen. Vanlig missuppfattning är att de skickas till det Euromaster som ligger närmast adressen dit bilen är registrerad men så är alltså inte fallet. Det första däckbytet bjuder Tesla på.
5. Leveranspersonalen kommer visa dig grundläggande saker, bl.a. skärmen och laddningen. Det skiljer sig väldigt mycket från fall till fall så det går inte att säga vilken introduktion du får. När allt är okej skriver du under på leveranspersonalens mobil, likadant som när du signerar paket.
Du ställer in sätet och speglarna och rullar ut på vägen. Autopilot kalibreringen sätter igång och det behövs inte många km för att den ska bli klar. När du kör ser du en mätare på skärmen hur förloppet är. Autosteer är normalt avstängt och går inte aktivera vid körning. Om du har långt att köra hem så är tipset sätta igång det före du börjar köra.
Har du aldrig haft en Tesla förut så kommer du få vänja dig vid alla normala ljud som bangandet vid supercharging, flåsande efter du parkerat bilen när du kört långt (batteriet är varmt och behöver kylas), diverse knäppningar och surrande ljud när bilen står parkerad utan att sova.
Behandla din nya familjemedlem varsamt och hen kommer vara vänlig tillbaka. I början kommer du märka att hen inte gillar att ta onödiga risker och då får du en skarp tillsägelse.
Alla är inte perfekta men de duger ändå.
Samma dokument som de skriver ut om du skulle fråga har du redan fått som en PDF till din mail någon timme före din hämtningstid. Där står allt angående påställning och försäkringen som ingår i 14 dagar.
Tänk på att om du söker på bilen hos transportstyrelsen kan det stå att den är avställd fast den är påställd. Det beror på att deras system bara uppdateras en gång om dagen.
Efter några arbetsdagar får du ett erbjudande från Trygg Hansa hem i brevlådan. Efter 1-2 veckor får du även en bonusförsäkran som du ska fylla i och skicka in till transportstyrelsen för din bonus.
Några saker jag rekommenderar dig att gå igenom istället är:
1. Att alla delar följer med.
Du ska ha en typ2 kabel (är blå och är i en transparent plastpåse) och en 230V kabel med 2 st adaptrar, schuko och CEE 1-fas (denna är i en svart väska med Tesla på). Dessa ligger under luckan i bagaget.
Om du har beställt med dragkrok så ska du ha en väska med dragkrok och alla tillbehör till den. Denna svarta väska med Tesla på ligger oftast i frunken. I frunken ligger även en väska med varningstriangel, sjukvårdsmateriel och reflexväst. Reflexvästen ska du ta ur och lägga i handsfacket.
Om du beställt dragkrok har du en platta bak undertill som du behöver en skruvmejsel eller en peng för att skruva bort. Skruva ett halvt varv sen kan du dra bort den, sitter med clips. Dragkroken är standard avtagbar likadan som alla bilar, inget special med Tesla. Elanslutningen är något knepig däremot då den sitter undertill. Fel kan vara är att uttaget är monterat fel så du inte kan öppna luckan helt så du inte får i sladden. Så sällsynt fel så du behöver inte kolla detta vid hämtningen. Tesla kan ordna det enkelt i efterhand på garantiservice.
2. Granska bilen utvändigt så allt ser okej ut, inga lackskador, glipor eller delar som sitter snett.
Leveranspersonalen tar bild med sin mobil på eventuell skada och lägger in i deras system. Sedan tar de beslut om avvikelsen går på garantin eller är inom produktstandarden. Detta kan ta upp till 6 månader. Vissa saker kan leveranspersonalen säga direkt om det är inom standarden eller inte.
3. Granska bilen invändigt så allt ser okej ut. Fläckar på taket, mindre skador på dörrpanelerna, limrester på glastaket är vanligt. Det är vanligtvis enkla saker, leveranspersonalen kan i många fall lösa det på plats. Glöm inte kolla baksätet och öppna och stäng alla dörrar.
Kontrollera även solskydden och handskfacket som du öppnar på skärmen. I handskfacket finner du för övrigt en bok med massa telefonnummer till roadside assistance och en putsduk till skärmen, den kommer du behöva. Kontrollera även uppenbara saker som ratten, speglarna, spakarna.
Behöver du vinklad laddkabel till mobilen kan du köpa det när du hämtar bilen. Går även att beställa numera.
4. Om du beställt vinterdäck skickas de till det Euromaster som ligger närmast det servicecenter du hämtade bilen. Vanlig missuppfattning är att de skickas till det Euromaster som ligger närmast adressen dit bilen är registrerad men så är alltså inte fallet. Det första däckbytet bjuder Tesla på.
5. Leveranspersonalen kommer visa dig grundläggande saker, bl.a. skärmen och laddningen. Det skiljer sig väldigt mycket från fall till fall så det går inte att säga vilken introduktion du får. När allt är okej skriver du under på leveranspersonalens mobil, likadant som när du signerar paket.
Du ställer in sätet och speglarna och rullar ut på vägen. Autopilot kalibreringen sätter igång och det behövs inte många km för att den ska bli klar. När du kör ser du en mätare på skärmen hur förloppet är. Autosteer är normalt avstängt och går inte aktivera vid körning. Om du har långt att köra hem så är tipset sätta igång det före du börjar köra.
Har du aldrig haft en Tesla förut så kommer du få vänja dig vid alla normala ljud som bangandet vid supercharging, flåsande efter du parkerat bilen när du kört långt (batteriet är varmt och behöver kylas), diverse knäppningar och surrande ljud när bilen står parkerad utan att sova.
Behandla din nya familjemedlem varsamt och hen kommer vara vänlig tillbaka. I början kommer du märka att hen inte gillar att ta onödiga risker och då får du en skarp tillsägelse.
Alla är inte perfekta men de duger ändå.
Re: Ny M3. Är det försäkrad för hemfärden?
kikat skrev:Du behöver inte fråga om en sån sak småsak. Det är bättre att du fokuserar på bilen.
Samma dokument som de skriver ut om du skulle fråga har du redan fått som en PDF till din mail någon timme före din hämtningstid. Där står allt angående påställning och försäkringen som ingår i 14 dagar.
Tänk på att om du söker på bilen hos transportstyrelsen kan det stå att den är avställd fast den är påställd. Det beror på att deras system bara uppdateras en gång om dagen.
Efter några arbetsdagar får du ett erbjudande från Trygg Hansa hem i brevlådan. Efter 1-2 veckor får du även en bonusförsäkran som du ska fylla i och skicka in till transportstyrelsen för din bonus.
Några saker jag rekommenderar dig att gå igenom istället är:
1. Att alla delar följer med.
Du ska ha en typ2 kabel (är blå och är i en transparent plastpåse) och en 230V kabel med 2 st adaptrar, schuko och CEE 1-fas (denna är i en svart väska med Tesla på). Dessa ligger under luckan i bagaget.
Om du har beställt med dragkrok så ska du ha en väska med dragkrok och alla tillbehör till den. Denna svarta väska med Tesla på ligger oftast i frunken. I frunken ligger även en väska med varningstriangel, sjukvårdsmateriel och reflexväst. Reflexvästen ska du ta ur och lägga i handsfacket.
Om du beställt dragkrok har du en platta bak undertill som du behöver en skruvmejsel eller en peng för att skruva bort. Skruva ett halvt varv sen kan du dra bort den, sitter med clips. Dragkroken är standard avtagbar likadan som alla bilar, inget special med Tesla. Elanslutningen är något knepig däremot då den sitter undertill. Fel kan vara är att uttaget är monterat fel så du inte kan öppna luckan helt så du inte får i sladden. Så sällsynt fel så du behöver inte kolla detta vid hämtningen. Tesla kan ordna det enkelt i efterhand på garantiservice.
2. Granska bilen utvändigt så allt ser okej ut, inga lackskador, glipor eller delar som sitter snett.
Leveranspersonalen tar bild med sin mobil på eventuell skada och lägger in i deras system. Sedan tar de beslut om avvikelsen går på garantin eller är inom produktstandarden. Detta kan ta upp till 6 månader. Vissa saker kan leveranspersonalen säga direkt om det är inom standarden eller inte.
3. Granska bilen invändigt så allt ser okej ut. Fläckar på taket, mindre skador på dörrpanelerna, limrester på glastaket är vanligt. Det är vanligtvis enkla saker, leveranspersonalen kan i många fall lösa det på plats. Glöm inte kolla baksätet och öppna och stäng alla dörrar.
Kontrollera även solskydden och handskfacket som du öppnar på skärmen. I handskfacket finner du för övrigt en bok med massa telefonnummer till roadside assistance och en putsduk till skärmen, den kommer du behöva. Kontrollera även uppenbara saker som ratten, speglarna, spakarna.
Behöver du vinklad laddkabel till mobilen kan du köpa det när du hämtar bilen. Går även att beställa numera.
4. Om du beställt vinterdäck skickas de till det Euromaster som ligger närmast det servicecenter du hämtade bilen. Vanlig missuppfattning är att de skickas till det Euromaster som ligger närmast adressen dit bilen är registrerad men så är alltså inte fallet. Det första däckbytet bjuder Tesla på.
5. Leveranspersonalen kommer visa dig grundläggande saker, bl.a. skärmen och laddningen. Det skiljer sig väldigt mycket från fall till fall så det går inte att säga vilken introduktion du får. När allt är okej skriver du under på leveranspersonalens mobil, likadant som när du signerar paket.
Du ställer in sätet och speglarna och rullar ut på vägen. Autopilot kalibreringen sätter igång och det behövs inte många km för att den ska bli klar. När du kör ser du en mätare på skärmen hur förloppet är. Autosteer är normalt avstängt och går inte aktivera vid körning. Om du har långt att köra hem så är tipset sätta igång det före du börjar köra.
Har du aldrig haft en Tesla förut så kommer du få vänja dig vid alla normala ljud som bangandet vid supercharging, flåsande efter du parkerat bilen när du kört långt (batteriet är varmt och behöver kylas), diverse knäppningar och surrande ljud när bilen står parkerad utan att sova.
Behandla din nya familjemedlem varsamt och hen kommer vara vänlig tillbaka. I början kommer du märka att hen inte gillar att ta onödiga risker och då får du en skarp tillsägelse.
Alla är inte perfekta men de duger ändå.


https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.