Livscykelanalys - elbilar
Moderator: Redaktion
Re: Livscykelanalys - elbilar
Tyckte det var en ganska bra artikel.
Men det är ju inte heller någon hemlighet att bilar eller ens fordon överlag står för majoriteten av del el som vi konsumerar på våran jord. Så om vi inte löser hur vi framställer el på ett hållbart sätt så spelar det inte så stor roll att vi håller på och slår oss blodiga för att gå över till hållbar drift så snart som möjligt.
Så vad är det då för vits att bråka om eldrivna fordon? Jo dels så köper vi ju oss lite tid, vi kanske får 30 år på oss att ställa om till hållbar elproduktion istället för 15, eller något sådant (helt godtyckliga siffror). Sedan driver ju elfordon på utvecklingen av hållbara alternativ för elproduktion, exempelvis batterier som är nödvändiga för sol/vind/våg att fungera tillfredsställande. Och jag tror även opinionen påverkas väldigt mycket av att man helt plötsligt har valet att köra hållbart, något som inte ens går med en bensinbil. Så då kanske man helt plötsligt börjar kolla på att sätta upp egna solpaneler eller ligger på elbolagen och politikerna att leverera "hållbar" el.
Så de lärda må tvista till slutdagar huruvida en snåldiesels skulle vara bättre än en kol-elmatad Leaf eller ej. Men med argumentet ovan spelar det ingen som helst roll eftersom kolverken måste bort ändå. Och om man ställer sig frågan hur vi snabbast och kommer dit ser man att det finns många fler argument för elbilar än bara att jämföra kol vs bensin.
Men det är ju inte heller någon hemlighet att bilar eller ens fordon överlag står för majoriteten av del el som vi konsumerar på våran jord. Så om vi inte löser hur vi framställer el på ett hållbart sätt så spelar det inte så stor roll att vi håller på och slår oss blodiga för att gå över till hållbar drift så snart som möjligt.
Så vad är det då för vits att bråka om eldrivna fordon? Jo dels så köper vi ju oss lite tid, vi kanske får 30 år på oss att ställa om till hållbar elproduktion istället för 15, eller något sådant (helt godtyckliga siffror). Sedan driver ju elfordon på utvecklingen av hållbara alternativ för elproduktion, exempelvis batterier som är nödvändiga för sol/vind/våg att fungera tillfredsställande. Och jag tror även opinionen påverkas väldigt mycket av att man helt plötsligt har valet att köra hållbart, något som inte ens går med en bensinbil. Så då kanske man helt plötsligt börjar kolla på att sätta upp egna solpaneler eller ligger på elbolagen och politikerna att leverera "hållbar" el.
Så de lärda må tvista till slutdagar huruvida en snåldiesels skulle vara bättre än en kol-elmatad Leaf eller ej. Men med argumentet ovan spelar det ingen som helst roll eftersom kolverken måste bort ändå. Och om man ställer sig frågan hur vi snabbast och kommer dit ser man att det finns många fler argument för elbilar än bara att jämföra kol vs bensin.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Livscykelanalys - elbilar
BATTERIER FORTFARANDE ETT PROBLEM
Anders Nordelöf håller med om att det fortfarande finns miljöproblem med elbilarnas batterier. Det beror dels på att det går åt mycket fossil energi i tillverkningen, dels på att återvinningen fungerar dåligt för vissa typer av batterier.

Minimera användningen av fossil energi vid framställningen av nya batterier: Check!
Driver sajten Car.info
Re: Livscykelanalys - elbilar
Nusse skrev:Och var hittar jag studien?
Chalmersstudien:
http://publications.lib.chalmers.se/pub ... arn-from-l
Amerikanska studien:
http://www.pnas.org/content/111/52/18490.abstract
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Livscykelanalys - elbilar
Nej frågan är ju felställd. Den borde vara, hur miljövänligt går det köra bilar? Inte hur omiljövänligt går det köra elbilar.
Kolverken tuffar ju på oavsett.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kolverken tuffar ju på oavsett.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Livscykelanalys - elbilar
I praktiken blir det ju så så länge folk är beredda att betala för skiten. Skulle ingen vara beredd att betala för kolkraft så skulle de ju stänga ner. Men vi är långt därifrån.LarsL skrev:Nej frågan är ju felställd. Den borde vara, hur miljövänligt går det köra bilar? Inte hur omiljövänligt går det köra elbilar.
Kolverken tuffar ju på oavsett.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Livscykelanalys - elbilar
Fast kolkraft är väll billigt?bylund skrev:I praktiken blir det ju så så länge folk är beredda att betala för skiten. Skulle ingen vara beredd att betala för kolkraft så skulle de ju stänga ner. Men vi är långt därifrån.LarsL skrev:Nej frågan är ju felställd. Den borde vara, hur miljövänligt går det köra bilar? Inte hur omiljövänligt går det köra elbilar.
Kolverken tuffar ju på oavsett.
Re: Livscykelanalys - elbilar
Kol är sjukt billigt just nu, nästan så illa så att de inte har råd att bryta det. Problemet kanske löser sig självt (knappast).LarsL skrev:Fast kolkraft är väll billigt?bylund skrev:I praktiken blir det ju så så länge folk är beredda att betala för skiten. Skulle ingen vara beredd att betala för kolkraft så skulle de ju stänga ner. Men vi är långt därifrån.LarsL skrev:Nej frågan är ju felställd. Den borde vara, hur miljövänligt går det köra bilar? Inte hur omiljövänligt går det köra elbilar.
Kolverken tuffar ju på oavsett.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22