Livscykelanalys - elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1795
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Livscykelanalys - elbilar

Inlägg av +46 »

Installerat 13,2 kWp solceller
Nusse
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 apr 2014 18:40
Ort: Kumla

Re: Livscykelanalys - elbilar

Inlägg av Nusse »

Och var hittar jag studien?
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Livscykelanalys - elbilar

Inlägg av Daoops »

Tyckte det var en ganska bra artikel.

Men det är ju inte heller någon hemlighet att bilar eller ens fordon överlag står för majoriteten av del el som vi konsumerar på våran jord. Så om vi inte löser hur vi framställer el på ett hållbart sätt så spelar det inte så stor roll att vi håller på och slår oss blodiga för att gå över till hållbar drift så snart som möjligt.

Så vad är det då för vits att bråka om eldrivna fordon? Jo dels så köper vi ju oss lite tid, vi kanske får 30 år på oss att ställa om till hållbar elproduktion istället för 15, eller något sådant (helt godtyckliga siffror). Sedan driver ju elfordon på utvecklingen av hållbara alternativ för elproduktion, exempelvis batterier som är nödvändiga för sol/vind/våg att fungera tillfredsställande. Och jag tror även opinionen påverkas väldigt mycket av att man helt plötsligt har valet att köra hållbart, något som inte ens går med en bensinbil. Så då kanske man helt plötsligt börjar kolla på att sätta upp egna solpaneler eller ligger på elbolagen och politikerna att leverera "hållbar" el.

Så de lärda må tvista till slutdagar huruvida en snåldiesels skulle vara bättre än en kol-elmatad Leaf eller ej. Men med argumentet ovan spelar det ingen som helst roll eftersom kolverken måste bort ändå. Och om man ställer sig frågan hur vi snabbast och kommer dit ser man att det finns många fler argument för elbilar än bara att jämföra kol vs bensin.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Livscykelanalys - elbilar

Inlägg av Franz »

BATTERIER FORTFARANDE ETT PROBLEM
Anders Nordelöf håller med om att det fortfarande finns miljöproblem med elbilarnas batterier. Det beror dels på att det går åt mycket fossil energi i tillverkningen, dels på att återvinningen fungerar dåligt för vissa typer av batterier.
Bild

Minimera användningen av fossil energi vid framställningen av nya batterier: Check!
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1795
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Livscykelanalys - elbilar

Inlägg av +46 »

Nusse skrev:
Och var hittar jag studien?

Chalmersstudien:
http://publications.lib.chalmers.se/pub ... arn-from-l

Amerikanska studien:
http://www.pnas.org/content/111/52/18490.abstract
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Livscykelanalys - elbilar

Inlägg av LarsL »

Nej frågan är ju felställd. Den borde vara, hur miljövänligt går det köra bilar? Inte hur omiljövänligt går det köra elbilar.
Kolverken tuffar ju på oavsett.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Livscykelanalys - elbilar

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Nej frågan är ju felställd. Den borde vara, hur miljövänligt går det köra bilar? Inte hur omiljövänligt går det köra elbilar.
Kolverken tuffar ju på oavsett.
I praktiken blir det ju så så länge folk är beredda att betala för skiten. Skulle ingen vara beredd att betala för kolkraft så skulle de ju stänga ner. Men vi är långt därifrån.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Livscykelanalys - elbilar

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Nej frågan är ju felställd. Den borde vara, hur miljövänligt går det köra bilar? Inte hur omiljövänligt går det köra elbilar.
Kolverken tuffar ju på oavsett.
I praktiken blir det ju så så länge folk är beredda att betala för skiten. Skulle ingen vara beredd att betala för kolkraft så skulle de ju stänga ner. Men vi är långt därifrån.
Fast kolkraft är väll billigt?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Livscykelanalys - elbilar

Inlägg av chpaulin »

LarsL skrev:
bylund skrev:
LarsL skrev:
Nej frågan är ju felställd. Den borde vara, hur miljövänligt går det köra bilar? Inte hur omiljövänligt går det köra elbilar.
Kolverken tuffar ju på oavsett.
I praktiken blir det ju så så länge folk är beredda att betala för skiten. Skulle ingen vara beredd att betala för kolkraft så skulle de ju stänga ner. Men vi är långt därifrån.
Fast kolkraft är väll billigt?
Kol är sjukt billigt just nu, nästan så illa så att de inte har råd att bryta det. Problemet kanske löser sig självt (knappast).
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar