Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.macky skrev:Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Stationen är iprincip klar. Någon komponent som inte fungerande som dom behöver åtgärda innan öppning. Tydligen är det ett norskt bolag med norska tekniker som installerar denna station.mati skrev:Nån som vet hur det går i Örebro?
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Re: Ionitys laddnätverk
Det har ju poängterats tidigare att ionity inte verkar bry sig så mycket om helheten och att långfärdsåkning skall funka. Laddare byggs i kluster runt städer, istället för ett "pärlband" mellan städer likt Superchargers.mati skrev:Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.macky skrev:Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
taliz skrev:Det har ju poängterats tidigare att ionity inte verkar bry sig så mycket om helheten och att långfärdsåkning skall funka. Laddare byggs i kluster runt städer, istället för ett "pärlband" mellan städer likt Superchargers.mati skrev:Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.macky skrev:Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.
Ja, kollar man på Europa-kartan så byggs de tätt tätt på vissa håll och sen är det stooora luckor. Är inget heltäckande nätverk utan man måste vara beredd att ladda hos andra också.
Den söder om Florens kommer man inte till via andra Ionity-laddare idag. Och i Frankrike byggs det 5 st norr om Lyon medan det är helt tomt i andra delar av landet.
Är även ett stort hål i norra Tyskland. Hannover, Bremen, Hamburg... Men nu byggs det tydligen 3 st på nästan samma ställe.
Jag antar att de räknar med att bygga ut så snabbt att ordningen inte gör så mycket?
Re: Ionitys laddnätverk
Finns det någon karta med elbilsägande som man kan lägga över? med tanke på att de flesta resor är korta resor. (och att många (som inte bor i villa) inte har möjlighet till nattladdning) kan de ha någon att göra med att de velat placera laddarna där de används istället för att ha laddare som inte används. De har ju laddarna alldeles intill Autobahn.
Sedan kan det bero på tillstånd, men man kan tycka att mindre ställen skulle vara mer villiga att ge tillstånd ä stora städer.
Eller så lallar det bara runt de som bestämmer platserna, men det är föga troligt. Tror att det ligger en tanke bakom.
Sedan kan det bero på tillstånd, men man kan tycka att mindre ställen skulle vara mer villiga att ge tillstånd ä stora städer.
Eller så lallar det bara runt de som bestämmer platserna, men det är föga troligt. Tror att det ligger en tanke bakom.
Re: Ionitys laddnätverk
Nej om man kollar på hur det såg ut för knappt ett år sedan så rullar det på så snabbt att iallafall jag inte är det minsta orolig. Kan leva med att anpassa mig lite ngt år till. Men jag måste ju inte korsa europa heller.Verdi skrev:taliz skrev:Det har ju poängterats tidigare att ionity inte verkar bry sig så mycket om helheten och att långfärdsåkning skall funka. Laddare byggs i kluster runt städer, istället för ett "pärlband" mellan städer likt Superchargers.mati skrev:Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.macky skrev:Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.
Ja, kollar man på Europa-kartan så byggs de tätt tätt på vissa håll och sen är det stooora luckor. Är inget heltäckande nätverk utan man måste vara beredd att ladda hos andra också.
Den söder om Florens kommer man inte till via andra Ionity-laddare idag. Och i Frankrike byggs det 5 st norr om Lyon medan det är helt tomt i andra delar av landet.
Är även ett stort hål i norra Tyskland. Hannover, Bremen, Hamburg... Men nu byggs det tydligen 3 st på nästan samma ställe.
Jag antar att de räknar med att bygga ut så snabbt att ordningen inte gör så mycket?
Re: Ionitys laddnätverk
Typiskt exempel på kluster...taliz skrev:Det har ju poängterats tidigare att ionity inte verkar bry sig så mycket om helheten och att långfärdsåkning skall funka. Laddare byggs i kluster runt städer, istället för ett "pärlband" mellan städer likt Superchargers.mati skrev:Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.macky skrev:Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.
Nere i Europa är det inte lika sammanhängde (än) som du säger, men jag har väldigt svårt att se att de med flit bygger så att långfärdsåkning inte ska fungera. Mer troligt är väl att de sätter igång där de har fått alla tillstånd, elmatning osv klart. Pärlbanden kommer ska du se.
Re: Ionitys laddnätverk
Deras ”utmaning” är ju att de bygger ett nätverk TILLSAMMANS. Dvs alla ska bli nöjda under processen (utbyggnadshastighet/placering/kostnad/osv) OCH det ska dessutom passa billigaste/minsta Forden, likväl som dyraste Audin med största batteriet...
Här kunde Tesla betydligt lättare optimera den initiala utbyggnaden till sina Model S och sen X och nu 3.
Här kunde Tesla betydligt lättare optimera den initiala utbyggnaden till sina Model S och sen X och nu 3.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har svårt att se den stora konspirationen här som vissa verkar vilja se. Jag tror att det är så enkelt att de bygger så snabbt de bara kan. Så fort alla pusselbitar för en station är på plats så börjar de bygga. Att detta ser ut att ske lite random och utan tydlig ambition att vara heltäckande kan ju bero på att det faktiskt är random. Om ett år ungefär ska det finnas 400 stationer som då ska bilda ett hyfast heltäckande nätverk. Om det då fortfarande finns stora vita fläckar mitt i Europa, ja då kan vi börja diskutera om och varför de gör så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag betvivlar att de bygger så snabbt de kan. Möjligtvis så snabbt de vill / tycker att de behöver för tillfället. När volymmodellerna kommer så ökar nog takten på utbyggnaden. iD.3, Q4..
Nästa fråga är, var är elbilarna från de andra medlemmarna i Ionity ? Hur sugna är ex Ford , BMW att satsa pengar på Ionity i dagsläget ?
Nästa fråga är, var är elbilarna från de andra medlemmarna i Ionity ? Hur sugna är ex Ford , BMW att satsa pengar på Ionity i dagsläget ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har noterat att det alltid är ungefär 50 stationer som är under uppbyggnad. Den siffran har inte varierat särskilt mycket det senaste året. Konstigt egentligen, många stationer är ju i princip klara och står och väntar jättelänge, det fattas kanske bara en liten detailj för driftsättning eller så. Ändå så påbörjas inga nya stationer förrän någon annan station har driftsatts.
Jag menar, man skulle ju i princip kunna ha flera 100 stationer samtidigt under uppbyggnad, just eftersom det ändå inte byggs på alla platser samtidigt. Och pengar lär inte vara ett bekymmer. Är det bara en administrativ sak att de inte kan hantera fler än runt 50 samtidiga byggnationer?
Jag menar, man skulle ju i princip kunna ha flera 100 stationer samtidigt under uppbyggnad, just eftersom det ändå inte byggs på alla platser samtidigt. Och pengar lär inte vara ett bekymmer. Är det bara en administrativ sak att de inte kan hantera fler än runt 50 samtidiga byggnationer?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Laban skrev:Jag betvivlar att de bygger så snabbt de kan. Möjligtvis så snabbt de vill / tycker att de behöver för tillfället. När volymmodellerna kommer så ökar nog takten på utbyggnaden. iD.3, Q4..
Nästa fråga är, var är elbilarna från de andra medlemmarna i Ionity ? Hur sugna är ex Ford , BMW att satsa pengar på Ionity i dagsläget ?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här.
Re: Ionitys laddnätverk
Visst är det viktigt att det finns väl utbyggd snabbladdning.Geni87 skrev:Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här.
Nu har Ionity ett specialpris på 80kr per laddning.
Men vad är det riktiga kWh priset?
Jag som inte kan ladda hemma, och kör mycket, är känslig för vad det kostar att snabbladda.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Ionitys laddnätverk
Om man har Audis dyraste abonnemang så blir priset 3,50 kr/kWh så det borde bli någonstans kring 4,00 kr/kWh gissar jag.Zalman3 skrev:Visst är det viktigt att det finns väl utbyggd snabbladdning.Geni87 skrev:Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här.
Nu har Ionity ett specialpris på 80kr per laddning.
Men vad är det riktiga kWh priset?
Jag som inte kan ladda hemma, och kör mycket, är känslig för vad det kostar att snabbladda.
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Re: Ionitys laddnätverk
Att först betala 199kr i månaden för att sedan, i sämsta fall betala 8,10kr per kWh känns dyrt!KnightRider skrev:Om man har Audis dyraste abonnemang så blir priset 3,50 kr/kWh så det borde bli någonstans kring 4,00 kr/kWh gissar jag.Zalman3 skrev:Visst är det viktigt att det finns väl utbyggd snabbladdning.Geni87 skrev:Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här.
Nu har Ionity ett specialpris på 80kr per laddning.
Men vad är det riktiga kWh priset?
Jag som inte kan ladda hemma, och kör mycket, är känslig för vad det kostar att snabbladda.
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Vad drar en e-tron? Med det elpriset blir det väl nästan dyrare än bensinbil och definitivt dyrare än diesel?
Re: Ionitys laddnätverk
Ahh, de såg att Hyundai Nexo förlorade racet mot Teslan så de hoppade på supersnabbladdning istället!Geni87 skrev:Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Kul. Händer mycket nu på laddnätverksfronten. Circle K, ..Geni87 skrev:Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ionitys laddnätverk
Det blir det oavsett. Det behöver inte vara en e-tron. Redan det vanliga Clever/Bee-priset på 5kr/kWh innebär ju för de flesta elbilar att det är dyrare att ladda bilen än att tanka diesel.TeslaM3 skrev:Vad drar en e-tron? Med det elpriset blir det väl nästan dyrare än bensinbil och definitivt dyrare än diesel?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ionitys laddnätverk
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ionitys laddnätverk
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.Gustafsson skrev:Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Vad är fördelen med att haka på för tillverkarna?Geni87 skrev:Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här.
Det går väl att ladda ändå så vad är incitamentet att gå med i IONITY?
(Ärlig fråga alltså)
Re: Ionitys laddnätverk
Får en del av marginalen? Har en bättre story när kunden frågar om var man laddar?[JM] skrev:Vad är fördelen med att haka på för tillverkarna?Geni87 skrev:Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här.
Det går väl att ladda ändå så vad är incitamentet att gå med i IONITY?
(Ärlig fråga alltså)
Re: Ionitys laddnätverk
På lång sikt är det ju såklart intäkter från laddningen. På kort sikt är det kanske helt enkelt så att de vill kunna säga att det faktiskt finns snabbladdare där man kan ladda bilarna de försöker sälja till kunderna. Och att man menar allvar och satsar på ett eget laddnätverk.[JM] skrev:Vad är fördelen med att haka på för tillverkarna?Geni87 skrev:Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här.
Det går väl att ladda ändå så vad är incitamentet att gå med i IONITY?
(Ärlig fråga alltså)
Lite spännande att Hyundai, ett koreanskt företag, är med och bygger ett europeiskt laddnätverk. Var är de andra europeiska tillverkarna? Volvo t.ex.?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14