Elektrifiering av vägar

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Elektrifiering av vägar

Inlägg av Svenssons »

Kommission för elektrifiering av vägar ska tillsättas och ska få 5 miljoner per år. Politikerna verkar ha för mycket pengar och då tänker jag inte på kommissionens kostnader som är små i sammanhanget även ifall det är en eller två hyperchargers per år. Om tanken är att bygga om Sveriges vägnät med elslingor i vägbanan så är det ett gigantiskt slöseri.

http://www.mynewsdesk.com/se/chamber/pr ... ar-2915063
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Re: Elektrifiering av vägar

Inlägg av PoloPrinsen »

Det verkar (fortfarande) vara väldigt enkelt att tokspendera andras pengar... tyvärr!

Kan rekommendera https://skattebetalarna.se/sloseriombudsmannen/ . Var dock aktsam, inte bra om man redan har högt blodtryck...

En av mina favoriter alla kategorier är nog rondellrökmaskinen... haha. Minst trippeldumt. Men det finns i princip inga gränser för folks idioti, och har man inte ansvar sen i efterhand.... jaja det är ju DINA pengar så se till att rösta annorlunda nästa gång DU röstar.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Elektrifierade vägar känns mkt tveksamt.

Den fördel jag ser är möjligtvis att storleken på batterierna skulle kunna minskas något.

Tveksamt om det är värt kostnaden dock.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Kul!

Och vem ska sköta underhållet på dom elektrifierade vägarna då tro?
Samma som sköter underhållet på den elektrifierade järnvägen kanske?

Succén är given.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

mickeisol skrev:
Kul!

Och vem ska sköta underhållet på dom elektrifierade vägarna då tro?
Samma som sköter underhållet på den elektrifierade järnvägen kanske?

Succén är given.
För att inte tala om snöröjningen. :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag kan tänka mig att luftledningar, som efter järnvägar, utefter de stora vägarna avsett för tyngre fordon. Då kan de köra på el från ledningen under långa sträckor och samtidigt ladda sina batterier som sen räcker för att ta dem fram och tillbaka till terminalerna för omlastning. Det är en användning som kan motivera elektrifierade vägar.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jerker skrev:
Jag kan tänka mig att luftledningar, som efter järnvägar, utefter de stora vägarna avsett för tyngre fordon. Då kan de köra på el från ledningen under långa sträckor och samtidigt ladda sina batterier som sen räcker för att ta dem fram och tillbaka till terminalerna för omlastning. Det är en användning som kan motivera elektrifierade vägar.
Alltså, ledningen till tvärbanan är nedriven kanske 2-3ggr/mån (statistik från min egen pendling till Luma). Ska man ha ledningarna bland mycket trafik lär dom få vara sjukt högt upp...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

PoloPrinsen skrev:
Det verkar (fortfarande) vara väldigt enkelt att tokspendera andras pengar... tyvärr!

Kan rekommendera https://skattebetalarna.se/sloseriombudsmannen/ . Var dock aktsam, inte bra om man redan har högt blodtryck...

En av mina favoriter alla kategorier är nog rondellrökmaskinen... haha. Minst trippeldumt. Men det finns i princip inga gränser för folks idioti, och har man inte ansvar sen i efterhand.... jaja det är ju DINA pengar så se till att rösta annorlunda nästa gång DU röstar.
Mvh PP.
Jag hittar ingen "rondellrökmaskin" där. Nu blev jag väldigt nyfiken. Du har ingen direkt länk?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

renes skrev:
PoloPrinsen skrev:

Mvh PP.
Jag hittar ingen "rondellrökmaskin" där. Nu blev jag väldigt nyfiken. Du har ingen direkt länk?
Självklart, håll till godo... https://www.hd.se/2013-02-10/skattepeng ... -dimmaskin

Mvh PP

Edit... dimmaskin var det vist man skulle söka på. Finns flera bra träffar men den ovan räcker gott för att göra en lite ledsen över hur skattepengar spenderas och hur politiker sköter sig.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Om jag förstår det hela rätt så är det inte tänkt att bilar och lastbilar ska åka omkring som spårvagnar på vägarna utan det ska mer vara på enskilda sträckor där man kan ska kunna ladda under körning. Kan ju hålla med om att det nog mest låter som ett sånt där projekt som betyder att man plöjer ner en massa pengar i något ändå aldrig kommer att kunna bli tillgängligt i praktiken, men visst, om det mot förmodan på något sätt gick att SuC-ladda bilen under körning på ett smidigt sätt och utan att bilen heller behöver se ut som en rysk trådbuss så vore det ju såklart helt fantastiskt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Om det är att bara vissa sträckor ska elektrifieras (vilket ändå blir fasligt dyrt) så betyder det att bara vissa orter och tjänster kommer stödjas. Hur är det tänkt att resten av Sverige ska hanteras? Ska de bara bidra med skattepengar till dessa politikerprojekt samtidigt som de måste betala extra fossilskatt för att klara av att fortsätta bedriva sina verksamheter?

Lösningen är inte gigantiska projekt påhittade av politiker och byråkrater. Lösningen finns här redan och det är marknaden som tar fram eldrivna fordon som helt ersätter fossilvarianterna. Det som behövs är standard för laddning i MW-hastighet och tillgång till elnät anpassade för detta. Politikerna ska inte ta fram standarden och i dag verkar de aktivt motarbeta att elnäten har effekt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

I norra Tyskland i somras såg jag detta på motorvägen. Antar att det är en bit motorväg med testelektrifiering. Men det första jag tänkte på var ”fy, fasen så fult det är” Det förfular ju hela området! Hoppas inte det blir så överallt. Dyrt måste det ju vara också.
AEA0C315-DE45-4235-9709-4EC32F651AF7.jpeg
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

:( :( :(
Fy och usch vad dessa fossilhuvuden kan hitta på bara för att de inte testat att köra elbil på riktigt. Jag ser noll behov av att ladda medan jag kör! Och då har jag ändå ett hyfsat litet batteri.
Har mycket svårt att tro att lastbilar skulle ha ett behov av dessa trådar heller. De måste ju ta paus efter en viss tid och då kan de ladda medan bilen står still.
Vasp

Inlägg av Vasp »

Jag kan faktiskt se ett behov för en sån här lösning när det gäller Lastbilar och Långfärdsbussar. Även fast chauffören måste ha en 45 minuters buss efter fyra och en halv timmes körning så måste inte fordonet det.
Många gånger så byter man bara chaufför när man ska ta sin rast.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Vasp skrev:
Jag kan faktiskt se ett behov för en sån här lösning när det gäller Lastbilar och Långfärdsbussar. Även fast chauffören måste ha en 45 minuters buss efter fyra och en halv timmes körning så måste inte fordonet det.
Går ju byta batteripack också. Elektrifiering av vägar kan aldrig bli annat än tillfällig lösning på vissa platser om man inte är beredd att plöja ner några tusen miljarder i utbyggnad av Sverige vägnät.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Vasp skrev:
Tror det är få sträckor där de har två chafförer med i bilen, blir ju orimligt dyrt. Långfärdsbussar till alperna skulle iofs kunna vara en marknad... dock inte jättestor. ;)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Vasp skrev:
Tror det är få sträckor där de har två chafförer med i bilen, blir ju orimligt dyrt. Långfärdsbussar till alperna skulle iofs kunna vara en marknad... dock inte jättestor. ;)
Större logistikföretag kan avlösning, då de kan ha schemalagda turer. Kommer det en bil till en viss rastplats var 45:e minut kan man ju ta rasten där medan bilen kör vidare med ny förare, sedan löser man av nästa bil o s v. Funkar även bra för att man då kan köra en bil tillbaka till utgångspunkten, så slipper man ha förare långt från hemorten med traktamente o s v.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:
I norra Tyskland i somras såg jag detta på motorvägen. Antar att det är en bit motorväg med testelektrifiering. Men det första jag tänkte på var ”fy, fasen så fult det är” Det förfular ju hela området! Hoppas inte det blir så överallt. Dyrt måste det ju vara också.
Å nej, vår pittoreska motorväg får fula kontaktledningar :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

PoloPrinsen skrev:
renes skrev:
PoloPrinsen skrev:

dimmaskin var det vist man skulle söka på. Finns flera bra träffar men den ovan räcker gott för att göra en lite ledsen över hur skattepengar spenderas och hur politiker sköter sig.
Helt underbart:
Det låter som en rejäl trafikfara?
Den var ingen höjdare. Och därför är den stängd nu.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

LarsL skrev:
:( :( :(
Fy och usch vad dessa fossilhuvuden kan hitta på bara för att de inte testat att köra elbil på riktigt. Jag ser noll behov av att ladda medan jag kör! Och då har jag ändå ett hyfsat litet batteri.
Har mycket svårt att tro att lastbilar skulle ha ett behov av dessa trådar heller. De måste ju ta paus efter en viss tid och då kan de ladda medan bilen står still.
Om el ska kunna bli ett alternativ för tung långväga trafik så är det nog en förutsättning att det kommer till lösningar som dessa (eller andra liknande om just nu inte detta är den bästa) Tunga kommersiella fordon är en helt annan grej än persontransporter. En el-buss idag har 4 ggr större batteri än en S 100 och mindre än halva räckvidden. Vågar inte ens räkna på hur stort batteri man skulle behöva för att köra en 30 tons 24 meters rigg 100 mil i 90 på vintern.
Skriv svar