VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

mans71 skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Ja det är väl inte så dumt? ~350 tkr i Sverige då? Plus lite utrustning. Säg 400 tkr.
Om hur många år?
Hösten 2022.

Är du sarkastisk eller är det verkligen inte förrän om 3 år?
Dom sa väl leverans i europa till våren 2020 för dom som bokat?
Det gäller 1st edition för 40k euro.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Verdi skrev:
mans71 skrev:
Tänkte väl. Även den billigaste versionen?
Ja du tänker så, en kuggis! Så kan det ju vara förstås.

För övrigt synd att man inte fick se mer av skärmarna, HUD, filhållare, osv utrustning...
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Swede1 skrev:
Svenssons skrev:
mans71 skrev:
hooked skrev:
Jag får bara känslan av att VW är för långt ifrån sin comfort zone. De försöker hårt, men det blir mest pajigt och överdrivet.
Dom är ju ett nytt företag nu, med ny logo! (som ser exakt likadan ut som den gamla visserligen...) :lol:
Bild
Verdi skrev:
mans71 skrev:
"Entry level below €30 000"
Ja det är väl inte så dumt? ~350 tkr i Sverige då? Plus lite utrustning. Säg 400 tkr.
Om hur många år?
Haha, ett uppmjukat hakkors med vw i mitten , haha. Det måste vara ett skämt?

VWs historia.
motorbiscuit.com-all-vw-logos-001.jpg
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
mans71 skrev:

Det gäller ju versionen för drygt €40k, inte instegsversionen. Den kommer senare. Frågan är hur mycket senare. Ett halvår? Ett år? Längre?
Swede1 skrev:
Nej, du vet väl om historien bakom VW?

Drygt 450 tkr är väl också bra. Vad får man för nåt då? Är den AWD eller RWD? Räckvidd, prestanda? Utrustning?

Jag tror tyvärr den kommer utklassa Tesla inom vissa områden. Men det lär ju inte vara nån driver's car.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Bokade en, kan ju bli kul som andrabil.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Med hänsyn till valutakurser, moms och vinteranpassad standardutrustning kommer det svenska priset starta på strax under 350 000kr, före klimatbonusen på 60 000kr, uppger Volkswagen.
https://alltomelbil.se/elbilen-volkswag ... 350-000kr/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

I Tyskland får nya e-Up ett baspris på 21 975 euro (lägre än för utgående modell) – cirka 234 000 kronor. På det följer olika miljöbidrag på sammanlagt 4 380 euro, cirka 46 600 kronor. 17 595 euro (ungefär 187 000 kronor) blir priset för bilen efter dessa. Att leasa e-Up ska kosta från 159 euro per månad, närmare 1 700 kronor.
https://teknikensvarld.se/uppdaterad-vo ... officiell/
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Zalman3 skrev:
Med hänsyn till valutakurser, moms och vinteranpassad standardutrustning kommer det svenska priset starta på strax under 350 000kr, före klimatbonusen på 60 000kr, uppger Volkswagen.
Den här bilen blir vad Tesla model 3 skulle ha blivit, folkelbilen.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Drygt 450 tkr är väl också bra. Vad får man för nåt då? Är den AWD eller RWD? Räckvidd, prestanda? Utrustning?

Jag tror tyvärr den kommer utklassa Tesla inom vissa områden. Men det lär ju inte vara nån driver's car.
Ja, det är väl egentligen inte så farligt pris. Tror säkert att VW ID3 kommer vara bättre än Teslas modeller på flera punkter men detta kommer ju hjälpa Tesla och andra elbilstillverkare. Tillverkare efter tillverkare säger nu att elmotorer är framtiden. Det kommer göra att elbilar accepteras och att det är dessa bilar som lyfts fram. Många kritiker kommer nu tystna och andrahandsvärdet på avgasbilar kommer inte så så bra ut. Detta kommer driva på utvecklingen än mer där ekonomin för elbilar kommer se så mycket bättre ut än för avgasbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Volkswagen ID 3 1st: Navigationssystem, digitalradio, stolsvärme, rattvärme, armstöd, Mode 2-laddbakel, 18-tumsfälgar.

Volkswagen ID 3 1st Plus: Backkamera, adaptiv farthållare, nyckellös start, designstolar, USB-C-uttag, belysningspaket, mörktonade rutor, Matrix LED-strålkastare, 19-tumsfälgar.

Volkswagen ID 3 1st Max: Head up-display, Beats-ljudsystem, panoramatak, 20-tumsfälgar, filhållningsassistent med nödassistent, automatiskt filbyte, trådlös betalning vid snabbladdning på vissa laddare och komfortstolar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

VW I.D

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Det finns gott om bilmodeller som "utklassar" Tesla inom vissa specifika områden. Problemet är att ingen är i närheten när det kommer till helheten, och så lär det förbli över lång tid framåt.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Ja, det är väl egentligen inte så farligt pris. Tror säkert att VW ID3 kommer vara bättre än Teslas modeller på flera punkter men detta kommer ju hjälpa Tesla och andra elbilstillverkare. Tillverkare efter tillverkare säger nu att elmotorer är framtiden. Det kommer göra att elbilar accepteras och att det är dessa bilar som lyfts fram. Många kritiker kommer nu tystna och andrahandsvärdet på avgasbilar kommer inte så så bra ut. Detta kommer driva på utvecklingen än mer där ekonomin för elbilar kommer se så mycket bättre ut än för avgasbilar.
Ja det är nu det händer. Revolutionen!

Tesla kommer få en mindre bit av marknaden. Men marknaden kommer explodera. Så ja, bra!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Ja det är nu det händer. Revolutionen!

Tesla kommer få en mindre bit av marknaden. Men marknaden kommer explodera. Så ja, bra!
Tvärtom, den här bilen kommer bara öka intresset och försäljningen för Tesla.

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Det är ju så fel att sätta leveranser i mitten av 2020 samtidigt som svenskt pris på 350kkr i ett och samma stycke:
VW ID.3 marknadslanseras under sommaren 2020. Grundpriset för den serietillverkade modellen kommer att ligga på under 30 000 euro i Tyskland.
Bilarna som levereras under sommaren 2020 kommer inte ligga på under €30k. Det är idiotijournalism enligt mig att blanda sakerna. Det är som att säga att Tesla kostar under 600kkr och kan köra 0-100 under 1,9 sekunder och har en topphastighet på över 400 km/h...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Det finns gott om bilmodeller som "utklassar" Tesla inom vissa specifika områden. Problemet är att ingen är i närheten när det kommer till helheten, och så lär det förbli över lång tid framåt.
En id3 med fullt utbyggt Ionity är fullt användbar. 150kW laddning osv. Men den är ju rätt slö om jag förstått det hela rätt.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

bonath skrev:
Swede1 skrev:
Svenssons skrev:
mans71 skrev:
hooked skrev:
Jag får bara känslan av att VW är för långt ifrån sin comfort zone. De försöker hårt, men det blir mest pajigt och överdrivet.
Dom är ju ett nytt företag nu, med ny logo! (som ser exakt likadan ut som den gamla visserligen...) :lol:
Bild
Verdi skrev:
mans71 skrev:
"Entry level below €30 000"
Om hur många år?

VWs historia.
motorbiscuit.com-all-vw-logos-001.jpg
Ah, jawohl, mein Furher leben doch!

Tyskarna ska ta över världen med elbilar istället, trevligare än med kanoner...
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

VW I.D

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
En id3 med fullt utbyggt Ionity är fullt användbar. 150kW laddning osv. Men den är ju rätt slö om jag förstått det hela rätt.
En Golf med 1,5l 4cyl är fullt användbar. Men du köper inte en sån om du kan få en BMW 340i med 3l turbosexa för 10% mer.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:

Nej, Tesla kommer inte längre ha 50% av elbilsmarknaden, de kommer att få en mycket mindre bit. Elbilsmarknaden kommer dock inte vara 2% av totala bilmarknaden, den kommer om en inte så avlägsen framtid vara 50%.

50% av 2% blir 1% totalt. Har Tesla 15% av 50% blir det 7,5% av totala marknaden.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
taliz skrev:

Nej, Tesla kommer inte längre ha 50% av elbilsmarknaden, de kommer att få en mycket mindre bit. Elbilsmarknaden kommer dock inte vara 2% av totala bilmarknaden, den kommer inte en inte så avlägsen framtid vara 50%.

50% av 2% blir 1% totalt. Har Tesla 15% av 50% blir det 7,5% av totala marknaden.
Sa jag något om procent? Antalet sålda bilar kommer öka rejält närmaste åren, det är vad som räknas.

Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
En Golf med 1,5l 4cyl är fullt användbar. Men du köper inte en sån om du kan få en BMW 340i med 3l turbosexa för 10% mer.
Nej alltså. Den tilltalar inte mig. Men det är väl snarare en Golf med turbofyra? 0-100 runt 7 sek? 204 hästar väl? Räcker åt de flesta. Jag tycker det är positivt för alla.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Nej alltså. Den tilltalar inte mig. Men det är väl snarare en Golf med turbofyra? 0-100 runt 7 sek? 204 hästar väl? Räcker åt de flesta. Jag tycker det är positivt för alla.
Jag skrev 4cyl. Bild
Ja, det "räcker". Men folk är inte dummare än att de jämför. 450k är mkt för en "Golf".

Swede1

Inlägg av Swede1 »

Ha, jäklar vad petiga de är med priset, vågar inte säga det än, känsligt läge? 350 för snåljåp versionen med 45 kWh batteriet om jag fattat det rä$$?

400-500 för 1st edition då med 58 kWh batteri kan man misstänka? :roll:
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Det är ju så fel att sätta leveranser i mitten av 2020 samtidigt som svenskt pris på 350kkr i ett och samma stycke:
VW ID.3 marknadslanseras under sommaren 2020. Grundpriset för den serietillverkade modellen kommer att ligga på under 30 000 euro i Tyskland.
Bilarna som levereras under sommaren 2020 kommer inte ligga på under €30k. Det är idiotijournalism enligt mig att blanda sakerna. Det är som att säga att Tesla kostar under 600kkr och kan köra 0-100 under 1,9 sekunder och har en topphastighet på över 400 km/h...
Och Teslas $35000 kom precis när Elon sa att de skulle komma eller..

Tycker de är otroligt kul dessa bilar kommer och att de ser ut att ligga bra i pris.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
Svenssons skrev:
taliz skrev:

Nej, Tesla kommer inte längre ha 50% av elbilsmarknaden, de kommer att få en mycket mindre bit. Elbilsmarknaden kommer dock inte vara 2% av totala bilmarknaden, den kommer inte en inte så avlägsen framtid vara 50%.

Sa jag något om procent? Antalet sålda bilar kommer öka rejält närmaste åren, det är vad som räknas.
Ja, i princip eftersom det var ett svar på Verdis "Tesla kommer få en mindre bit av marknaden. Men marknaden kommer explodera. Så ja, bra!" som du hade med i ditt inlägg.

"En bit av marknaden" är det samma som "En viss procent av marknaden".
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Swede1 skrev:
Ah, jawohl, mein Furher leben doch!

Tyskarna ska ta över världen med elbilar istället, trevligare än med kanoner...
Bild
Skriv svar