VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Re: VW I.D

Inlägg av bat »

HelectriC skrev:
Stolarna ser ganske billiga ut. Kan inte heller se att det går att få skinn :(
Tesla kör väl också helt veganskt numera?
Jerka

Inlägg av Jerka »

Om det stämmer med 350k före bonusen på 60k så är det jättebra, fast då är det väl i och för sig 45 kW-batteriet som avses. Vi får se vad modellen med stora batteriet hamnar på, och om de kan leverera tillräckligt många.

Men ändå: denna bil kommer vara tillgänglig för långt fler människor än de som har råd med en Tesla, och det är otroligt positivt. 290 mot 490 efter bonus är en enorm skillnad. Sen är Model 3 en mycket vassare bil på alla sätt och går inte att jämföra med ID 3, men har man inte råd så har man inte.

Jag har lite mer hopp om att det svenska priset ska stämma nu när VW själva går ut med det, men vi får se. Man är ju rätt luttrad vid det här laget.
hooked

Inlägg av hooked »

Inte helt övertygad av inredningen

Bild
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

hooked skrev:

Bild
Avskalat som Model 3 men jag går känslan av billigt och plastigt istället för stilrent och skandinaviskt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Påminner om i3:ans interiör. Men jag tycker faktiskt den är vassare.
bmw-i3-interior.jpg
hooked

Inlägg av hooked »

Fällt baksäte

Bild
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

hooked skrev:
Fällt baksäte

Bild
Vår Leaf fäller bättre. Är det ZOE och Leaf som är huvudkonkurrenter?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

VW I.D

Inlägg av taliz »

Dom kunde döpt den till VW i3.
Men ingen VW utan "D".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

taliz skrev:
Laban skrev:
taliz skrev:
Är 450k verkligen ett bra pris för en Golf?
Jag tror det är svårsmält för många.
350k är helt ok, inte billigt men inte dyrt heller. Jag hade förväntat mig ~330k. Men versionerna över det är för dyra som jag ser det. Speciellt 77 kWh versionen som med en omräkningsfaktor på 11.6 landar på ca 580 000.
350k hade varit ett ok pris om det var nu eller möjligen nästa år.
Men den ligger betydligt längre fram än så.
PSA börjar inom kort sälja flera bilar med samma storlek på batteriet(ca 50kwh), 100kw DC osv, till samma pris. Dvs de ligger åratal före VW.
Psa? Vadå för bilar? Har du några länkar?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Avskalat som Model 3 men jag går känslan av billigt och plastigt istället för stilrent och skandinaviskt.
Samma här. Blev inte riktigt så billig som jag hade hoppats på heller. Men det bör bli en stark konkurrent till ex Kona och andra kommande elbilar i klassen. Kona är ganska trång i baksätet, där borde ID.3 har en stor fördel. ID.3 har även 50+ liter större bagageutrymme. Tycker också den ser betydligt modernare ut utvändigt jämfört med ex Kona. Men klassen kommer väl utökas en del de närmsta året så vi kanske inte ska jämföra främst med just Kona.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Swede1 skrev:
taliz skrev:
Laban skrev:
taliz skrev:
Är 450k verkligen ett bra pris för en Golf?
Jag tror det är svårsmält för många.
350k är helt ok, inte billigt men inte dyrt heller. Jag hade förväntat mig ~330k. Men versionerna över det är för dyra som jag ser det. Speciellt 77 kWh versionen som med en omräkningsfaktor på 11.6 landar på ca 580 000.
350k hade varit ett ok pris om det var nu eller möjligen nästa år.
Men den ligger betydligt längre fram än så.
PSA börjar inom kort sälja flera bilar med samma storlek på batteriet(ca 50kwh), 100kw DC osv, till samma pris. Dvs de ligger åratal före VW.
Psa? Vadå för bilar? Har du några länkar?
PSA har ju satt standarden i klassen.
Minst 50kWh batteri.
Vätskekylning av batteriet.
Minst 100kW DC, CCS laddning.
310 till 350km räckvidd WLTP.
11kW 3-fas AC laddning
Appstyrning av bilen.

Opel Corsa-e
Peugeot 208-e och 2008-e
DS Crossback 3
Citroen C4

Har samma batteri och drivlina.
Priser från ca 350.000kr.
Leveranser i början av 2020.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare

Inlägg av Black »

Är det någon som har komplett prislista med alla modeller och utr nivå på ID?

Skulle vara intressant att se hela prisbilden och jämföra med tex Kona och Niro mm.
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

taliz skrev:
Dom kunde döpt den till VW i3.
Men ingen VW utan "D". Bild
Bild
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Såg de här NORSKA priserna på en FB-grupp. Där man i princip kommer ha samma grundutrustning som Sverige.

Som bekant så är de här priserna utan moms, annan valuta och även osäker på hur det är med vagnskadegaranti och återvinningsavgift, inrikestransporter osv.

Så då pekar det på typ 450” + ev vagnskadegaranti. Sen bör det bli typ +50” för varje utrustningsnivå.

Tror det är ID3 1’st som priserna visar.. Som är mellanbatteriet. Så kan man åtminstone jämföra utr och med vad andra bilar kostar i Norge.
369B5907-31D7-4C93-85CD-355A4F4C7A09.jpeg
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Det var en riktigt usel presentation av prototypbilar dessutom.

Teslas model 3 event 2016(?!) visade ju motsvarande status på bil om inte bättre. Samt att Elon gjorde det bättre än vad VWs stjärnor kunde åstadkomma. Märkligt men men...

Kolla vid 3.40->

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

I Norge kostar en VW ID3 62kWh 330.000Nok.
Och en Opel Corsa-e 50kWh 249.900Nok.

Jag hade valt Opeln.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Leo skrev:
Såg de här NORSKA priserna på en FB-grupp. Där man i princip kommer ha samma grundutrustning som Sverige.

Som bekant så är de här priserna utan moms, annan valuta och även osäker på hur det är med vagnskadegaranti och återvinningsavgift, inrikestransporter osv.

Så då pekar det på typ 450” + ev vagnskadegaranti. Sen bör det bli typ +50” för varje utrustningsnivå.

Tror det är ID3 1’st som priserna visar.. Som är mellanbatteriet. Så kan man åtminstone jämföra utr och med vad andra bilar kostar i Norge.
Om startpriset blir 450tkr, då är det inte direkt en bil för den stora massan vilket de sagt att det ska vara. Visst, du får dra av 60tkr i premie, men 450tkr är vad en Passat GTE går på i runda slängar och då är det en betydligt större bil. ID3 är inte direkt en familjebil.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Inte jag!

Nu jämför du också två olika storlekar på bil. Corsa är som en Polo och ID3 som en Golf.

Så helt naturligt att det skiljer en del bara av den anledningen. Man ska också veta att det ofta skiljer mer mellan ”storleksklasserna” än bara fysiska storleken.

Desto mindre bil desto ”enklare” teknik och tekniska lösningar. På allt ifrån inredning till enskilda tekniska komponenter, ljudisolering, hjulupphängning osv.

Startpriset med LILLA batteriet i grundutförande är nu angett till 350”.

450” var ju för ID3 1’st ungefär liknande tänk som Teslas ”Signature modeller”. Även om Tesla däremot bara sålde de fullutrustade.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

bat skrev:
HelectriC skrev:
det är skillnad på veganskt och veganskt. Tesla har ju klarat att komma upp med något som i stort sett inte går att skilja från riktigt skinn, men tex Polestars variant (dom har också riktigt skinn som alternativ dock) ser och känns ju bara ut som billig plast. På VW:s bilder så ser det inte ut som VW har lyckats så väldigt mycket bättre, tyvärr. Får liksom känslan av en allvädersjacka eller nåt. :(
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
hooked skrev:

Bild
detta känns mer som e-up nivå och inte eGolf. Verkar inte "hochwertig" som man säger i Tyskland.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Och ska tydligen inte gå att få med drag heller. Så folkelbil kanske är att ta i som en del vill kalla den för.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Svarta inredningen är snyggare tycker jag.

Bild
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Verdi

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
bat skrev:
HelectriC skrev:
det är skillnad på veganskt och veganskt. Tesla har ju klarat att komma upp med något som i stort sett inte går att skilja från riktigt skinn, men tex Polestars variant (dom har också riktigt skinn som alternativ dock) ser och känns ju bara ut som billig plast. På VW:s bilder så ser det inte ut som VW har lyckats så väldigt mycket bättre, tyvärr. Får liksom känslan av en allvädersjacka eller nåt. :(
Fick lånebil med riktigt skinn idag. Herregud vad gott det luktar jämfört med plasten i min. Saknar det.
Verdi

Inlägg av Verdi »

frippe skrev:
Leo skrev:

Om startpriset blir 450tkr, då är det inte direkt en bil för den stora massan vilket de sagt att det ska vara. Visst, du får dra av 60tkr i premie, men 450tkr är vad en Passat GTE går på i runda slängar och då är det en betydligt större bil. ID3 är inte direkt en familjebil.
Man sparar ju 10:-/mil i bränsle också. Och i längden mindre service och reparationer.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tror faktiskt man av flera olika anledningar kan se det som en tydlig dragning åt/släktskap med e-up. En bil som jag för övrigt tycker är/var suverän i många stycken. Särskilt när den nu sägs komma med i princip fördubblad räckvidd och sänkt pris.

E-up anses av många ha mer ungdomlig design :?. Även en design som är lite mer lekfull och sticker ut mer jämfört med VW’s traditionellt mörka/murriga/präktiga likformiga inredningar som är på de övriga bilarna.

Dessutom är det nog att anse som enklare/billigare materialval. Där man tidigt i processen tydligen också hade tänkt använda tex stolarna från up till ID.

Det är nog också ett sätt att låta kommande Golf 8 med sin tidlösa design, murriga/traditionella få vända sig till (att behålla) de traditionella (fossil)kunderna. Där man då kan tillfredsställa ”traditionalisterna” som känner sig trygga med den sen länge beprövade Golfen. Där det också antagligen är livsviktigt, bokstavligt talat, för VW att Golf blir en succe framöver. TILLSAMMANS med ID.

Kändes även på själva eventet/presentationen. Särskilt på hon som presenterade bilen (och den motvillige sonen som fick vara med lite) Hon kändes i kroppspråk och ordval som att hon var lite ”orolig” till att de befintliga (tyska) kunderna skull vara lite skeptiska till ID3. Kändes som att hon sa ”prova, jag lovar, ni kommer att gilla den, det är säkert”.

ID är nog tänkt att tilltala de ”nya/moderna” kundgrupperna. Kunder som kanske även aktivt vill söka sig till något ”annat” =en ny era/tid. De som INTE vill ha en traditionell Golf.

Vet att det är mycket snack om hur man ”segmenterar” kunderna och hur ALLA främst jagar efter de unga/nytänkande yngre stadsmänniskorna.

Vilket är lite intressant om man tittar på genomsnittsåldern för köparna av tex en vanlig 5-dörrars Golf...Här snackar vi snarare om >50 än <30.
Skriv svar