Extrem förbrukning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Petrolhead
Teslaägare

Extrem förbrukning

Inlägg av Petrolhead »

Hej alla,

Jag är spekulant på en bil där jag blir lite förvirrad av förbrukningssiffrorna på displayen.

Bilden visar 659 wh/ km (senaste 50 km) och här i forumet snackas det om ca 200..

Har dom kört som biltjuvar sista 5 milen .. eller är det något knas med bilen?

Bilen är en S75 2016 ca 6000 mil

Bör jag dra mig ur?

Bonusfråga: om jag bestämmer mig för att köpa bilen.. Vad tror ni jag kan räkna med för typical Range vid 90% soc?
Screenshot_20190910-204527_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Re: Extrem förbrukning

Inlägg av helix »

Du behöver inte oroa dig. De har precis gjort en mjukvaru-reset, vilket du kan se av den låga platta linjen i energigrafen. Sen har bilen kört några meter efter reset och då blir förbrukningen oproportionerligt hög givet den korta sträckan den rullat. Att det står 50km har ingen betydelse, hade du ändrat till 10km så hade det stått samma sak iom att bilen inte rullat många meter sen efter återställning.

Räkna med cirka 33 mil typical om du laddar till 90% men sen beror det lite på om bilen degraderat någon procent eller inte.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Kurvan, som inte riktigt är en kurva ser inte ut som den uppkommit genom körning. Har den just varit inne på service, eller har skärmen eller någon vital del precis bytts?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Petrolhead skrev:
Hej alla,

Jag är spekulant på en bil där jag blir lite förvirrad av förbrukningssiffrorna på displayen.

Bilden visar 659 wh/ km (senaste 50 km) och här i forumet snackas det om ca 200..

Har dom kört som biltjuvar sista 5 milen .. eller är det något knas med bilen?

Bilen är en S75 2016 ca 6000 mil

Bör jag dra mig ur?

Bonusfråga: om jag bestämmer mig för att köpa bilen.. Vad tror ni jag kan räkna med för typical Range vid 90% soc?
Ändra till % och sen till typical igen så kan du uppskatta 90 och 100%
Som ny har jag för mig att den ska ligga på 330 vid 90 och 370 vid 100%
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Petrolhead
Teslaägare

Inlägg av Petrolhead »

Tack för suveräna svar.. då behöver jag inte oroa mig mao.
Skriv svar