Jeppe_E skrev:Verdi skrev:taliz skrev:Jeppe_E skrev:
Det är möjligt att Volvos gränssnitt kan kännas omodernt? Men åtminstone så får man fungerande helljusautomatik och automatiska torkare som fungerar.
Hur vet du det? PS2 är väl allt nytt i. Googles system skall väl styra det mesta. Så vad som funkar vid launch är nog högst oklart.
Förövrigt tröttsamt med konstanta gliringar, helljusautomatik och automatiska torkare funkar i en Tesla också.
Är nog bara Tesla som släpper bilar utan fungerande basfunktioner.
Gliringar får du tåla. Jeppe har ju en Model 3 själv och vet väl om det fungerar eller inte utan att du behöver tala om det för honom?
Alltså, både jag och Jeppe kör Tesla och vi gör det _trots_ vissa egenheter och nackdelar eftersom fördelarna överväger. Kan du inte vara nöjd med det?
Jag kan ju säga som såhär; I morse hade jag nog kört in i något om jag inte satt igång torkarna manuellt. Hur bilens kamera (för jag antar att det är den, likt Volvo) inte kunde avgöra att det var vatten på rutan är för mig en gåta. Det verkar som att man måste lära automatiken att det är regn på rutan, genom att först aktivera torkarna. Helljusautomatiken fungerar dåligt, medtrafikanterna helljustutar "hela" tiden när jag kör med automatisk avbländning.
Nej, allt är inte nytt i PS2. Volvo har byggt bilar med automatiska system länge. Bara som ett exempel kan jag säga att den
justerbara regnsensorautomatiken i min XC60 från 2011 är helt underbar. Varför har inte Tesla det? (Nej automatiken fungerar inte hela tiden, så spela inte det kortet). Jag är väldigt nöjd med min Tesla som helhet, men automatiken är lite korkad ibland. Som t.ex. när den börjar bromsa vid en avfart som jag inte ska ta.
Andra saker i forumet som är tröttsamt är folk som hävdar att ingenting är Teslas fel, utan användare som kräver för mycket eller är för petiga.
Men nu var det ju prishöjning som tråden handlade om och visst är det så att även Performance har fått en höjning nu? Kostade väl 700' tidigare?
I en Volvo måste man aktivera regnsensorn manuellt varje gång man startar motorn. Man måste dessutom vrida på det där vredet stup i kvarten, för känsligheten är typ alltid fel, så hur pass "automatiskt" det är kan diskuteras.
Förövrigt körde jag 100 mil i omväxlande regn i en Model S med AP1 igår. Den ska ju ha "riktig" regnsensor. Jag kan dock inte säga att det funkade bättre än i min Model 3. 3an är betydligt rappare på att gå igång. Men likt Volvon och alla andra jag testat så funkar INGET system när det är lätt lätt dugg, då måste man trycka manuellt.
Förövrigt tycker jag AP1 kändes betydligt mer sluggish än AP2/3. Ett par gånger höll det på att sluta illa. Ena gången när en 2+1 väg gick ihop, då fick den för sig att strecket vid mittbarriären var "höger sidostreck", den försökte byta in där, dvs rakt in mot barriären... fick ta över snabbt som attan.
Två ggr hamnade den också långt utanför linjerna på högerkant, ena gången millimeter från start av en barriär, dvs jag hade flugit en bra bit om det velat sig illa....
AP2/3 är betydligt snabbare på att reagera IMO, aldrig känt att systemet inte hinner med som jag kände i AP1.
Däremot var det väldigt trevligt med snabba automatiska filbyte(även om det må vara lite osäkert utan blindspot koll).