Nu har elbilsskeptikerna slagit till fullt ut på jobbet. De har fått för sig att parkerade elbilar i vårat garage underhuset skulle störa ut våra maskiner.
Jag tog hem en Tesla mätare till telefonen och mätte mina två elbilar. Den gav inget utslag utom vid B-stolpen på Model 3, där kortläsaren sitter.
Finns det någon undersökning som något institut gjort där man kan visa att elbilar inte ger mer störningar än andra bilar? Eller är det så att elbilar är en elektromagnetisk katastrof?
Elektromagnetiska fält från elbilar
Moderator: Redaktion
Re: Elektromagnetiska fält från elbilar
Ja, mycket ska man få höra....
Inte vetenskapligt, men en artikel från vår eminenta president (med några år på nacken).
http://teslaclubsweden.se/brakdelar-av-en-tesla/
Inte vetenskapligt, men en artikel från vår eminenta president (med några år på nacken).
http://teslaclubsweden.se/brakdelar-av-en-tesla/
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Elektromagnetiska fält från elbilar
Jag försökte lyfta med min drönare från taket på bilen en gång, det gick inte, kompassen spårade ur och jag fick flytta drönaren och kalibrera den. 
Kan ha varit en tillfällighet såklart, har inte testat fler gånger, men lite kul kuriosa på ämnet kanske.

Kan ha varit en tillfällighet såklart, har inte testat fler gånger, men lite kul kuriosa på ämnet kanske.
Re: Elektromagnetiska fält från elbilar
Magnetfälten avtar med avståndet. Låter inte rimligt. Låter osannolikt att en elbil stör någonting när den står i garaget. Troligare är att hissar eller andra saker som ventilation med varvtalsreglering i någon form stör. Finns det någon sorts koppling mellan störningarna vs era parkerade bilar? Har ni laddboxar? Finns många frågor men någon ”trådlös” störning är det nog inte, snarare kabelburen i så fall men där skulle jag nog misstänka allt annat än bilen.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Elektromagnetiska fält från elbilar
Men allvarligt. På vilket sätt ska en elbil störa ut saker när den står parkerad och är avstängd??? Och om så skulle vara fallet ser jag inte varför en fossilbil inte skulle göra exakt samma sak. De är ju också fullpackade med elektronik.
Det enda jag kan komma på är laddningen som skulle kunna orsaka störningar i elnätet. Zoe har väl (haft?) detta problem? Fast den stör även akustiskt med ett fruktansvärt jobbigt högfrekvent ljud när den står på laddning, och det får nog anses som ett problem som är specifikt för den modellen, inte för elbilar generellt.
Det enda jag kan komma på är laddningen som skulle kunna orsaka störningar i elnätet. Zoe har väl (haft?) detta problem? Fast den stör även akustiskt med ett fruktansvärt jobbigt högfrekvent ljud när den står på laddning, och det får nog anses som ett problem som är specifikt för den modellen, inte för elbilar generellt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19943
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Elektromagnetiska fält från elbilar
Be dom höra av sig igen när dom VET att det är så det ligger till och inte bara när dom TROR att det är så (efter att ha läst något på Facebook)...LarsL skrev:Nu har elbilsskeptikerna slagit till fullt ut på jobbet. De har fått för sig att parkerade elbilar i vårat garage underhuset skulle störa ut våra maskiner.
Jag tog hem en Tesla mätare till telefonen och mätte mina två elbilar. Den gav inget utslag utom vid B-stolpen på Model 3, där kortläsaren sitter.
Finns det någon undersökning som något institut gjort där man kan visa att elbilar inte ger mer störningar än andra bilar? Eller är det så att elbilar är en elektromagnetisk katastrof?
Dom kanske kan få fram lite fakta med lämplig utrustning? (lycka till med det liksom).
Dock så kan man tänka sig "mäta" lite med en vanlig kompass istället, som känner av vanligt magnetfält (statiskt och inte varierande som från elektrisk utrustning),
men föga troligt att detta stör ut maskiner å andra sidan... (Vissa bilar har ju permanentmagneter i motorerna).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Elektromagnetiska fält från elbilar
Precis på/ovan motorerna vid färd kanske är intressant att mäta? Har inget att göra med stillastående men det vore intressant att se om det går att se något utslag vid
- baksätespassagerarnas rumpor
- frampassagerarnas fötter
- baksätespassagerarnas rumpor
- frampassagerarnas fötter
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Elektromagnetiska fält från elbilar
Våra maskiner är känsliga för magnetism, på grund av att de använder en elektronstråle. Men en passive bil ger ingen strålning. Frågan är hur mycket störning en elbil genererar emot en avgasbil. Läser man lite allmänt så ger det ingen skillnad.
Nej, vi har inte laddare i garaget.
Det finns så klart andra störningar i lokalen. Jag börjar bli riktigt skeptisk till de där kortläsarna som de satt upp vid varje dörr. På min bil var det ju den som gav störst utslag.
Ska kolla om jag kan få fram vår mätutrustning... men jag tror knappast det påverkar dem som bestämt sig. Det enklaste är nog att få avgasbilar förbjudna i källaren också.
Nej, vi har inte laddare i garaget.
Det finns så klart andra störningar i lokalen. Jag börjar bli riktigt skeptisk till de där kortläsarna som de satt upp vid varje dörr. På min bil var det ju den som gav störst utslag.
Ska kolla om jag kan få fram vår mätutrustning... men jag tror knappast det påverkar dem som bestämt sig. Det enklaste är nog att få avgasbilar förbjudna i källaren också.