Laban skrev:Väldigt intressant. Exempelvis att 80% av alla flygturer är vad man benämner "short haul" eller <= 200 mil. Dessa står för 40% av alla utsläpp i världen. Här undrar han över vad marknaden är för dessa även om det potentiellt skulle kräva ett stopp pga begränsningar räckviddsmässigt. Ser man på Sverige som exempel så borde det fungera alldeles utmärkt för resor runt om Europa. Bor man i ex Luleå så måste man ändå mellanlanda i Stockholm för låt säga Luleå - Prag.
Det som hade varit intressant att diskutera är kanske nya designer på flygplanen. Deras plan bygger väl på ett befintligt propellerplan som byggs om för eldrift. Eviations flygplan som ska klara 100 mil/9 passagerare skiljer sig en del åt jämfört med Hearts, 100 mil räckvidd jämfört med Hearts 40 mil. Det skiljer sig också åt en hel del designmässigt/konstruktionsmässigt. Hade varit intressant att veta vad Anders tänker om detta.
En sak som också var väldigt intressant är tidsramarna. Han nämner på slutet att hade de siktat på 20 passagerare eller mer hade de kanske kunna släppa planet 2030 istället för 2025. Detta pga regelverk (testprotokoll osv får man anta) som måste följas om man har mer än 19 passagerare. Här finns det kanske en del för politikerna att göra för att accelerera detta. Sen ska det förstås vara säkert också..
Hej!
Kul du uppskattar videon! Jag känner till Eviation och Alice-modellen väl och tycker deras plan är mkt intresant också. Här bör dock påpekas att räckvidden på 1000 km Eviation utlovar för sin första kommersiella elflygplansmodell att vara redo för trafik ca 2022, inkluderar en reserv på uppskattningsvis minst 200 km, vilket inte är medräknat i Heart Aerospace ES19 när de anger 400 km räckvidd. Lägger vi till 200 km till där så har de en räckvidd på 600 mot 1000 för Eviations plan. Jag noterar även att Eviation satsat på motsvarande 9 Tesla Model S batterier på 100 kWh eller 900 kWh medan Anders Forslund nämnde 5 x 100 kWh batterier. Men det återstår förstås mkt för Heart Aerospace som inte har en fullskalig prototyp ännu vilket Eviation har. Desstuom rör det sig om dubbla antalet passagerare för ES19/Heart Aerospace så blir lite svårt att jämföra utan mer tekniska data.
Tror definitivt det finns en stor marknad för båda och att Heart Aerospace satsar på en konventionell elflygplansmodell i början för att inte skrämma bort investerare och gå försiktigt fram i början. Anders berättade dock att de tittar på att utveckla en egen motor och förstås vill göra större ändringar med tiden. Tror det är klokt.
Tänker osökt på att Tesla tog en Lotus Elise och byggde om till vad som senare blev den första Roadstern med de för- och nackdelar det innebar.
Gäller ju att visa upp något som ser pålitligt ut men samtidigt inte missgynnar de fördelar som kommer med eldrift, extra knepigt i flygindustrin med de rigorösa krav på säkerhet som med all rätt gäller.
Ska definitivt ta upp Eviation nästa gång Anders gästar studion vilket kan bli ganska snart. Del 3 med Anders kommer på måndag.
Allt gott,
Johan