Larm vid rånöverfall

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bo G
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 sep 2019 13:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Larm vid rånöverfall

Inlägg av Bo G »

Jag såg i ett STV reportage en man som blev rånad på sin BMW vid en bensinstation. Det skulle ju också kunna hända Teslaförare vid laddningsstationer.
Med en sådan tanke i bakgrunden skull jag vilja ha ett tillägg till pin to drive. Om jag blir avtvingad pin skulle jag vilja ha ett alternativt pin, som inte startar bilen utan istället skickar ett larm till polisen om pågående våldsamt personrån. Dvs ditt vanliga pin medger start av bilen medan ditt alternativa larmar polisen. Om man så vill skulle detta larm kunna vara tyst i bilen, så att förövarna inte märker att larmet skickas. Eventuellt skulle man kunna låta även det alternativa pin starta bilen så att rånarna åker iväg utan att fortsätta att skada mig. Det tysta larmet till polisen skulle då kontinuerligt kunna skicka position till polisen. Vill vi ha något sådant och kan vi få det från Tesla?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Larm vid rånöverfall

Inlägg av OfarligTesla »

Vore rätt meningslöst och mest skapa en risk för offret, position ser man redan i appen som polisen kan få. Om någon rånar mig under vapenhot vill jag bara att de tar bilen och försvinner, det är bara en bil som kommer ersättas av försäkringen.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Larm vid rånöverfall

Inlägg av NEO »

Tänk scenariot när rånarna inte kan starta bilen och du är under pistolhot. Nej ta bilen och stick.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Larm vid rånöverfall

Inlägg av Generalbogge »

Jag tycker att det är lysande. De kan starta bilen och köra max en kilometer, innan den saktar in och börjar visa en massa felmeddelanden, samtidigt som den startar varningsblinkers.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Larm vid rånöverfall

Inlägg av bylund »

Och när den funktionen blir känd kräver de att du följer med i bilen som garanti att du givit dem riktiga koden...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: Larm vid rånöverfall

Inlägg av Jjakobb »

Håller med, varför skulle man vilja riskera liv och lem för en försäkrat sak. Spårning av bilen är väl ganska enkelt direkt efter ett rån.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Larm vid rånöverfall

Inlägg av OfarligTesla »

Precis så, eller så kräver de att du själv skriver in ditt lösenord för att koppla bort pin2drive. Kul att göra det under pistolhot och skriva fel... Ne, jag vidhåller, vill de ha min bil får de ta den och försvinna så snabbt som möjligt. Det är bara ett materiellt ting som är försäkrat, det är inte att bli av med bilen som kommer vara det traumatiska.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Larm vid rånöverfall

Inlägg av Generalbogge »

bylund skrev:
Och när den funktionen blir känd kräver de att du följer med i bilen som garanti att du givit dem riktiga koden...
Och då blir det plötsligt inte lika intressant längre att göra det med Tesla bilar.
Personligen hade det varit en bra funktion, för att förhindra att jag blivit skjuten direkt på plats. Är troligen alldeles för principfast för mitt eget bästa, och hade inte låtit rånarna komma över bilen utan motstånd. Men denna funktion hade ju givit mig en chans att släppa iväg dem, och aveskalera situationen.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Larm vid rånöverfall

Inlägg av e5m1r »

Ännu bättre
AP tar över kör till närmsta polisstation låser bilen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Larm vid rånöverfall

Inlägg av JonasPersson »

Tänker mig in i scenariot att rånarna sticker iväg med våra två barn i baksätet. Huuu.... Fjärrstyrt Sentry-larm? Så att bilen väsnas nått så fruktansvärt?
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Larm vid rånöverfall

Inlägg av Teslared »

Aktivera hastighetsbegränsningen till 80 km/h, kanske får bovarna att inte komma så långt!
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Larm vid rånöverfall

Inlägg av Bjorn »

Testade, men det gick inte att aktivera varken valet eller max hastighet när bilen kördes.
Kanske går inget på reglagefliken. Man verkar kunna ändra allt på klimatfliken under körning.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Skriv svar