Har hittills endast laddat genom Superchargers, och funderar hur det fungerar med alla andra laddare såsom destination chargers, elbolagens egna, Ionity osv?
Har alla sina egna ekosystem med diverse blippar, appar, medlemsskap och vissa där man kan betala med kredit/debit kort?
Det må vara en jättedum fråga, men hur fungerar det egentligen?
Jag har kört Tesla i 2 år och 3 månader (~7500 mil). Har laddat den hemma, på jobbet, på SuC och någon enstaka Tesla destinationsladdare (Gröna Lund, Romme Alpin, nåt hotell i Danmark och kanske nåt ställe till). Har _aldrig_ använt den blå typ2-kabeln och jag använde _aldrig_ min Chademo-adapter. Nu har jag CCS-adapter. Får se om den blir använd men det är tveksamt.
Skaffade brickor och taggar i början men sen blev de liggande.
Det beror på.....
Först vill du kanske helst snabbladda
Om du har M3 är du fine annars behöver du antingen CCS elle ChaDeMo adapter
Givetvis finns vanlig type 2 om du vill lada som på dest charger
EOn brukar ha kortläsare men annars är det tagg / app som gäller
Själv har jag tagg/kort till
Bee ( fd clever )
Vattenfall
Charge&drive
Eon
Eways
App för
Ionity
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Hur fungerar Destination Chargers då? Är de som vilken annan laddare som helst eller har Tesla någon koppling till dem?
Olika
Vissa är gratis andra kostar lite
Du måste vara ”gäst” på stället som erbjuder dest charging
Det beror på var de sitter. Oftast är det ju hotell och då bör man åtminstone fråga. Men det finns även laddare som sitter mer publikt. T ex på parkeringen utanför Grönan.
Träsket med alla olika appar och transponders verkar inte lika nödvändigt att navigera som när jag hade en Leaf. Har bara använt Supercharger och gratis typ 2 laddare i Sverige. Skaffade dock efter tips på forumet ett Plugsurfing-konto inför en tur genom Tyskland. Från det får man tillgång till 110000 laddplatser som andra firmor satt upp. Använde det bara en gång, men det funkade smidigt och möjliggjorde en roligare rutt.
Bokade två hotell med destination charger. (Då bokade jag alltså en parkeringsplats med laddare.) De hade helt enkelt satt upp ett par wallchargers. (På ena stället var det nåt fel på laddaren eller inkopplingen på min plats, med som tur var hade de en lång trefasskarvsladd.) Enda kopplingen till Tesla antar jag är att de anmält sig för att synas på Teslas laddkarta?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Träsket med alla olika appar och transponders verkar inte lika nödvändigt att navigera som när jag hade en Leaf. Har bara använt Supercharger och gratis typ 2 laddare i Sverige. Skaffade dock efter tips på forumet ett Plugsurfing-konto inför en tur genom Tyskland. Från det får man tillgång till 110000 laddplatser som andra firmor satt upp. Använde det bara en gång, men det funkade smidigt och möjliggjorde en roligare rutt.
Bokade två hotell med destination charger. (Då bokade jag alltså en parkeringsplats med laddare.) De hade helt enkelt satt upp ett par wallchargers. (På ena stället var det nåt fel på laddaren eller inkopplingen på min plats, med som tur var hade de en lång trefasskarvsladd.) Enda kopplingen till Tesla antar jag är att de anmält sig för att synas på Teslas laddkarta?
Jag tror de får själva WC:n mot att de står för elen.
Själv så bor jag för långt från SuC för att det skall vara praktiskt att ladda där och är fast i en samfällighet som hittills visat lite intresse för laddmöjligheter så jag skaffade de kort och tags som nämnts ovan men även abb med fast pris från Bee.
399kr i månaden för obegränsad laddning...undras hur länge det kommer att vara bara, för på mig så gör de en förlustaffär.
Själv så bor jag för långt från SuC för att det skall vara praktiskt att ladda där och är fast i en samfällighet som hittills visat lite intresse för laddmöjligheter så jag skaffade de kort och tags som nämnts ovan men även abb med fast pris från Bee.
399kr i månaden för obegränsad laddning...undras hur länge det kommer att vara bara, för på mig så gör de en förlustaffär.
Bara att koppla en inverter på 12v batteriet så har du gratis el hemma
Själv så bor jag för långt från SuC för att det skall vara praktiskt att ladda där och är fast i en samfällighet som hittills visat lite intresse för laddmöjligheter så jag skaffade de kort och tags som nämnts ovan men även abb med fast pris från Bee.
399kr i månaden för obegränsad laddning...undras hur länge det kommer att vara bara, för på mig så gör de en förlustaffär.
Bara att koppla en inverter på 12v batteriet så har du gratis el hemma
Haha eller om det gick att köra megainverter direkt på 375v packet i bilen....