Auto lane change - inhibited
Moderator: Redaktion
Auto lane change - inhibited
Hej,
Har en Model S April 2017 AP2. Köpte förra veckan autopiloten men ej FSD. Är det så att autopiloten ej byter fil när man blinkar, eller håller den på med någon slags kalibrering? Det står "Auto lane change inhibited" när jag försöker byta fil.
Tack /Lars
Har en Model S April 2017 AP2. Köpte förra veckan autopiloten men ej FSD. Är det så att autopiloten ej byter fil när man blinkar, eller håller den på med någon slags kalibrering? Det står "Auto lane change inhibited" när jag försöker byta fil.
Tack /Lars
- JonasPersson
- Teslaägare
Re: Auto lane change - inhibited
Man måste numera ha FSD för att kunna göra Lane change.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
Den byter inte fil om du inte har FSD.
Därför det står det meddelandet.
Därför det står det meddelandet.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
April 2017 så ingick väl filbyten i vanliga AP:n, eller? Eller gäller dagens villkor för att köpa till AP nu? (vilken då alltså blir den utan filbytesfunktionen...)
OM det ingick så blir såklart frågeställningen en annan, och då skulle jag gissa på att bilen inte ser linjerna tillräckligt bra eller nåt liknande...
OM det ingick så blir såklart frågeställningen en annan, och då skulle jag gissa på att bilen inte ser linjerna tillräckligt bra eller nåt liknande...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Du måste dutta med blinkersen, inte trycka den hela vägen så att den fastnar.
De andra som svarar blandar ihop AP med EAP.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Jag har en MS90D från mars 2017 utan FSD. Får också upp detta meddelande. Däremot går det bra med filbyten på motorväg om inte det är vått på vägbanan så att sidokamerorna störs.
Den tror att det är bil i filen och därför byter inte
Den säger ju liksom det
Den säger ju liksom det

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Ursprungligen
Inget ingick med bilen, inte ens dynamisk farthållare.
Autopilotpaketet med farthållare, autopilot, summon, ev. nått mer kunde köpas till för ca 33.000 SEK
FSD kostade ytterligare ca 55.000 SEK
Sedan nån gång 2019
Farthållare och enkel autopilot ingår i priset
NavigateOnAutopilot, summon, FSD kan köpas till för ca 88.000 SEK
Inget ingick med bilen, inte ens dynamisk farthållare.
Autopilotpaketet med farthållare, autopilot, summon, ev. nått mer kunde köpas till för ca 33.000 SEK
FSD kostade ytterligare ca 55.000 SEK
Sedan nån gång 2019
Farthållare och enkel autopilot ingår i priset
NavigateOnAutopilot, summon, FSD kan köpas till för ca 88.000 SEK
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Jag tror det är nått helt annat som spökar.
Jag har märkt att ibland på icke motorvägar vart där kan vara flera filar (2-1 vägar f.eks) då registrerar inte bilen filen brevid även om det är flerfiligt och då vill den inte byta fil. Detta dök upp med 2019.32.2.1 uppdateringen om jag inte minns fel. Innan var den bättre på att registrera när där var flera filar i samma riktning. Det lär bli fixat genom en mjukvarauppdatering snart. Kanske det redan är fixat i 32.2.2, har inte testat.
Jag har märkt att ibland på icke motorvägar vart där kan vara flera filar (2-1 vägar f.eks) då registrerar inte bilen filen brevid även om det är flerfiligt och då vill den inte byta fil. Detta dök upp med 2019.32.2.1 uppdateringen om jag inte minns fel. Innan var den bättre på att registrera när där var flera filar i samma riktning. Det lär bli fixat genom en mjukvarauppdatering snart. Kanske det redan är fixat i 32.2.2, har inte testat.
Model S 100D
- Slicedserve
- Teslaägare
Hade samma problem i veckan after uppdatering men gick in på Settings > Autopilot > kopplade på Navigate on Autopilot och filbyte fungerar nu som vanligt. Har inte FSD. Som sagt behöver man inte längre trycka ned blinkersen helt, bara indikera kort.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Hade samma problem senast jag körde Model S.oscfor skrev:Du måste dutta med blinkersen, inte trycka den hela vägen så att den fastnar.
Van från Model 3 där det inte räcker att dutta tryckte jag blinkersen hela vägen och fick felmeddelandet.
Synd att Tesla gjort olika beteenden i olika modeller.
De borde ha lite mer vettig felmeddelande, typ "please don't push all the way only dutta"

Tack för era svar!
Men, det är något skumt. Autopiloten har ändrats lite sedan mitt första inlägg...
Ibland när jag slår på blinkers för att byta fil så står det "Auto lane change inhibited", och andra gånger när jag blinkar så blir linjen mellan filerna streckad, men autopiloten kickar ur. Vägen jag testat detta på är E4 söderut från Stockholm. Som jag nämnt tidigare är det en Model S April 2017 AP2 (32.2.2) med nyligen köpt Autopilot (33 200 kr) men utan FSD.
Har provat att dutta med blinkersen, men det verkar ge samma resultat.
Man skulle ju vilja veta om det är något fel, eller om det är meningen att det skall vara så? Tycker det är konstigt att bilen gör lite olika beroende på något? men vad?
Men, det är något skumt. Autopiloten har ändrats lite sedan mitt första inlägg...
Ibland när jag slår på blinkers för att byta fil så står det "Auto lane change inhibited", och andra gånger när jag blinkar så blir linjen mellan filerna streckad, men autopiloten kickar ur. Vägen jag testat detta på är E4 söderut från Stockholm. Som jag nämnt tidigare är det en Model S April 2017 AP2 (32.2.2) med nyligen köpt Autopilot (33 200 kr) men utan FSD.
Har provat att dutta med blinkersen, men det verkar ge samma resultat.
Man skulle ju vilja veta om det är något fel, eller om det är meningen att det skall vara så? Tycker det är konstigt att bilen gör lite olika beroende på något? men vad?
Nu har jag upplevt det ett par gångar på motorvägen vid Kastrup vid Köpenhamn. Plötsligt vill den inte byta fil och enligt instrumentclustret finns bara en fil att köra i. Måste stänga av (och med det menar jag bli arg på bilen och byta fil själv genom att dra i ratten så AP stängs av) och slå det på igen. Då funkar NoA som vanligt ... skumt
Model S 100D