Vågar jag köpa en Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Re: Vågar jag köpa en Model 3?

Inlägg av kenny »

Verdi skrev:
kenny skrev:
Hela frågaställningen är ju egentligen i mina öron ungefär som att välja mellan Apple-produkter och andra produkter. Det funkar liksom inte, vill man ha en Apple-produkt (Tesla i detta fallet), så kvittar det vad det är för argument att inte köpa den, brandets dragningskraft är helt för stark, om man är mottaglig för det.

Jag tycker inte min Model 3 är PERFEKT, precis som min iPhone och Mac inte är perfekta, men tanken på att köpa en Dell eller HP, eller en Nissan Leaf är ju helt jävla uteslutet, det bara är så liksom.

Förstör inte detta genom att blanda in Apple. Tack.
Nä förlåt, det är bäst att du dikterar riktningen på denna konversationen. ;)
Mickep

Inlägg av Mickep »

För att återgå till apple liknelsen, jämfört med android. Fanboisen vill säga att hårdvaran är unik och de är i framkant, vilket stämmer, A11bionic springer ciklar runt de andra. de har tom dubblerat priset på 4 år och den senaste har hela 1 timme längre batteritid än förra modellen. EN TIMMA!!!! Är det var kunderna efterfrågar? Det är en status symbol (fast alla har den, tom de utstötta fattiga använder en iphone). Även om iphone är bättre så kanske den inte passar alla (då kanske andra tillverkare är bättre för dem).
Vågar man köpa en model 3. Ser inte riktigt frågeställningen. En bil skall man acceptera att den tappar i värde, annars lurar man sig själv. Frågan är om man har råd. Har man det är det inget problem, har man det inte är det inget att fundera på (det är som att tipsa en fattig att köpa miljonlägenhet i stockholm då kan man sälja med vinst och på så sätt få betalt att bo (TCO ftw), men alla fattar det är inget en som inte ens har råd ens kan drömma om).
Har man råd att förlora de pengarna en model 3 kostar så ser jag ingen risk. (för att man kommer inte förlora något, men är ens ekonomi så dålig att det minste lilla kan ställa till det så skulle jag avråda)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det hjälper ju inte att en del skriver att de minsann aldrig någonsin har haft problem med sina Teslor. Det kan ju mycket väl vara så, och då är det bara att gratulera. Min erfarenhet är att det är mycket varierande kvalitet på Tesla, man vet inte riktigt vad man får. Det kanske har blivit bättre nu, det vet jag inte. Men det är inte avgörande i det här fallet. Det spelar ju ingen roll vilken bilmodell man har, det är sällan så att man aldrig behöver uppsöka en verkstad. Även om man har en hyfsat krångelfri bil så måste man ändå serva den, saker kan hända. Man använder ju bilen liksom. Den kommer troligen inte vara helt felfri hela tiden. Jag har alltid upplevt det som en stor belastning, bara själva vetskapen om att minsta lilla sak som händer med bilen kräver en massa planering, jag måste ta ledigt trots att jag kanske inte alls har tid, jag blir dessutom av med en del intäkter, jag måste fixa så att nån tar hand om hundarna medan jag är borta, jag kanske är utan bil ett tag, osv osv. Det är svårt att förstå när man har nära till SC. Jag insåg inte det själv förrän jag hade skaffat en Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
granlundii

Inlägg av granlundii »

Ifall ingetdera alternativet känns riktigt bra så finns också möjligheten att ni tillfälligt köper nån annan (billigare) bil och väntar 1-2 år på exempelvis en ID3. Men det är klart - kan ju kännas länge att vänta 1-2 år när man inte kan vara 100% säker på att de elbilar som finns då faller en i smaken...
Nissan Leaf 2014
Verdi

Inlägg av Verdi »

granlundii skrev:
Ifall ingetdera alternativet känns riktigt bra så finns också möjligheten att ni tillfälligt köper nån annan (billigare) bil och väntar 1-2 år på exempelvis en ID3. Men det är klart - kan ju kännas länge att vänta 1-2 år när man inte kan vara 100% säker på att de elbilar som finns då faller en i smaken...

Varför ska man vänta på ID.3 som varken känns billig eller tillräckligt nyskapande.
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare

Inlägg av Tjosansa »

kenny skrev:
Verdi skrev:
kenny skrev:
Hela frågaställningen är ju egentligen i mina öron ungefär som att välja mellan Apple-produkter och andra produkter. Det funkar liksom inte, vill man ha en Apple-produkt (Tesla i detta fallet), så kvittar det vad det är för argument att inte köpa den, brandets dragningskraft är helt för stark, om man är mottaglig för det.

Jag tycker inte min Model 3 är PERFEKT, precis som min iPhone och Mac inte är perfekta, men tanken på att köpa en Dell eller HP, eller en Nissan Leaf är ju helt jävla uteslutet, det bara är så liksom.

Hahahaha. Humor <3
Verdi

Inlägg av Verdi »

kenny skrev:
Verdi skrev:
kenny skrev:

Ja det kanske är säkrast. Annars blandar jag in kärnkraft! :shock:
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Ärlig talat så finns det ingen elbil som säljs idag som jag skulle vara nöjd med , men om jag skulle vara tvungen att byta bort min bil idag skulle jag inte titta på någon annan än Model 3. Den bilen ger väl mest för pengarna idag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det är sant. Vilken elbil man än köper så är det fortfarande oftast en kompromiss. Man måste alltid välja bort nånting som man egentligen vill ha eller rentav behöver. Bland fossilbilarna finns alltid en massa alternativ, och då är det i princip bara plånboken som bestämmer. Och naturligtvis personliga preferenser såsom märke osv.
När det kommer till elbilar måste man ta det som finns. Jag hade aldrig köpt en bil i miljonklassen med sportbilsegenskaper, jag hade aldrig köpt en Volkswagen, och det hade aldrig fallit mig in att köpa en Audi, dessutom en fet SUV (utan drag dessutom :evil: ). Egentligen vill jag ha en kombibil med drag i prisklassen upp till max 400k kronor. Det är bara det där jäkla kravet att den ska gå på el som sätter stopp för mina önskemål.
Man kompromissar rätt mycket för att få den där eldriften.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

Kvalitén på M3 är inte sämre än någon annan amerikansk bil. Att bilen rasar och inte går att köra med händer inte oftare på en Tesla än vilken annan bil som helst. I alla biltester jag läst så har M3 fått minst medelbetyg på allt inkl. rostskydd, liksom de flesta bilar i den priskategorin får. Andrahandsvärdet är det ingen som vet men förstår inte varför det skulle vara sämre på en Tesla än någon annan bil.

Har själv ca. 15mil till SC men har inte ett sånt jobb där jag måste jobba dygnet runt alla veckans dagar året om utan att kunna ta "ledigt" för personliga ärenden nån gång.
Vid service över 4 timmar får du fri lånebil, under 4 timmar kan du sitta på SC och jobba (de har wifi, el och kontorsplatser du kan låna) om du nu har ett sånt typ av jobb.
Personligen tycker jag inte det är något problem att göra en utflykt till SC nån gång per år. Det tar drygt 1,5 timme köra dit (+~30min för dig) och lika lång tid köra hem. Kör du på morgonen är du tillbaka efter lunch om det är en service utan lånebil, annars är du tillbaka före. Om du inte kan/vill ta den tiden är valet enkelt.
granlundii

Inlägg av granlundii »

kikat skrev:
Kvalitén på M3 är inte sämre än någon annan amerikansk bil.
Det är väl just det jag och många andra är rädda för - att det är amerikansk kvalitet...
Nissan Leaf 2014
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Det är sant. Vilken elbil man än köper så är det fortfarande oftast en kompromiss. Man måste alltid välja bort nånting som man egentligen vill ha eller rentav behöver. Bland fossilbilarna finns alltid en massa alternativ, och då är det i princip bara plånboken som bestämmer. Och naturligtvis personliga preferenser såsom märke osv.
När det kommer till elbilar måste man ta det som finns. Jag hade aldrig köpt en bil i miljonklassen med sportbilsegenskaper, jag hade aldrig köpt en Volkswagen, och det hade aldrig fallit mig in att köpa en Audi, dessutom en fet SUV (utan drag dessutom :evil: ). Egentligen vill jag ha en kombibil med drag i prisklassen upp till max 400k kronor. Det är bara det där jäkla kravet att den ska gå på el som sätter stopp för mina önskemål.

Nåja. Tror nog du gillar dyra bilar mer än du vill erkänna. ;)
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

granlundii skrev:
kikat skrev:
Kvalitén på M3 är inte sämre än någon annan amerikansk bil.
Det är väl just det jag och många andra är rädda för - att det är amerikansk kvalitet...
Du måste ju också räkna laddtiden som du sparar dagligen om du köper Tesla istället för Kia. Du behöver inte jaga lediga laddare för de finns nästan överallt.
Det kan förändras med tiden men ingen vet hur lång tid det kommer att ta.
Bjorn N

Inlägg av Bjorn N »

Nek0 Det där med dagligen gäller väl bara om han är resande försäljare eller något, annars laddar han väl hemma nattligen och då är det inget problem.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Bjorn N skrev:
Nek0 Det där med dagligen gäller väl bara om han är resande försäljare eller något, annars laddar han väl hemma nattligen och då är det inget problem.
Kan bli problem på vintern med 1-fas laddning
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

nek0 skrev:
Bjorn N skrev:
Kan bli problem på vintern med 1-fas laddning
Förmodligen inget problem med laddningen. Köper man en E-Niro så kör man förmodligen inte så mycket, så då räcker det att ladda på låg effekt. Kör man längre sträckor och vill ha en bil som funkar som en bil utan att behöva tänka så mycket på laddning hela tiden så köper man en Tesla eller annat märke med snabb laddning.
Användarvisningsbild
Dancar
Teslaägare

Inlägg av Dancar »

Igen, stort tack för all återkoppling! Jag förstår att frågan i sig är svår att svara på och/eller klumpigt ställd. Men ville ändå få en känsla av om tråden skulle bli full av problem eller bara lovord eller någonstans där mittemellan. Jag tycker att jag har fått en klarare bild över läget nu. Det lutar åt att det blir en Tesla. Det verkar mest röra sig om kosmetiska problem i vilket fall och om jag skulle få ett måndagsex så får man väl konsolidera ihop alla problem så att de fixar allt samtidigt. Samt vara extra noggrann vid leveranskontrollen. Om jag tolkar er korrekt så verkar det iaf inte som att det är någon större mängd Tesla-kunder som pendlar till sina SC:s :)
Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Glöm inte referalkod när du beställer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:

Äh va? Min dyraste bil innan Teslan var en Mazda. Nej, jag gillar inte dyra bilar. Jag tycker faktiskt det är ganska jobbigt att åka omkring i en bil som kostar dubbelt så mycket som huser jag bor i. Alla glor på en och undrar om jag har rånat en bank. Det är i alla fall så det känns. Nej, jag vill inte ha dyra grejer. Det är inte min stil.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Det hjälper ju inte att en del skriver att de minsann aldrig någonsin har haft problem med sina Teslor. Det kan ju mycket väl vara så, och då är det bara att gratulera. Min erfarenhet är att det är mycket varierande kvalitet på Tesla, man vet inte riktigt vad man får. Det kanske har blivit bättre nu, det vet jag inte. Men det är inte avgörande i det här fallet. Det spelar ju ingen roll vilken bilmodell man har, det är sällan så att man aldrig behöver uppsöka en verkstad. Även om man har en hyfsat krångelfri bil så måste man ändå serva den, saker kan hända. Man använder ju bilen liksom. Den kommer troligen inte vara helt felfri hela tiden. Jag har alltid upplevt det som en stor belastning, bara själva vetskapen om att minsta lilla sak som händer med bilen kräver en massa planering, jag måste ta ledigt trots att jag kanske inte alls har tid, jag blir dessutom av med en del intäkter, jag måste fixa så att nån tar hand om hundarna medan jag är borta, jag kanske är utan bil ett tag, osv osv. Det är svårt att förstå när man har nära till SC. Jag insåg inte det själv förrän jag hade skaffat en Tesla.
"Hjälper inte"? Nähä?
Du tänker alltså att TS enbart var intresserad av negativa erfarenheter av bilen? Positiva erfarenheter är ej av intresse?

"Även om man har en hyfsat krångelfri bil så måste man ändå serva den,"
Nej faktiskt inte. Tesla har (som jag tror du vet) helt tagit bort kravet på att serva bilen. Garantin gäller ändå. Precis som jag skrev så hade jag helt kunnat strunta i att besöka SC utan att det hade fått några signifikanta negativa konsekvenser.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Jag hämtade ut min blåa SR+ i slutet av juni. Det enda felet jag har märkt var en bult som var dåligt åtdragen och skramlade på höger sida i trunken och det fixade jag själv. Hittills har jag inte hittat något annat fel. Paneler ser välpassade ut. Lacken verkar felfri. Klädsel och inredning likaså.

Så för min del, inte ett enda riktigt problem. Har kört lite drygt 500 mil nu.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Verdi skrev:
kenny skrev:

Jag tyckte det var en näranog perfekt parallell.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare

Inlägg av Rasmussen »

Jag känner såväl igen mig i din situation! För mig blev det att jag beställde E-niron. Det var i julas och då fanns inte sr+ på horisonten och awd kändes inte som ett alternativ iom högre pris och dubbla förmånsvärdet.

Hade jag beställt idag hade jag dock tveklöst valt tesla sr+. Jag fick min Kia i maj och har hunnit köra 2000mil i den, mestadels pendling kalmar-sthlm. Det är absolut inget fel på bilen, men det är precis som du skriver, varje gång jag möter en tm3 på vägen suktar jag efter den. Kian går helt problemfritt, men den känns plastig och ganska billig, folierade ytor på knappar har börjat släppa och måste bytas.

Jag kommer sannolikt beställa en sr+ i november då bonusen trillar in på kian. Jag kan inte säga att jag ångrar mig för andrahandsvärdet på eniron är bisarrt bra, jag kommer sannolikt ha ägt den gratis eller gå lite plus om värdena håller i sig som dom är idag..
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Läser man lite noggrannare så är nog 80% kosmetiska fel där bilen fortfarande gör lika bra jobb som transportör. Så utifrån det är det nog ingen större fara.

Med det sagt. Kör själv e-Niro sen 6mån. 1500 helt problemfria mil och inte en enda kosmetisk effekt, förutom att den är ganska ful redan från början :mrgreen:
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare

Inlägg av Tjosansa »

mati skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:

Äh va? Min dyraste bil innan Teslan var en Mazda. Nej, jag gillar inte dyra bilar. Jag tycker faktiskt det är ganska jobbigt att åka omkring i en bil som kostar dubbelt så mycket som huser jag bor i. Alla glor på en och undrar om jag har rånat en bank. Det är i alla fall så det känns. Nej, jag vill inte ha dyra grejer. Det är inte min stil.
Fick lite bromance vibbar av det där tills jag såg dina sista bilar. Lite Teslas hihi.
Själv har jag sagt till mig själv att aldrig köpa en ny Bil. Bröt det löftet 2013 med en ny Toyota Aygo. O nu 2019 med en ny Tesla Model 3.
Skriv svar