Audis helljusavbländning
Moderator: Redaktion
Audis helljusavbländning
Körde en Audi-SUV häromkvällen på gotländska landsvägar. Den hade automatisk avbländning på helljuset. Bilen är förvisso c:a två år gammal, men systemet var inte användbart. Den bländade ofta (var 100:e meter ungefär) av för sidoreflexer på vägen, men däremot inte för mötande bilar.
Model S system är ljusår bättre på detta. (Ljusår är väl korrekt enhet för att mäta braighet?)
Model S system är ljusår bättre på detta. (Ljusår är väl korrekt enhet för att mäta braighet?)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Audis helljusavbländning
Tyckte det funkade hyfsat bra på Volvon, men än så länge så tycker jag teslan verkar hantera det bättre.
Den är alltså mycket braigare.
Ja ljusår eller även parsec kan användas.
Den är alltså mycket braigare.
Ja ljusår eller även parsec kan användas.
Funkar klockrent på MB E-klass. Den missar aldrig att blända av och kan dessutom höja högersidan lite så att halvljuset blir bra på motorväg. Enda nackdelen är att den inte funkar i låga hastigheter, då är det bara halvljus som gäller, behöver iofs inte se så långt bort i 40-50 km/h.
Såg en video om detta systemet för ett tag sedan, ser riktigt grymt ut om de får det att fungera
http://www.motorauthority.com/news/1031 ... ghts-video
A5'an jag hade som sista bil före Tesla funkade bra, kanske lite sämre än Teslan men knappt märkbart.bylund skrev:Körde en Audi-SUV häromkvällen på gotländska landsvägar. Den hade automatisk avbländning på helljuset. Bilen är förvisso c:a två år gammal, men systemet var inte användbart. Den bländade ofta (var 100:e meter ungefär) av för sidoreflexer på vägen, men däremot inte för mötande bilar.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det systemet finns redan att beställa i flera modeller och från vad jag hört fungerar det riktigt bra.vigge50 skrev:Såg en video om detta systemet för ett tag sedan, ser riktigt grymt ut om de får det att fungera
Den sortens grejer är sånt jag önskar man kunde förvänta sig i en så dyr och hightech bil som Model S, men samtidigt förstår jag om det är svårt att ligga i framkant på precis alla kanter, särskilt för ett så litet företag.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Ja detta är ganska fräckt. Håller med att vissa sånna här grejer borde vara självklara på Model S. men som du säger så är det ett litet företag.danni skrev:Det systemet finns redan att beställa i flera modeller och från vad jag hört fungerar det riktigt bra.vigge50 skrev:Såg en video om detta systemet för ett tag sedan, ser riktigt grymt ut om de får det att fungera
Den sortens grejer är sånt jag önskar man kunde förvänta sig i en så dyr och hightech bil som Model S, men samtidigt förstår jag om det är svårt att ligga i framkant på precis alla kanter, särskilt för ett så litet företag.
De flesta premiumproducenter har liknande matrixljus till sina toppmodeller (och även under toppen ibland). Skulle bli förvånad om det inte kommer på Model X nu i höst och facelift Model S. Det är trots allt mer eller mindre standard i de dyrare bilarna nu för tiden. Att inte Model S har det beror nog på att dom inte har ändrat nåt i sina strålkastare sen 2013 (?) och på den tiden var det väl fortfarande lite ovanligt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ja det finns ju till och med att köpa till Mazda mfl.
Det kan ju såklart fungera olika bra, men förmodar att många inte utvecklar det själva utan köper in det från nån.
Tror att lite av anledningen till att Tesla inte har detta och även snålar in på kameror och annat som andra premiumbilar har är för att den helt enkelt blivit för dyr då.
Bilen är ju redan ganska kostsam, men det är ju av helt andra anledningar. Skulle man då lägga till en massa annat så springer det nog iväg rejält. Även om det är optioner så blir det mer för produktionslinjerna att hålla reda på vilket påverkar kostnaderna.
En maxad Model S ligger ju på ca 1,5 kkr idag.
Det hela känns som ganska oviktigt egentligen, men kan förstår att man kan sakna det om man haft det innan.
Det kan ju såklart fungera olika bra, men förmodar att många inte utvecklar det själva utan köper in det från nån.
Tror att lite av anledningen till att Tesla inte har detta och även snålar in på kameror och annat som andra premiumbilar har är för att den helt enkelt blivit för dyr då.
Bilen är ju redan ganska kostsam, men det är ju av helt andra anledningar. Skulle man då lägga till en massa annat så springer det nog iväg rejält. Även om det är optioner så blir det mer för produktionslinjerna att hålla reda på vilket påverkar kostnaderna.
En maxad Model S ligger ju på ca 1,5 kkr idag.
Det hela känns som ganska oviktigt egentligen, men kan förstår att man kan sakna det om man haft det innan.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Har verkligen de flesta premiumproducenter det redan? Vanliga adaptiva LED-strålkastare börjar bli standard, men den här sortens LED-matrisstrålkastare är det väl i stort sett bara Audi som har i produktion i dagsläget?
Problemet är sättet som de här teknologierna utvecklas. Det krävs stora investeringar. Bilföretagen köper in dem från en tredje part, ja, men de utvecklas i samarbete med den tredje parten, och bilföretaget finansierar en stor del av utvecklingen, och i gengäld får de ensamrätt på tekniken de första x antal åren. Därför kan exempelvis Audi vara först ut med en ny teknik som är utvecklad av exempelvis Bosch, och först ett par år senare börjar det dyka upp i precis varenda bil.
Problemet är sättet som de här teknologierna utvecklas. Det krävs stora investeringar. Bilföretagen köper in dem från en tredje part, ja, men de utvecklas i samarbete med den tredje parten, och bilföretaget finansierar en stor del av utvecklingen, och i gengäld får de ensamrätt på tekniken de första x antal åren. Därför kan exempelvis Audi vara först ut med en ny teknik som är utvecklad av exempelvis Bosch, och först ett par år senare börjar det dyka upp i precis varenda bil.
danni skrev:Har verkligen de flesta premiumproducenter det redan? Vanliga adaptiva LED-strålkastare börjar bli standard, men den här sortens LED-matrisstrålkastare är det väl i stort sett bara Audi som har i produktion i dagsläget?
Mercedes har haft det sedan 2 år till S-klassen, visserligen inte som standard, men mot ett pristillägg, jag har det i min.
Och det funkar kanonbra.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag hade nog inte riktigt jämfört Audis och Mercedes system. Audis är en massa individuellt kontrollerade lampor som styrs helt av mjukvara, medan Mercedes är ett par LED-kluster som vinklas med motorer (mer som Audis “vanliga” LED-strålkastare). Ett sånt system kan man väl tycka att Tesla borde kunna lyckas köpa in - såna har ju de flesta tillverkare numera (hos Seat är det till och med standard på vissa modeller).
Jag fick ge upp (eller skjuta upp) planerna på min Tesla... Leasingbolagen var för hårda mot min lilla firma o skulle ha minst 25% i första förhöja... Så nu fick det bli en V60 D5 TE (plug in hybrid) så jag i allafall får köra lite på el. (Ska såklart köra så mkt det bara går på el.)
Jag är en riktig volvo-fanatiker annars.. Så mår inte helt dåligt av mitt val, och när det gäller automatiska helljusen så fungerar Volvos adaptiva automatik fantastiskt! (Funkar typ som Audis gissar jag) Helljuset släcks inte vid möten eller om man kommer ikapp nån... det bara skärmas av precis där de andra fordonet/fordonen är. På sidan om andra bilar har man fortfarande fullt helljus.
Ska klara att följa och skärma av upp till 8 andra fordon samtidigt.. Blir det mer kör den över på halvljuset...
Om ni är intresserade kan jag "hänga kvar" lite på det här forumet och berätta om mina erfarenheter och vedermödor med en hybrid.
Jag är en riktig volvo-fanatiker annars.. Så mår inte helt dåligt av mitt val, och när det gäller automatiska helljusen så fungerar Volvos adaptiva automatik fantastiskt! (Funkar typ som Audis gissar jag) Helljuset släcks inte vid möten eller om man kommer ikapp nån... det bara skärmas av precis där de andra fordonet/fordonen är. På sidan om andra bilar har man fortfarande fullt helljus.
Ska klara att följa och skärma av upp till 8 andra fordon samtidigt.. Blir det mer kör den över på halvljuset...
Om ni är intresserade kan jag "hänga kvar" lite på det här forumet och berätta om mina erfarenheter och vedermödor med en hybrid.

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Ja, det kan ju vara intressant, tycker jag. Vore tex intressant att få veta verklig bränsleförbrukning och räckvidd på batteri.joel80 skrev:Om ni är intresserade kan jag "hänga kvar" lite på det här forumet och berätta om mina erfarenheter och vedermödor med en hybrid.
Jag hänger såklar också på Volvoforum.. (Otrogen...) och ägare av tidigare årsmodeller kör på allt mellan 0.1l/mil i snitt till 0.4l/mil. Allt beroende på laddmöjligheter och dagspendlingssträckor.. Samt hur många långresor det blir (där förbrukningen verkar vara mella 0.5-0.7l/mil beroende på hur gasglad och "laddad" bilen/föraren är.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Hur mycket en laddhybrid drar beror ju helt på ens körmönster. Det går att köra på prick 0,0 om man vill. Jag har haft färre långresor än vanligt i år och snittar nog runt 0,15-0,2 med min. Men på långresor drar den rätt rejält när batteriet tagit slut, runt en liter milen. Volvon är nog snålare med sin diesel.
Ja, det var främst på långresor jag tänkte, alltså när batteriet är slut.
(Förlåt OT.. Ska starta en ny tråd när det närmar sig..)
Det blir lite av ett "experiment" för att se hur den klarar mitt körmönster. Ungefär 1-2 dagar i veckan åker jag ca 16 mil.. X2. Kommer kunna ladda under dagen de flesta gånger tror jag.. Men runt 22-24 mil per sån resa (40-50km räckvidd på batteri) blir diesel..
Under de andra dagarna kör jag kanske 3 mil per dag.. Då troligen helt på batteri. Så totalt under veckan räknar jag att det blir ca 45 mil fossilt och 17-19 mil på el. Vissa veckor endast 22-23 mil fossilt och 13-15 mil el.
Det är inte optimalt.. Men alla mil på el blir en förbättring mot för hur det är nu!
Det blir lite av ett "experiment" för att se hur den klarar mitt körmönster. Ungefär 1-2 dagar i veckan åker jag ca 16 mil.. X2. Kommer kunna ladda under dagen de flesta gånger tror jag.. Men runt 22-24 mil per sån resa (40-50km räckvidd på batteri) blir diesel..
Under de andra dagarna kör jag kanske 3 mil per dag.. Då troligen helt på batteri. Så totalt under veckan räknar jag att det blir ca 45 mil fossilt och 17-19 mil på el. Vissa veckor endast 22-23 mil fossilt och 13-15 mil el.
Det är inte optimalt.. Men alla mil på el blir en förbättring mot för hur det är nu!