Leverans utanför storstäderna
Moderator: Redaktion
Vi beställning betalar man en summa för leverans. Trots det verkar det som att alla måste ta sig till ett befintligt SC. I USA levereras bilarna hem, borde det inte vara samma här om man har långt till SC?
Är det någon som har ställt saken på sin spets och vägrat resa för tusentals kronor?
Är det någon som har ställt saken på sin spets och vägrat resa för tusentals kronor?
Re: Leverans utanför storstäderna
Jag hade möjlighet att ta leverans hemma istället för vid Service Center. Det var visserligen 3 år sedan men då skulle det kostat 6000:- för att få bilen hemkörd. Någon avgift för själva leveransen finns väl inte annars?
Delivery and Final Inspection Fee är väl pappersarbetet vid leverans?
Delivery and Final Inspection Fee är väl pappersarbetet vid leverans?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
B99 skrev:Vi beställning betalar man en summa för leverans. Trots det verkar det som att alla måste ta sig till ett befintligt SC. I USA levereras bilarna hem, borde det inte vara samma här om man har långt till SC?
Alltså det är fraktavgift från fabrik till ditt SC & dokumentavgift. Nej, i USA levereras inte bilarna hem (möjligen i specialfall). De allra flesta hämtar sina bilar på ett SC.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Vad är Final Inspection Fee?Jeppe_E skrev:B99 skrev:Vi beställning betalar man en summa för leverans. Trots det verkar det som att alla måste ta sig till ett befintligt SC. I USA levereras bilarna hem, borde det inte vara samma här om man har långt till SC?
Alltså det är fraktavgift från fabrik till ditt SC & dokumentavgift. Nej, i USA levereras inte bilarna hem (möjligen i specialfall). De allra flesta hämtar sina bilar på ett SC.
Det vill du inte vetanek0 skrev:Vad är Final Inspection Fee?Jeppe_E skrev:B99 skrev:Vi beställning betalar man en summa för leverans. Trots det verkar det som att alla måste ta sig till ett befintligt SC. I USA levereras bilarna hem, borde det inte vara samma här om man har långt till SC?

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Rätt många på detta forum som vet vad jag och många andra vill och inte vill.Walker skrev:Det vill du inte vetanek0 skrev:Vad är Final Inspection Fee?Jeppe_E skrev:B99 skrev:Vi beställning betalar man en summa för leverans. Trots det verkar det som att alla måste ta sig till ett befintligt SC. I USA levereras bilarna hem, borde det inte vara samma här om man har långt till SC?
Alltså det är fraktavgift från fabrik till ditt SC & dokumentavgift. Nej, i USA levereras inte bilarna hem (möjligen i specialfall). De allra flesta hämtar sina bilar på ett SC.![]()
![]()

Nej men allvar är det inte slutlig inspektionsavgift?
Om det är det hur kan man leverera så många bilar med brister?
Jag menar ok bilen levereras med skador men då ska dom vara dokumenterade av Tesla själva. Har en på jobbet som kört sedan maj månad med skadad tröskel. Troligen har han inte sett själv och ingen annan vågar berätta får honom.
Teori: nu ser vi ju bara på bild. Skadan som syns på bilden skulle kunna vara dålig montering. En plugg i plastskyddet som inte är fastsatt ordentligt. Testa att trycka fast plastpanelen. ???nek0 skrev:Rätt många på detta forum som vet vad jag och många andra vill och inte vill.Walker skrev:Det vill du inte vetanek0 skrev:Vad är Final Inspection Fee?Jeppe_E skrev:B99 skrev:Vi beställning betalar man en summa för leverans. Trots det verkar det som att alla måste ta sig till ett befintligt SC. I USA levereras bilarna hem, borde det inte vara samma här om man har långt till SC?
Alltså det är fraktavgift från fabrik till ditt SC & dokumentavgift. Nej, i USA levereras inte bilarna hem (möjligen i specialfall). De allra flesta hämtar sina bilar på ett SC.![]()
![]()
Jag menar ok bilen levereras med skador men då ska dom vara dokumenterade av Tesla själva. Har en på jobbet som kört sedan maj månad med skadad tröskel. Troligen har han inte sett själv och ingen annan vågar berätta får honom.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Ser ut som att den nedersta plastlisten lossnat på mitten. Den lossnade i bak-kant på ena sidan på vår med med det va bara att dunka till den sen har den suttit kvar sen dess
Det är inte min bil så jag dunkar inte på den. Frågan är är det bara och trycka nu efter 5 månader eller ska man demontera skiten helt och plocka bort masa sand och sådant som hamnat där. Troligen är det transport skada och därför frågade jag från början vad Inspection Fee hos Tesla betyder.Remih skrev:Ser ut som att den nedersta plastlisten lossnat på mitten. Den lossnade i bak-kant på ena sidan på vår med med det va bara att dunka till den sen har den suttit kvar sen dess
Nä det förstår jag!nek0 skrev:Det är inte min bil så jag dunkar inte på den. Frågan är är det bara och trycka nu efter 5 månader eller ska man demontera skiten helt och plocka bort masa sand och sådant som hamnat där. Troligen är det transport skada och därför frågade jag från början vad Inspection Fee hos Tesla betyder.Remih skrev:Ser ut som att den nedersta plastlisten lossnat på mitten. Den lossnade i bak-kant på ena sidan på vår med med det va bara att dunka till den sen har den suttit kvar sen dess
Och precis som du säger så finns ju risken att där är fullt med skit om det varit så länge! Mitt va så max en dag så där lär inte varit särskilt mycke skit o den klickade i direkt.

Dom där listerna verkar lätt hoppa loss. Var samma på min på höger sida. SC satte dit den ordentligt igen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Tror inte att de hoppar loss av sig själva. De måste påverkas av något och jag tror att det var transport skada . Tycker att man borde fixat sådant innan leveransen.taliz skrev:Dom där listerna verkar lätt hoppa loss. Var samma på min på höger sida. SC satte dit den ordentligt igen.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Jo om de nu tvättar bilen är det ju svårt att undgå att se.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Jag förstår inte riktigt vad som ska ställas på någon form av spets. Sägs det någonstans att de har hemleverans? Men sedan visar det sig att de bara levererar på orter där de har verksamhet?B99 skrev:Vi beställning betalar man en summa för leverans. Trots det verkar det som att alla måste ta sig till ett befintligt SC. I USA levereras bilarna hem, borde det inte vara samma här om man har långt till SC?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Poängen var att det inte är något som är trasigt och måste bytas ut. Tveksamt att kalla det "skada".nek0 skrev:Tror inte att de hoppar loss av sig själva. De måste påverkas av något och jag tror att det var transport skada . Tycker att man borde fixat sådant innan leveransen.taliz skrev:Dom där listerna verkar lätt hoppa loss. Var samma på min på höger sida. SC satte dit den ordentligt igen.
Inget verkar ha skavt emot så jag tror mer det är från produktionslinjen. Nån monteringsrobot som inte är helt hundra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Jag hade precis samma sak. Ett lätt tryck uppåt, klick, och det var fixat. Har inte lossnat igen. Att kalla det en "skada" är nog att ta i.nek0 skrev:Rätt många på detta forum som vet vad jag och många andra vill och inte vill.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Kallar det skada för att plasten på bilden har skarp märken under så den bör bytas tycker jagrenes skrev:Jag hade precis samma sak. Ett lätt tryck uppåt, klick, och det var fixat. Har inte lossnat igen. Att kalla det en "skada" är nog att ta i.nek0 skrev:Rätt många på detta forum som vet vad jag och många andra vill och inte vill.
Ja, då har du bättre ögon än jag. Vilket får mig att tro att du antagligen skulle hitta en mängd fel på min bil också, som jag inte märker. Vilken slutsats man ska dra av det kan jag inte bestämma mig för.nek0 skrev:Kallar det skada för att plasten på bilden har skarp märken under så den bör bytas tycker jagrenes skrev:Jag hade precis samma sak. Ett lätt tryck uppåt, klick, och det var fixat. Har inte lossnat igen. Att kalla det en "skada" är nog att ta i.nek0 skrev:Rätt många på detta forum som vet vad jag och många andra vill och inte vill.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
Nej det syns inte på bilden .Skrapmärken är under inte på sidan. Jag har inte letat efter felet. Vet man att många har fått bilar med såna fel så dras ögonen ditrenes skrev:Ja, då har du bättre ögon än jag. Vilket får mig att tro att du antagligen skulle hitta en mängd fel på min bil också, som jag inte märker. Vilken slutsats man ska dra av det kan jag inte bestämma mig för.nek0 skrev:Kallar det skada för att plasten på bilden har skarp märken under så den bör bytas tycker jagrenes skrev:Jag hade precis samma sak. Ett lätt tryck uppåt, klick, och det var fixat. Har inte lossnat igen. Att kalla det en "skada" är nog att ta i.nek0 skrev:Rätt många på detta forum som vet vad jag och många andra vill och inte vill.