Vad säger era vänner och bekanta och annat löst folk?
Moderator: Redaktion
Vad säger era vänner och bekanta och annat löst folk?
Så mycket kommentarer man får av båda kända och helt okända människor. Alla hittills väldigt positiva.
Tills idag.
En person jag känner vagt dök upp när jag var hos en god vän. Han första fråga var;
"Jaha så är det du som är Teslamannen?"
Sen. "Snygg bil" Sen. "Men den har alldeles för dålig räckvidd. Läste på DN att han som testade den skulle åka till Borås men fick ta taxi hem"
Vad säger man?
Jag sa ingenting. Tyckte mest synd om honom.
Tills idag.
En person jag känner vagt dök upp när jag var hos en god vän. Han första fråga var;
Sen. "Snygg bil" Sen. "Men den har alldeles för dålig räckvidd. Läste på DN att han som testade den skulle åka till Borås men fick ta taxi hem"
Vad säger man?
MC Röd S85D.
Re: Vad säger era vänner och bekanta och annat löst folk?
Alla har hittills varit positiva. Det känns som att varje gång jag håller på och lastar in barn eller grejer i bilen och det finns folk i närheten så kommer någon fram och pratar. I samband med att folk frågar om räckvidd brukar jag nämna Superchargers som alltid imponerar.
Det enda negativa jag hört var från min mormor innan jag köpte den. Hon förbjöd mig att köpa.
Det enda negativa jag hört var från min mormor innan jag köpte den. Hon förbjöd mig att köpa.

Model X, Pearl White
Kanske skall säga att han skall läsa tidningen rättJohannes skrev:Så mycket kommentarer man får av båda kända och helt okända människor. Alla hittills väldigt positiva.
Tills idag.
Vad säger man?

När han är klar med det så kan han gå en kurs i källkritik

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Det har han nog gjort, den där knivmördaren som gjort testet skrev ju att han hade fått räckviddsångest och fått ta taxi hem efter att han struntat i en supercharger på vägen hem. Det är ju inte lätt för icke Teslaägare att förstå signifikansen i att skita i att ladda om man inte är van vid elbilar..chpaulin skrev:Kanske skall säga att han skall läsa tidningen rätt
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Det är ju det som är så sjukt irriterande med sån där skit. De läser något och sväljer det med hull och hår. För naturligtvis så litar de mer på tex DN än på en som faktiskt har en Tesla.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Vänner och de närmaste är väldigt till sig för min skull. De vet hur gärna jag vill ha den här bilen. Flera har redan bokat in sig på att få åka med, åka på lunch, etc, så fort den kommit.
Sen har ryktet börjat sprida sig lite längre bort i kretsarna. T.ex. så vet många hos min största kund om att jag beställt en (har flera av dem på Facebook etc). Och där är väl reaktionerna mest positiva, även om jag kan märka av lite avundsjuka och vibbar av att jag nog är lite överbetald, konsult som jag är (men jag blir bara den andre konsulten på det stället som har Tesla - det står en dagligen på parkeringen utanför!).
Sen har ryktet börjat sprida sig lite längre bort i kretsarna. T.ex. så vet många hos min största kund om att jag beställt en (har flera av dem på Facebook etc). Och där är väl reaktionerna mest positiva, även om jag kan märka av lite avundsjuka och vibbar av att jag nog är lite överbetald, konsult som jag är (men jag blir bara den andre konsulten på det stället som har Tesla - det står en dagligen på parkeringen utanför!).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag har alltid gjort det som känt rätt för mig. Vissa tycker att jag är en jäkla kapitalist och snobb medan andra tycker att jag lever som jag lär (All in for the environment!) .. 

Installerat 13,2 kWp solceller
Om ingenting annat hjälper - byt bekanta.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
De flesta känner inte till vad det är för bil men har inte stött på något negativt ännu. Det är klart att många tycker det är mycket pengar för en bil men det är inget direkt negativt som kommer från det. För att knyta an till Danni och den största kunden fast som anställd så verkar jobbarkompisarna vara positiva och har redan bestämt vem som får köra på lunchen. Nu är det dock inte så ofta som jag är på det kontoret men det kan nog bli mer när jag väl kan hämta bilen, verkar ju som man kommer på att man måste köra lite mer när man väl har en Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vissa människor kommer inte fatta förrän alla andra redan kör elbilar. De flesta jag känner är helt klart positiva. Det skojas så klart om allt standard, men det är inte på nått negativt sätt.
En del har snackat rent skit och rablat upp ett antal elbilsmyter, oftast förklarar jag bara enkelt att detta helt enkelt inte stämmet. Vissa köpte resonemangen, och Visst gör inte det. De som inte köper resonemangen lyssnar ändå inte på vad man säger, och kommer inte fatta vad man än säger. Bara att låta dom leva i sin värld.
En del har snackat rent skit och rablat upp ett antal elbilsmyter, oftast förklarar jag bara enkelt att detta helt enkelt inte stämmet. Vissa köpte resonemangen, och Visst gör inte det. De som inte köper resonemangen lyssnar ändå inte på vad man säger, och kommer inte fatta vad man än säger. Bara att låta dom leva i sin värld.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
De flesta har varit jättepositiva. Men du vet hur det är. Det finns alltid några som är lagda åt det avundsjuka hållet, oavsett hur bra stämning det är på arbetsplatsen i övrigt. Men som sagt, mest positivt. Och han som redan har fått sin Tesla verkar redan fått köra folk härs och tvärs i sin Tesla, så de flesta är nog väldigt intresserade och nyfikna.Svenssons skrev:De flesta känner inte till vad det är för bil men har inte stött på något negativt ännu. Det är klart att många tycker det är mycket pengar för en bil men det är inget direkt negativt som kommer från det. För att knyta an till Danni och den största kunden fast som anställd så verkar jobbarkompisarna vara positiva och har redan bestämt vem som får köra på lunchen. Nu är det dock inte så ofta som jag är på det kontoret men det kan nog bli mer när jag väl kan hämta bilen, verkar ju som man kommer på att man måste köra lite mer när man väl har en Tesla.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Det är ju bara en person som letar argument mot något som han har bestämt sig för att han inte vill ha (i grunden antagligen eftersom han inte ha råd). Mot en sådan person spelar det ingen roll vad man säger, dom hittar alltid nåt som är fel och därför kan dom inte köpa bilen. När han förstår att artikeln är fel, så hittar han någon på internet i nåt land som har problem med knakande mugghållare och det kan han absolut inte leva med, så då kör han på det argumentet tills någon förklarar även det för honom och så fortsätter det tills han faktiskt har råd att köpa en och alla negativa vinklingar försvinnerLarsL skrev:Det är ju det som är så sjukt irriterande med sån där skit. De läser något och sväljer det med hull och hår. För naturligtvis så litar de mer på tex DN än på en som faktiskt har en Tesla.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verkar som att man med en Tesla både behöver förklara vad en (riktig) elbil är och hur den fungerar. Samt att en jantelag kan göra sig påmind. Eftersom det kommer att dröja lite innan jag skaffar en Tesla. Så får jag tacka för allt förarbete ni gör med att förklara och försvara Tesla och elbilar
Så när det blir min tur kan jag bara köra och njuta utan att bli störd 

Ok, kanske missat just det där om att ta taxi i hans senaste artikel men kursen i källkritik borde iaf vara obligatorisk i grundskolan tycker jag. Alldeles för ofta tycker jag folk sväljer "sanningar" bara för att det står på nätet. Man skall vara skeptisk och ifrågasätta så man kan skapa sig en egen uppfattning från mer källor än en.Herr X skrev:Det har han nog gjort, den där knivmördaren som gjort testet skrev ju att han hade fått räckviddsångest och fått ta taxi hem efter att han struntat i en supercharger på vägen hem. Det är ju inte lätt för icke Teslaägare att förstå signifikansen i att skita i att ladda om man inte är van vid elbilar..chpaulin skrev:Kanske skall säga att han skall läsa tidningen rätt
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Varför bry sig?
Det är bara att med ett leende bekänna att det är outhärdligt.
För mig har dom första 3200 milen (på 9 månader) varit en plåga.
Det är väl det en skeptiker vill höra
Det är bara att med ett leende bekänna att det är outhärdligt.
För mig har dom första 3200 milen (på 9 månader) varit en plåga.
Det är väl det en skeptiker vill höra

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Jag upplever att det mest är undringar/kommentarer kring batteriers livslängd och räckvidden.
Personligen tycker jag batterierna är en win oavsett hur det går. Om batteripriserna sjunker kraftigt (och påverkar andrahandsvärde) blir det också billigare att byta vilket kan ge motsatt effekt. Folk glömmer gärna att Model S faktiskt är en fantastisk bil med aluminium osv mht andrahandsvärde.
Personligen tycker jag batterierna är en win oavsett hur det går. Om batteripriserna sjunker kraftigt (och påverkar andrahandsvärde) blir det också billigare att byta vilket kan ge motsatt effekt. Folk glömmer gärna att Model S faktiskt är en fantastisk bil med aluminium osv mht andrahandsvärde.
Jag tycker de flesta man pratar med kommer med många välkända kommentarer som man läst i tidningar om dålig räckvidd tar flera dagar att ladda osv.
Även flera kommentarer om lyxbil men försöker få dom att förstå att det för mig är en bra "bruksbil" som är billig i drift och nästa inga utgifter mer än däck och försäkring samt kanske en service då och då.
Har kört ca 4500 mil och har väl sparat in ca 45.000:- i soppa kostnad och elkostnaden kanske varit några tusenlappar i år.
Brukar pika frun varje månad när fanvakt kommer från Shell
Även flera kommentarer om lyxbil men försöker få dom att förstå att det för mig är en bra "bruksbil" som är billig i drift och nästa inga utgifter mer än däck och försäkring samt kanske en service då och då.
Har kört ca 4500 mil och har väl sparat in ca 45.000:- i soppa kostnad och elkostnaden kanske varit några tusenlappar i år.
Brukar pika frun varje månad när fanvakt kommer från Shell