2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: 2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av nx00 »

Jag tycker ljudet i SR+ är fenomenalt. Är så jävla nöjd.
Visst saknas de allra lägsta frekvenser, men i övrigt är det riktigt bra bas och grym ”punch” 40-50Hz och över.

Man kan installera en sub med amp, fanns en herre på YouTube som gjorde det. Men enl mig är det absolut inte värt mödan.
M3, ID3, M3P, MY
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: 2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av Henrik Torphammar »

Tjosansa skrev:
Leo skrev:
Börjar räckvidden kännas kort nu med sommardäck och +5 till +15 så är det nog läge att fundera på om det trots allt blev fel modell.

Med vinterdäck, slask, kyla så kommer det bli ännu mer kännbart med minska räckvidd. Särskilt om du kör mycket kortkörning med kallt batteri/bil osv.
Mm är rädd för det. Har varmt garage dock. O i jobbet står den ute men jag förvärmer väl den via mobilappen?

Tänker mest på det tekniska. Sentrymode tex. Vill kunna köra saker utan rädsla att det äter för mycket kraft.
Är det inte läge att flytta snarare än att köra bil så långt per dag?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Mikke
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 04 jul 2019 20:40
Kontakt:

Re: 2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av Mikke »

Personligen tycker jag att det är räckvidden som är den betydande skillnaden. Och där är ju dina behov som avgör. Även vinterförhållanden och eventuellt behov av dual motor. De andra funktionerna går ju att "lösa" på lite olika sätt.
http://www.EVConcept.se -Mobila laddare för elbilar och tillbehör till Tesla-
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: 2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av OfarligTesla »

Jag hade helt klart bytt om du nu känner dig osäker redan nu, det lär gnaga annars. Tycker själv att LR AWD är mycket bättre värde än sr+ med tanke på allt extra man får.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: 2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av zyax »

Man blir ju mer och mer nöjd med valet av LR RWD. Bästa värde för pengarna som tyvärr inte velat finnas mer.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
Jag hade helt klart bytt om du nu känner dig osäker redan nu, det lär gnaga annars. Tycker själv att LR AWD är mycket bättre värde än sr+ med tanke på allt extra man får.
Tycker LR AWD är ett uselt köp nu när P kostar så lite mer.
(Såvida man köper privat dvs).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av taliz »

zyax skrev:
Man blir ju mer och mer nöjd med valet av LR RWD. Bästa värde för pengarna som tyvärr inte velat finnas mer.
Bättre värde än SR+ men... bara ~15% mer för att få dubbla motorer med 450hk, 20” hjul, bättre bromsar och chassi... Bild

Hade man köpt en BMW eller Mercedes hade det kostat sisådär 50-100% mer. Dessutom hade försäkringen varit svindyr, och service och soppakostnader med förstås.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: 2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag hade helt klart bytt om du nu känner dig osäker redan nu, det lär gnaga annars. Tycker själv att LR AWD är mycket bättre värde än sr+ med tanke på allt extra man får.
Tycker LR AWD är ett uselt köp nu när P kostar så lite mer.
(Såvida man köper privat dvs).
Ja för prestandan är det ju bra pris, jag skulle dock inte ta i en med tång på grund av komforten. En P- utan sänkt fjädring och 20” fälgar är dock en riktigt bra deal.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag hade helt klart bytt om du nu känner dig osäker redan nu, det lär gnaga annars. Tycker själv att LR AWD är mycket bättre värde än sr+ med tanke på allt extra man får.
Tycker LR AWD är ett uselt köp nu när P kostar så lite mer.
(Såvida man köper privat dvs).
Ja för prestandan är det ju bra pris, jag skulle dock inte ta i en med tång på grund av komforten. En P- utan sänkt fjädring och 20” fälgar är dock en riktigt bra deal.
Komforten? Den är långt ifrån stötig. Väldigt bekväm IMO.
Enda nackdelen är högre förbrukning och vägljud med 20”. Men man kan ju sälja dom och sätta dit mindre, och på så vis typ spara in mellanskillnaden på en LR AWD och P dessutom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: 2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Komforten? Den är långt ifrån stötig. Väldigt bekväm IMO.
Enda nackdelen är högre förbrukning och vägljud med 20”. Men man kan ju sälja dom och sätta dit mindre, och på så vis typ spara in mellanskillnaden på en LR AWD och P dessutom.
Jag skulle inte kalla den väldigt bekväm, jag saknar verkligen en ställbar fjädring i den. Saknar jag visserligen i min S också men den är mjukare från start, nu finns det ju i Raven också. Passar bra när man ska köra sportigt men jag skulle helt klart vilja göra den mjukare annars. Rent generellt har jag tröttnat lite på 4-dörrarsbilar som är anpassade efter hård körning, jag tar hellre något 2-sitsigt för det och en bekvämare större bil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Komforten? Den är långt ifrån stötig. Väldigt bekväm IMO.
Enda nackdelen är högre förbrukning och vägljud med 20”. Men man kan ju sälja dom och sätta dit mindre, och på så vis typ spara in mellanskillnaden på en LR AWD och P dessutom.
Jag skulle inte kalla den väldigt bekväm, jag saknar verkligen en ställbar fjädring i den. Saknar jag visserligen i min S också men den är mjukare från start, nu finns det ju i Raven också. Passar bra när man ska köra sportigt men jag skulle helt klart vilja göra den mjukare annars. Rent generellt har jag tröttnat lite på 4-dörrarsbilar som är anpassade efter hård körning, jag tar hellre något 2-sitsigt för det och en bekvämare större bil.
Men nu var det mellan olika 3or vi jämförde, inte med Model S...
Jag körde ju en Volvo V60 innan, min M3P är minst lika bekväm trots 20” och sänkt fjädring.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2041
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: 2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av BrooklynS »

taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag hade helt klart bytt om du nu känner dig osäker redan nu, det lär gnaga annars. Tycker själv att LR AWD är mycket bättre värde än sr+ med tanke på allt extra man får.
Tycker LR AWD är ett uselt köp nu när P kostar så lite mer.
(Såvida man köper privat dvs).
Ja för prestandan är det ju bra pris, jag skulle dock inte ta i en med tång på grund av komforten. En P- utan sänkt fjädring och 20” fälgar är dock en riktigt bra deal.
Komforten? Den är långt ifrån stötig. Väldigt bekväm IMO.
Enda nackdelen är högre förbrukning och vägljud med 20”. Men man kan ju sälja dom och sätta dit mindre, och på så vis typ spara in mellanskillnaden på en LR AWD och P dessutom.
Pga bromsarna kan du inte sätta dit mindre än 20”.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Verdi

Re: 2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag hade helt klart bytt om du nu känner dig osäker redan nu, det lär gnaga annars. Tycker själv att LR AWD är mycket bättre värde än sr+ med tanke på allt extra man får.
Tycker LR AWD är ett uselt köp nu när P kostar så lite mer.
(Såvida man köper privat dvs).
Beror ju på hur mycket man värderar rycket från stillastående... Jag ser det mest som ett partytrick. Omkörningsprestanda är exakt samma t ex.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: 2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Komforten? Den är långt ifrån stötig. Väldigt bekväm IMO.
Enda nackdelen är högre förbrukning och vägljud med 20”. Men man kan ju sälja dom och sätta dit mindre, och på så vis typ spara in mellanskillnaden på en LR AWD och P dessutom.
Jag skulle inte kalla den väldigt bekväm, jag saknar verkligen en ställbar fjädring i den. Saknar jag visserligen i min S också men den är mjukare från start, nu finns det ju i Raven också. Passar bra när man ska köra sportigt men jag skulle helt klart vilja göra den mjukare annars. Rent generellt har jag tröttnat lite på 4-dörrarsbilar som är anpassade efter hård körning, jag tar hellre något 2-sitsigt för det och en bekvämare större bil.
Men nu var det mellan olika 3or vi jämförde, inte med Model S...
Jag körde ju en Volvo V60 innan, min M3P är minst lika bekväm trots 20” och sänkt fjädring.
Ja, och jag tycker M3P är för obekväm för en 4 dörrars bil. Går över gränsen så att säga.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: 2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av M3apan »

BrooklynS skrev:

Pga bromsarna kan du inte sätta dit mindre än 20”.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
fast detta stämmer inte. Det finns både 18" och 19" som passar på P med dom större bromsarna
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2041
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: 2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av BrooklynS »

M3apan skrev:
BrooklynS skrev:

Pga bromsarna kan du inte sätta dit mindre än 20”.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
fast detta stämmer inte. Det finns både 18" och 19" som passar på P med dom större bromsarna
Jaså? Ok, men inte Teslas egna som jag förstått det.

Bromsuppgraderingen diskvalificerar de mindre fälgarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: 2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av Tellus »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag hade helt klart bytt om du nu känner dig osäker redan nu, det lär gnaga annars. Tycker själv att LR AWD är mycket bättre värde än sr+ med tanke på allt extra man får.
Tycker LR AWD är ett uselt köp nu när P kostar så lite mer.
(Såvida man köper privat dvs).
Ja för prestandan är det ju bra pris, jag skulle dock inte ta i en med tång på grund av komforten. En P- utan sänkt fjädring och 20” fälgar är dock en riktigt bra deal.
Märker väldigt liten skillnad på fjädrings komforten på P+ med 20" och SR+ Med 18"
Med tanke på prestanda skillnaden tycker jag P+ är över förväntan komfortmässigt och SR+ lite av en besvikelse.
Mer däckljud i SR+ men det kan bero på att däcken är helt nya.

Dock drygt 15% lägre förbrukning på SR+ vid landsvägskörning
(Däcktryck i SR+ 2.8 och 3.0 i P+)
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: 2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av OfarligTesla »

Tellus skrev:
Märker väldigt liten skillnad på fjädrings komforten på P+ med 20" och SR+ Med 18"
Med tanke på prestanda skillnaden tycker jag P+ är över förväntan komfortmässigt och SR+ lite av en besvikelse.
Mer däckljud i SR+ men det kan bero på att däcken är helt nya.

Dock drygt 15% lägre förbrukning på SR+ vid landsvägskörning
(Däcktryck i SR+ 2.8 och 3.0 i P+)
Ja då kanske jag får avskriva hela 3an som obekväm då.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: 2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av Walker »

OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:
Märker väldigt liten skillnad på fjädrings komforten på P+ med 20" och SR+ Med 18"
Med tanke på prestanda skillnaden tycker jag P+ är över förväntan komfortmässigt och SR+ lite av en besvikelse.
Mer däckljud i SR+ men det kan bero på att däcken är helt nya.

Dock drygt 15% lägre förbrukning på SR+ vid landsvägskörning
(Däcktryck i SR+ 2.8 och 3.0 i P+)
Ja då kanske jag får avskriva hela 3an som obekväm då.
Ja, 3’an är bara skräp... fattar inte att NÅGON vill köpa en, och att så många säger att de är nöjda. :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: 2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av OfarligTesla »

Walker skrev:
Ja, 3’an är bara skräp... fattar inte att NÅGON vill köpa en, och att så många säger att de är nöjda. :roll:
Var skrev jag det? Hur är det med läsförståelsen egentligen?

Edit Kom på att det kanske handlar om att du är en halmgubbe-debattör istället. Vilket är det?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2240
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: 2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av tor-ake »

18"-hjul med 45-profil, pumpade till 3 bar fjädrar redan så lite att det inte rimligen kan spela någon roll om man går till 19" eller 20". Behöver gå ned ett par tum så att man kan få på rejält med gummisida och köra med drygt 2 bar istället om man vill att däcken skall fjädra.

Det sagt - komforten i 3an är lite speciell om man jämför med mina tidigare bilar, mercedes c-klass, e-klass, nissan leaf, och outlander. Euroleaf och Outlander är i en klass för sig, helt odugliga. Små ojämnheter går bra men en större grop eller ett litet fartgupp och man sitter och studsar så det känns i ryggen. Mercedes, oavsett hjul, allt mellan 15" och 18" filtrerar bort små ojämnheter genom att bussningar i upphängningarna är lagom mjuka så att ljud och vibrationer tas upp. Större hjulrörelser tas genom att fjädrar och dämpare är exakt anpassade för bilen - mercedes har 6 olika fjädrar och fem olika gummimellanlägg, och ett poängsystem där man räknar på axeltrycket beroende på hur bilen är utrustad. De tar komfort på allvar helt enkelt!

Skillnaden mellan en 3a och t.ex. en euroleaf och outlander kommer när man kör i ordentliga ojämnheter, den där riktiga smällen som känns i ryggen kommer aldrig, istället fjädrar den ganska precist och lagom, och börjar inte nicka eller studsa. Lite som en mercedes faktiskt, vilket inte är helt oväntat då hjulupphängningarna är ganska lika i konstruktionen. Och avstämningen av fjädrar och dämpare är ju enkel då det inte finns så många olika utföranden av bilen, med olika utrustning. Är väl i princip bara två olika batterier och med eller utan frontmotor.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2512
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: 2 dagar med sr+. Börjar ångra mitt val

Inlägg av NiklasTesla »

Dragracing eller Gillar du HIFI? skall den vara dragbil? Eller Planerar du som jag att köra ca120 mil per dag flera ggr per år så kan LR AWD vara värt köpet med längre räckvidd och högre laddhastighet (realtidsbaserad trafikinfo) samt två motorer för att dra ifrån det mesta på autobahn annars skulle jag rekommendra SR+ till alla som idag funderar på en elbil.
Skriv svar