Hej!
Första inlägget här. Jag håller på att undersöka vad ett köp av en Tesla Model S skulle kunna innebära för mig, och har nu tusen frågor. Tänkte börja med att ställa en av dem i alla fall.
Jag var inne på Teslas hemsida och läste om garantin på de begagnade bilarna som de själva säljer. Om man öppnar deras dokument om garantin för dessa bilar (https://www.tesla.com/sites/default/fil ... nty-sv.pdf) så kan man, längst ner på sida 3 (femte sidan i dokumentet...) läsa följande: "För privatkunder (d.v.s. ej företagskunder) som köper ett begagnat fordon direkt från Tesla, tillhandahåller vi den här begränsade garantin för ytterligare sinnesfrid." Jag tycker att det låter som att denna formulering säger att man inte får någon garanti på dessa fordon om man köper dem på företaget - men samtidigt så tycker jag att det låter helt tokigt. I övrigt har jag inte kunnat hitta någon mer information i frågan. Jag har mailat Tesla, men får inget svar. Jag provade att ringa dem, men det gav inte heller ett svar på frågan.
Väl mött!
/Tim
Garanti på CPO
Moderator: Redaktion
Re: Garanti på CPO
Hej Tim
Jag ”köpte” en CPO MS-14 för dryga 2 år sedan, som förmånsbil via DNB. Garantin har funkat fint och kommit väl till pass för några dörrhandtag, trasig spolarvätskepump, ett hjullager och nu senast en liten bit i tätningen runt glastaket. Det har aldrig varit några problem. Dessa gamla bilar tror jag till och med är tryggare att köpa lätt begagnade eftersom barnsjukdomar i någon mån kanske redan hunnit bli fixade. Enda nackdelen med att köpa CPO (förutom att du kan missa hårdvaruuppgraderingar) är att batterigarantin inte nollställs, vilket ju kan påverka dig själv om du tänker behålla bilen länge eller andrahandsvärdet när du säljer den...
/Fimpen
Jag ”köpte” en CPO MS-14 för dryga 2 år sedan, som förmånsbil via DNB. Garantin har funkat fint och kommit väl till pass för några dörrhandtag, trasig spolarvätskepump, ett hjullager och nu senast en liten bit i tätningen runt glastaket. Det har aldrig varit några problem. Dessa gamla bilar tror jag till och med är tryggare att köpa lätt begagnade eftersom barnsjukdomar i någon mån kanske redan hunnit bli fixade. Enda nackdelen med att köpa CPO (förutom att du kan missa hårdvaruuppgraderingar) är att batterigarantin inte nollställs, vilket ju kan påverka dig själv om du tänker behålla bilen länge eller andrahandsvärdet när du säljer den...
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23