Tesla har mest nöjda kunderna

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

[quote]
Topp 10

#MODELL VELDIG FORNØYDE
1.Tesla Model 3*81,99 %
2.Tesla Model S81,94 %
3.Tesla Model X81,53 %
4.Kia e-Niro*79,27 %
5.Hyundai Kona*78,14 %
6.Jaguar I-Pace*77,96 %
7.BMW i374,1 %
8.Hyundai Ioniq73,98 %
9.Opel Ampera-e73,11 %
10.Audi e-tron*71,43 %/quote]
https://www.dinside.no/motor/gjor-rent-bord/71620629
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Tesla har mest nöjda kunderna

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
Topp 10

#MODELL VELDIG FORNØYDE
1.Tesla Model 3*81,99 %
2.Tesla Model S81,94 %
3.Tesla Model X81,53 %
4.Kia e-Niro*79,27 %
5.Hyundai Kona*78,14 %
6.Jaguar I-Pace*77,96 %
7.BMW i374,1 %
8.Hyundai Ioniq73,98 %
9.Opel Ampera-e73,11 %
10.Audi e-tron*71,43 %/quote]
https://www.dinside.no/motor/gjor-rent-bord/71620629
Wow! Galet imponerande med tanke på vilka volymer de sålt där och den växtvärk man hört talas om från både service och SUC.

Att Tesla generellt har nöjdast ägare visste man ju, men att det såg så otroligt bra ut även i Norge förvånar.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Förvånande att etron ligger i botten.
Pga saknade krokarna, eller vad?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Förvånande att etron ligger i botten. Bild
Pga saknade krokarna, eller vad?
Audi e-tron har haft problem med krokarna och laddning.

Jag fick problem med bältet i baksätet, gick inte att låsa.
Med 5 personer som skulle åka 12 mil så började det låta TUUUUUUUUUUT!!!

Ringde Audi och ville ha bärgning, men eftersom det inte var förarplatsen som hade problem, så fick jag ingen bärgning!
Tack för den Audi....
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Zalman3 skrev:
Jag fick problem med bältet i baksätet, gick inte att låsa.
Med 5 personer som skulle åka 12 mil så började det låta TUUUUUUUUUUT!!!

Ringde Audi och ville ha bärgning, men eftersom det inte var förarplatsen som hade problem, så fick jag ingen bärgning!
Tack för den Audi....
Va. Har Audi ’förbättrat’ en funktion som vi inte ens vet behöver förbättras. Ett bälteslås fungerar ju i varje bil som finns.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Även mati hade ju ett bältesproblem i sin, fel monterat eller vad det var. Rätt udda, kanske dom bytt leverantör nyligen eller nått?
Men det lär ju knappast vara anledningen. Att många inte får sina krokar däremot känns rätt troligt.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Sickan skrev:
För min egen del finner jag undersökningar som dessa ganska meningslösa. Tror att det finns en stark koppling mellan var merparten av kunderna befinner sig på kurvan nedan, förväntningar på produkten och pris.

[img]https://www.ou.edu/deptcomm/dodjcc/grou ... ve.JPG/img]
Ja, definitivt. Men Norge är ju lite annorlunda med den mängden elbilar som finns där. Model S/X och BMW i3 har funnits länge i Norge. Tesla har nöjdare kunder än BMW. Model 3 har introducerats samtidigt som de flesta andra bilarna på listan. Det är bilar från flera stora etablerade märken men ändå har Tesla mer nöjda kunder.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Sickan skrev:
För min egen del finner jag undersökningar som dessa ganska meningslösa. Tror att det finns en stark koppling mellan var merparten av kunderna befinner sig på kurvan nedan, förväntningar på produkten och pris.

Model 3 som ligger i topp började ju levereras ganska precis samtidigt som étron som ligger i botten.

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Sickan skrev:
Borde vara samma för e-Tron? Eller tror du att de som valt e-Tron gått på myten om att ”När väl de etablerade tillverkarna kommer igång då...”?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Sickan skrev:

Visst är jag en early adopter.
Men när jag beställde en Tesla för 3 år sedan, då fanns det inga alternativ om man ville ha lång räckvidd och snabbladdning.

Om jag skulle beställa idag så finns det ju konkurrenter med hyfsad räckvidd och bra pris. Men i Norrland så är det fortfarande få, icke Tesla 150kW laddare att tillgå.

Så det hade blivit en Tesla igen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Sickan skrev:

Efter 6 år och stor ökande försäljning är det inte bara early adopters som äger Teslor längre i Norge. Där finns de överallt, iaf i städerna. På landsbygden är folk mer skeptiska och där ser man inte lika många. Så jag tror man kan gissa att siffrorna faktiskt betyder att ett stort flertal av en genomsnittlig bilägare i Norge uppfattar bilarna som mycket bra. Jag tror dock att en del ICE bilar skulle ha liknande siffror.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Sickan skrev:
Jag tror ändå på mina teorier. :D

Skämt åsido så tror jag inte denna typen av kundundersökningar är särskilt relevanta. Man ser dem i alla typer av branscher och hjärnan har en tendens att spela oss ett spratt, att motivera våra val osv. Dessutom beror det på hur undersökningen är gjord osv.

Jag vet inte förstås, men en gissning kan vara att en del e-tron-köpare inte förväntade sig några ”barnsjukdomar” eller en annan typ av bilåkande och därmed inte är nöjda. De jag känner som köpt dem har tagit steget från fossila premiumvarianter av Audi. Spekulationer så klart.

Mina förväntningar på Tesla är ganska låga, gissningsvis kommer jag att uppleva den som bättre och ge ett högre betyg än de ska ha. Som när man hör mycket gott eller dåligt om en film. :)
Låga? Varför väljer du då en Tesla? Förväntar du dig att bilen ska prestera dåligt så bör du ju köpa något annat.

Jag håller inte alls med i resonemanget. Man väljer ju den bil man förväntar sig vara bäst för pengarna.

Tesla har ju dessutom rekordhöga NPS-nivåer. Rekordhöga oavsett bransch, inte bara bland biltillverkare... Man rekommenderar ju knappast en produkt till en vän om man inte tror/anser att den faktiskt är bättre än konkurrensen, oavsett förväntningar.

Att Tesla dominerar sådana här undersökningar är ju "sen gammalt". Det intressanta med just denna tycker jag var att man hört så väldigt mycket om "växtvärk" i Norge. Det har ju aldrig hänt i världshistorien att en biltillverkare "tagit över" en hel marknad. Än mindre så snabbt som det gått med Tesla. Jag tycker det är helt otroligt imponerande att de klarat att göra detta och ändå lyckats hålla kunderna nöjdare än alla andra tillverkare som inte alls haft samma problematik.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Även mati hade ju ett bältesproblem i sin, fel monterat eller vad det var. Rätt udda, kanske dom bytt leverantör nyligen eller nått?
Men det lär ju knappast vara anledningen. Att många inte får sina krokar däremot känns rätt troligt.
Ja, mitt bälte på passagerarsidan var felmonterat på det viset att det inte fanns någon "hane" att trycka i lås-"honan". Fast det var ju rent slarv från fabriken, både i monteringen och sedan i slutkontrollen. Jag tror inte att det har med leverantören att göra, och framförallt inte med bältespåminnelsen. Det känns som två olika fel.
Att norrmännen är missnöja pga krokar de inte har fått är däremot extremt sannolikt. Som jag har förstått det är det i huvudsak norska bilar som är drabbade (flera hundra) just eftersom de första bilarna levererades till Norge. Synd, för det är en bra bil. Men om man bara kan svara med ja eller nej på frågan om man är nöjd med bilen så svarar nog de flesta med nej i det här fallet. Det skulle jag göra, fast jag är nöjd med bilen för övrigt. Men har man köpt bilen pga dragförmågan, vilket jag antar att de flesta har gjort, så är ett bottenbetyg det enda man kan ge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar