1-fas 32A
Moderator: Redaktion
1-fas 32A
Är det vanligt att bilar har stöd för mer än 1x16A på enfas, tänker mig 1x32A ?
Sitter och försöker ta fram en bra box till samfälligheten och inser att det skulle vara enklare för lastbalanseringen med enfas boxar, men ser att en del finns både boxar med 1x16A och även 1x32A.
Sitter och försöker ta fram en bra box till samfälligheten och inser att det skulle vara enklare för lastbalanseringen med enfas boxar, men ser att en del finns både boxar med 1x16A och även 1x32A.
Re: 1-fas 32A
Ja, det är ganska vanligt med bilar som klarar hög effekt på 1-fas.
Lastbalansering är bara att ha i systemet eftersom alla bilar sällan kommer behöva ladda lika mycket lika ofta. Vet inte om det blir så mycket svårare att lastbalansera om man har 3-fas heller.
Lastbalansering är bara att ha i systemet eftersom alla bilar sällan kommer behöva ladda lika mycket lika ofta. Vet inte om det blir så mycket svårare att lastbalansera om man har 3-fas heller.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5885
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 1-fas 32A
Model S å X kan iaf ladda 32 A enfas. Det är faktiskt dubbelt så bra som 16A förstås, vilket inte alltid räcker att ladda en modell S över natt. Dra fram trefas 32 ledning hur som helst, så ni enkelt kan uppgradera boxarna vb.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 1-fas 32A
Ja enfas 32A är vanligt. De flesta elbilar idag som bara laddar på 1fas klarar 32A.
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: 1-fas 32A
Du kanske mer skulle ställa dig frågan hur ofta behovet utav 32A är för en boende i förening. Oftast står ju bilen länge.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5885
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 1-fas 32A
Jag vill hävda att behov av kapacitet finns av och till. Att sedan bara en lite del utnyttjas för det mesta är en annan sak. Men att bygga enfas 16 A är nog dumsnålt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 1-fas 32A
Tack för input. Oftast klarar man sig på enfas 16a, det ger ca 24mil på en natt.
Det jag tänker mig att om "kräm" finns kvar på servisen att det skulle vara trevligt att ha möjlighet att erbjuda 32A, tex finns en del som kör taxi i området som skulle vara intresserade av mera laddning än enfas 16A.
Varför inte trefas 16A ? Det skulle vara fint, men ser hellre att fler kan dela på ström än att en trefas bilar (läs taxi
) allokerar tre faser även om det är lastbalansering inblandad. I extremfall skulle det kunna bli så att en trefas bil får 3fas 6A som minsta laddning, isåfall bättre med enfas boxar då hade tre bilar kunnat dela på enfas 6A.
Någon som har erfarenhet av "kösystem" i lastbalansering med ChargeAmps/Defa´s eller andra boxar?
Fungerar det bra med bilar?
Det jag tänker mig att om "kräm" finns kvar på servisen att det skulle vara trevligt att ha möjlighet att erbjuda 32A, tex finns en del som kör taxi i området som skulle vara intresserade av mera laddning än enfas 16A.
Varför inte trefas 16A ? Det skulle vara fint, men ser hellre att fler kan dela på ström än att en trefas bilar (läs taxi

Någon som har erfarenhet av "kösystem" i lastbalansering med ChargeAmps/Defa´s eller andra boxar?
Fungerar det bra med bilar?
Re: 1-fas 32A
Värt att veta är att om man hamnar i ett läge där det bara finns 6A på en fas till varje bil så kastar man mycket effekt i sjön. Effektiviteten i laddningen är väldigt dålig där på många bilar. Exempelvis lite äldre Zoe är enligt uppgift bara 50% effektiva där. Leaf är också dålig, tror model 3 är det med.
Nästan så att det är bättre att köra "brown out" i det läget.
Nästan så att det är bättre att köra "brown out" i det läget.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: 1-fas 32A
Effekten går väl inte förlorad? Det kan dock vara så att uppvärmning av batteri tar större delen under vinterhalvåret. Sommar och garage spelar det dock mindre roll.tor-ake skrev:Värt att veta är att om man hamnar i ett läge där det bara finns 6A på en fas till varje bil så kastar man mycket effekt i sjön. Effektiviteten i laddningen är väldigt dålig där på många bilar. Exempelvis lite äldre Zoe är enligt uppgift bara 50% effektiva där. Leaf är också dålig, tror model 3 är det med.
Nästan så att det är bättre att köra "brown out" i det läget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 1-fas 32A
Nej om det är ett varmgarage som uppvärms av direktel (och inte spillvärme från resten av fastigheten) så går det ju på unfgefär ett ut.
Men det är inte uppvärmning av batteriet, vilket kan vara positivt på vintern, som drar all "förlorad" effekt (speciellt inte i ett varmgarage) utan verkar tyvärr vara tomgångsförbrukning i bilens datorer och i själva laddaren. I Zoe är det definitivt i laddaren som mycket effekt försvinner (blir värme), eftersom den har ett "innovativt" sätt att göra likström via motorlindningarna.
Men det är inte uppvärmning av batteriet, vilket kan vara positivt på vintern, som drar all "förlorad" effekt (speciellt inte i ett varmgarage) utan verkar tyvärr vara tomgångsförbrukning i bilens datorer och i själva laddaren. I Zoe är det definitivt i laddaren som mycket effekt försvinner (blir värme), eftersom den har ett "innovativt" sätt att göra likström via motorlindningarna.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: 1-fas 32A
Tack för input, inser att ChargeAmps 1x32A box inte har schuko uttag så det blev en ikkefråga.
Kan verkningsgraden vara bättre vid 3x6A än 1x6A ? Tänker att en trefas box laddar klart bilarna snabbare och då får man använda kösystem istället?
Servisen är på 3x50A, 65 platser med motorvärmaruttag. Går troligen att uppgradera abbonemanget vid behov, men svårt att sia om framtiden hur många platser som kommer nyttjas av elbilar.
Kan verkningsgraden vara bättre vid 3x6A än 1x6A ? Tänker att en trefas box laddar klart bilarna snabbare och då får man använda kösystem istället?
Servisen är på 3x50A, 65 platser med motorvärmaruttag. Går troligen att uppgradera abbonemanget vid behov, men svårt att sia om framtiden hur många platser som kommer nyttjas av elbilar.
Re: 1-fas 32A
Jag skulle sia att i framtiden kan alla 65 platserna vara upptagna av elbilar men hur många år in i framtiden det är och hur stort behovet för dessa elbilar att ladda vill jag inte sia om... 

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5885
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 1-fas 32A
Motorvärmarna används främst på morgontimmarna tänker jag. Då är det bra om de flesta elbilarna redan har laddat klart. Så trefas skulle underlätta detta i hög grad. Alla kommer inte heller hem klockan 17:00 och börjar ladda samtidigt, så ett antal bilar kommer att överlappa och effekten på varje bil blir mindre. Har man trefas kommer nog majoriteten ändå att ha laddat klart inom några få timmar om det finns trefas. Har man bara enfas kommer ganska många bilar att ladda samtidigt som behovet av motorvärmare/kupevärmare uppstår. Elbilarna kommer också att vilja värma kupén på morgonen. Kanske går att få någon statistik över förbrukninsprofilen från någon som installerat redan ?yps skrev:Tack för input, inser att ChargeAmps 1x32A box inte har schuko uttag så det blev en ikkefråga.
Kan verkningsgraden vara bättre vid 3x6A än 1x6A ? Tänker att en trefas box laddar klart bilarna snabbare och då får man använda kösystem istället?
Servisen är på 3x50A, 65 platser med motorvärmaruttag. Går troligen att uppgradera abbonemanget vid behov, men svårt att sia om framtiden hur många platser som kommer nyttjas av elbilar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 1-fas 32A
Men då lär vi prata 3-fasSvenssons skrev:Jag skulle sia att i framtiden kan alla 65 platserna vara upptagna av elbilar men hur många år in i framtiden det är och hur stort behovet för dessa elbilar att ladda vill jag inte sia om...
Re: 1-fas 32A
Dimensioneringsmässig MATNING till garaget kan du schablonmässigt räkna med 2A 3-fas/bil. Dvs med 16A 3-fas så räcker det till 8st bilar om man lastbalanserar smart osv.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: 1-fas 32A
Har sett siffran 1200mil/år för genomsnittsnittbilen i Sverige.
Räkna högt:
1500 mil som körs 45 arbetsveckor och då ladda 5 nätter på 5 timmar för en elbil som drar 3kw/mil.
Medelladdeffekt: (1500*3)/(45*5*5)=4kW
På ett stort garage med många bilar som smetar ut effekten så borde det typ duga med 1fas 16A = 3.7kW eller 3fas 6A = 4.1kW
Räkna rimligt:
1200mil på 52 veckor. 7 dagar i veckan. Ladda 8 timmar. 2kW/mil.
(1200*2)/(52*7*8)=0.8kW
Räkna högt:
1500 mil som körs 45 arbetsveckor och då ladda 5 nätter på 5 timmar för en elbil som drar 3kw/mil.
Medelladdeffekt: (1500*3)/(45*5*5)=4kW
På ett stort garage med många bilar som smetar ut effekten så borde det typ duga med 1fas 16A = 3.7kW eller 3fas 6A = 4.1kW
Räkna rimligt:
1200mil på 52 veckor. 7 dagar i veckan. Ladda 8 timmar. 2kW/mil.
(1200*2)/(52*7*8)=0.8kW
Re: 1-fas 32A
Annat sätt att se på det.
90% av dagliga resebehovet med bil är kortare än 5mil har figurerat i flertalet studier.
5mil med 3kW/mil en kall dag. Ger att det är ca 15kWh som ska fyllas på varje natt.
15kWh på 5 timmar blir ju 3kW effekt.
16kWh på 8 timmar blir 2kW.
Om varje plats får mellan 3 och 4kW så löser det nog behovet för väldigt många
Problemet är dom som kör 30mil på dan och sen ska snabbladda för att kunna skjutsa ungar på hockey en timme efter hemkomst. Dom vill ha 22kW laddning.
Förbjud hockey mao
90% av dagliga resebehovet med bil är kortare än 5mil har figurerat i flertalet studier.
5mil med 3kW/mil en kall dag. Ger att det är ca 15kWh som ska fyllas på varje natt.
15kWh på 5 timmar blir ju 3kW effekt.
16kWh på 8 timmar blir 2kW.
Om varje plats får mellan 3 och 4kW så löser det nog behovet för väldigt många
Problemet är dom som kör 30mil på dan och sen ska snabbladda för att kunna skjutsa ungar på hockey en timme efter hemkomst. Dom vill ha 22kW laddning.
Förbjud hockey mao

Re: 1-fas 32A
Snart kommer förutsättningarna på elmarknaden att förändras. Energimarknadsinspektionen håller på att undersöka ifall elnätstarifferna ska harmoniseras mellan elnätsföretagen.
Om det blir en harmonisering kommer det troligen handla om att alla elnätsföretag behöver införa en så kallad effekttariff. En sådan nättariff går ut på att kunden får betala för max effekten de tar ut från nätet och inte hur många kWh de tar ut över tid.
Detta betyder i praktiken att det blir klart mycket dyrare att ha en snabb laddare hemma. Några elnätsföretag som har effekttariff redan är Sollentuna Energi&Miljö(SEOM) & Malungs Elnät.
Kostnads exempel om man bor i Sollentuna. Priserna nedan under vinter då 1 kW kostar 106,25 kr inkl moms.
3,3 kW = 350 kr
7,2 kW = 765 kr
11 kW = 1168 kr
22 kW = 2337 kr
En lite tröst är att SEOM endast mäter uttagen som sker vardagar kl 7-19. Övrig tid tas ingen effektavgift ut.
Detta är för att de vill förflytta effektuttag från dagtid till kvällstid. Men allt eftersom effektbehovet ändras kan även tiderna då de mäter komma att ändras. Så det finns möjlighet att ladda snabbt och fortfarande göra det billigt om man kan styra så att den endast laddar efter 19 och före 7.
Jag har hört att det finns elnätsföretag som räknar ut effektkostnaden baserat på årets alla timmar. I dessa nät har kunden ingen möjlighet att ladda snabbt utan att betala för sig.
Vad vill jag säga med detta. Stirra dig inte blind på effekten på boxarna du vill sätta in i föreningen. Kolla hur er elnätstariff är utformad och ta höjd för att den kan komma att ändras och bli effektbaserad.
Redan nästa år planerar Vattenfall att gå över till effekttariffer.
/Niclas
Om det blir en harmonisering kommer det troligen handla om att alla elnätsföretag behöver införa en så kallad effekttariff. En sådan nättariff går ut på att kunden får betala för max effekten de tar ut från nätet och inte hur många kWh de tar ut över tid.
Detta betyder i praktiken att det blir klart mycket dyrare att ha en snabb laddare hemma. Några elnätsföretag som har effekttariff redan är Sollentuna Energi&Miljö(SEOM) & Malungs Elnät.
Kostnads exempel om man bor i Sollentuna. Priserna nedan under vinter då 1 kW kostar 106,25 kr inkl moms.
3,3 kW = 350 kr
7,2 kW = 765 kr
11 kW = 1168 kr
22 kW = 2337 kr
En lite tröst är att SEOM endast mäter uttagen som sker vardagar kl 7-19. Övrig tid tas ingen effektavgift ut.
Detta är för att de vill förflytta effektuttag från dagtid till kvällstid. Men allt eftersom effektbehovet ändras kan även tiderna då de mäter komma att ändras. Så det finns möjlighet att ladda snabbt och fortfarande göra det billigt om man kan styra så att den endast laddar efter 19 och före 7.
Jag har hört att det finns elnätsföretag som räknar ut effektkostnaden baserat på årets alla timmar. I dessa nät har kunden ingen möjlighet att ladda snabbt utan att betala för sig.
Vad vill jag säga med detta. Stirra dig inte blind på effekten på boxarna du vill sätta in i föreningen. Kolla hur er elnätstariff är utformad och ta höjd för att den kan komma att ändras och bli effektbaserad.
Redan nästa år planerar Vattenfall att gå över till effekttariffer.
/Niclas
Re: 1-fas 32A
Solceller verkar vara en lösning på att minska kostnaderna då och om det bara är 7-19 så kan man fortsätta att ladda på natten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 1-fas 32A
Kan inte mycket om solceller utan googlade snabbt.Svenssons skrev:Solceller verkar vara en lösning på att minska kostnaderna då och om det bara är 7-19 så kan man fortsätta att ladda på natten.
http://www.svesol.se/solel säger 1 kW per 7 m2. Detta är troligen maxeffekten en väldigt solig dag med optimala förhållanden.
https://www.solcellskollen.se/vanliga-f ... -solceller säger att det kostar 100 000 kr att installera en 5 kW anläggning. Även här tror jag det handlar om optimala förutsättningar för att komma upp i de utlovade 5 kW.
Re: 1-fas 32A
Solceller ger effekt under de tider som effektbristen är som störst. Visserligen så är det lite svagt på morgonen men under resten av dygnets ljusa timmar när industri och andra jobb behöver effekten så levererar solceller. Har man solceller så kommer man alltså ha en lägre toppeffekt mellan 7-19 större del på året. Vintern ställer dock till det så man får börja med att elda saker under denna tid. Värmepump, direktverkande el osv lär inte vara billiga.NiclasS skrev:Kan inte mycket om solceller utan googlade snabbt.Svenssons skrev:Solceller verkar vara en lösning på att minska kostnaderna då och om det bara är 7-19 så kan man fortsätta att ladda på natten.
http://www.svesol.se/solel säger 1 kW per 7 m2. Detta är troligen maxeffekten en väldigt solig dag med optimala förhållanden.
https://www.solcellskollen.se/vanliga-f ... -solceller säger att det kostar 100 000 kr att installera en 5 kW anläggning. Även här tror jag det handlar om optimala förutsättningar för att komma upp i de utlovade 5 kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 1-fas 32A
Tack för input, kanske större anledning att ha större boxar och kunna ladda snabbare under natten, beroende på hur priserna ser ut på servis under dygnets timmar. Redan nu finns det låg och hög tariff hos Ellivo som alternativ, då hög är 1 nov - 31 mars mellan 7-19, resten låg avgift.NiclasS skrev:Snart kommer förutsättningarna på elmarknaden att förändras. Energimarknadsinspektionen håller på att undersöka ifall elnätstarifferna ska harmoniseras mellan elnätsföretagen.
Om det blir en harmonisering kommer det troligen handla om att alla elnätsföretag behöver införa en så kallad effekttariff. En sådan nättariff går ut på att kunden får betala för max effekten de tar ut från nätet och inte hur många kWh de tar ut över tid.
Detta betyder i praktiken att det blir klart mycket dyrare att ha en snabb laddare hemma. Några elnätsföretag som har effekttariff redan är Sollentuna Energi&Miljö(SEOM) & Malungs Elnät.
Kostnads exempel om man bor i Sollentuna. Priserna nedan under vinter då 1 kW kostar 106,25 kr inkl moms.
3,3 kW = 350 kr
7,2 kW = 765 kr
11 kW = 1168 kr
22 kW = 2337 kr
En lite tröst är att SEOM endast mäter uttagen som sker vardagar kl 7-19. Övrig tid tas ingen effektavgift ut.
Detta är för att de vill förflytta effektuttag från dagtid till kvällstid. Men allt eftersom effektbehovet ändras kan även tiderna då de mäter komma att ändras. Så det finns möjlighet att ladda snabbt och fortfarande göra det billigt om man kan styra så att den endast laddar efter 19 och före 7.
Jag har hört att det finns elnätsföretag som räknar ut effektkostnaden baserat på årets alla timmar. I dessa nät har kunden ingen möjlighet att ladda snabbt utan att betala för sig.
Vad vill jag säga med detta. Stirra dig inte blind på effekten på boxarna du vill sätta in i föreningen. Kolla hur er elnätstariff är utformad och ta höjd för att den kan komma att ändras och bli effektbaserad.
Redan nästa år planerar Vattenfall att gå över till effekttariffer.
/Niclas