Fartsänkning AP, helt oväntat

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Fartsänkning AP, helt oväntat

Inlägg av renes »

Jag upplevde en konstig maxhastighet sänkning på farthållaren idag. SR+, HW 2.5, och jag har FSD (vilket nog inte har med saken att göra).

Körde på Bärbyleden i Uppsala österut med farthållaren på 90. När jag passerade avfarten till Gysingevägen gick farthållaren ner till 70 i den blå cirkeln och bilen bromsade in. 2-3 sekunder senare flippade den upp till 90 igen. Gysingevägen som korsar under Bärbyleden har en fartbegränsning på 50 (eller 40, är osäker) där, inte 70.

För det första visste jag inte ens att farthållaren kunde ändra hastighet, det har den aldrig tidigare gjort för mig. För det andra, varför 70, när ingenting i närheten har den gränsen?

Jag pratar alltså om farthållare, en dutt. 2019.32.2.1.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Verdi

Re: Fartsänkning AP, helt oväntat

Inlägg av Verdi »

Den sänker farten i skarpa kurvor. Nåt annat har jag inte märkt. Den kanske trodde du skulle svänga av?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Verdi skrev:
Den sänker farten i skarpa kurvor. Nåt annat har jag inte märkt. Den kanske trodde du skulle svänga av?
Den kanske tyckte jag borde svänga av, men jag gav den inga indikationer att jag tänkte göra det. Jag hade inte heller något navigationsmål satt. Men varför 70? Avfarten har en 50 skylt.

När den sänker farten i kurvor, ser du maxfarten i cirkeln gå ner samtidigt?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare

Inlägg av Xmag »

Jag har liknade beteende på Essingeleden S vid Gröndalsavfarten. Det snurrar runt en blå cirkel runt ”hastighetsskylten” på skärmen och farten sänks. Varje dag på samma ställe. Men tror den sänker till 50.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare

Inlägg av hencjo »

Det händer mig ideligen på R40 utanför Göteborg. Den gillar att spontanblinka också trots att jag bara kör på AP (inte NoA).
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare

Inlägg av samuelsu »

Har visserligen en S med AP1, men har samma fenomen på några specifika ställen. På E4 mellan ånäset och Lövånger finns ett ställe där den går ner till 70 i ca 200m trots skyltat 90. Det intressanta är att det är ett känt viltställe, där det ofta blir dimma med dålig sikt. En svacka med öppna fält. Märkligt.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Så gör min MS AP2.5 precis som Xmag men där har bilen tagit avfarten redan och sänker hastigheten. Men har också märkt att den gör såsom renes beskriver det, alltså om man ligger på högra filen och kör förbi avfarter så sänker den hastigheten för att sedan höja igen. Skit irriterande så jag kör aldrig i högerfil annat än när jag ska ta avfarten.
Tror att Tesla har lite random beteende för att det ska låta så coolt, det gillar Elon, precis som andra roliga saker som spel o easter eggs m.m. :lol:

En sak till som irriterar mig dagligen är när AP är på så vägrar bilen köra om andra bilar i Eugeniatunneln södergående trots att jag trycker ner gaspedalen men så fort jag släpper det så saktar den ner igen.
Användarvisningsbild
mews
Teslaägare

Inlägg av mews »

thedude skrev:
Så gör min MS AP2.5 precis som Xmag men där har bilen tagit avfarten redan och sänker hastigheten. Men har också märkt att den gör såsom renes beskriver det, alltså om man ligger på högra filen och kör förbi avfarter så sänker den hastigheten för att sedan höja igen. Skit irriterande så jag kör aldrig i högerfil annat än när jag ska ta avfarten.
Tror att Tesla har lite random beteende för att det ska låta så coolt, det gillar Elon, precis som andra roliga saker som spel o easter eggs m.m. :lol:

En sak till som irriterar mig dagligen är när AP är på så vägrar bilen köra om andra bilar i Eugeniatunneln södergående trots att jag trycker ner gaspedalen men så fort jag släpper det så saktar den ner igen.
Just att den verkar ogilla omkörning på insidan har jag också stört mig lite på, fine om de bakat in det på 70+ vägar men här är det ju faktiskt en helt laglig manöver...

Randomblinkningen (har inte FSD) har jag också noterat som någon post ovan. Lite skumt
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

hencjo skrev:
Det händer mig ideligen på R40 utanför Göteborg. Den gillar att spontanblinka också trots att jag bara kör på AP (inte NoA).
Hej.
Var händer det på R40? Vill gärna testa och se om det är systematiskt. Har inte märkt det på R40, men istället på E6.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

mews skrev:
thedude skrev:

Just att den verkar ogilla omkörning på insidan har jag också stört mig lite på, fine om de bakat in det på 70+ vägar men här är det ju faktiskt en helt laglig manöver...

Randomblinkningen (har inte FSD) har jag också noterat som någon post ovan. Lite skumt
På AP1 duttar man lite på acceleratorn så kör den snällt om på insidan. Har jag hört.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare

Inlägg av hencjo »

Elix747 skrev:
hencjo skrev:
Hej.
Var händer det på R40? Vill gärna testa och se om det är systematiskt. Har inte märkt det på R40, men istället på E6.
Random blinkningar:

Mig händer det när jag kör på R40 på Landvetter Ö i riktning mot Göteborg. Precis efter att jag kört på motorvägen. Det händer när man har navigatorn på och AP på, men inte NoA.

Det händer även mellan Kallebäcksmotet och Örgrytemotet när man kör från R40 på E6 i riktning mot stan.
Skriv svar